Gå til innhold

Chip-trimming lovlig?

Ranger emnet


klyde2000

Anbefalte innlegg

Er det lovlig å chipe bilen? Eller kan det få konsekvenser hvis man for eksempel er innvolvert i en ulykke?

 

Hvis et seriøst firma som TS-Racing gjør jobben, må det godkjennes i vognkort eller lignende?

 

Jeg bare lurer fordi det hadde vært gøy med 45hk ekstra på min Audi A4 1.8T, særlig når prisen ikke er så høy med tanke på hva man får igjen.

[X] Audi A4 1.8T 1997 Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er lov, men om det passerer en viss prosentgrense (15%?), skal det også godkjennes.

Det skal i tillegg også betales engangsavgift på det dersom bilen har under 10 år på norske skilter. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er ganske riktig at det kreves DIV godkjenning for å få igjennom effekt økninger...

 

Tar du BMW for eksempel, så kreves det fort oppgraderinger av bremser når effekten øker....

 

så mitt råd....

 

Kjøp gamlere biler!

 

iallefall 10 års regga i norge!

Gamle biler trenger like mye bremser som nye biler ved effektøkning (både til godkjenning og for å være trygg).

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle biler trenger like mye bremser som nye biler ved effektøkning (både til godkjenning og for å være trygg).

 

NOPE

 

Ikke en skikkelig go chevy fra siste halvdel av 60 tallet....

 

ALLE motorer ble levert med trommelbremser...

Så der trengs kun ett lite ark fra Amcar...:thumb...

 

Det jeg vil fram til er at en bil regga før 01.01.71 er ekstremt mye mindre å ta hensyn til enn på en nyere...:D

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 years later...

Ting som ikke er typegodkjent er jo ikke lov å gjøre på bilen i utgangspunktet, men på enkelte ting kan man jo få godkjent ombygginger av bilen.

 

Men når du spør om chiptrimming er lov, så er det generelle svaret, NEI, SVV godtar det ikke, og ei heller produsent og importør av bilen, men det finnes unntak, som f. eks. Toyota sine orginale chiper, som Toyota går god for, men man må betale avgifter for om man går rette veien.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man kan ihvertfall øke dreiemomentet litt, og øke effekten slik at du faktisk får 150 hk ut på hjula. Nå har den vel 150hk i motoren, og knapt nok det, så det bør være rom for en moderat effektøkning uten at avgifter skal tilkomme. Det er sikkert ikke godkjent, men det skal mye til at det blir oppdaget.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sant, men det jeg mener er at endiringer på bilen går ut over typegodkjenningam, og da må det dokumenteres at bile tåler det, avgasser etc. for at det skal kunne godkjennes, uansett, men det er for godkjenningsbiten, ikke avgiftene.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på med chiptuning du! Du har nå 150hk ut i motoren, kanskje 115-130 ut på hjulene (alt etter katalysator, AC, ekstrautstyr, Quattro(?)). I tillegg så opererer biltilsynet med en 15% sikkerhetsmargin. Det betyr at du kan ha 172,2hk ut på hjulene lovlig uten å gjøre noe ulovlig. I tillegg skal det mye for å bli tatt mtp at eneste teststasjon er i Trondheim og den er så vidt meg bekjent enda ikke godkjent for testing. i tillegg så er det veldig mange som kjører chiptrimmede biler idag og har noen andre hørt om noen som er blitt tatt?

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår