Gå til innhold

Retro Tour 2007. Volvo 242, 76 mod

Ranger emnet


MK1RACER

Anbefalte innlegg

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Synes Reodor er noe storkjefta her.:well: Svartkorken får en full gjennomgang før avreise så noe ekstra deler trengs nok ikke.

 

Tok ut dynamoen i dag for nærmere inspeksjon og der så alt tilsynelatende bra ut. Holder en liten knapp på at det er laderelet jeg også.

 

Når det gjelder hjulmuttere så er det noe vi har nok av:ass:

 

Neida, ikke storkjefta! Bare et forsøk på å bli forumhore. Og da stilles det ikke like store krav til substans i det man sier har jeg hørt :)

 

Men jeg råder deg virkelig til å rappe en ekstra membran fra delelagerknaggen på Bilia. Ta det i lunsjen, så er det ingen som ser det...

 

Nice ass by the way :oohh

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer oppdateringen for de 2 siste dagene.

 

Etter nøyere gjennomgang av bilen fant vi diverse som vi måtte ta tak i før vi kunne ta ferie.

 

Her er en av tingene.

Banket litt på fjørbeinet så fant vi krater lignende tendenser.

 

Bilde034.jpg

 

så etter å ha hentet noen fjørbein som jeg hadde liggende ble det andre boller. Disse var ikke akkurat nye de heller, men betydelig bedre.

Problemet var at vi måtte bytte om diverse for disse var til en nyere stasjonsvogn.

 

Volvo242-16.jpg

 

Noe nytt ble det jo også. Det ene lageret satt litt.

 

DSC00127.jpg

 

Så var det skoene sin tur. Det ble 15" turbo felger som satt på rally bilen. la om til de dekkene som satt på de alt for uklassiske felgene som fulgte bilen.

De trengte også en shining så de fikk en litt mere original lakk.

Før/etter bilde.

 

Volvo242-15.jpg

 

Med gummi og senter kopper ifra 2007, som faktisk ser ganske så klassiske ut på disse felgene.

 

Volvo242-17.jpg

 

Sånn ble de på bilen.

En annen artig anrettning vi har satt på er takstativet som selvfølgelig er ett must når man skal på retro ferie.

 

Volvo242-18.jpg

 

Når vi byttet fjørbein satte vi også på hakket lavere og stivere fjører for komfort og kjøre egenskaper.:D

 

DSC00134.jpg

 

Oversikts bilde i passende omgivelser!!!

 

DSC00133.jpg

 

Så var det historien om kupè vifta som ikke gikk da....

Da var det å få tak i en vifte og dra ut hele dritten.

Dette gikk jo sånn passe greit, og etter litt banning var den ute. Den ble demontert og vifta ble byttet.

Da klædden ble plassert der den passet skulle det kjøres en tur for sjekking.

Den turen endte med banning og håpløshet.

Dette pga lekkasje ifra registeret. Ikke fra slanger, men selve driten.

Grunnen til dette var at NOEN av OSS hadde brukt LITT for LANGE

skruer under monteringen.

Det straffet seg med ekstra straffe runde neste dag...

 

Neste dag ble det levert register til oss av min bror Anders som

vi er evige takknemlige for at vi hadde.

Dette grunnet deler som passer og en god del hjelp!

Han er selv eier av ett sånt kunst stykke ifra 77.

 

Ut og inn igjen med møkka så ble det toppers.

 

DSC00132.jpg

 

Man får en smule høst følelse når man demonterer sånt.

Kan dette være blader fra 70 tallet mon tro?!?

 

DSC00128.jpg

 

Denne ble jo selvfølgelig også byttet..

 

Volvo242.76%20mod%20033.jpg

 

 

Det som er blitt gjordt ellers er olje skift og filter.

Ny lade regulator.

justert tenning.

Ny bremse veske pluss lufting.

Smørt bremser.

Sjekket lys.

Byttet henger kontakt pluss ordnet ledninger.

Montert cd spiller og loddet ledninger ordentlig.

Sjekket og fylt en smule girkasse olje.

 

I morgen blir det polering og diverse kose med gullet vårt jobbing.

 

Oppdateringer kommer selvfølgelig så fort jeg får tid til å plante meg foran skjermen.

 

Ps: Beklager litt shabby kvalitet på noen bilder.

Gjennglemt kamera og kamera uten strøm blir til mobil bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også bytta bakre eksospotte og sveiset et mindre hull i midtre.

Godt at ting endelig ser ut til å nærme seg ferdig.

 

Madammen har til og med vært å prøvekjørt bilen i kveld. (hun spurte faktisk selv om å få prøve)

Hun synes den var fæl å kjøre. Hørt slikt tull!!!

95 Volvo 855

81 Porsche 911SC

75-Bmw 2002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, muttern fikk seg aldri til å kjøre Amazonen.. Hva er det med damer og gamle volvoer?

 

Dette må jeg følge med videre på, sånne tråder som dette "Gjør" bilforumet!

 

Da er det noe annet med min kjære mor som var viden kjent for stort tempo med en gul 245 for noen år tilbake.

Møtende trafikk var plutselig ikke så redd for de ville blomstene i veikanten når muttern var på vei ett sted.

Denne Volvoen levde helt til jeg ble 18 med førerkort...

Det gikk 3 dager, og lappen var enda varm i lomma, så lå jeg på siden utpå ett jorde. Måtte krabbe ut av bakdøra fordi skjermene la seg godt tilbake imot steder det ikke passer seg at skjermer skulle være! R.I.P!!!!:angelsmili:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også bytta bakre eksospotte og sveiset et mindre hull i midtre.

Godt at ting endelig ser ut til å nærme seg ferdig.

 

Madammen har til og med vært å prøvekjørt bilen i kveld. (hun spurte faktisk selv om å få prøve)

Hun synes den var fæl å kjøre. Hørt slikt tull!!!

 

Spørs om det ikke blir oss to som må bytte på å kjøre alle disse milene....

Offiseren min skal jo både ha i pose og sekk når det gjelder bil.

 

Uten SERVO, HVA, kommer ikke på tale...:boxers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det fortsettelse av retro touren som egentlig starter i morgen tidlig.

 

Dagen har gått med på å vaske og polere gliset vårt.

 

Litt høytaler anordning som ser rimelig tidsriktig ut er også boltet fast i hatte hylla.

 

Så kommer bildene av "ekstra" utstyret vi skal ha med oss...

Og da tenker jeg ikke på offiserene våre, men denne lekre saken som skal henge etter oss under turen.:roll:

Den fikk seg en ordentlig runde med fett i aksel utstikket i dag også.

 

Volvo242-19.jpg

 

Den er selvfølgelig i ordentlige knæsje farger som skriker godt.

Sjekk de deilige gardinene i forteltet.

Skulle nesten hatt den oransje original fargen på Volvoen nå.

Det hadde matchet godt.

Det eneste aberet er at den er litt "ny". 81 modell. Uff.

 

Volvo242-20.jpg

 

Er nesten påbudt med solbriller innendørs her.

Blir ett forferdelig orange skjær når været er bra.

 

Volvo242-21.jpg

 

Ett lite foto av Volvos uderskrift!

 

Volvo242-22.jpg

 

Da går turen nordover i morgen tidlig. Blir vel Trondheim som er første ordentlige overnattings stopp. Det er jo søndag så det er ikke så mye som er åpent av turist messig interesse.

Tar vel med oss litt av det vi kjører forbi på veien nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir konge gutter. Jeg og en kamerat gjorde oss en Norge rundt tur her tidligere i år.

Hvor langt og hvor skal dere kjøre?

Vet ikke om det er noe til hjelp, men du kan jo lese på http://tur.ravnan.net for å se om det er noe av interesse å se i Norge. Vi skrev en slags "blogg" på nettet, dog ikke på BF.

 

Håper dere får en konge tur. - Noe jeg vet dere får, for dette lyser det bil og kjøreglede av :)

Zeeker - The Only One

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi kommet oss relativt knirkefritt til Trondheim.

Måtte ha en liten nødreparasjon av en løs vindusvisker,det ordna vi med en lten stump elektroteip.

Ellers har gullet gått på pene 0,94 l/mil. slettes ikke værst for en 31 år gammel bil,full av folk og fe med combicamp og takstativ.

 

Nå har vi bretta ut campen på Sandmoen camping rett sør for tidligere nevnte by.

Har grilla pølser på engangsgrill og drekki store mengder cola,kan det bli bedre?!

 

Ikke er kvinnfolka spesielt sure heller selv om de har tilbringt borti femti mil bak i totoogførn.

 

I morgen går ferden videre nordover,med en liten shopping runde i Trondheim,så kvinnfolka får stilna kjøpelysta.

Målet i morgen blir nok Mo I Rana. Det endelige målet er en liten bygd i indre Troms som heter Skibotn,hvor jeg har tilbringt alle mine sommere mens jeg enda løp rundt i knebukser.

95 Volvo 855

81 Porsche 911SC

75-Bmw 2002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke verst at fireogtjue-to'en tok dere uskadd opp til barteby. Tilbakela jo selv strekningen Brønnøysund - Flåklypa med nykjøpt Amazon for etpar år siden, men det var jo bare nedoverbakke hele veien... Det måtte jo gå bra sålenge ikke bremsene låste seg :)

 

Gi gass!

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi sniki rundt i byggefeltene rundt campingen for å finne noe bedre nett tillgang....

 

Vi får plotte inn noen få bilder siden nettet detter både inn og ut her vi står.

 

Her er ett før vi satte kjerra i gir og dro oss oppover til de nordligere strøk.

 

RetroTour002.jpg

 

Det første vi opplevde når vi sklei utpå E6 var ett råskinn av en 2CV som passerte oss i venstre fila. Det er ihvertfall første gang det har hendt oss.

Men med tanke på at combi campen ikke har noe videre stor rulle omkrets på skoa sine måtte vi ta det rimelig rolig oppover.

 

RetroTour003.jpg

 

Det var da andre som kjørte forbi oss i hakket større tempo enn

en gammal citroèn med sykkel hjul.

 

RetroTour005.jpg

 

 

Etter å ha kommet på campingen så danderte vi oss til med combi og kjerringer.

 

RetroTour045.jpg

 

Ser ut som om jeg må ta første kjøre økt i morgen.

 

RetroTour.jpg

95 Volvo 855

81 Porsche 911SC

75-Bmw 2002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår