Gå til innhold

Den "store" Bilpleie spørretråden

Ranger emnet


Sower

Anbefalte innlegg

Jeg har da noen spørsmål som svaier rundt i hudet mitt anngående bilpleierelaterte ting som jeg håper på å få svar på her inne :P

 

 

1. Voksing og Polering.. hva er forskjellen?

2. Flytende eller voks vi smører ut, hva er best?

3. Avfetting.. er det virkelig så ille som folk skal ha det til, eller er den din beste venn?

4. Svamp til vanlig vask av bilen, noe vi bør styre unna, eller er det helt greit å bruke?

5. Når bruker man rubbing?

 

Det er hva jeg kom på nå :)

H-mjølk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen polisher har slipemidler så du kan fikse riper, den renser og den slags, mens voks kun er for og ta på til slutt som et beskyttende glans lag, som du tar på en gang i mnd ca.

Er ikke sikker, men flytende varer ikke så lenge som hard, og vil tro at flytende er enklere og ta på.

Det skal vel ikke gjøre noe så lenge du polerer og vokser etterpå, eller om det holder med voks.

Det burde du styre unna, de tar ikke møkka inn i seg selv så da ligger møkka mellom svampen og lakken og lager riper. Du får kjøpt masse microfiber svamper, lammeull vaskehanske, bomull vaskehanske og masse blandinger.

Da lakken er veldig stygg, er på en måte som grov polish.

 

Men jeg er ingen proff så andre har sikkert bedre svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette er den store spørretråden tar jeg det her.

 

Gikk over bilen i helgen alle produkter var meguiars.

Først vask, også clay med quick detail. Også 3step systemet (paint cleaner, polish og carnauba wax). mellom step 1&2 brukte jeg scratchx på noen riper.

 

Er det noe mer jeg trenger å legge på? Eller holder det med de tre tingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg ble kjempe fornøyd jeg. Men er ikke akuratt som om jeg har polert så mange biler før da, så har liksom ikke så mye å sammenligne med. Men tenkte hvis det var noen andre smarte ting som var greit å legge på når jeg først var i gang.

 

Tenkte jeg skulle legg ut noen biler, mane har ikke fått gjort noe med rutene og det som er av plast enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en stakkarslig corolla 87 modell begynner å bli sliten i lakken, har sikkert ikke vært polert siden 1990.

hvordan skal mag gå frem for å få glansen tilbake i lakken?

holder det bare å polere? rubbe?

 

Nå er ikke jeg noen ekspert på dette området, men jeg har planer om å bli. :)

 

Når jeg fikk bilen, så lakken sånn ut.

bimmer2.jpg

bimmer18.jpg

 

Jeg har alltid polert hele bilen på en gang, så jeg har ikke funnet ut hvor mye som skulle til for å få forskjellen, men jeg har brukt turtle wax xtreme lakkrenser en gang, og ellers har jeg vaska bilen med autoglym shampo, og fullført med autoglym ultra deep shine.

 

På plastdetaljer har jeg brukt Autoglym bumper care med gjevne mellomrom.

 

Sånn ser det ut nå noen måneder senere.

IMG_2911.jpg

IMG_2918.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er Hvit. har drevet å pussa ned rusta på den nå så har akkurat lakkert hjulbuene bak. skal man vente med å polere den da. rett etter at den er blitt lakert? eller er det same shit.

 

jeg veit gennerelt lite om akkurat dette.. så ethvert dumt spørsål fortjener et dumt svar ;P

The Rat-Mobile:

Toyota Corolla 1.6DX 87mod :driving

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da noen spørsmål som svaier rundt i hudet mitt anngående bilpleierelaterte ting som jeg håper på å få svar på her inne :P

 

 

1. Voksing og Polering.. hva er forskjellen?

 

Voks er lakkforsegling, vi bruker gjerne ordet "voks" selv om det meste av midlene nå er syntetiske og egentlig ikke inneholder noe som helst voks. Oppgaven er å tette igjen de riper man ikke klarer/gidder å fjerne samt gi et beskyttende belegg over bilen. Med andre ord, "voks" er midlet, å polere er å behandle/gnikke inn og av midlet mens polering er som lotion for huden din. Altså et middel du tilsetter for å gi glans, renhet og "wet look" tilbake.

 

2. Flytende eller voks vi smører ut, hva er best?

 

Dette er en smakssak. Noen liker morra og andre liker dattra. Vil tro de fleste foretrekker flytende da det andre for meg blir mer kliss iallefall. Liker å ta minst mulig på lakken ming. Tanken om å gni "voksen" utover er derfor ubehagelig synes jeg.

 

3. Avfetting.. er det virkelig så ille som folk skal ha det til, eller er den din beste venn?

 

Hvis avfetningen ikke skader lakken din og du likevel har tenkt å polere samt legge på ny lakkbeskyttelse ser jeg ikke noe galt i det. Problemet er når man har lakkbeskyttelse og evt har polert den tidligere. Da har du nettopp ødelagt hele jobben. Når lakkbeskyttelsen er borte er det bare et tidsspørsmål før ripene kommer igjen.

 

4. Svamp til vanlig vask av bilen, noe vi bør styre unna, eller er det helt greit å bruke?

 

Svamper flest er lagd av cellulose, dette er på godt norsk papir. Som du sikkert skjønner så er papir ikke det som gir minst friksjon. Ull eller aller helst mikrofiber er noe som gir mye mindre friksjon og har mindre bust eller skrape kanter som kan gi riper. Svamper er billige fysaker. Utrykket vaskeroser kommer fra disse.

 

5. Når bruker man rubbing?

 

Rubbing er noe man bruker for å gjøre om store riper til små riper som man igjen kan fjerne med svakere midler. Grovheten på rubbingen bestemmer bruksområdet. Den retter ut klarlakken din på dual stage lakk (lakk med klarlakk) eller retter ut lakken din på singel stage.

 

Det er hva jeg kom på nå :)

 

Skrev svarene inne i teksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Hei

Slenger inn et spørsmål. Skal polere en bil nå på lørdag:

-Den er hvit

-Taket er uten klarlakk det andre er med

-På bagasjelokket er det kommet noe lakkstøv

Det jeg lurer på er hva jeg skal bruke på detta lakkstøvet? Kan jeg polere det vekk, har ikke lyst til og starte med noe slipepapir akkurat nå..

 

Takker for for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår