Gå til innhold

tips ønskes til prosjekt fattigmannsbil

Ranger emnet


Tenzien

Anbefalte innlegg

En ting du ihvertfall burde undersøke før du kjøper bil er vel forsikring = ikke kjøpe BMW vel?

 

Bilen blir jeg nødt til å registrere på fattern . Jeg sjekka prisen på ansvarsforsikring på en pugge 605 for et par år siden - bil jeg kunne få nesten gratis.

 

"Hmm, gubbebil ja, 1100 pr år" sa de på Gjensidige

"Ja takk den tar jeg" sa jeg,

"navn og nummer ?" spurte de -

"Tenzien her" sa jeg.

"Bare et øyeblikk"

Vente , vente , vente , telefonkømusikk ( svensktopparna) klikk

"Ehm hallo ja, det har skjedd en feil, jeg ga deg feil pris - riktig pris er 11 tusen" sa gjensidige.

"ellers takk" sa jeg

 

Storebrand ville ikke gi meg noe tilbud, Vesta brukte 8 måneder og tilbød 13,600 (kun ansvar) etter intensiv purring fra min side. Jeg kunne fremvise attest på rundt hundre tusen km skadefri kjøring gjennom 6 år i jobb , vogntog og vanlig småbil, men det var ikke noe argument. Mine betalingsanmerkninger gjør meg trafikkfarlig i henhold til risikomodellene.

 

Men noen bimmer blir det ikke nei, dessverre, de som finnes i mitt segment er vel så fillekjørt og oppbrukt at jeg tror ikke det er mye vits i å bruke tida ( og busspenger) på å reise rundt og se på slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Noe slikt du er ute etter kanskje: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=10302545&sid=14abcjgDt_544881&pos=76&tot=142&page=3

 

1990 modell Toyota Carina 1,6 XLi. Grei plass, 4 dører, gode sommerdekk, samt det følger med vinterdekk. Han skal ha 11500,- ferdig registrert - mulig du kanskje kan prute ned en tusing hvis du står med penga i hånda.

 

Da har du fortsatt drøyt 9 lapper til forsikring og eventuelt deler/verktøy. Bilen vi ser på nå er EU godkjent frem til sept. 08, så mest sansynlig er den nok i grei stand. Du trenger vel strengt tatt ikke mer verktøy enn et rimelig "fullpakke" sett ala dette http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=314518 - 695,-

 

Vet ikke hva en slik bil ligger på i forsikring, men det kan du jo sjekke på de fleste forsikringsselskapers nettsider. Ansvar holder vel i massevis.

 

Disclaimer: Jeg har INGENTING med annonserte bil å gjøre.. Kun et eksempel på en bil jeg selv syntes så bra ut mtp pris, størrelse og utstyr.

 

Takk for et vettug forslag.

 

Hvis vi tar den der som utgangspunkt - hva må jeg sette til side til deler etc for de neste par åra, realistisk sett - til bremser - drivverk - rustbekjempelse etc?

 

Og vil virkelig en sånn verktøypakke være tilstrekkelig til f.eks skifte hjullager, registerreim, eksosanlegg, eller andre typiske gammelbilsreparasjoner ( slike arbeidsintensive verksteddyre reparasjoner som får folk til å gi opp og selge bilen sin ) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han spurte etter bil til 20tusen, så sa jeg at jeg hadde en til 25tusen, og det er ikke vits og glefse med kjeften for det. Vis folk har så lite penger at dem ikke kan plusse på 5000, så mener jeg ikke personen har råd til bil. Har han aldri hatt bil, så må han ut med 5-10tusen i forsikring i året. Prøvde egentlig bare og være hyggelig, og tipse han om jeg har en drifsikker, og bra bil, som er verdt pengene.

 

Egentlig ikke noe vits i å dra denne lenger, men han har fint råd til en bil + kostnader til 20.000 førsteåret.

 

Som studentbil hadde jeg en BMW 316 E21 (-82 modell). Denne kostet meg 9000 kroner og jeg kjøpte den av en eldre herremann. Bilen hadde gått rett over 130.000km og var i meget god stand. Forsikring kosta meg rundt 2500 i ansvar - litt "høyt" pga jeg bodde i Trondheim og bilen ble parkert på felles parkeringsplass (vedkommende kan registrere på sin far og dermed få lav forsikring). Totale kostander jeg hadde på bilen utenom bensin+forsikring de årene jeg hadde den, beløp seg på rundt 3000,-. Det var snakk om bytte av en drivaksel, samt generelt vedlikehold med oljeskift+plugger+filter som jeg gjorde selv.

 

Ergo: Leter man litt og ikke minst forhører seg litt rundt, så kan man gjøre varp fortsatt. Vet at vedkommende ikke er student, men jeg tok denne "biltiden" min som et eksempel, da det var den tiden jeg hadde desidert dårligst råd.

2007 Ford Mustang Shelby GT

1977 Ford Mustang II Mach 1 5.0

2005 Chevrolet Colorado 3.5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et vettug forslag.

 

Hvis vi tar den der som utgangspunkt - hva må jeg sette til side til deler etc for de neste par åra, realistisk sett - til bremser - drivverk - rustbekjempelse etc?

 

Og vil virkelig en sånn verktøypakke være tilstrekkelig til f.eks skifte hjullager, registerreim, eksosanlegg, eller andre typiske gammelbilsreparasjoner ( slike arbeidsintensive verksteddyre reparasjoner som får folk til å gi opp og selge bilen sin ) ?

 

Litt avhengig av bilen selvsagt, men spør og grav og få så mange kvitteringer som mulig på ting som er byttet. Nå er jeg ikke noen ekspert på delepriser på slike biler, men jeg vil tro det meste av slitedeler lar seg skaffe fra Biltema (Erik Braseth kan vel kanskje svare her?) til en billig penge. Skulle jeg satt et budsjett på deler de neste to åra, så ville jeg begynt med å sette av 5000,-. På en bil som er eu godkjent (og dermed skal være i grei stand) så bør det ikke komme mye feil - men man vet jo aldri.

 

Når det gjelder verktøyssettet, så har jeg tilsvarende selv + tilgang til ekstremt mye mer naturligvis. Dog ser jeg at det jeg typisk bruker når jeg skrur på enten min egen eller en av fars sine Mustanger, så ville verktøyet man finner i et slikt sett holdt. Skulle man ha behov for litt mer avansert utstyr, så har du sikkert noen venner o.l. som kanskje kan hjelpe deg. Har man dårlig råd, så er venner og bekjente det med verdifulle man har! :)

2007 Ford Mustang Shelby GT

1977 Ford Mustang II Mach 1 5.0

2005 Chevrolet Colorado 3.5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt gått for en litt eldre oyota av ett eller annet slag. Da er du rimelig sikker på å slippe unna de helt store driftskostnadene..

Evt så er som nevnt Volvo sine 200 og 700 serier noe å vurdere, mye pga deletilgangen. Også Sierra er ett alternativ. Der får du fatt i mye og billige deler. Problemet er bare at de ruster en del.

Hva du trenger av verktøy? Å kjøpe både sveiseappara, og blåselampe osv trur jeg blir litt voldsomt sånn til å begynne med.

Foreslår å begynne med ett innholdsrikt verktøysett, gjerne fra Biltema.

Kjøp en justerbar momentnøkkel, så er du hjelpen der og. Gamle biler er relativt greie å skru på, så du trenger vel ikke legge ut en halv formue i verktøy..men såklart, det er kjekt å ha litt å hjelpe seg med når man står der og skrur...

Når det er sagt, så er det vel i grunn umulig å si konkret hva d trenger og ikke trenger av verktøy, man kan som kjent komme opp i de merkeligste situsjoner i garasjen..

Fiesta to the people

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japansk er veien å gå.

 

Skal jeg faktisk være ærlig så er eldre Toyota Hiace (83-89) de mest driftsikre bilene jeg noensinne har vært borti. Fattern har hatt to slike, og nå en nyere en. Nesten _aldri_ problemer. Rusten er det man må passe på. Lett er det å finne deler på høggern også. Delebiler går også for vrakpant.

 

Hva angår verktøy så ville jeg ikke tatt sorgene på forskudd. Hvis du har mulighet til å stille opp på dødsboaksjoner ol. så blir det fort mye billig verktøy, det har jeg selv erfart. Om ikke verre så kan du sette inn en annonse om noen som har noe gammelt verktøy liggende å slenge som de ikke trenger (Noe mange har!).

 

Imidlertidig, skal du først kjøpe deg nytt verktøy så er Biltema the place to be. Der får du mye for lite penger, og det duger ei god stund for en glad amatør. Et sett til 1100kr så har du 3 forskjellige skraller, forlengere, piper, bits, fastnøkler etc. Og det er 10 års garanti! For 2000kr så har du det meste håndverktøy du trenger for normale operasjoner.

 

Alt i alt så liker jeg prisnivået på Biltema.

 

Lykke til!

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar


http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veit det har blitt sakt flere ganger her men må bare understreke dette med japsebil, far min kjøpte seg en mazda 626 1992mod for en sum av 6000kr med s&v hjul, kjørte den på eu-kontroll her for 3-4 mnd siden, bytta da siste lydempern å bremsesko bak så var den eu-kontrolert, og forsikring nesten gratis, da hadde du hatt ca 10,000kr til verktøy:) å han har aldrig hatt noe anet av problemer med den, så japanskt er veien å gå ja, kunn rust som er - med disse evighetsmaskiner

It`s hard to tell if a man is telling the thrut, when you know you would lie if you where in his place

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri slept unga mine inn i en hiace....

 

Sierra 1.8TD er en gull bil til en billig penge! Eller Audi 100 Avant fra slutten på 80 evt en Passat fra samme årstall... Sistnevnte med 1.6TD har du hvertfall en Evighetsmaskin av en motor! Har en motor i Golfen min som kvelda etter bare 600.000km uten overhaling kjørt siste 50k med 1.2 bar Turbotrykk... Forbruk 0.5 liter på mila! Gullmotor! Mye bedre enn toyota eller nissan osv....

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenzien: Din livsituasjon går inn på meg. Det får mine problemer til å virke banale, noe di også er i forhold til dine.Jeg håper inderlig at du overdriver underbevisst..Hadde jeg hatt for mye av penger skulle jeg gitt en mann som deg det.

 

Jeg håper situasjonen bedrer seg, se lyst på livet, tenk alltid på di stakkarene om har det værre, fordi det er alltid noen som har det! Tenk på alt du har, som ikke er alle forunt, en kone og barn, helse og det at du lever i et godt land. Greier du å gå med strak rygg etter å ha inrømmt di faktiske forhold rundt din nåværende situasjon slik di er er du mer mann, mer moden, mer voksen, og har større selvinnsikt enn jeg noen gang vil ha.

 

Lykke til, ta vare på det du har, mister du det, vil økonomiske problemer virke banale. Man tenker alltid at man aldri hadde noe men når man mister det man hadde innser man hvor mye man egentlig hadde.

 

Respekt, honnør og gode ønsker for deg og dine.

 

Markus Vang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående verktøyssett, så synes jeg at de ofte mangler akkurat den pipen f.eks du trenger.. Har sett flere som har "alt" utenom de mest vanlige.. Så hvis du har muligheten bør du undersøke hvilke størrelser du trenger til en framtidig reperasjon du regner med å måtte utføre..

 

Toyota og Volvo er de jeg har mest erfaring med som evighetsmaskiner, med hver sine fordeler.

 

Div eldre Toyota: Går billig og ofte helt greit (bedre enn Volvo).. Går langt, men blir lett tatt av rusten virker det som. Min mor hadde en ca 87 Corolla sedan før, 1,6 16v for 6-7 år siden.. De går greit og billig, tenker selv på en sånn bil når jeg blir student..

 

Volvo 200-700-900: Går også langt, går ikke billig i forhold til Toyota men begge biltypene går generelt billig med tanke på vedlikehold per kjørte kilometer. Enkelte modeller er kjent for å ruste mer, selv om ikke det alltid stemmer. Nyere modeller (slutten av 80 til/fra tidlig 90) er halv- og helgalvanisert, dvs lite rust. Stort utvalg av deler på Biltema og Mekonomen osv.. For dine penger hadde jeg nok gått for en 240 eller 740, skal ha flaks med en 940 til under 20. Store og relativt sikre biler.

 

Men, det viktigste av alt: Ikke kjøp bil for raskt. Har gjort det og tapt like mye penger som du har tilgjengelig (jeg hadde 5000 kr mer tilgjengelig og fikk 5000 igjen for bilen etter et år). Se på mange biler (be de møte deg hos deg så du slipper å ta bussen for å se, mange er villig til det)

 

Lykke til hvertfall, hvis du er flink kan du gjøre et godt kjøp og selge bilen med overskudd og

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DISCLAIMER : Intet av det jeg skriver er ment som syting og klaging - mitt liv og min livssituasjon er mitt ansvar - . Når jeg forteller om ting og tang er det for å gjøre dem som vil komme med råd i stand til å gi disse basert på de realiteter jeg møter. Don't worry - det å ikke ha god økonomi er ikke alt. Jeg både plystrer, synger og smiler blidt daglig. Problemløsning er morsomt det.

 

Hva angår verktøy så ville jeg ikke tatt sorgene på forskudd

 

Til en viss grad har du rett i at jeg tar sorgene på forskudd. Grunnen til at jeg gjør det er at saldoen på min bufferkonto ( der man bør ha tilgjengelig ca en månedslønn til uforutsette utgifter ) er null. Hatt fast månedlig trekk til den i 12 år. En liten periode så det lovende ut og saldoen var oppe i femtenhundre. Så gikk strømprisene opp. Det var det. Ikke er det så billig på Fretex lenger heller. Prioriteringa er klar. 1. Mat 2. Husleie 3. Strøm 4. Ungenes helse og utdanning 5. Ungenes klær og sko 6. Ungenes livskvalitet ( sport fritid sosiale behov) 7. evt. regninger 8. alt annet 9. katta 10. kona og jeg. Stort sett klarer vi å dekke opp de 4 første punktene mens 5 og utover kniper i økende grad, og sånn sett så er det kanskje, som en oppe i tråden her sa, økonomisk uforsvarlig å kjøpe bil hvis du ikke kan spytte i 5000 ekstra. Ville ikke gjort det heller hvis det ikke var for at vi kan få dekt opp en del av ungenes behov ved å ha den. Kjekt å endelig kunne tilby skyss til bortekamp, eller stille opp i diverse sammenhenger der foreldre bes om å bidra med skyss. Herlig å kunne gå på konferansetime uten å måtte ta halve dagen fri pga treg offentlig transport. Fabelaktig å ikke være utslitt etter å bære hjem helgehandelen, men å ha litt overskuddsenergi i lag med ungene. Topp for ungene å slippe spørsmålet om "koffer ha'kje dokker bil? ".

 

Men sorgen kommer uvergelig den dagen clutchen er gåen og jeg ikke har det verktøyet som trengs for å fikse det.

 

I følge loven som sier at alt som kan gå galt, går galt og det til verst tenkelige tidspunkt vil det skje omtrent samtidig med at junior skal på klassetur og trenger gummistøvler, vesla trenger briller, kjerringa blir sjuk og jeg får tannverk. Sjukdom og tannverk kan vi tåle, men gummistøvler og briller kommer før verktøy, og så tar det fort tre fire fem måneder med brilleavbetaling før utstyret som trengs er på plass.

 

Dette kan synes pessimistisk, men er ekstrapolert erfaring.

 

Derfor tar jeg sorgene på forskudd - det utstyr jeg vil trenge til bilhold må jeg kjøpe nå når jeg har sjangs.

 

Du har kanskje noen venner/naboer etc. som kan være behjelpelige med å låne ut div. verktøy og? :)

 

Håper det ordner seg!

 

Nå er jeg ikke helt tom for verktøy, jeg har da såpass at jeg har skrudd sammen både syklene og pc-ene våre fra diverse vrakdeler, rørtang måtte jeg skaffe da vaskemaskinen lakk, og har fått litt diverse i julepresang og sånt oppigjennom. Hull har jeg alltid hatt behov for så drill har jeg.

 

Venner og bekjente har jeg også, men det er litt kjipt å ALLTID være den som må låne av andre, dessuten kan det være litt tunvint å dra med seg f.eks garasjejekk på bussen, når bilen står.

 

Garasjekk kommer jeg defintivt til å kjøpe.

 

Så vurderer jeg om jeg skal kjøpe sveiseapparat og vinklesliper og lage det jeg måtte trenge av bukker, motorjekk, hurtigoppsettelig lettgarasje(det regner mye i Stavanger) inspeksjonstralle, plateknekker, motorstativ og andre spesialverktøy etc. selv. Veit ikke om det er en fantasi, men tenker meg at da kunne jeg jo kanskje få nyttegjort bilbudsjettpenger til andre ting også når det skulle være behov for det. Sveis sammen noe skrap og kall det brukskunst og gi bort i julepresang eller lage olabil til guttungen. Grillen min er snart gåen og. I tillegg vil det kanskje gjøre meg i stand til å pusse opp et billig hengervrak slik at jeg som Espen Askeladd kan dra med meg hjem det jeg måtte finne av fiksbare ting og tang og benytte meg av de tilbud som ligger ute under "Gis bort" på finn. Og så ville en kansje kunne opparbeide seg såpass sveiseskillz at en kunne være til hjelp for andre innimellom og på den måte "gjøre opp" for tjenester mottatt gjennom årene og ikke minst få kjenne på gleden av å gi. Men for alt jeg veit er vel kanskje norske stål-, sveisetråd- og dekkgasspriser såpass høye at det ikke vil lønne seg i forhold til kinaprodusert billigimport. Noen som har noen tanker rundt realismen i det ? En forutsetning må være at en sveis mot slutten kan forlenge bilens levealder forbi en EU kontroll eller to. Det ville være snakk om en 220 volt Esab e.l. til maks 5000.

 

 

Ellers mange fine inspill her, takker for det.

 

Har vel notert meg nå at bilen helst skal kunne koke ris eller være en svensk Volvo, at den skal være en populær modell som er godt representert i Biltemas og Mekonomens reservedelskatalog.

 

Skal ikke ha gått for langt - hvor langt er det ?

 

Helst ikke rust - på rust er jeg helt blank - hva er lite kontra mye rust , hva er farlig contra ufarlig rust. Ofte ser man i annonser at rusta blei tatt i fjor - når vil den da komme tilbake, vil den komme tilbake eller er den drept, død, ex-rust.

 

Når det gjelder reservedeler fra biloppsamlingsplass, så lurer jeg på åssen det forgår der. Knoks i Stavanger opererer med priser basert på prosentsatser av hva ny originaldel koster, men jeg regner med det må være prutningsmonn ? Tenker på dyre originaldeler - 40% av vanvittig mye penger er jo fortsatt mye penger ? Lykter f.eks kan jo få seg en knekk, dynamoer og startmotorer er ikke billig - hva er det vanlig å betale for noe sånt brukt ?

 

 

Det er forøvrig ikke noe vits i å legge ut bilen sin for salg i denne tråden, ikke har jeg pengene enda, jeg kommer til å ta meg ganske god tid, og jeg er skeptisk når folk skal selge meg noe når jeg i utgangspunktet kun har bedt om råd.

 

Salte peanøtter ! - dette blei jo reine avhandlingen. Vel leser du dette så kan du klappe det selv på ryggen for å ha leselyst og god tålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår