Gå til innhold

Retro Tour 2007. Volvo 242, 76 mod

Ranger emnet


MK1RACER

Anbefalte innlegg

Made by Morten (mortiz) og Ole (MK1RACER)

 

Det hele begynnte med en avtalt road trip tur rundt i Norge.

Planen var å leie en ny bil og surre nordover i landet og se

det Norge har å by på.

Men etter litt hit og dit snakk fant vi ut at vi skulle kjøpe oss en veteran bil som vi kunne bruke i ferien.

Dermed slo vi hodene våre sammen og planla ett Volvo 242 kjøp i ordentlig retro style.

 

Så etter litt telefoner med en kar som satt på ett smykke av en 76 mod ble vi enige om kjøp.

Dette ble i hui og hast ett kjøp av en "usett" grønn sak som skulle bli kjørt ned til Oslo så vi slapp å hente den selv.

Bilen ble da kjørt til Oslo imens vi satt i Spania og koste oss med sol og drinker.

 

Så fort vi satte beina på norsk jord sent fredag kveld (i går),

feide vi inn til Oslo for å beskue og kjøre hjem vårt ny innkjøpte smykke.

 

Dette var synet vi fikk da vi endelig entret bygget som inneholdt

bilen vår:

 

Volvo242.jpg

 

Så gikk ferden ut av hovedstaden etter å ha tittet over bilen.

Det første vi måtte gjøre var å gi den bensin.

 

Volvo242-1.jpg

 

Og jammen var ikke gamle bilen min på samme stasjonen.

 

Volvo242-2.jpg

 

Så var det bare å vri om nøkkelen og vende nesa hjem.

Men nei da! TOM for STRØM! Den ladet visst ikke no voldsomt.

Pluss at vi fant litt andre små skavanker som må sees over.

Så denne uken som vi skal gjøre oss klare for ferie tur igjen blir nok en liten prosjekt tråd også.

Men vi var vel ikke så veldig overrasket.

Men en uke med litt pleie og skruing blir det nok en flotters ferie bil.

Vi reiser vel avgårde til fredag eller lørdag med laptop og kamera så det blir oppdateringer jevnlig.

Det blir også oppdateringer ifra uken med fiks og kos og klargjøring.

 

Det kommer også litt ekstra utstyr til bilen utover i uken som virkelig hører hjemme sammen med en bil i denne aldersgruppen.:thumb

 

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Så det er derfor vognskjul-leien har gått opp kraftig i det siste... Jeg forstår av antall dører at dette blir en rein guttetur og at bikkjene blir sendt til syden eller deromkring :)

 

Har et betydelig delelager til toførti hvis det skulle være behov for nødproviant.

 

Bilen så jo bare lekker og herlig retro ut da, men hva slags nymotens legering er det jeg ser på felgene? Skammelig!

 

Og ikke pokker om denne turen kun skal dokumenteres via mobilkamera. Jeg har tatt Mortiz på fersk gjerning under betjening av et Ixus 700 ved flere anledninger, så jeg vet at utstyret finnes :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser kanskje ut som om det blir en ren gutte tur, men nei da.

Våre egne offiserer skal nok være med å holde oss i ørene.

 

Når det gjelder skoa på børsa har vi flere forskjellige dimensjoner og former på tur som både passer bedre og blir mer tidsriktige.

 

Og deler skal det nok ikke mangle på heller nei.

 

Dette skal dokumenteres og legges direkte ut på internettet i både svart hvit og fine farger.

 

Og hvis du klager over de alt for nye skoa på bilen skal vi rette opp det betraktelig senere med andre grom saker som gir en større prikk på i`en.

 

Vi drømmer om nydelige bilder av dette stykke kunst i nordens natur....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser kanskje ut som om det blir en ren gutte tur, men nei da.

Våre egne offiserer skal nok være med å holde oss i ørene.

 

Når det gjelder skoa på børsa har vi flere forskjellige dimensjoner og former på tur som både passer bedre og blir mer tidsriktige.

 

Og deler skal det nok ikke mangle på heller nei.

 

Dette skal dokumenteres og legges direkte ut på internettet i både svart hvit og fine farger.

 

Og hvis du klager over de alt for nye skoa på bilen skal vi rette opp det betraktelig senere med andre grom saker som gir en større prikk på i`en.

 

Vi drømmer om nydelige bilder av dette stykke kunst i nordens natur....!

 

Her er det bakelittharde originaldekk og fjortentoms standard stålfelg som gjelder ja...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det oppdatering på tur....

 

Er ikke så mye annet enn vasking og en titt på hva som eventuellt trengs å byttes eller gåes over.

 

Motor rommet trengte en liten shine.

 

Volvo242-4.jpg

 

B20`en ble ren den.

 

Volvo242-9.jpg

 

I bagasje rommet fant vi hjulbrønnene under ett gammelt hvinterhjul uten pigg og en haug med Felleskjøpets papp sekker.

Dette har holdt godt på fuktigheten kan man si.

 

Volvo242-8.jpg

 

Volvo242-7.jpg

 

Og asfalt platene har også ligget gode og fuktige en stund.

 

Volvo242-6.jpg

 

Innvendig fikk seg også en shining.

Baksetet ble tatt ut og seler ble vasket godt.

Når man finner 25 øringer ifra 1970 så har det ikke vært så mye folk under der.

 

Volvo242-11.jpg

 

Gulv "teppet" ble vasket, trolig for første gang på 31 år...

 

Volvo242-10.jpg

 

Ett lite oversikts bilde hvor man ser de fukt trekkende Felleskjøpet sekkene.

 

Volvo242-12.jpg

 

GLEM rompa til Jay Lo og de andre bertene!

DETTE er rompe det! Ordentlig VEL krakk og panser henger feste som man kan trekke en fullastet semi uten å få større sprekkdannelser.

 

Volvo242-5.jpg

 

En liten påminnelse ifra fabrikken...

 

Volvo242-3.jpg

 

Så bortsett fra at vi trenger nytt bakre eksos anlegg (som selvfølgelig ligger klart), går b20`en som en drøm.

En liten CO sjekk og litt små justeringer om det trengs er nok på sin plass. Vi skal jo tross alt kjøre noen hundre mil, og suppe er noe den kan svelge unna om den ikke er helt i hundre.

 

Den lader noe ujamt så vi får se hva som er muffens når vi får byttet litt deler som forårsaker dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi satser vel heller på noen tidsriktige originale alufelger tenker jeg. Fjorten tommers stål frister ikke særlig.

 

Mulig vi burde gått igjennom delelageret til Reodor på jakt etter en ny dynamo som kan passe b20en.

 

Reodors lager bør nok få seg en gjennomsøking ja.

 

Men Morten... Du har glemt å oppdatere billisten din...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi satser vel heller på noen tidsriktige originale alufelger tenker jeg. Fjorten tommers stål frister ikke særlig.

 

Mulig vi burde gått igjennom delelageret til Reodor på jakt etter en ny dynamo som kan passe b20en.

 

Har ratt en dynamo til overs ja, men faren er jo selvsagt til stede for at den er like dårlig som den dere har.

 

Ellers har jo mortiz tidligere innrømmet noe bortimot nullkompetanse hva B20 angår (jeg har hukommelse som en elefant må vite...), og det stemmer ser jeg. Man drar jo ikke på langtur uten ekstra membran til svartkorken :)

 

Jeg antar at dere har betalt en stiv pris for en bil som skulle være rustfri, men som jeg alltid har sagt; rustfrie gamle biler finnes ikke...

 

Og husk ekstra hjulmutter :hammer

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker vagt at en membran kunne ryke ja.

ifra min tidligere karriere bak ratte på 240.

 

Denne bilen var ikke rust fri men har ett ganske så bra karosseri ellers ser det ut fra.

Men det er jo alltid sånn at den som leter, han finner.

 

Er nok mulig vi kjøper noe nye parts til den om det er av den billige typen. Men vi får se etter morgen dagen eller tirsdagens nøyere gjennomgang av børsa.

 

Det blir nok medbrakt en del nyttig verktøy og kanskje noen små deler som kan være gode å ha om man står bom stille oppå ei øde vidde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Reodor er noe storkjefta her.:well: Svartkorken får en full gjennomgang før avreise så noe ekstra deler trengs nok ikke.

 

Tok ut dynamoen i dag for nærmere inspeksjon og der så alt tilsynelatende bra ut. Holder en liten knapp på at det er laderelet jeg også.

 

Når det gjelder hjulmuttere så er det noe vi har nok av:ass:

95 Volvo 855

81 Porsche 911SC

75-Bmw 2002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår