Gå til innhold

Trenger råd ang førstebil, Toyota Corolla GT

Ranger emnet


Johnnyboy

Anbefalte innlegg

Hey, Er Gutt på 16 ½ som har en sterk lidenskap for ting med 4 hjul og motor siden barnhagen, I løpe av årene som har gått har eg fått et favoritt merke, Er mange som har valgt Volvo og Saab der eg kommer ifra men eg valgt til di sin store forbauselse merket:

Toyota, Men nå har den tid kommet at skal ha ny bil, Selv om eg er 16 ½ så bruker eg veldig mye tid i garasjen ikke på moped som mange på min alder gjør men på bil, Har selv byttet topp pakning med mye hjelp ifra min bror som selv er mekaniker, og gjort veldig mye på bilen min som eg fekk: Toyota Carina ll som nå er i strøken teknisk stand og veldig lite rust, og at den er veldig fin farge på den som er sølv metallic, så har satt opp en list med det eg kunne tenke meg egentilg, Men er bare å komme med andre forslag :cab

 

 

Alternativ 1

 

Sette en 4A-ge motor opp i en 1987 Carina ll som er veldig god teknisk stand og veldig lite med rust, som har blitt kosta ganske mye, Kan nevne at den har sølv metallic lakk og splitter nye felger 16 tommere, Alle slitedeler byttet ++

Vett ikke hva som lønner seg men det beste er vell å kjøpe en billig GT med mye rust men motor og bremser kan brukes, Der har jo man sjansen at motor er i dårlig stand og bremser likeså, Men viss eg finner en GT til en billig penge og putter 4A-Ge motoren i Carinan så er det vell litt som skal gjøres, Nytt ledingsnett og returslange må vell legges opp, Men er det mer en det? Og dette gjennomførbart med tanke på godkjenning o.s.v.? Fordelen med detta er jo at det kan til å bli en spesiell bil og skille seg ut ifra mengden noe eg syns er veldig kult.:respect

 

Alternativ 2

 

Kjøpe en Corolla GT for ca 10.000kr som er i grei stand og bruke denne som førstebil, Vett ikke hva man for pengene når man kjøper en GT for 10.000 kr men er vell en god del som må gjøres for å få denne strøken,

Fordelen her er jo at eg slipper å bytte/styre med Carinan, Men samtidig alt den tida og pengene som eg brukte på Carinan går i vasken, Siden selge den er ikke noe alternativ.

 

Alternativ 3

 

Er å kjøpe en Corolla GT for ca 15-20.000kr, Og at den er i veldig god stand med tanke på rust, helst ingen rust og at noen få slitedeler må byttes. Fordelen her er jo at bilen er i god stand er kanskje billigere i lengda med tanke på hva som må gjøres på de to andre alternativ.

 

Nå vett eg ikke om prisene stemmer helt iforhold til stand men håper det er sånn ca.

Håper dere kan hjelpe meg om hva som er biligist og tanke med godkjenning o.s.v og bare å komme med forslag, Selvom eg ikke hadde tenkt meg noen andre førstebiler en det, Noen anna merke en Toyota er uaktuelt.

Med venlig hilsen:

John

Speed doesn't kill. Moronic lack of thought, kills. Inattention kills,But speed doesn't

 

Nå: Corolla E10.

X Toyota Carina 2. Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gått for alternativ 2. Du har 1.5år på deg til å pusle med bilen, når du er 18 sitter du igjen med en tøff Corolla GT du har pusset opp selv.

 

4a-ge i Carina II vil nok antageligvis ikke bli godkjent. Dessuten vil denne bilen veie mer.

 

Har selv hatt 4a-ge i MR2 og må gi den tommelen opp. Artigere motor har jeg til dags dato ikke opplevd.

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sparer deg for myyye jobb ved og bare kjøpe en GT med engang, istedenfor å bygge om en Carina. Dessuten er GTen mye mer gjennomført, er stivere og mer solid, og dermed bedre veigrep blant annet.

GT får du kasta etter deg om dagen siden de er blitt eldgamle og utgått på dato. For 4-12000kr får du en greit nok bil på skilt.

Er veldig få biler som er verdt mer enn 15k.

Dessuten er det utopi å finne en uten rust. ALLE har rustskader, bare man gidder å lete godt nok.

 

Et framtidig problem for deg vil være deletilgang til bilen. Allerede nå er det trøblete å finne deler/tilbehør, og mye har gått ut av produksjon. Deler til bilen er forresten svindyrt.

Et tips kan jo være å se på AE92 GTI, selv om den ikke har like gode kjøreegenskaper som AE82.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sparer deg for myyye jobb ved og bare kjøpe en GT med engang, istedenfor å bygge om en Carina. Dessuten er GTen mye mer gjennomført, er stivere og mer solid, og dermed bedre veigrep blant annet.

 

Ja, Er logisk det, Tror nå at eg dropper alternativ 1 pga at det nok mye mer utgangspunkt i en GT en det er i en Carina og at dette ikke er så lett for å få godkjent, selvom det hadde vært rått:D

Et tips kan jo være å se på AE92 GTI, selv om den ikke har like gode kjøreegenskaper som AE82

Ja, men føler at det er noe spesielt med ae82 egentlig, Ikke bare at det er en 4A-ge motor men også hørt at understellet er bra? Og hva med vekt og Vektfordelig?

 

Tross alt så hadde en Ae92 vært noe også men pga pris er vell ikke det så veldig aktuelt nå + syns bakenden er helt grusom på ae92, Hvordan er understell, Motor i forhold til Ae82?

Speed doesn't kill. Moronic lack of thought, kills. Inattention kills,But speed doesn't

 

Nå: Corolla E10.

X Toyota Carina 2. Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda bedre, Men Blir nok ikke som første bil dessvere, Kan jo ikke risikere det, Første bilen er ofte den som smeller først :P

 

Offtopic: Noen som har en Ae86 på forumet?? :P Nydelige biler

Speed doesn't kill. Moronic lack of thought, kills. Inattention kills,But speed doesn't

 

Nå: Corolla E10.

X Toyota Carina 2. Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men føler at det er noe spesielt med ae82 egentlig, Ikke bare at det er en 4A-ge motor men også hørt at understellet er bra? Og hva med vekt og Vektfordelig?

 

Tross alt så hadde en Ae92 vært noe også men pga pris er vell ikke det så veldig aktuelt nå + syns bakenden er helt grusom på ae92, Hvordan er understell, Motor i forhold til Ae82?

 

AE82 er en rask og kompetent bil i forhold til alderen.

Ligger bra på veien, og er lettere og hanskes med enn en tilsvarende MR2 eller Celica. Vognkortvekt er 970, noe mer reel vekt, og mer understyrt enn overstyrt som fwd flest. Men hvis man er en dårlig sjåfør er det ikke noe problem å få ut rompa...

 

AE92 GTI er billige de og, har sett flere fine eksemplarer til 10-12k. Den ble vel levert med to typer 4AGE - en 124hk og en 130hk med mindre nm. Ikke særlig merkbart i praksis.

Personlig liker jeg ikke AE92 like mye siden den ser kjedeligere ut, samt at den har "unødvendig" dilldall som servo og elvinduer.

Og ruster like kraftig...

Uansett er det ikke store prisforskjellene, så hvis du vil ha nyest mulig er en AE92 ca like billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en AE92 GTi, og den veier 1060kg(?) iflg vognkortet. Bare DET er en grunn til å velge AE82 GTi. PS! Kjøper du deg en GT, får du bare en sur gasser, ikke innsprut. Fordelen er lavere forsikring.

 

Ellers er det helt riktig at de ruster og at delene koster kroner. Billigste fordelerelokket var faktisk hos Toyota selv. 230kr ca. Videre skulle de ha hundreogsnørrogførti kroner for rotoren. :(

Mekonomen skulle ha 280kr og klarte å levere meg feil lokk selv med korrekt skiltnr. Skjønner ikke hvorfor den kombikupéen bare har 115hk 4A-GE og kalles gti?!

Meca ville ha 315/351kr og dyrere blir det! ;)

Pluggkabelsettet til Biltema koster 340kr og er litt for lange både totalt og fra pluggen og opp til tettehylsa. Ellers koster settet 800-1.200kr.

Alt annet er også seriøst dyrt.

 

Hvis du ikke kan/vil sveise rust kan du gå for alt. 1 og beholde rinaen. Sjekk litt på nett om din modell kom med 4A-GE i det hele tatt. Hvis så kan du ringe Egil Svendsen på teknisk hos Toyota og bli fortalt at du trenger alt av bremser og oppheng fra donorbilen. Men ikke forvent deg noe utover det.

 

Hadde du vært eldre skulle jeg anbefalt deg en 70talls Toyota med RettWD, men jeg unner ingen sånn riskoker en unggutt. Ei heller unner jeg en unggutt å krasje i en sånn riskoker. Men du kan jo spare opp til en Celica-Supra MA60. Det er litt mere prosjekt enn en sur gnager. :thumb

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en AE92 GTi, og den veier 1060kg(?) iflg vognkortet. Bare DET er en grunn til å velge AE82 GTi. PS! Kjøper du deg en GT, får du bare en sur gasser, ikke innsprut. Fordelen er lavere forsikring.

 

AE82 het faktisk GT, og ikke GTi, selv om den har innsprut.

Han snakker vel ikke om den gamle rwd-GTen fra før 1984.

 

Ang. godkjenning av Carina II 4AGE, så ble den jo levert med 1.8 på 115hk. Så det burde jo ikke være så vrient å godkjenne dette. På papiret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, Har gode nyheter da, Har akkurat snakket med gammel man eg kjenner som har en strøken eldre Carina som ikke har noe rust :D skal ned å se på den senere.. bruker ca den engang i uka og tar bussen om vinteren for da tør han ikke å kjøre, Regner vell at det er den som kom føre Carina 2 , Viss eg har forstått det rett har den bakhjulstrekk og en 2t-b motor enten var det 4 dører eller 2? Uansett dette skal da ikke brukes som første bil pga faren for å bulke er for stor og heller ta vare på bilen som det står nå eller noe gjøre noe Levin GT gjorde med Toyotane sine:respect

 

Sikker på Første generasjon 4age kom gasser da trodde det var innsprøyting? E - Electronically Fuel Injected som eg forstått, Men kan jo hende at noen kom med gasser.

 

Men back ontopic: Trodde lav vekt var bare en fordel Som du selv sier veier ae92 mer en ae82 det er vell da ikke fordel? spørs åssen man ser på det da men. Og komme ikke ae92 gti med en 4a-fe motor? eller var det bare den "originale" som hadde 4a-fe Kan hende eg blander litt nå..

 

 

 

har søkt litt og fant ut at carinan kom med en 1.6 ( A4-c) 1.8 og (en 2.0 liter diesel tror eg)

Speed doesn't kill. Moronic lack of thought, kills. Inattention kills,But speed doesn't

 

Nå: Corolla E10.

X Toyota Carina 2. Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på Første generasjon 4age kom gasser da trodde det var innsprøyting? E - Electronically Fuel Injected som eg forstått, Men kan jo hende at noen kom med gasser.

Men back ontopic: Trodde lav vekt var bare en fordel Som du selv sier veier ae92 mer en ae82 det er vell da ikke fordel? spørs åssen man ser på det da men. Og komme ikke ae92 gti med en 4a-fe motor? eller var det bare den "originale" som hadde 4a-fe Kan hende eg blander litt nå..

 

4AGE (1983-1996) kom bare som injection, et samarbeid med Yamaha.

Joda, lav vekt er selvfølgelig best...AE92 GTi kom kun med 4AGE den og - røde toppdeksler istedenfor AE82s blå.

 

Bare husk at den gamle rwd-Carinaen går som en dass, så det er lite å trakte etter som en bruksbil. Sett den heller på en låve...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Blir det noe grom carina eller? Gammel tråd, men skader aldri å trø til med brukbar info. Hadde blitt et kult og anderledes prosjekt!

AT150 karosseriet ble faktisk levert som Carina GT i japan (dog kun som sedan), og den hadde 4age motoren. Sjekk linken under for å se hvilke motorer de ble levert med:

 

http://www.toyotaoldies.de/galt15.html

 

Litt ABC om endelsene på toyotas motorkoder:

 

"4A-G Engine Codes

 

Every Toyota “engine type” has a code consisting of numbers and letters. An “engine type” may actually be a family of engines spanning several design generations and encompassing different specifications or components.

 

 

 

The first character is always a number followed by one or two letters. The number indicates the generation. The letter(s) indicates the engine family.

 

 

 

Following the engine generation and family codes, there are different combinations of additional letters, each of which represent a specific engine characteristic:

 

 

 

C - Equipped with emissions control systems (note: The “C” is not used if the engine was originally equipped for emissions controls.)(The C notation has been associated with California’s (USA), at that time having stricter emission standards)

 

U - Equipped with emissions control systems for Japan. (The U notation has been associated with the introduction of Unleaded fuel available in Japan at that time)

 

E - Electronic fuel injection (EFI)

 

F - Gear coupled cam drive; dual overhead cam (DOHC) engine: timing belt or chain drives one cam, and “scissors” gear drives the other cam. [Narrow included valve angle]. The split “scissors” gear is a unique way to eliminate gear backlash.

 

G - Dual overhead cam (DOHC) engine: timing belt or chain drives both cams. [Wide included valve angel]

 

L - Transversely mounted in vehicle

 

T - Turbocharged

 

Z - Supercharged

 

 

 

 

 

Examples:

 

 

 

4A - SOHC, 8 valves

 

4A-C - SOHC, 8-valves, equipped with emissions control system

 

4A-LC - SOHC, 8-valve, transversely mounted, equipped with emissions control system

 

4A-GE - DOHC, 16-valve, fuel injected

 

4A-GEC - DOHC, 16-valve, fuel injected, equipped with emissions control system

 

4A-GELC - DOHC, 16-valve, fuel injected, transversely mounted, equipped with emissions control system

 

4A-F - DOHC, 16-valve, gear coupled cam drive, carbureted

 

4A-FE - DOHC, 16-valve, gear coupled cam drive, fuel injected

 

4A-ELU - DOHC, 16-valve, gear coupled cam drive, fuel injected, transversely mounted, equipped with emissions control system for Japan.

 

4A-GZE - DOHC, 16-valve, supercharged and fuel injected

 

 

 

 

 

 

 

The “A” block series is a versatile engine that has undergone many revisions.

 

The 1A-C started out as a 4-cylinder, SOHC, 1.5 liter carbureted engine which was introduced in the 1980 Tercel. It was upgraded in 1981 to the 3A-C. Changes to the cylinder head improved emissions control and performance. The 4A, introduced in the 1983 Corolla line, featured an increased displacement to 1.6 liters. It was available in several variations including the 4A-C, (SOHC, carbureted), the 4A-GE (DOHC 16 valve head, fuel injected), and the 4A-GZE (DOHC 16-valve head, supercharged, fuel injected.) In 1984 the 4A-ELU was introduced with improved helical ports with swirl control valves, programmed sequential injection and improved ignition system which helped the system in the ultra-lean, high efficiency lineup. The ‘A’ family of engines have been used primarily in the Corolla, AE82, AE86, AE92, AE101 & AE111, but can be found in the first generation MR2, AW11 as well as some lesser known Toyota models (Engine options may vary depending on the vehicles point of sale.) The 4A-F and 4A-FE engines have replaced the 4A-C in Corollas since 1988. In 1990 the A block deck height was lengthen, the crankcase slightly enlarged and a special oil pan extension was add to increase the displace of the A family to its largest, 1.8 liters. Its designation was the 7A. "

 

Edit: Og bare for å pirke på noe som har blitt nevnt tidligere i tråden; AE92 GTi kom også uten servo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått for AE82, prøv å finn en med så lite rust som mulig. Motorene er stort sett bra, ganske solide greier.Men fins vel unntak da...

 

Du har jo god tid på deg til å fikse bilen til du får lappen da, pluss at du lærer mye om bilen....

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår