Gå til innhold

Ettermontering av Xenonlys

Ranger emnet


Naits

Anbefalte innlegg

  • Svar 931
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da må du bytte til originale A6 xenonlykter, ofte trenger man en kontrollerboks og en god del kabling samt sensorer på for og bakakselen. Du må også ha fungerende spyling og / eller visker på hovedlyktene.

 

I korte trekk, har du ikke xenon montert originalt er det kostbart og tidkrevende å gjøre en ombygging som blir lovlig.

 

For å ikke være trafikkfarlig derimot kreves det godt justerte lykter av typen projektor.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja var litt dyrt. Trodde dem var godkjente. Fikk en mail av dem nå.

 

Hei Azhar.

 

Disse kitene er dessverre ikke godkjent, så du vil nok få en anmerkning på en EU kontroll.

 

Høydejusteringen vil du fortsatt ha ja, fordi det er bare et inverter kit og lyspærer.

 

 

Spørsmålet mitt er da, jeg vil ha høydejustering, jeg vil også kunne bruke spyleren på lyset. Men det blir ikke godkjent. Noen som vet hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lykter med automatisk høydejustering? Og lyktespylere? Da høres det ut som du har xenon fra før..

 

Jeg har lyktespylere og jeg har høydejustering. Men vet ikke helt om jeg har automatisk høydejustering. Jeg har en "rulle-knapp" som jeg kan vri på for å få lyset til å gå høyere eller lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk forskjellen:

 

Elektronisk høydejustering:

Du har en bryter på dashboardet som du kan bruke for å justere lysbildet nedover ved tung last eller ved bruk av henger.

 

Automatisk høydejustering:

Sensorer på bakakselen (og iblant også foraksel) justerer lyset opp eller ned automatisk avhengig av last.

 

 

Har hittil aldri sett en bil med automatisk høydejustering og halogenlys. Har du automatisk høydejustering har du sannsynligvis allerede xenonlys også.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk forskjellen:

 

Elektronisk høydejustering:

Du har en bryter på dashboardet som du kan bruke for å justere lysbildet nedover ved tung last eller ved bruk av henger.

 

Automatisk høydejustering:

Sensorer på bakakselen (og iblant også foraksel) justerer lyset opp eller ned automatisk avhengig av last.

 

 

Har hittil aldri sett en bil med automatisk høydejustering og halogenlys. Har du automatisk høydejustering har du sannsynligvis allerede xenonlys også.

 

Takk for svar.

 

Da har jeg elektronisk høydejustering og ikke automatisk høydejustering:(

 

Vet at jeg ikke har xenonlys orignalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan fortelle meg om man kan få kjøpt ett slik Xenon kit på en 2005 A3 uten å blende ett hav av andre folk, og om det er mulig hvilken varient? Ser på norskbildelsenter.no at de har alt fra Bi-Xenon, til Xenon H1-H8. Ingen av delene gjør meg noe klokere.

 

Kjøre i mørket på våt asfalt er skummelt om dagen. Ser ingen ting med disse "gule" lysene. Trenger ikke "kult" blått lys, vil bare ha lys på veien.

 

img_0207658.jpg

Endret av VeeDub

FORZA MOTORSPORT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk forskjellen:

 

Elektronisk høydejustering:

Du har en bryter på dashboardet som du kan bruke for å justere lysbildet nedover ved tung last eller ved bruk av henger.

 

Automatisk høydejustering:

Sensorer på bakakselen (og iblant også foraksel) justerer lyset opp eller ned automatisk avhengig av last.

 

 

Har hittil aldri sett en bil med automatisk høydejustering og halogenlys. Har du automatisk høydejustering har du sannsynligvis allerede xenonlys også.

 

Dæven har jeg elektronisk høydejustering, på merca, og hatt det på alle mercene mine, fra 83 300TDT, 87 190E, 90 230E, 91 190E, 91 300TDT og 95 300D, jøss, merkelig at det ikke går en ledning til det systemet da, kun vakuumslanger....

 

 

THKLINGE: Du driter deg vannrett ut, hele tiden i denne tråden her, noe vettugt hadde du i begynnelsen, men etterhvert så bare gjentar du deg selv, kopierer tidligere innlegg, og såvidt jeg vet er det hva vi kaller spam.

 

Jeg er en delvis motstander av ettermontering av xenon, det har jeg vært hele tiden, de som har helt jævlig lys å møte, sørg for at du kan blende dem tilbake, så kan de få noe å tenke på.

Jeg forsøkte meg på ettermontering Xenon før ettermonteringsettene kom, da monterte jeg D2R-pærer i halogen lykter, fikk greit lys, men blendet for mye så jeg ga faen.

Nå har jeg kjøpt ettermonteringssett fra VVME, og da kjøpte jeg ett H4 bi-sett og ett H3 sett til sprederne, dette på en W124.

Montert dette, og nå skal jeg fjerne i sprederne, blir for mye strølys, der skla jeg bare putte xenonlook eller skikkelig hvite pærer, i hovedlysa blir det nok Xenon, ingen blending, lite strølys, eneste er at det er litt for mørkt foran bilen etter min mening når jeg kjører på fjernlys.

Kjøpte 4300K, alt annet blir for dumt i lykter med rilla glass, ser jo bare ut som en jævla idiot.

Det jeg vil fram til, prøv å monter ett sett i lyktene dine, se om det blender deg, om du sitter 10 meter foran bilen, i høyde med lyktene, blender det på noe annet enn fjernlys er det feil, lyktene må selvfølgelig justeres.

 

Grunnen til at lysbildet blir feil med xenon er brennpunktet, på ei halogenpære er brennpunktet ca 4 mm bredt og på tvers av pæras lengderetning, på xenonpærer er det en del lenger, og i lengderetninga av pæra, det sier seg jo selv at da blir lysbildet feil, det man må passe på er at brennpunktet kommer på noenlunde rett plass i reflektoren, og justere lysa triktig, noenganger litt lavere, blir lyset sjenerende da, er ikke lykta egnet til formålet og du bør la være med xenon, nettopp det har jeg gjort.

 

Hva slags lykter om er egnet til xenon har ingenting som helst med om det er reflektorlampe med rillet glass, reflektorlampe med klart glass eller prosjektorlampe.

Noe annet dere skal tenke på er at alle prosjektorlamper har reflektor, forskjellene er bare at reflektoren og lykta er mye mindre og linsa "forstørrer" lysbildet. Eneste fordelen prosjektorlys har med tanke på xenonombygging er at det ser mere orginalt ut.

Forresten så er prosjektorlampe og linselykt akkurat det samme når vi snakker billys.

 

Lykter godkjent med Xenon skal være merket D eller DR, har ingenting med hva slags sokkel det har, vil ikke forundre meg om bilfabrikantene lager samme lykter for Halogen og Xenon etterhvert, for så å putte ballast og høydejustering inn i den til Xenon.

Xenon ettermontering i fjernlys på lykt som ikke er merket D/DR er ikke tillatt, men er jo ikke en så stor overseelse som i lys som lyser når du møter biler.

For å ha lovlig xenon så må du ha ei lykt som er merket med D/DR, lyktespyler, og automatisk høydejustering som regulerer fort nok i hht. krava, samt at bilen må være typegodkjent med det.

Det vil vel utelukke de fleste ombygginger som ikke benytter utelukkende orginaldeler på en bil som er typegodkjent med det, hva slags pærer og ballaster som brukes har nok lite å si så lenge de er E merket og ikke sterkere enn 35W.

 

Må og si meg enig med GrandisJohn.

 

i forbindelse med EU-kontroll så vil feil være 2 feil lysbilde, 1(2) ulovlig /feil pære og 2 forevises til trafikkstasjon vedrørende godkjenning av lysutstyr.

Altså alle som har fått godkjent xenon på eu-kontroll har flaks.

 

Husk, siden brennpunktet blir annerledes må alltid lyset justeres, får man ikke lysbildet ok, fjern shiten.

 

Og jeg mener at om THKLINGE gjentar seg selv nok en gang eller kopierer innlegget med bilde av reflektorer og div så håper jeg noen moderatorer gir beskjed om at han bør roe ned spaminga si, han har fått fram meninga for over 400 poster siden.

 

Det er og mange orginale xenonlykter som blender.

 

Vedrørende min egen konvertering.

Jeg monterte i både hovedlykt(H4) og tåkelys(H3), 4300 Kelvin fra VVME.

Fikk ett mye skarpere klarere lys, nærlysa finnes ikke sjenerende, men det gjør sprederne, mulig de hadde blitt bedre med ett "skyggefelt" slik det er på orginale xenonpærer beregnet på vanlige reflektorlamper, men jeg velger å fjerne det.

Fjernlysa ble litt for mørke rett foran bilen, men det er vel en vanesak.

Bilen er en Mercedes 300 TDT, har nivåregulering, så høyda holdes gasnke konstant, har og manuell lyshøydejustering innvendig i bilen om det skulle trengs.

Altså, her ble det helt ok resultat i hovedlysa, men ikke i tåkelysa, lyshøyda holdes konstant ved hjelp av nivåregulering på bilens bakaksel, om nødvendig kan de justeres ned med manuell justering, lyktevaskeanlegg fines ikke på min men jeg greier å vaske lyktene selv.

 

Tenk dere om og bruk vettet.

Relativt oppegående bilmekaniker(håper jeg)

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår