Gå til innhold

Oppsett og koblingsmetoder - 5kanals forsterker, frontsett og sub

Ranger emnet


Jeez

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har kjøpt meg en råneGolf som hadde litt stereo innabords. I tillegg har eg noe liggande sjøl og lurer på hvilken løsning som er best.

 

Følgande utstyr fins tilgjengelig

Alpine V12 5kanals - 4x90W+1x300W

Dynabel BF1702 - 2x170W

 

Focal FA 110KX - 2stk 4", 2 stk 6" og 2 stk 1" diskant montert i et dørlommearrangement av sponplater

Phoenix Gold Octane R - 2 stk 6x9er

 

Gamal RF Punch 12" i butikkkasse

Seas Lotus SW250 10" i lukka 22liters kasse tilpassa Jetta

 

Mitt beste forslag

Bruke Alpineforsterkeren og koble delefilter, 4"+1"diskant til kanal 1 og 2 og kjøre de på høgpassfilter. 6" element blir kjørt på kanal 3 og 4 med lavpassfilter. 5. kanal ikkje i bruk.

Dynabelforsterker brukobpla til Seas-sub. Denne får porta kasse tilpassa bilen.

 

 

Andre alternativer som burde vurderast?

Volkswagen - Da weißt man, was man hat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Har kjøpt meg en råneGolf som hadde litt stereo innabords. I tillegg har eg noe liggande sjøl og lurer på hvilken løsning som er best.

 

Følgande utstyr fins tilgjengelig

Alpine V12 5kanals - 4x90W+1x300W

Dynabel BF1702 - 2x170W

 

Focal FA 110KX - 2stk 4", 2 stk 6" og 2 stk 1" diskant montert i et dørlommearrangement av sponplater

Phoenix Gold Octane R - 2 stk 6x9er

 

Gamal RF Punch 12" i butikkkasse

Seas Lotus SW250 10" i lukka 22liters kasse tilpassa Jetta

 

Mitt beste forslag

Bruke Alpineforsterkeren og koble delefilter, 4"+1"diskant til kanal 1 og 2 og kjøre de på høgpassfilter. 6" element blir kjørt på kanal 3 og 4 med lavpassfilter. 5. kanal ikkje i bruk.

Dynabelforsterker brukobpla til Seas-sub. Denne får porta kasse tilpassa bilen.

 

 

Andre alternativer som burde vurderast?

 

Nok den mest ideele løsningen du har kommet fram til der, om du klarer å få skillt elementene framme godt nok, men pass på at ikke diskantene får for lave frekvenser for da kan de brenne seg. Så om ikke det sitter på diskantene fra før så bør du koble på en kondensator i serie med diskantene.

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frontsettet har jo delefilter, så det burde gå greitt. Den løsningen som kom med bilen var kanalane 1/2 og 3/4 brukobla på høgre og venstre. 6" og 4" elementet var parallellkobla på delefilteret. Dette kan nå umulig vere en god løsning med 2ohm på brukobla forsterker sånn?

 

Har igrunn ikkje så allverdens peiling på gode delefrekvenser og om det er så lurt å la 6" elementa spille som "subber". Eg tenker i første rekke på å la 4"+diskant spille fra 130Hz og oppover. 6" blir å spille fra 300Hz og ned. Subben kan vel delast på oppunder 100Hz?

Volkswagen - Da weißt man, was man hat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror neppe du bør la 6" spille helt ned. nå kjenner ikke jeg til de du har, men svært få 6" vil spille noe pent helt ned mot 20hz.

 

det beste hadde nok vært å få til band-pass på dem, eller skaffe en spiller med aktiv deling :D

 

høres ikke ut som den beste løsningen som var i bilen fra før nei.

Pug 306 - min første Løve

Focal - Piooneer - Dynabel - Installbay -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frontsettet har jo delefilter, så det burde gå greitt. Den løsningen som kom med bilen var kanalane 1/2 og 3/4 brukobla på høgre og venstre. 6" og 4" elementet var parallellkobla på delefilteret. Dette kan nå umulig vere en god løsning med 2ohm på brukobla forsterker sånn?

 

Har igrunn ikkje så allverdens peiling på gode delefrekvenser og om det er så lurt å la 6" elementa spille som "subber". Eg tenker i første rekke på å la 4"+diskant spille fra 130Hz og oppover. 6" blir å spille fra 300Hz og ned. Subben kan vel delast på oppunder 100Hz?

 

Sånn bør du koble om du vil gjøre som i forslaget ditt.

 

Kanal 1 Venstre: 4" og 1" i parralell

Kanal 2 Høyre: 4" og 1" i parralell

 

Kanal 3 Venstre: 6"

Kanal 4 Høyre: 6"

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat ja. Har en Pioneer DEH-P5630MP som har mulighet for høgpassfilter på den ene preouten på 50, 80 eller 125Hz.

 

Eg blir jo splitte front-preouten med Y-ledd for signala på kanalane 1, 2, 3 og 4. Åssen påvirker bruken av sånne signalet? Med min koblingsmetode vil jo 1/2 og 3/4 gi en veldig ulike belastning av signalet?

 

Ser at delefiltera på forsterkeren bare kan justerast mellom 50 og 300Hz. Blir det for snevert å la 6" spille mellom eks 50/80 Hz og 300Hz?

Volkswagen - Da weißt man, was man hat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat ja. Har en Pioneer DEH-P5630MP som har mulighet for høgpassfilter på den ene preouten på 50, 80 eller 125Hz.

 

Eg blir jo splitte front-preouten med Y-ledd for signala på kanalane 1, 2, 3 og 4. Åssen påvirker bruken av sånne signalet? Med min koblingsmetode vil jo 1/2 og 3/4 gi en veldig ulike belastning av signalet?

 

Ser at delefiltera på forsterkeren bare kan justerast mellom 50 og 300Hz. Blir det for snevert å la 6" spille mellom eks 50/80 Hz og 300Hz?

 

Er bare å prøve det, er ikke sikkert det blir det for 6" dine skal jo stort sett bare spille bass mens 4" skal ta seg av mellomtonene. Å funker det ikke så bra så er det jo bare å koble om det.

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår