Gå til innhold

Bytte laderegulator

Ranger emnet


vwolkswvagen

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har problemer med batteri som koker og en sub som slår seg av når bilens motor startes. Har målt og finner at ladespenningen blir på rundt 19 volt. Hørte at dette er laderegulator feil.

 

Kan jeg bytte denne selv? Sitter den under dekselet på dynamoen?

 

Golf III 1.4 , Dynamo er nylig skiftet og er Bosch 70 A.

 

Ser at mekonomen har spenningsregulator til 650 kr, er det det samme og koster det virkelig såpass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har problemer med batteri som koker og en sub som slår seg av når bilens motor startes. Har målt og finner at ladespenningen blir på rundt 19 volt. Hørte at dette er laderegulator feil.

 

Kan jeg bytte denne selv? Sitter den under dekselet på dynamoen?

 

Golf III 1.4 , Dynamo er nylig skiftet og er Bosch 70 A.

 

Ser at mekonomen har spenningsregulator til 650 kr, er det det samme og koster det virkelig såpass?

 

Mener jeg også har en bosch dunamo, og da er det smal ska å bytte.

- Koble fra + ledningen som går fra dynamoen og teip denne så den ikke kommer i kontkakt med jord -

- Koble fra kontakten som står i

- Fjerne plastdeksel

- skru av regulatoren som sitter med 2 stjerneskurer, og sette i en ny og montere alt igjen.

 

lykke til

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Det er et par forskjellige regulatorer på Bosch generatorer.

Den ene type (den store), har de erstatning for på Biltema.

Den mindre har jeg kjøpt på Ebay fra UK for ca 150 kroner.

 

Om du har skifta generator, så har du vel også skifta regulator siden den er innebygget sammen med børsteholderen.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Bwana:)

 

Har jeg den store jeg da ? ser ut som dynamoen er fra en vr6.

 

Det er AKKURAT samme dynamoen som den her: http://no.bildelsbasen.se/?link=item&company_id=46&post_id=19204018

 

Og ja, jeg var dum som ikke skifta regulator og børster når jeg bytta om :(

 

Problemet er at det viser 13.6 volt lading, og skal bytte regulator og se om det blir 14.5volt eller mer:)

 

Morten

Endret av -Morten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lader den 13,6V på tomgang eller på turtall? Om du har mye småkjøring kan en høyere ladespenning være ok, men om du har mye langkjøring så behold den du har.

Den dynamoen din har regulatoren som på bildet under, trenger kun av med det svarte plastdekselet bak for å skifte denne.

 

J12997_1.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lader den 13,6V på tomgang eller på turtall? Om du har mye småkjøring kan en høyere ladespenning være ok, men om du har mye langkjøring så behold den du har.

Den dynamoen din har regulatoren som på bildet under, trenger kun av med det svarte plastdekselet bak for å skifte denne.

 

Hei..!

 

13.6 Uansett hva jeg gjør.. har målt på dynamo, batteri, og batteri bak som jeg har også..

Jeg har stort stereoanlegg, så får stor spenningsfall pga det er maks 13.6...

 

OK, sånn den ser ut :)

 

men det er jo mange mange forskjellige.. hvilken passer den 120A jeg har ?

 

er det noen tall og nummer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, husk bare at din nåværende ladespenning er optimal for batteriets levetid (ingen som lurer på hvorfor taxier spiser batterier ;) ).

Den regulatoren på bildet er den du skal ha, passer flere Bosch-dynamoen fra 55A og oppover. VAG-delenummer er 028 903 803 D, ofte med 14,4V regulator.

 

Bosch-delenummer på 14V regualtor er 1 197 311 523

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes 14.7V, men dette vil gå på bekostning av levetiden på batteriene (og lyspærene) dine. Optimal ladespenning er 2.27V/celle, tette batterier er lett å ødelegge med for høy ladespenning.

Sjekk hos Mekonomen, Bilxtra, Hellanor osv, de har. Også Bosch-verksted om du har slikt nær deg.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår