Gå til innhold

Nybegynner ønsker tilbakemeldinger på 350 oppsett

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Snublet over forumet ved en tilfeldighet i kveld og fikk inntrykk av at det er en del folk med peiling på V8'ere her.

 

Har en 1977 Chevrolet Caprice Classic som det står en Goodwrench 350 i. Kjører med følgende oppsett (litt engelsk/norsk blanding):

 

Blokk (stock): 4 Bolt Main, 2 Piece Rear Main Seal, 4.000" Bore

Topper (stock): Støpejern, 72 cc

Ventiler: 1.940" I, 1.500" E

Veivaksel (stock): Cast Iron Nodular, 3.480" Stroke

Kompresjon: 8.50:1 (sikkert nærmere 8:1)

 

Kamaksel(stock)

Løft: 0.390" I , 0.410" E

Durasjon @ 0.050": 195° I, 202° E

Valves: 1.940" I, 1.500" E

 

Forgasser: Rochester Quadrajet

Innsug: Edelbrock Performer

Headers: Summit 1 5/8

Eksosanlegg: 2.5 inch rør og 2 1/4 enderør etter pottene

 

Girkasse: TH-350 med kjøler

Bakaksel: 10 bolt uten sperre som skal ha stått i en Pontiac. Vet ikke utveksling, men den går ca 80 i første gir og 130 i andre ved full gass.

 

Dette oppsettet skal gi ca 260 hk and 350 ft/lb ifølge denne artikkelen i Chevy High performance magazine: http://www.chevyasylum.com/chp/goodwrench1-2.html

 

Er fornøyd med bilen. Motoren går fint og den er økonomisk. Men jeg ønsker å hente ut litt mer effekt, og da hovedsaklig dreiemoment. Er villig til å ofre litt på bensinforbruket. Dette er bruksbilen min, og er sjelden over 4300 omdreininger selv ved pådrag. Skal på ferie i USA til sommeren og har tenkt å kjøpe følgende deler:

 

 

Kamaksel : Edelbrock performer plus (EDL 2102)

Løftt: 0.420 int./0.442 exh. lift

Durasjon at 050 inch Lift: 204 int./214 exh.

Lobe Separation (degrees): 112

 

Topper:

Edelbrock performer heads ( EDL-60909)

Combustion Chamber Volume (cc): 64

Intake Runner Volume (cc): 170

Exhaust Runner Volume (cc): 60

Intake Valve Diameter (in): 2.020 in.

Exhaust Valve Diameter (in): 1.600 in.

 

Forgasser: Planlegger å beholde Quadraen og dyse den opp .

Innsug: Det samme. Muligens sette på en 4-hulls spacer mellom forgasser og innsug.

 

Den store bakdelen er at jeg vet lite om motorens tilstand innvendig, altså stempler, sylindre etc. Har ikke planlagt å gjøre noen utbedringer her. Men det må sies at motoren har fungert uten problemer siden jeg handlet bilen i 2000.

 

Tror dere at denne oppgraderingen har noe for seg, eller er det et høyrisikoprosjekt dømt til finansielt nederlag?

 

Setter pris på kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes så mye å velge på når det gjelder 350 motorer.

I hovedsak gjelder det hva du ønsker av hp og dreiemoment og hva du skal bruke motoren til.

Så må man regne med å bruke en god del tid på justereing slik at alt fungerer optimalt.

Når du trimmer må du regne med høyere forbruk. Men min 383/440hp motor drar ikke mer en 1.5+l po landeveien (bykjøring er noe helt annet :-)

Jeg har kjørt en GW motor i en 77 caprice en gang og jeg synes den var sløv, ikke MYEmer futt en orginalmotoren men tross alt det er ikke mer en 70-80hp forskjell.

Det er det når man starter å trimme vill ma ha mer. Jeg har gått fra 220hp til 440 i min pikkis og jeg vill ha mer!

Så planlegg for at dette kan skje :-)

Jeg er ikke noen guru på trimming men jeg ville absolutt foreslå Vortec topper med litt hardere fjærer. Disse er rimelige å kan settes opp til høye lyft.

Om cammer vet jeg lite men det kan mange mye om her på forumet men spør gjerne på Chevytalk.com performanse forumet (spesielt en grumpyvett, han har peiling.

Summit shorty headers er helt okay ikke nødvendig å kjøpe noe annet.

Mange sier at en edelbrock 600 forgasser er nokk. Selv hadde jeg en slik performer gasser på min 383 440hp motor. I benk gav den motoren 440 hp men ikke på veien! Byttet til en holley 750 og fikk en mengde nye hester! Gigantisk forskjell!

 

Når man trimmer er det dumt å tenke for mye økonomi, jeg mener bilen din går sikkert helt fint som den er nå å du må ha mange flere hester før du virkligen merker forskjell.

Hvis penger er et stort problem, la ting være som det er. Budgetten sprekker alltid. Det baller fort på seg......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men det du skriver her...

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Kamaksel : Edelbrock performer plus (EDL 2102)

Løftt: 0.420 int./0.442 exh. lift

Durasjon at 050 inch Lift: 204 int./214 exh.

Lobe Separation (degrees): 112

 

Topper:

Edelbrock performer heads ( EDL-60909)

Combustion Chamber Volume (cc): 64

Intake Runner Volume (cc): 170

Exhaust Runner Volume (cc): 60

Intake Valve Diameter (in): 2.020 in.

Exhaust Valve Diameter (in): 1.600 in.

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Kan en jo se at kammen er nesten rund...

 

Å Toppene....med 170, ja det mener iallefall jeg er HELT bortkastede penger...

 

 

..................

 

 

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg rivd ut den 350 , inn med en 454 cid...for kjøpt slike, for 20-25 som er brukans...

 

DA hadde du fått Skikkelig dreimoment!

Men du har kanskje BB vegring du å....eller??

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Det finnes så mye å velge på når det gjelder 350 motorer.

I hovedsak gjelder det hva du ønsker av hp og dreiemoment og hva du skal bruke motoren til.

 

Som jeg skrev i åpningsinnlegget så ønsker jeg forhøyet dreiemoment (og de hester det medfører) i registeret tomgang-4300 rpm. Med andre ord så ønsker jeg ikke å flytte effekten høyt opp i registeret, da dette vil gå på bekostning av kjørbarhet.

 

Jeg er ikke noen guru på trimming men jeg ville absolutt foreslå Vortec topper med litt hardere fjærer. Disse er rimelige å kan settes opp til høye lyft.

 

Har du link til disse?

 

Mange sier at en edelbrock 600 forgasser er nokk. Selv hadde jeg en slik performer gasser på min 383 440hp motor. I benk gav den motoren 440 hp men ikke på veien! Byttet til en holley 750 og fikk en mengde nye hester! Gigantisk forskjell!

 

Ser ikke bort fra at det funket på en 383 som går på muligens går på høyt turtall? Men motoren min kommer neppe til å trekke mer enn 600 cfm selv ved trimming. De fleste Quardajeter er faktisk oppgitt til 750 cm, så den vil holde med omdysing.

 

Når man trimmer er det dumt å tenke for mye økonomi, jeg mener bilen din går sikkert helt fint som den er nå å du må ha mange flere hester før du virkligen merker forskjell.

Hvis penger er et stort problem, la ting være som det er. Budgetten sprekker alltid. Det baller fort på seg......

 

Jepp, du har nok et poeng her. Med de delene jeg ramset opp bør jeg havne på ca 10.000 kr totalt. Det har jeg råd til.

 

 

Sorry, men det du skriver her...

Kan en jo se at kammen er nesten rund...

 

 

Den kammen er nok "snill" som mange som sier. Tanken med kort durasjon er mer tid til oppbygging av sylindertrykk, noe som vil plassere effekten i nedre register. Lengre durasjon vil altså flytte effekten opp i registrert, som jeg ikke ønsker. Ser også at det er anbefalt ny stall speed converter hvis man går over 220 i durasjon.

 

Å Toppene....med 170, ja det mener iallefall jeg er HELT bortkastede penger...

 

Skjønner ikke helt hva du mener med at dette er bortkastede penger? Hovedtanken med toppbytte er å heve kompresjonen. 64 cc kontra 76 cc vil utgjøre forskjell. En annen ting er effekten man henter inn fra vektdifferansen mellom støpejern og alu. Tenkte lenge på å planslipe og overhale de gamle toppene. Men jeg tror faktisk det blir billigere å handle nye som inkluderer alt.

 

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg rivd ut den 350 , inn med en 454 cid...for kjøpt slike, for 20-25 som er brukans...

 

DA hadde du fått Skikkelig dreimoment!

Men du har kanskje BB vegring du å....eller??

 

Hadde vært fett med en Bigblock, men jeg tror også det blir en del klabb i den forbindelse. 20.000 kr er også i det meste laget da jeg har planlagt å bruke ca 10.000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med at du trenger en BB er tønt å ikke noe annet.

Bead-lock og andre skulle kanskje være litt forsiktigere å anbefalle noe slikt (dette er Holden:s første post her på forumet).

 

En BB vil gi deg en masse problemer

1. Vekt, som betyr at du må gjøre noe med fremvognen din som koster penger.

2. Bremser, du vill sannsynligvis aldrig få godkjent en BB uten å gjøre noe med bremsene, det koster mye penger.

3. En BB gir så mye dreiemoment at en vanlig 350 kasse vil ta kvelde temlig omgående, oj oj enda mer penger.

4. En ombyggingskostnader med å konvertere opp til en BB fra en 350, kanskje ikke dyrt men en god del arbeid.

5.Tid et motorbytte fra 350 til BB tar tid, bytte topper å kan kan du gjøre uten å lyfte ut motoren.

 

 

Fortsett med ditt prosjekt slik du har tenkt det, en mild kamm og et par vortecktopper vil gi deg en 50-70 hp til og det er kanskje det du ønsker? Og din drivline vill fungere bra.

Starte der.

Handle gjerne på Summitracing.com, eller hvorfor ikke sarpsborg motorservice (er det det de heter?)de har alle deler du trenger. Vortecktoppene kan du bruke som dem er uten hardere fjær til ditt oppsett, men kanskje er det en tanke at spandere de ekstra pengene på dette. Jeg tror summit selger to typer fjærmod avhengig av hvor mye lyft du skal ha, men din kam er jo mild så det bør ikke bli noen problemer.

Overhale toppeene er ikke særlig lønsomt.

 

En 383 motor er vanligen bygget for dreiemoment så også min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med at du trenger en BB er tønt å ikke noe annet.

Bead-lock og andre skulle kanskje være litt forsiktigere å anbefalle noe slikt (dette er Holden:s første post her på forumet).

 

En BB vil gi deg en masse problemer

1. Vekt, som betyr at du må gjøre noe med fremvognen din som koster penger.

2. Bremser, du vill sannsynligvis aldrig få godkjent en BB uten å gjøre noe med bremsene, det koster mye penger.

3. En BB gir så mye dreiemoment at en vanlig 350 kasse vil ta kvelde temlig omgående, oj oj enda mer penger.

4. En ombyggingskostnader med å konvertere opp til en BB fra en 350, kanskje ikke dyrt men en god del arbeid.

5.Tid et motorbytte fra 350 til BB tar tid, bytte topper å kan kan du gjøre uten å lyfte ut motoren.

 

Sant. Er det som skurrer angående bigblock hos meg og. Tror 350'en min er et godt utgangspunkt.

 

Fortsett med ditt prosjekt slik du har tenkt det, en mild kamm og et par vortecktopper vil gi deg en 50-70 hp til og det er kanskje det du ønsker? Og din drivline vill fungere bra.

Starte der.

Handle gjerne på Summitracing.com, eller hvorfor ikke sarpsborg motorservice (er det det de heter?)de har alle deler du trenger. Vortecktoppene kan du bruke som dem er uten hardere fjær til ditt oppsett, men kanskje er det en tanke at spandere de ekstra pengene på dette. Jeg tror summit selger to typer fjærmod avhengig av hvor mye lyft du skal ha, men din kam er jo mild så det bør ikke bli noen problemer.

Overhale toppeene er ikke særlig lønsomt.

 

En 383 motor er vanligen bygget for dreiemoment så også min.

 

En 50-70 hester til skulle vel være merkbart og gjøre susen tenker jeg.

 

Mener du at de Vortec-toppene er bedre enn Edelbrocks? Og er det disse du snakker om?http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1∂=NAL%2D25534421&N=700+4294867081+4294840140+115&autoview=sku

 

Ser at Vortec har litt større volum på inntak og eksos, men ventilene er mindre. På den andre siden er Vortec av jern, mens Edelbrock er av aluminuium. Hvis Vortec er "bedre" kompanserer det for vektforskjellen? Prisforskjellen er på $10.

 

Skal handle dette i USA, så det blir enten hos Summit eller Autozone. Får se an når jeg kommer dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Vortec er bedre en edelbrock vet jeg ikke men svært mange stemmer på Vortec. Når jeg holdt på med dette for et par år siden valgte jeg Vortec.Men mye kan jo ha skjed på den tiden. Da mener jeg ad edelbrock toppene var dyre.

Skal du ha det beste av det beste ser du på topper fra afr (air flow reserch) deres hjemmeside er nede nå, men da jeg holdt på med dette kom de alltid opp som beste av det beste.

Jeg har en stor test på dette et eller annet sted men nå finner jeg ikke den.......

 

50-70 hester er desverre ikke så mye....men litt mer morro blir det nokk ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel litt som Sleeper her påpeker at mye vil ha mer!

Ikke noe galt i det, men du ska tenke deg før du begynner å modde motorn med hva du egentlig vil med bilen

Legg en plan, for det gjorde ikke jeg da jeg begydte med mitt første prosjekt.

Og når det gjelder Small block er det ikke noe vits i å prøve å finne opp hjulet på nytt. Velg et oppsett som allerede er prøvd

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med at du trenger en BB er tønt å ikke noe annet.

Bead-lock og andre skulle kanskje være litt forsiktigere å anbefalle noe slikt (dette er Holden:s første post her på forumet).

 

En BB vil gi deg en masse problemer

1. Vekt, som betyr at du må gjøre noe med fremvognen din som koster penger.

2. Bremser, du vill sannsynligvis aldrig få godkjent en BB uten å gjøre noe med bremsene, det koster mye penger.

3. En BB gir så mye dreiemoment at en vanlig 350 kasse vil ta kvelde temlig omgående, oj oj enda mer penger.

4. En ombyggingskostnader med å konvertere opp til en BB fra en 350, kanskje ikke dyrt men en god del arbeid.

5.Tid et motorbytte fra 350 til BB tar tid, bytte topper å kan kan du gjøre uten å lyfte ut motoren.

 

.

 

 

1.Trengs ikke gjøre NOE med den for å kjøre med BB...godkjent med mye lasteevne disse bilene så mye å ta av...

2.Er vel 11tom skiver på disse bilene...var ikke noe mere på en 454 LS7 chevell heller...

3.TH350 funker LENGE, kjørt med dette med mye herjing i 68 Impala i MANGE år nå....men den bør jo være frisk å ikke være utslitt!

4. noe jobb, men ikke mye om du får tak i en motor med alle agregater å slikt på...

5, ja... kan ta tid...men noe må en kanskje ofre?:D

 

Men ...leste noe om bruksbil her....

da er det vel TPI og th 700 med overdrive du skulle hatt..??

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg ønsker å hente ut litt mer effekt, og da hovedsaklig dreiemoment. Er villig til å ofre litt på bensinforbruket. Dette er bruksbilen min, og er sjelden over 4300 omdreininger selv ved pådrag.

 

For å øke dreimoment ved lavere turtall, hjelper det lite med større kanaler, men heller lange slanke.

Det er vel stort sett kamaksel og innsug/forgasser som du bør fokusere på.

Skal du øke mye på dreimomentet er det kun 2 ting du kan gjøre egentlig:

1: Øke slagvolum; altså big block eller strocker kit (383/400). Ordtaket "Theres no substitute for cubic inches" er jo ikke tatt ut av luften :)

2: Overlading; turbo eller kompressor.

 

De fleste trimdeler til Small-Block går jo som regel på øket HK, med tap av dreimoment som resultet.

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en SB /BB som er fra Smoggens dager...er jo steindø i utgangspunktet, så får en noe bedre komp, mye mere kam, greie topper, innsug, rett gasser og våken tenning... ja da får en mye igjen for kr...

 

Så her er vel planlegging og realistiske regnestykker det som bør gjøres først...

 

Men aller først... gå til innkjøp av en liten 80tals toyota bil, som bruker kun 0,5 på mila...SÅ kan en ha i hva som helst i Goamcarbilen...

 

Vært der å trodd at jeg BARE skulle kjøre amcar, men du så hyggeligt å ha en skikkelig bruksbil/slengebil som ikke er så nøye...

 

Tenk litt over den du...:D

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste trimdeler til Small-Block går jo som regel på øket HK, med tap av dreimoment som resultet.

 

Ikke for å være petimeter her nå, men hvis man tar en standard 70talls L48 350 på 270hp/360 ft.lbf, og trimmer denne opp med, la oss si; Afr alutopper, 12,1 stempel, rollerkam, singleplane innsug, og en 750 holley dp,.

La oss si den gir 510 hester i benken, men vil den da yte mindre enn 360 ft.lbf som du sier?

 

NEI, tap av dreiemoment, og tap av dreiemoment på LAVERE REGISTER er to vidt forskjellige ting, og bør også bli omtalt deretter.

Ved trimming vil man neppe tape dreiemoment i forhold til hva motoren ga orginalt, men at man ikke har like mye dreiemoment på f.eks 3500rpm, det kan hende, men det får man igjen på toppen..

 

Tenkte bare jeg skulle si fra, da jeg leser slikt alt for ofte her inne :)

signaturregler: www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår