Gå til innhold

spm. ang oppkobling av batteri nr2

Ranger emnet


lars y

Anbefalte innlegg

Hellow!

Har kobla opp et større anlegg i Neon`n min.

 

Problemet er at når jeg skrur opp volumet litt når jeg er ute å kjører så begynner batteri lampa i dasjbordet å lyse.

Vist jeg fortsetter å spille da så kobler cd-spilleren seg ut og starter opp igjen...

Har lada batteriet og målt det, og det skal være i orden, (kanskje litt sletent batteri men)

 

Alt av jording og ledninger skal være bra.

 

Det jeg lurer på da er om jeg kjøper meg et så kalt "anleggs batteri" (gelebatteri eller noe) på en del mer Ah og ampere, åsn skal jeg koble det inn i systemet?

 

Hadde tenkt å legge det baki bagasjerommet (der forsterkeren er) og koble plussledninga som går fra orginal batteriet og til forsterkeren på det nye batteriet og bare ta jording fra chassi og til det nye batteriet.

Går det greit? eller burde jeg legge opp jordingskabel fra gamle batteriet også?

 

Åsn fungerer dette sammen, og paralell koble to batterier som har forskjellig Ah og ampere?

 

Grunnen til at jeg heller smokker inn et større batteri og ikke bytter ut dynamoen er at anlegget bare skal stå midlertidi i denne bilen, og har en følelse av at det og bytte dynamo er ganske mye pes.

 

Men det jeg altså lurer på da er åsn to forskjellig typer batterier fungerer sammen? (gelebatteri og vanli syrebatteri)

Med forskjellig Ah og ampere, evt hva jeg burde gå for her?

 

Takker for all hjelp

Mvh. Lars y

97 Eclipse GSX

 

97 BMW 523ia E39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm vist batteri lampa lyser er dynamoen din død. Denne lampa går på at dynamoen får magnetiserings strøm til å produsere strøm. Når den lyser produseres det ikke strøm.

 

 

Og om du skal ha nytt batteri bytter du begge ellers vil det nye innen kort tid få samme tilstand som det dårligeste batteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aha, men den batteri lampa lyser kun når jeg spiller høy bass over lit tid... ellers så fungerer det perle, aldri hatt no problem med å få start på den,

dynamoen lader den, har målt den, den lader bare 14 volt da når jeg har litt turtall så er vel kanskje litt dårli?, og når bilen står av så viser batteriet 12,8volt, er det bra?

 

Men, det med like batterier, hva om jeg kjøper meg to gelebatterier da? og det er forskjellig Ah og ampere på de da?

Hva om jeg kjøper et nytt syrebatteri og et nytt gelebatteri? da er jo det syrebatteriet i bra stand da...

97 Eclipse GSX

 

97 BMW 523ia E39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okej =) leste netopp i en annen tråd her at vist jeg bruker en stor nok kabel kan jeg kutte ut batteriet forran helt... Har en kabel på 35mm, problemet er jo at i den jævla neonen så er det så lite batteri (størrelse) at det ekke plass til no vanli batteri der...

97 Eclipse GSX

 

97 BMW 523ia E39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker du to forskjellige batterier så må du bruke et skillerele. Hvis du må kjøpe nytt batteri så kan du kjøpe 2 like for så å parallel koble disse (+ til + og - til -), her kan du også bruke en 100 amp bryter for å skille disse hvis du ønsker å spille når bilen står stille (ikke går).

Geir C
98 Audi A8 2.5Q
93 Cab 2.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår