Gå til innhold

justering av holly forgasser

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Har litt problem med å få motoren til å gå pent på tomgang, den går uryddig.. har en holly 650 forgasser som er nesten ny, det er to skruer oppå gassern en framme og bak, ha disse noe med innstillingen slik at motoren blir roligere? har lett etter lekasjer og det er ikke no..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vet jeg egentlig ikke nok om til å få hjelpet deg noe uten om at ikke begynn å skru på no hvis du ikke vet hva du gjør. Nok av folk som bare hiver seg på og skrur litt her og der med det resultat at problemet bare blir større. Ikke la en "god kompis" skru på'n heller hvis du ikke er 100% sikker på at han kan dette..

Før jeg heiv gasser min fandenivold og monterte injection prøvde jeg å få motoren til å gå bra men fikk det ikke til. Men jeg fant mye god lesing om dette på nettet i amerikanske artikler så du burde klare å studere deg til dette..

Grunnen til at det ikke funket for meg var at forgasser og terrengkjøring ikke helt passer sammen og motoren drunknet i sideheldinger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vet jeg egentlig ikke nok om til å få hjelpet deg noe uten om at ikke begynn å skru på no hvis du ikke vet hva du gjør. Nok av folk som bare hiver seg på og skrur litt her og der med det resultat at problemet bare blir større. Ikke la en "god kompis" skru på'n heller hvis du ikke er 100% sikker på at han kan dette..

Før jeg heiv gasser min fandenivold og monterte injection prøvde jeg å få motoren til å gå bra men fikk det ikke til. Men jeg fant mye god lesing om dette på nettet i amerikanske artikler så du burde klare å studere deg til dette..

Grunnen til at det ikke funket for meg var at forgasser og terrengkjøring ikke helt passer sammen og motoren drunknet i sideheldinger..

 

Joda tanken har slått meg men å montere injection, er dete en stor opperasjon, hva må til... det er vell å få tak i et brukt system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville uansett begynt med tenning og flottørnivå på gasseren, og fått disse "riktig" eller i nærheten av noe som fungerer. Flottørnivå skal være i underkant av peilehullene på siden, at noe renner ut på tomgang er greit, men det skal ikke flomme ut.

 

Ellers prøvd å justere med en vakumklokke til du får den høyeste verdien, og sjekket om dette er over eller under åpningstrykket på tilskuddsventilen (Power valve), hvis forgasseren har dette. Åpner denne på et lavere trykk enn du har på tomgang, vil den dumpe bensin inn i motoren hele tiden, og justering av tomgangsskruene gir ingen virkning. Er motoren tilnærmet standard (opptil noe tilsvarende Edelbrock Performer kam), eller mer hardt kammet? Blir fort vanskelig å justere på lave turtall av den grunn, men det kan godt være andre feil.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt problem med å få motoren til å gå pent på tomgang, den går uryddig.. har en holly 650 forgasser som er nesten ny, det er to skruer oppå gassern en framme og bak, ha disse noe med innstillingen slik at motoren blir roligere? har lett etter lekasjer og det er ikke no..

 

De to skruene oppå er til flotørene. Det er meget viktig at disse står rett! Hvis du kjøpte gasseren ny, så les manualen, og eventuelt still tilbake til "base-setup." Flotørene bestmmer bensinnvået i flotørkammeret, og om den er for høy, kan du drukne gasseren, og om den er for lav, and du "sulte" den. Disse må være rett for at resten av forgasserens systemer skal fungere optimalt.

 

Blandeskruene er det 4 stk av på en Holley. De er på siden, 2 på hver side mellom flotørhuset og main body'n. Disse stiller bensin/luft blandinga. Still alle til motoren gå "lettest". De to fremste bør være lik, og de to bakerste bør være lik.

 

Fremme på førersiden, rett ved akspumpa, står tomgangsskruen. Her justerer du motorens turtall på tomgang. Om du har en Double Pumper, så har du en til på motsatt side, bak.

Om du har choke, så har du også en justeringskrue for bensinblandinga på den. Denne kan være med på å lage trøbbel på tomgang, om den er feil.

 

 

En ting til. Justér aldri forgasser på kald motor. Gjør det på driftstemperatur.

- 1969 Ford Mustang Fastback

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal skruene skrus helt ut.. vill ikke bensin sprute ut når motoren går.? slik det er nå er begge skruene skrudd helt ned..

men den går som ei fe... har forgasseren inne til skjekk.

den går ujevnt uansett hvordan man stiller tenningen. tenningsmerket er 100% rett ikke vakumfeil,, så forgassenr er det neste. kammen er ikke så gromm at den ikke sku gå årdntlig på tomgang, har også gått med startgass rundt om på motorn.. men det er ikke no lekasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg monterte TPI på min gamle 350 motor og det var ren skrujobb bare. Ikke vanskelig idet hele tatt.. Men jeg har det gamle anlegget med luftmengdemåler så jeg behøver ikke å ta særlig hensyn til hvilken cam jeg bruker eller å få programert hjernen..

 

Allpro her på forumet har montert TPI med Mapsensor på sin trimma 350 og sliter endel der med å få motorn til å funke 100%.

 

Kjenner også ei jente som har TBIanlegg på sin 350motor i en Hilux og det anlegget der er det stadig litt feil med. Hu kjører med cam med andre verdier enn det TBImotoren har orgionalt og sliter nok litt av den grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Har litt problem med å få motoren til å gå pent på tomgang, den går uryddig.. har en holly 650 forgasser som er nesten ny, det er to skruer oppå gassern en framme og bak, ha disse noe med innstillingen slik at motoren blir roligere? har lett etter lekasjer og det er ikke no..

 

Er det noen som sitter inne med info om hvordan man justerer "leppene" på flotøren/e rett.. har skiftet dysene som stenger for inntak til bensin til flotørene.. de gamle tettet ikke. skrudde av lokker på gassern.. skjekket ett dritt.. falt bort ett øyeblikk, var å bøyde litt på leppene..:deng

gasseren lekker litt på bakerste kammer.. så da blir det svartrøyk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt problem med å få motoren til å gå pent på tomgang, den går uryddig.. har en holly 650 forgasser som er nesten ny, det er to skruer oppå gassern en framme og bak, ha disse noe med innstillingen slik at motoren blir roligere? har lett etter lekasjer og det er ikke no..

 

Holly sa du? de eger seg best i søppla hehehe.

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lenge de funka så... hvilken type anbefales da...

 

Hehe håper du så ironien.

 

Men er som du sikkert skjønner ikke stor fan av Holly.

Edelbrock ville jeg gått for.

 

Holly har en masse mekanikk som kan være problemer når de ikke vil har du 650vacu sjekk alle vacum funktioner, power valve, flotør høyde, bensin tilførsel regner jeg med du har sjekka?

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår