Gå til innhold

Har politi utenfor tjeneste lov til å "oppføre seg som politi"

Ranger emnet


Kenito

Anbefalte innlegg

Jo, en politimann har politimyndighet også i sin fritid. Han kan måle fart med sitt speedometer, stoppeklokke eller annet han har tilgjengelig. Spørsmålet er om han gidder.

 

Uten blålys så kan det bli litt vanskelig å få identifisert sjåføren. Regnr alene hjelper lite. Det er føreren som bøtelegges, ikke bileieren.

 

De samme reglene for anmeldelse og forenklet forelegg gjelder i slike tilfeller som ellers. Et forenklet forelegg kan utstedes i ettertid dersom politimannen ikke har en "forelegg-blokk" med seg. Slik som det gjøres med ATK-bokser.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg er ganske sikker de kan, iallefall hvis du kjører svært fort. Jeg har hørt om flere slike tilfeller hvor folk har blitt stoppet av en politimann hjem fra jobb.

Jeg har blitt det.. Han sa han kunne anmelde forholdet, ta bilen på speedometerkontroll og gå rettens vei derfra..

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal dere høre på far, smågutter... Jeg skal forsøke å bringe klarhet i et par av tingene dere diskuterer her:

 

1. Enhver polititjenestemann er per definisjon i tjeneste 24/7 så lenge han er i stand til å utføre tjenesten (dvs ikke beruset osv), og han har videre både rett og plikt til å gripe inn overfor lovbrudd. Dette er blant annet hjemlet i Straffeprosessloven og et utall forskrifter/instrukser.

 

2. Som det fremgår av Trafikkreglene §2 4. ledd kan man kjøre utrykning/fravike enkelte bestemmelser i Vegtrafikloven (hjemlet i Vegtrafikloven § 11) med et utrykningskjøretøy (selvsagt) eller annet kjøretøy i politiets tjeneste. Polititjenestemannens private kjøretøy vil være å regne som et kjøretøy i politiets tjeneste dersom han i sin fritid må benytte dette kjøretøyet for å gripe inn mot et lovbrudd/tilsvarende.

 

3. Politiet trenger IKKE å bruke blålys eller sirener for å "kjøre utrykning" (fravike aktuelle bestemmelser i Vegtrafikkloven). I mange tilfeller er det ikke hensiktsmessig å benytte slikt varslingsutstyr, og man kan da velge å la være å bruke det. Det eneste stedet hvor det er KRAV til bruk av blålys (jfr GP-4027, politiets instruks for trafikktjeneste), er ved kjøring på rødt lys eller mot envegskjørte gater.

 

4. Ethvert kjøretøy kan nyttes til å foreta gjennomsnittsmåling ved bruk av speedometer. Er dette et politikjøretøy, vil det jevnlig kontrolleres at speedometeret viser korrekt. Er dette en polititjenestemanns private kjøretøy, må speedometeret kontrolleres i etterkant. Ved gjennomsnittsmåling ved bruk av speedometer måler man hvor lang tid det målte kjøretøyet bruker mellom to vilkårlig valgte punkter, og sammenligner dette med eget kjøretøys fart og tid. Ved måling av bakenforkjørende kjøretøy må avstandene mellom kjøretøyen være mindre ved målingens slutt enn ved målingens start, og motsatt ved måling av forankjørende.

 

Håper dette var oppklarende. Kommentér gjerne.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Er det virkelig lov å bruke speedometer ved fartsmåling?

Med tanke på speedometeret kan vise 0-10% feil, alt etter som..

 

Det er så absolutt lov, praktisk sett er det enkelt gjennomførbart og faktisk helt vanlig.

 

Er dette en vanlig en politibil, blir speedometeret jenvlig kontrollert/justert. De har da speedometere som viser korrekt hastighet (også via GPS), og dersom det er noen tvil, foretas en ny kontroll og målingen tilpasses dette resultatet.

 

Dersom det er brukt et annet kjøretøy, for eksempel en privatbil, må dette kjøretøyet inn til tilsvarende kontroll, hvorpå målingen tilpasses dette resultatet.

 

F.eks. hvis du har blitt målt til 149 km/t, men etter speedometerkontrollen viser det seg at bilens speedometer viser 12 km/t for mye i denne hastigheten, vil du da bli dømt for å ha kjørt i 137 km/t.

 

Altså er det ikke noe problem å bruke speedometer til å gjøre fartsmålinger.

 

Forståelig?

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uansett, så har politiet ikke bevis at du har kjørt så fort, med tanke på speedo, så du kan bare blånekte.

 

Jeg liker ikke å være usaklig, men dette er ikke annet enn barnslig pissprat fra en som ikke vet hva han snakker om :-)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge politiinstruksen, skal det mye til for at en politibetjent kan ta loven i sine egne hender på fritiden.

 

3. Umiddelbart inngrep anses strengt nødvendig for å:

a. Forebygge eller stanse utførelsen av et grovt lovbrudd, eller

b. Pågripe personer ettersøkt som mistenkt for slike handlinger, sålangt dette ikke strir mot bestemmelser gitt i eller i medhold av lov.

 

Selv har jeg kjørt forbi lennsmannen i sivilt, hørte aldri noe om det...hadde godt over tillat hastighet, så ikke hvem det var før jeg var forbi.. Så tror man kan tålke ordlyden i paragrafene slik at det skal være et veldig alvorlig tilfelle om politiet skal gripe inn utenom arbeidstiden..

 

Nå må vi holde tunga rett i munnen (eventuelt tunga i rett munn) her. Her er det snakk om plikter som pålegges en polititjenestemann på hans fritid. Grunnen til at det derfor kun pekes på grove lovbrudd osv er for at en politimann i sin fritid ikke skal pålegges (gies plikt til) å gripe inn mot allverdens småting. Dette er altså hva han PLIKTER å gripe inn mot.

 

Dette har overhodet ingenting med hva han KAN gripe inn mot. Dette er hjemlet et helt annet sted, og for en politimann på fritiden gjelder at han KAN gripe inn mot akkurat det samme som en politimann i tjeneste.

 

Så kom til ro, barn. Hvis politiet, uniformert eller ikke, stopper dere, er det bare å gjøre som onkel sier. Dere som snakker om lissompoliti har nok et poeng; det er noen som har en rar fetisj som går ut på å stoppe andre trafikanter på pur faen. Men det finnes ingen ordenlige politifolk som stopper dere for å kødde med dere, så den ballen tror jeg vi legger død.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg om du virkelig ER jurist eller ikke men vil bare si at hvis du virkelig er det synes jeg det er for det første viktig og utrolig bra at du er her inne og svarer på mange av spørsmålene det er mye synsing rundt på forumet her. Mange som svarer i hytt og pine på ting de tror er rett og da er det fint at det kommer noen som virkelig VET hva som kan og ikke kan gjøres. Fortsett sånn og bra jobbet.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dersom det er brukt et annet kjøretøy, for eksempel en privatbil, må dette kjøretøyet inn til tilsvarende kontroll, hvorpå målingen tilpasses dette resultatet.

 

Altså er det ikke noe problem å bruke speedometer til å gjøre fartsmålinger.

 

Forståelig?

 

Eeeeeeeeeeeeeee........???

Er det sånn å forstå at dette er en kontroll som kan gjennomføres i ettertid..?

Og er det hvemsom helst som kan utføre disse kontrollene, uten opplæring..?

 

Klipp fra UP sine instrukser:

 

Kontroll av speedometer

Speedometeret som er brukt til fartskontroll må kontrolleres mot godkjent radar, laser eller gjennomsnittsmåler eller gis attest av et godkjent verksted, teststasjon eller mobilt testutstyr.

Dersom kjøretøyet har speedometerattest, men har gått mer enn 30 000 km siden siste speedometerkontroll eller det er skiftet til annen dekkdimensjon, må ny test foretas. Kontrollattesten i original oppbevares ved Politidistriktet/ Utrykningspolitiet.

 

Godkjenning og opplæring

Politiets gjennomsnittsfartsmålere må bare betjenes av personell som har gjennomgått foreskrevet opplæring etter retningslinjer gitt av departementet.

Paal C.

Ram SRT 10 "Lekebil"

Ram 2500 Heavy Duty "Arbeidshest"

http://www.HPComposites.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en annen ting.

 

Hvordan kan en politimann på vei hjem fra jobb ta meg i sin privatbil....? Dette vil jo være påstand mot påstand. Så lenge ikke dette kan dokumenteres med film, så vil saken bare bli henlakt. Enkelt og greit.

Når onkel ikke kan bruke utstyret som er montert i UPbilene engang....

 

"Henviser til din tidligere henvendelse vedrørende trafikkforholdet på E-8 den 23.7.05 ca. kl. 1700 v/Sandvikeidet i Tromsø hvor du ble stoppet av undertegnede.

 

Etter samtalen vi hadde ble du forevist videoopptak av handelsen og gjort oppmerksom på at forholdet ville bli anmeldt.

 

Jeg kan videre opplyse at nevnte videoopptak som ble foretatt ved et beklagelig uhell ble slettet før anmeldelse ble skrevet, slik at den tekniske bevisverdien ble borte. Jeg valgte da å bare måtte annulere forholdet grunnet manglende dokumentasjon/bevis.

 

Dette er ting som av og til desverre hender.

 

De jeg ble oppmerksom på dette ble du forsøkt kontaktet pr. tlf., men uten at jeg kunne finne deg registrert med telefon.

 

Håper at dette ikke har skapt for store bekymringer for deg., noe som jeg i tilfelle bare må beklage."

 

 

 

Med hilsen

 

Johnny Karlsen

Utrykningspolitet, Tromsø

Paal C.

Ram SRT 10 "Lekebil"

Ram 2500 Heavy Duty "Arbeidshest"

http://www.HPComposites.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår