Gå til innhold

Bilklargjører, hvilke oppgaver har dem?

Ranger emnet


fribbern

Anbefalte innlegg

-Rensing og rengjøring av biler innvendig.

-Vasking, rubbing og polering av biler utvendig.

-Noen plasser også 'henting' av biler.

 

Det meste av klargjøring av nye og brukte biler.

 

Noen bilklarere med kompetanse, gjør også Teknisk Klargjøring, som går ut på å gå over bilen teknisk, oljer, allt sitter slik det skal osv.

 

Er vel en ldeig stilling hos oss også som bilklargjører nå tror jeg..

 

Tror dette er en veldig kurrant og grei jobb!

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs litt da. Om det er teknisk klargjører eller bare vask osv som turbokano nevnte.

Teknisk klargjøring for nye biler er montering av ekstrautstyr(media, hengerfester, seter, takbokser etc), punkt-for-punkt sjekk(lysjustering, stille inn radio/seter etc, montere skilter...), legge om og montere hjul, lage dokumentasjon.

 

Kan vel ta et eksempel. Hvis jeg skal ha klargjøring på en ny bil;

-Kjører inn bilen

-Setter på batterilader

-Setter meg i bilen og ser at alt er som det skal. Deaktiverer eventuell Transport Modus

-Justerer seter og speil litt saklig. Stiller inn radio på kjente kanaler og justerer lyd. (Alt gir kunden følelse av at bilen er nøye sett over.)

-Justerer lys

-Monterer skiltplate, reg-skilt

-Legger om og monterer hjul helt etter som hva kunden har bestilt og hvilken årstid det er.

(-Monterer evt. ting som hengerfeste, ekstravarmer, takstativ, takboks)

-Setter på eventuelle informasjonsmerker, klistremerker

-Setter sammen et hefte med manualer etc

-Legger inn og fester gulvmatter

-Ut å fylle opp med drivstoff, levere for vask og shine. (evt vaske selv)

 

Noe sånt.

 

Hvor skal du søke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe som krever en spesiell form for utdanning?

 

Dette er nok en såkalt ufaglært jobb ja, som man lærer etterhvert som man jobber med den.

Men såklart er det en fordel å vite hvor spylervæska skal fylles på, og hvordan man skifter dekk.

Det er nok mere praktiske egenskaper/ferdigheter som vektlegges under et evt. intervju, enn om du har fullført mastergrad i økonomi :P

 

Slik er det iallfall med klargjørerne hos bilutleiefirmaer som jeg kjenner til :)

----

2004 Seat Leon Top Sport 1.9TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Setter meg i bilen og ser at alt er som det skal. Deaktiverer eventuell Transport Modus

 

Det er ikke meningen å spore av tråden, men jeg lurer på om du kan utdype hva "Transport Modus" går ut på?

91`Saab 900I 16V

X- 90`Corolla 1,6 XLI

X- 90 Sierra 2,0 Cl DOHC

X- 87 205 CT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke meningen å spore av tråden, men jeg lurer på om du kan utdype hva "Transport Modus" går ut på?

 

Låst til å kun fungere i 1`e gir feks.

Volvo 940Turbo Classic 1997

[X]Volvo 240GL Sedan 1990 [X]Volvo 240Turbo Sedan 1984 [X]Volvo 242DL 1981

[X]Volvo 240GL Herregårdsvogn 1987 [X]Volvo 940SE Sedan 1992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En arbeidsdag som klargjører kan være ganske varierende. Og etter hva jeg har hørt er klargjørernes arbeidsoppgaver veldig forskjellig fra bedrift til bedrift.

Har selv jobbet som klargjører en to års tid nå, og trives med det.

 

Jeg har i utgangspunktet ikke noe særlig med den tekniske klargjøringen av bilene å gjøre. Det er det mekanikere som tar seg av der jeg jobber. Men i travle perioder sjekker jeg ofte vitale væsker, el.vinduer, stereo, osv.

 

Til daglig er det hovedsakelig den "kosmetiske" klargjøringen jeg har ansvar for. Det være seg rubbing/polering og innvendig rens av brukte innbyttebiler som skal gjøres klar for salg, og vask og polering av nye biler som er solgt. Har også ansvar for å montere dekk på felg og skifte fra sommerhjul til vinterhjul, eller omvendt alt etter som...

Gjør også klar biler til utstilling i salgslokalet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er klargjørerens oppgave hovedsaklig å ta seg av den kosmetiske klargjøringen av bilene. Det vil da kort si vask utvendig og innvendig. Og det blir en del hjulskift også.

 

Han tar seg også av rengjøring innvendig og utvendig av bruktbilene. Noen ganger små enkle reparasjoner på bruktbilene våre.

 

Men som sagt så kan det nok variere litt akkurat hvilke oppgaver som inngår i jobben. Men du skal ihvertfall gjøre bilene klare for salg. Siste finish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Rensing og rengjøring av biler innvendig.

-Vasking, rubbing og polering av biler utvendig.

-Noen plasser også 'henting' av biler.

 

Det meste av klargjøring av nye og brukte biler.

 

Noen bilklarere med kompetanse, gjør også Teknisk Klargjøring, som går ut på å gå over bilen teknisk, oljer, allt sitter slik det skal osv.

 

Er vel en ldeig stilling hos oss også som bilklargjører nå tror jeg..

 

Tror dette er en veldig kurrant og grei jobb!

 

Virkelig? jøss.. der skal jeg søke :D

H-mjølk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår