Gå til innhold

Sote/Tone ruter?

Ranger emnet


ryuujin

Anbefalte innlegg

  • 10 months later...

Jeg ringte inn te Biltilsynets Tekniske Avdeling . Og dem sa at Side ruter foran og bak er lov opp til 43% . Front Rute = Ikke Lov å Sote\Tone Hvis ikke det er Fabrikk Tona.Bakruta = Ikke Lov å Sote P.g.a som du sier Skal se utrykknings kjøretøy og lignende..

Den mørkeste filmen dem har på Bil Ekstra er 43 % Gjennomsiktig= LOV Å BRUKE ifølge biltilsynet..

 

Takk For Meg !!

 

Audi For Life;p

 

A3 1.8 T

Steg 2 Chip,

Racing Filter

Racing Resirc-valve

 

Ps: Noen som skal Chippe bil så har jeg ett godt firma til Utrolig Utrolig Lav Pris. devil_t201@hotmail.com hvis dere trenger noe!SANDEFJORD!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å sløse 4-5tusen kroner på sot er høl i hodet. altså har du en nyere bil osv.. så kan jeg kanskje skjønne det, men når det er sagt.

 

jeg anbefaler og sote selv, den soten dem har på torshov

men igjen det er smak og behag.

 

soten koster 200 kroner for den største og mørkeste :) å da snakker vi 4-5% gjennomsyn

 

hadde en mazda 323 hvor jeg sotet ALLE vinduene

 

NR. 1

VELDIG viktig og få ruta HELT rein altså du bør gnukke og gni deg ihjel, faktum er at en liiiiiiiiiiten fett flekk kan føre til bobler.

 

uansett.. finn fram en stor sprute flaske med vann helst med vii sprut ikke sånn 1 stråle. ha en stor og en liten nal + at du bør ha noen SYL skarpe kniver liggende. det beste er og ta ut vinduene for det er vitkig at vinduene ikke er for kalde da du setter på soten, dette kan føre til at limet på soten ikke holder på like lenge.. uansett.. etter du har vasket vinduene så godt du kan måler du til sot og kutter opp litt over mål selvfølgelig

derretter har du en som står og spruter på etterhvert som han drar av det ene laget på filmen. slik at limet blir vått og ikke får den klebende effekten ikke vær redd for og bruke for mye vann .

når dette er gjort og all plastikken er av sprayer du ned vinduet med vannog legger filmen på, ikke vær redd for og få litt bobler dette fikser du senere.. men vær forsiktig med og få knekker i filmen , dette skaper bobler. når du har lagt på filmen så spruter du ned filmen med vann på andre siden av limet, så legger du nalen oppå og begynner fra midten og drar alle bobler og ujevnheter ut, når du har gjort dette ordentlig så tar du fram den lille nalen som følger med (syns denne er noe dritt, prøv og skaff en litt mykere en som ikke skaper riper) og drar ut di små boblene, og husk IKKE VÆR REDD FOR OG SPRUTE PÅ VANN!

 

vannet drar du av med nalen uansett =)

 

når du har dratt over litt til tar du en syl skarp kniv av noe slag og kutter slik at filmen ligger på ca 0.5-1 mm innenfor vinduets karm, dette vil ikke syntes uansett... når dette er gjort spruter du på vann og gjør finjusteringer med den lille nalen derretter finner du frem blank neglelakk og fører på på tuppene av filmen, dette gjør at du kan sveive opp og ned vinduer uuuuten at filmen detter av :)

 

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakruta = Ikke Lov å Sote P.g.a som du sier Skal se utrykknings kjøretøy og lignende..

Den mørkeste filmen dem har på Bil Ekstra er 43 % Gjennomsiktig= LOV Å BRUKE ifølge biltilsynet..

 

Åssen er dette med biler uten bakrute da? F.eks varebiler, pizzabiler osv...

 

En kompis av meg hadde en 2er golf med bekkmørk bakrute, han fikk beskjed om å fjerne speilet(!?!?) i frontuta på teknisk eller EU-kontroll eller hva det nå var...

[x]91' Opel Vectra 4x4

[x]87' Opel Kadett Gsi

[x]90' Opel Vectra

[x]89' Opel Vectra 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er om du tar ut hele ruta(ene).

 

Noen som veit om det er lov å soter framrutene og hvor mange prosent?

 

Det er ikke lov å ha noen film eller annen form for soting på siderutene forran eller frontruten.

Om rutene derimot er levert med soting orginalt fra fabrikk så er det lov da de uansett er godkjente.

 

bambozle: Bra forklart ! :)

signatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ja jeg skal få sota alle vinduene mine med den mørkeste sotinga bortsett fra front ruta. Er null snut her så er ikke så farlig. ;)

 

Ta å hør hos Bechs bilpleie på øya (samme bygg som Shellstasjonen). Han skulle ha ca 4700,- for å sote 7 ruter på bilen min. I tillegg var det livstidsgaranti på filmen.

- Audi A4 2,0TDI B8

-Dont drive faster than your guardian angel can fly-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser det var bra mye forskjellige meninger her...

 

ALL film på fronruter dvs sidevindu til sjåfør,frampassasjer og fronrute er IKKE lov.

Det er vell en liten solkant man kan gå etter på dem frontrutene med det.

 

Trodde det var slik en eller annen har skreve at det var lov til en vis prosent gjennomlysning, men det er det ikke.

prater erfaring, ble stoppet. Vi dro inn på politistasjon ( ja, han hadde lite å gjøre den dagen ) også viste han meg paragrafen.

 

 

Derimot bakvinduer og bakruten er det ingen grense på.

Har en her oppe i nord, han har sotet med LAKK bakvinduene og bak

bakruten.

Signaturregler: www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår