Gå til innhold

Feil ved bil, bruktbilkjøp..

Ranger emnet


EirikGT

Anbefalte innlegg

Hei.

Her etterlyser jeg litt kompetent synsing, eller helst VITEN..

Min søster kjøpte en 2000modell Mondeo for 2mnd siden..

Bilen ble solgt verkstedkontrollert, ny service, og EU-godkjent.

Med garanti .. (3mnd)

På første kjøreturen ble det jo ganske klart at noe ikke var helt riktig.. Det ristet som et hel.. i rattet ved nedbremsing..

.

Vel, Ford har jo alltids hatt litt dårlig rykte på bremseskivene sine da.. Så det ble avtalt at de skulle byttet før bilen ble hentet.. OK så langt..

Etter at bilen ble hentet, så stakk min søster innom meg, for en liten titt..

Jeg kommenterte at det måtte være kast i felgene bak. At mønsteret ikke var fullgodt på sommerdekka, at handbrekket var litt dårlig og at klima-anlegget ikke virket.. Ellers så den passe ut..

Hun klaget og fikk verkstedtime etter ca 2mnd..

Vel, de på verkstedet sa at det var skader i alle fire felgene, på innsiden. Derfor var avbalansering bortkastet.

Klimaen, hadde de bestilt deler til, men siden kompressoren til å fylle med var i stykker igjen...Så måtte hun få ny time senere.

Handbrekket var slik det skulle være sa de..Ingenting å justere på der..

Men bilen står ikke i bakker selv med 7klikk på brekket..

 

Spørsmålene er da :

-Hva er reglene for håndbrekk i forhold til EU (PKK ) ?

-Hvor mye mønster bør man forvente uten avslag i prisen ?

-Hva anbefaler dere ?

-Bør hun få tatt en NAF-test ?

 

Antar at klimaen vil bli fikset senere.. Men med en slik behandling av en Ford kunde på et Ford verksted.. Så .. Vel det er ikke bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Kan ikke så mye om det tekniske og slik, men hadde bilen min vært sånn(spørs jo på pris) så hadde jeg brukt en 1000 lapp på naf test... kan være mer feil med denne...

Hvis ikke dere ble informert om feilene ved kjøp, og feilene er av alvorlig karakter ville jeg vurdert å forsøkt å få hevet kjøpet.

91 volvo 740

81 pontiac Grand Prix[phat square]

72 vw boble[go biln]

 

[x]93 bmw 525i[x]87 vw golf[x]85 mercedes 190e[x]97 audi a4q [x]83 opel manta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Bremseskivene i seg selv er ikke noe problem lenger. Men Ford bruker noen taggeskiver på to av hjulboltene i produksjonen. Når det monteres uoriginale alu hjul så blir anlegget skjevt, og da blir det kast i skivene. Dette er årsaken til 90 % av bremseskiveproblemene på nyere Ford.

Nok om det. 2000 mod, snakker da altså mk 2 med skiver bak(?). den har ingen form for manuell justering på brekket. Det er selvjustering i håndtaket, og har vært borti at den går. Tilstanden på bremseklossene da?

 

Mønsterdybde. Man kan egentlig ikke kreve mer enn at dekkene er godkjent, dvs 1,6 mm på minst 75 % av slitebanen.

 

Felgene bør de vel skifte ut

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antok det var selvjusterende calipere bak ? Som på Scorpio.

Har ikke sett så nøye over den selv..

Bilen kostet 98.000,- ferdig reg.

Som jeg sa til søstra mi, man kjøper ikke en utgift. Så hvis dekkene ikke holder EN sesong, så skal man normalt kunne få med nye dekk.

Det står originale Ford 4eika 16" felger på..

Riktig, det er nok mk2, siste utgave før den nye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa til søstra mi, man kjøper ikke en utgift. Så hvis dekkene ikke holder EN sesong, så skal man normalt kunne få med nye dekk.

Få nye dekk fordi de som fulgte med bruktbilen er utslitt? Tuller du eller?

 

Med tanke på andre forholdene, foreslår jeg at du gir søstra di en leksjon om hva kjøpers undersøkelsesplikt innebærer.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ba henne undersøke hva mønsterdybden var.

Den var sånn passelig.. ??

Du vet, ikke alle jenter er flinke på bil.. Selv fikk jeg ikke se sommerhjula før etter en ukes tid..

Er man ikke kompetent, så blir jo undersøkelsesplikt litt tull.

JEG ville aldri betalt fullpris for såpass brukte dekk. De er litt over halvferdig.

Men, joda. Jeg er enig i at hun burde vært tøffere den dagen hun kjøpte den..

Angående kast/risting så er ikke dette noe en lekmann kan sjekke. Ikke uten å bruke penger på det. Hun klaget til forhandleren på ristingen, og fikk beskjed om at dette skulle de sjekke. dvs det var ventetid på verkstedet, så hun skulle få sjekket/fyllt AC'n samtidig.

For en lekmann så vil litt risting godt kunne være litt ubalanse i ett eller flere hjul.. Vanligvis vil en avbalansering fikse dette. Men, idag fikk hun beskjed at balansering ville være bortkastet da felgene er skadet..

Skader hun ikke har påført bilen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har det vel seg sånn at hun kan sette bilen inn på verksted og fikse opp alle mangler og feil. så kan hun sende regningen til det firmaet hun kjøpte bilen. så lenge ikke feilene er skrid under på en kjøpskontakt skal den bilen være helt strøken.

gå til en advokat, dem tar heller 500 kr på og skrive et brev, men dra først til naf, og ta med de pappirene til advokaten.

så blir det nok fort litt mere alvor i saken.

går det for lang tid så driter man seg bare ut selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår å ta en prat med de som solgte bilen først. Det enkle er ofte det beste.

Begynne å styre med advokat for noen halvslitte dekk, urunde felger og svakt håndbrekk er vel litt overkill. Det er faktisk slik at de aller aller fleste bilforretninger er rimelig seriøse i dag

Og så hjelper det alltid å være saklig.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ba henne undersøke hva mønsterdybden var.

Den var sånn passelig.. ??

Du vet, ikke alle jenter er flinke på bil.. Selv fikk jeg ikke se sommerhjula før etter en ukes tid..

Er man ikke kompetent, så blir jo undersøkelsesplikt litt tull.

JEG ville aldri betalt fullpris for såpass brukte dekk. De er litt over halvferdig.

Men, joda. Jeg er enig i at hun burde vært tøffere den dagen hun kjøpte den..

Angående kast/risting så er ikke dette noe en lekmann kan sjekke. Ikke uten å bruke penger på det. Hun klaget til forhandleren på ristingen, og fikk beskjed om at dette skulle de sjekke. dvs det var ventetid på verkstedet, så hun skulle få sjekket/fyllt AC'n samtidig.

For en lekmann så vil litt risting godt kunne være litt ubalanse i ett eller flere hjul.. Vanligvis vil en avbalansering fikse dette. Men, idag fikk hun beskjed at balansering ville være bortkastet da felgene er skadet..

Skader hun ikke har påført bilen..

 

en avbalanserin vil så kart hjelpe på hjula men felgen er jo ikkje beine for de om da.. men har balansert felger med bulker i å fått di i blanse da.. rister ikkje på rattet etter på..

Volvo 242 Dl 81 mod

Volvo 240 Gle 86 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg ville tatt en garantiutllpstest hos NAF. Da blir det med et skjema om alt som skal fikses av selger (bare hvis bilen er solgt med garanti). Har gjort det med alle bilene jeg har kjøpt hos firma jeg, og det har bestandig dukket opp feil som altid har blitt rettet opp. Sist var når jeg kjøpte en Audi 80 94mod for 80 000. Der kom NAF frem til at hele forstillinga, alle støtdempere, bremseklosser og skiver måtte byttes + litt mere småsnacks. Alt i alt ble det reperasjoner for over 35 000kr som møller fikset uten noe problem. Snedig med garantiutløpstest fra NAF :-)

Golf 2

Boble 73 american roadster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår