Gå til innhold

Greit å rygge til det butter? Eeeh...

Ranger emnet


espsko

Anbefalte innlegg

Hadde nok diksutert litt fysisk hvis noen gjorde det med celicaen min. :boxing

 

ON: Hvis det ikke var noe skade ut av det så er det jo like greit. Men hvis riper forekommer, bulk, svakt punkt på karosseriet oppstår e.l. så er det jo nødvendig med skademeldig.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker for en del år siden da familien pleide å være nedover i Frankrike, da så jeg det her for første gang. Dytting for å komme ut og inn. I Frankrike kjører de fleste med små Clioer, 206er og annet småtterier, oftest i en eller annen kjip versjon med ulakkerte fangere. Da blir det selvsagt litt anderledes, men jeg likte dårlig når mor og far parkerte på litt utsatte steder.

 

Virker som om bil er mer bruk og kast enn det er/har vært her i landet. Nå ser jeg til min store fortvilelse at samme tendensen har blitt riktig så vanlig her i Oslo også, og de fleste biler her i byen har buklete skilt og riper i fangeren. Jeg har selv blitt rygga på i hjembyen og fått tilhengerfestebulk i skiltet mitt, men aner ikke hvem som har gjort det, så lite å gjøre med det desverre.

 

Kom forresten ut for en hendelse mens jeg var på jobb (i Halden) for noen uker siden. Fant en parkeringsplass jeg tenkte kanskje var litt nærme krysset (5-metersregelen) men så at bilen foran meg hadde god plass framover, så parkerte Volvo 240en ca 10 cm ifra hengerfestet hans og stikker glad og fornøyd på jobb. Kom så tilbake noen timer senere, og da sto fortsatt bilen foran meg der, i tillegg hadde det kommet en Auda 80 som sto ca 5cm ifra tilhengerfestet mitt. Hva gjør du da? Vurderte sterkt å sette meg inn i Volvoen og rygge meg plass bakover. Jeg hadde jo tilhengerfestet mitt, og dessuten er jo Volvoen en skikkelig stenkrossare. Tenkte meg litt mer om, og gikk til et kontor av noe slag som lå ved siden av og hørte om noen der eide bilen. Ikke noe napp, men møtte en bekjent der som kom ut og hjalp meg. Sammen klarte vi å dytte Audaen (som ikke hadde håndbrekket på) nesten en halvmeter lenger bak, så jeg kunne kjøre avgårde uten å skade fronten hans, selv om det hadde vært fullt fortjent. Vurderte en stund å dytte bilen to-tre meter til bakover, så den hadde stått plassert midt i krysset.

-98 Nissan 200sx Racing s14a

-87 Volvo 240 GL, vinterbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat hadde en gang en volvo 240 fra 1978, av den typen med runde lys og h-bjelker som støtfangere. Han var på ferietur i sydeuropa med bilen, og parkerte bestandig med brekke på, ikke en kjeft som klarte å røre bilen da, og siden støtfangerne var rimelig solide saker, var det visst etpar fortvila franskmenn i små rotte-biler som ikke fikk plass foran/bak han:)

 

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk oppover en lokal vei her om dagen, og la merke til en skikkelig strøken Golf III Variant. Jasså, en som er glad i bilen sin, tenkte jeg mens jeg beundret den rene og ripefri mørkegrønne stasjonsvogna. Ja, jeg ble faktisk i skikkelig godt humør, en som bryr seg om bilen sin!

Jeg skvatt derfor ganske høyt da det sto en Audi A3 i bakfangeren på Golfen. Den hadde kjørt såpass langt inn at skiltet ikke lengre var synlig, og halve bilen sto utenfor veien (fortau i vei-høyde), virket som om det var en påvirket sjåfør som bokstavlig talt hadde slengt fra seg bilen, inni fangeren på bilen foran. Godt gjort, med tanke på at det var 10m plass mellom de forskjellige bilene, og ingen biler bak Audien.

Gikk rundt og hørte med naboene om noen hadde kjennskap til noen av bilene, noe de ikke hadde. La derfor igjen en lapp med reg. nummer på Audien og kommentar at bakfangeren var ødelagt. Jeg er usikker på hvor ødelagt fangeren var (ettersom Audien sto inni den), men lakken hadde flasset av på toppen fangeren, uten at toppen var direkte skadet. Ergo, fangeren hadde bøyd seg/sprukket såpass mye at lakken skallet av ovenfor. Håper virkelig eieren av Golfen kom før eieren av den andre bilen, og så det med egne øyne. Litt enklere enn å spore opp biler.

Men husk folkens, legg igjen lapper hvis dere er vitner til noe, eller ser en bil som har kjørt på en annen. Jeg vet iallfall at jeg hadde blitt meget glad om noen hadde gjort det for meg om uhellet var ute.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt råd til dere som ikke liker aktiv støtfangerbruk: Ikke parkér i Paris, og dra i hvertfall ikke til håndbrekket, for der dyttes bilene foran og bak for å utvide pakeringsluker stadig vekk. Det regelen og ikke unntaket. Og får noen motorstopp og må dyttes i gang så kommer en annen bil og dytter med støtfanger mot støtfanger. I Paris er støtfangere til for å brukes, sånn er det bare.

 

Helt riktig. Er bare nordmenn som er kyllinger.

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører 240 så om noen butter i bilen min er det nok ikke min bil som tar skade av det, men jeg hadde faan meg blitt sinna om jeg hadde stått og sett på det! Spesielt om det var min bil da (selvsagt)... Hadde det vært en random bil hadde jeg lagt igjen en lapp om jeg hadde noe å skrive på! Folkeskikk vil jeg nesten kalle det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står nede på gata utenfor jobben og røyker - midt i Oslo sentrum. En BMW 7er skal lukeparkere mellom en Hiace og en Focus, og rygger selvfølgelig til det butter i Focus'en bak. En gammel kar går ut av bilen og inn på postkontoret, uten å reagere. Da han kom ut igjen og satt seg i bilen for å kjøre gikk jeg bort og sa at han kanskje burde ta to ord med eieren av Focusen, i og med at han hadde kjørt i fangeren hans når han parkerte. "Jeg gjør det helt bevisst jeg, det er jo det støtfangere er til for", sa gubben - og kjørte.

 

Må innrømme at jeg blir litt forbanna på sånne folk... :angry:

 

lurer på om han hadde vert enig hvis eg hadde gjort det samme med dodge ram b 350'n min... god gammel 86 model... front mot front ville vel fangeren min truffet akkurat over hans, slik at ikke fangeren, men lyktene hans tok i mot.... :jackinbox: mitsubichi L300 eller chevrolet tahoe ville vel utredet akkurat det samme... hadde vert kos å sette fanger mot front lyktene hans, og så bare gitt han samme kommentar tilbake... det er det fangeren min er for....

Å kjøre bil uten musikk, er som å pule alene...

 

http://www.bergen-gatebilklubb.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår