Gå til innhold

Har politi utenfor tjeneste lov til å "oppføre seg som politi"

Ranger emnet


Kenito

Anbefalte innlegg

Juristen er snut, hide!!!

 

Jeg visste at de overvåka alt som skjer inne på portalen her.

 

Men har faktisk et spørsmål til deg:

 

Hva om politiet finner topicen "Hvor fort på norske veier", tracker ned alle som har brutt fartsgrensen, tar bilene deres og kobler opp mot en laptop for å sjekke historien på speedometeret, tar deg inn til avhør og spør deg om hvor du var XX i XX, XXXX da speedometeret på bilen ble målt til 207 km/t i en 60-sone, kan man DA lage sak ut av det? I så fall vil ca. 2000 personer her inne miste lappen i minst 2 år :D

o 93' Audi S4 2.2T

x 94' Audi S4 4.2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Juristen er snut, hide!!!

 

Jeg visste at de overvåka alt som skjer inne på portalen her.

 

Men har faktisk et spørsmål til deg:

 

Hva om politiet finner topicen "Hvor fort på norske veier", tracker ned alle som har brutt fartsgrensen, tar bilene deres og kobler opp mot en laptop for å sjekke historien på speedometeret, tar deg inn til avhør og spør deg om hvor du var XX i XX, XXXX da speedometeret på bilen ble målt til 207 km/t i en 60-sone, kan man DA lage sak ut av det? I så fall vil ca. 2000 personer her inne miste lappen i minst 2 år :D

 

Hvorfor? Kan de bevise noe annet enn skryt?

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juristen er snut, hide!!!

 

Jeg visste at de overvåka alt som skjer inne på portalen her.

 

Men har faktisk et spørsmål til deg:

 

Hva om politiet finner topicen "Hvor fort på norske veier", tracker ned alle som har brutt fartsgrensen, tar bilene deres og kobler opp mot en laptop for å sjekke historien på speedometeret, tar deg inn til avhør og spør deg om hvor du var XX i XX, XXXX da speedometeret på bilen ble målt til 207 km/t i en 60-sone, kan man DA lage sak ut av det? I så fall vil ca. 2000 personer her inne miste lappen i minst 2 år :D

 

Hehe... Jeg er nok ikke politi, nei :-) Jeg jobber riktignok innenfor påtale, men er her utelukkende av egen nysgjerrighet for å få tida til å gå. Men hvis politiet ønsket å se hva som skjedde her, hadde de neppe tatt et så "åpenbart" navn.

 

Og at de skal gå løs på alle som skryter av å ha gjort ting her inne, er veldig lite sannsynlig, det er faktisk helt utenkelig.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeeeeeeeeeeeeee........???

Er det sånn å forstå at dette er en kontroll som kan gjennomføres i ettertid..?

Og er det hvemsom helst som kan utføre disse kontrollene, uten opplæring..?

 

Klipp fra UP sine instrukser:

 

Kontroll av speedometer

Speedometeret som er brukt til fartskontroll må kontrolleres mot godkjent radar, laser eller gjennomsnittsmåler eller gis attest av et godkjent verksted, teststasjon eller mobilt testutstyr.

Dersom kjøretøyet har speedometerattest, men har gått mer enn 30 000 km siden siste speedometerkontroll eller det er skiftet til annen dekkdimensjon, må ny test foretas. Kontrollattesten i original oppbevares ved Politidistriktet/ Utrykningspolitiet.

 

Godkjenning og opplæring

Politiets gjennomsnittsfartsmålere må bare betjenes av personell som har gjennomgått foreskrevet opplæring etter retningslinjer gitt av departementet.

 

For å si det sån: Du trenger ikke å fortelle meg hva som står i UPs instrukser :-) Som du selv siterer til fra instruksen, skal en slik kontroll foretas av godkjent verksted, teststasjon eller mobil testutstyr - eller godkjent radar, laser eller gjennomsnittsfartsmåler. Videre står det at speedometer som er brukt til osv skal kontrolleres, altså står det jo svart på hvitt at det skal kontrolleres etter at det er brukt. Hallo? Jeg forstår ikke helt hvorfor du spør om den kan utføres av hvem som helst og om det skal gjøres før eller etter, når det står i instruksen som du så stolt siterer...

 

Normale politibiler får slike kontroller/justeringer gjennomført på jevnlig basis. DERSOM noen derimot bruker en privatbil til å gjøre en gjennomsnittsfartsmåling, må da speedometeret kontrolleres i etterkant.

 

Jeg trodde jeg hadde uttrykt meg klart i stad, men så feil kan man ta :-)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en annen ting.

 

Hvordan kan en politimann på vei hjem fra jobb ta meg i sin privatbil....? Dette vil jo være påstand mot påstand. Så lenge ikke dette kan dokumenteres med film, så vil saken bare bli henlakt. Enkelt og greit.

Når onkel ikke kan bruke utstyret som er montert i UPbilene engang....

 

"Henviser til din tidligere henvendelse vedrørende trafikkforholdet på E-8 den 23.7.05 ca. kl. 1700 v/Sandvikeidet i Tromsø hvor du ble stoppet av undertegnede.

 

Etter samtalen vi hadde ble du forevist videoopptak av handelsen og gjort oppmerksom på at forholdet ville bli anmeldt.

 

Jeg kan videre opplyse at nevnte videoopptak som ble foretatt ved et beklagelig uhell ble slettet før anmeldelse ble skrevet, slik at den tekniske bevisverdien ble borte. Jeg valgte da å bare måtte annulere forholdet grunnet manglende dokumentasjon/bevis.

 

Dette er ting som av og til desverre hender.

 

De jeg ble oppmerksom på dette ble du forsøkt kontaktet pr. tlf., men uten at jeg kunne finne deg registrert med telefon.

 

Håper at dette ikke har skapt for store bekymringer for deg., noe som jeg i tilfelle bare må beklage."

 

 

 

Med hilsen

 

Johnny Karlsen

Utrykningspolitet, Tromsø

 

Her ser det sannelig ut til at du er ute på tynn is, gutten min. Alle her inne, med unntak av deg, vet at dersom det er ord mot ord mellom en politimann og en privatperson, vinner politimannen. All rettspraksis viser dette. Normalt sett teller politimannen stemme to ganger, for å si det enkelt - mot en politimann trengs to vitner mot ham, mot to politimenn trengs fire vitner mot dem osv.

 

Det finnes INTET krav om at fartsovertredelsen skal være filmet - det er faktisk svært på politibiler som er ustyrt med kamera. Mange har såkalt Police Pilot, som kan brukes til gjennomsnittsmålinger. Noen har ingenting annet enn sitt eget speedometer, og de kan likefullt stoppe deg og utstede (forenklede) forelegg, eventuelt anmelde deg og få deg dømt, på det grunnlaget. Det forbløffer meg at folk fortsatt ikke har forstått dette, men det bidrar jo til at jeg får noe å skrive om, da :-)

 

Det faktum at Utrykningspolitiet i ditt tilfelle gjorde en feil med det tekniske utstyret, har ingenting å gjøre med saken for øvrig. Blir du forresten ikke snart lei av å vise fram det brevet der? :-)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juristen er snut, hide!!!

 

Jeg visste at de overvåka alt som skjer inne på portalen her.

 

Men har faktisk et spørsmål til deg:

 

Hva om politiet finner topicen "Hvor fort på norske veier", tracker ned alle som har brutt fartsgrensen, tar bilene deres og kobler opp mot en laptop for å sjekke historien på speedometeret, tar deg inn til avhør og spør deg om hvor du var XX i XX, XXXX da speedometeret på bilen ble målt til 207 km/t i en 60-sone, kan man DA lage sak ut av det? I så fall vil ca. 2000 personer her inne miste lappen i minst 2 år :D

 

For øvrig har jeg trolig kjørt fortere med MC på norske veier enn noen av dere har gjort med bil :-) Hihi...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadda jadda, jeg stilte bare et latterlig spørsmål jeg egentlig ikke lurte på. Jeg ville bare på en ironisk måte vise hvor stor makt en sivil betjent har.

 

Men, over til et spørsmål jeg faktisk lurer på:

 

Jeg kjører drosje i helgene, og var så uheldig å få i en sivil betjent som skulle hjem etter en snartur på puben. Han var ikke tydelig beruset, men hadde nok nytt seg en øl eller 2. Som alle vet, så kjører ikke akkurat taxisjåførerne etter fartsgrensene, og i allefall ikke i helgene, og i 2nd allefall ikke i utkantdistriktene, og spesielt ikke da det er 250 diesel hk under panseret! Jeg peiste på med bilen gikk (nesten) og fikk snuten hjem på no time at all. Senere fikk jeg vite at han var i polititet. Ingen reaksjoner i etterkant *puh* :)

 

Spørsmålet mitt er da som følger, kunne da denne betjenten gjort noe som helst? Han var jo "påvirket" til en viss grad.

o 93' Audi S4 2.2T

x 94' Audi S4 4.2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadda jadda, jeg stilte bare et latterlig spørsmål jeg egentlig ikke lurte på. Jeg ville bare på en ironisk måte vise hvor stor makt en sivil betjent har.

 

Men, over til et spørsmål jeg faktisk lurer på:

 

Jeg kjører drosje i helgene, og var så uheldig å få i en sivil betjent som skulle hjem etter en snartur på puben. Han var ikke tydelig beruset, men hadde nok nytt seg en øl eller 2. Som alle vet, så kjører ikke akkurat taxisjåførerne etter fartsgrensene, og i allefall ikke i helgene, og i 2nd allefall ikke i utkantdistriktene, og spesielt ikke da det er 250 diesel hk under panseret! Jeg peiste på med bilen gikk (nesten) og fikk snuten hjem på no time at all. Senere fikk jeg vite at han var i polititet. Ingen reaksjoner i etterkant *puh* :)

 

Spørsmålet mitt er da som følger, kunne da denne betjenten gjort noe som helst? Han var jo "påvirket" til en viss grad.

 

Ja, og det er enda godt at politiet har den myndigheten de har, hvis ikke skulle vi fått morsomme tilstander her til lands. Men nok om det.

 

Denne er sannelig ikke så grei, og måtte eventuelt vært behandlet i retten for å få et "vettugt" svar. Kjenner ikke rettspraksis på området, så hvis jeg skulle mene noe om dette, hadde det i beste fall kunne kalles halvkvalifisert synsing.

 

Men så lenge han, som du sier, ikke var overstadig eller synlig beruset, men bare hadde tatt seg en øl eller to, og på bakgrunn av dette kunne legge til grunn en plausibel forklaring om at han var ved sine fulle fem - gjerne i tillegg til vitneutsagn fra noen som har sett at han faktisk kun har drukket disse to ølene - er det en teoretisk mulighet for at du hadde hatt et problem hvis han gikk videre med det.

 

Nå skal det nevnes at det er svært sjelden politimenn griper inn så lenge de er påvirket av alkohol, med mindre saken er svært alvorlig og de plikter å gripe inn - dette er et prinsipp blant politifolk - så jeg tror de færreste politifolk ville ha grepet inn med mindre du kjørte uforsvarlig eller i hastigheter hvor du ellers ville ha mistet lappen.

 

Noen ville kanskje ha bedt deg om å senke farten, men svært få ville altså finne på å ringe sine kolleger og/eller anmelde deg i etterkant. Tror jeg.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk politisvar. Prøver så godt han kan å "skjule" sin identitet ved å utgi seg selv for å være "en av oss".

 

Hihi...

 

Ja, jeg er en kjempedum snut som sitter her og leser alt faenskapet dere gjør, og så gjør jeg alt jeg kan for å spore dere opp og bure dere inne! Og så løper jeg hjem og runker utover de beslaglagte førerkortene deres! Herregud :-) HVIS jeg var politi, hadde jeg funnet på en enklere måte å buste folk på.

 

Og hvis du absolutt må vite det, så var hastigheten ca 340 km/t (i følge speedometeret) på en Kawasaki ZX-12R med turbo, 320 hk.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, det var jeg ikke klar over. Glad jeg møtte en ganske allright betjent da, for jeg hadde glatt mistet lappen ved flere anledninger på den turen! Ikke at det var uforsvarlig, men fartsgrenser er jo ikke tøyelig i deres øyne. Takker for svar :) Fra nå skal jeg på et tidlig stadium i samtalen med passasjeren spør "Hva jobber du med da?" :)

o 93' Audi S4 2.2T

x 94' Audi S4 4.2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, det var jeg ikke klar over. Glad jeg møtte en ganske allright betjent da, for jeg hadde glatt mistet lappen ved flere anledninger på den turen! Ikke at det var uforsvarlig, men fartsgrenser er jo ikke tøyelig i deres øyne. Takker for svar :) Fra nå skal jeg på et tidlig stadium i samtalen med passasjeren spør "Hva jobber du med da?" :)

 

Hehe... Ja, det kan godt være en idé :-) Er det ikke litt risikabelt å kjøre slik at du risikerer å miste lappen, når dette tross alt er levebrødet ditt, da? Jeg kjører ofte for fort selv, men holder meg innenfor grensene for å miste lappen - det blir for upraktisk for min del, til tross for at jeg utmerket godt kan ta T-bane, trikk, tog, buss osv. Jeg forstår at det er fristende å tråkke ekstra hardt på gassen noen ganger - en stakkar kan jo pådra seg magesår av hvor seint det går noen ganger og hvor mye rart folk gjør i trafikken - men hvis det hadde vært yrket mitt, er jeg usikker på om det hadde vært verdt å risikere lappen for det :-)

 

Forresten, når jeg har en taxisjåfør på tråden, hvordan regnes prisen ut? Jeg regner med at det ikke spiller så mye rolle hvor fort dere kjører, for de betaler vel per km og ikke for hvor fort de kommer seg dit de skal - så med mindre det står mange passasjerer og venter noe sted, har det vel liten hensikt å forte seg?

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks. hvis du har blitt målt til 149 km/t, men etter speedometerkontrollen viser det seg at bilens speedometer viser 12 km/t for mye i denne hastigheten, vil du da bli dømt for å ha kjørt i 137 km/t.

Er du sikker på dette?

 

Ved andre målemetoder (ihvertfall laser) så trekkes det fra en sikkerhetsmargin. Jeg anser speedometermåling for å være den letteste metoden å gjøre feil med. Det er vanskelig selv for en politimann å se på veien, og speedometer samtidig. Samtidig skal han holde jevn avstand til bilen foran.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser det sannelig ut til at du er ute på tynn is, gutten min.

 

Hei.

 

Har vært ute på tynn is flere ganger jeg. Men jeg er ikke den eneste... Ta UP feks. Hvorfor må de prøve seg på og få tatt folk vist de ikke har tilstrekkelig bevis?

Og hva med ATK. Hvorfor brukes det tid og penger på å sende ut brev til folk når fører ikke kan identifiseres?

 

Etter og ha opplevd disse tingene (personlig) så er jeg blitt veeeldig kritisk til den jobben politiet gjør. Har miste så og si all respekt for de.

Paal C.

Ram SRT 10 "Lekebil"

Ram 2500 Heavy Duty "Arbeidshest"

http://www.HPComposites.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke tatt meg tid til å lese gjennom alle trådene her, men JA en politimann i sivilt kan ta lappen din. han trenger ikke måling. han kan si farten var hvertfall 150 i 80 sone. så anmelder han forholdet og saken havner i retten. retten tror såklart på politmannen og du blir pult og mister lappen. Sier seg selv at dette blir mye ekstra jobb for politifolka og derfor gir mange faen i å ta folk på fritiden sin.

 

Før fikk ikke politifolk penger for å reagere på forhold i sin fritid, dvs at de måtte skrive rapporter og anmeldelser uten lønn. Dette har blitt endret og nå får de lønn for antall timer de bruker på forholdet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår