Gå til innhold

Ettermontering av Xenonlys

Ranger emnet


Naits

Anbefalte innlegg

For de som ettermonterer for utseendes skyld. Her er da mine vanlige 55w pærer fra haugland.biz

 

Hater selv å møte på biler med ettermonterte og noen ganger originale. Og ikke minst så ser de med masse blåttlys veeeeldig jalla ut!

I f.eks mine lykter er det en slags paraply over hetten og en vanlig H7 pære er laget for å spre lyset ut på sidene og spre det i reflektoren. En H7 xenon pære er designet for å lyse rett fram. Men istedet så sprer lyset seg overalt rundt seg inkludert motgående trafikk.Ettermontering av Xenon i fjernlys gjør ingenting side de uansett ikke skal være på når du møter motgående trafikk :P

 

Enig i alt utenom det i fet skrift.

Det er reflektoren som skaper lysbildet, og reflektor er det på alle billamper, ting som kan påvirke lysbiildet ut over det er plassering av brennpunkt og utforminga av lykteglassa.

Det at xenon er mye mere intenst gjør at man er mye mere mottagelig for feil i lysbildet når man møter dem.

Hadde brennpunktet i pæra vært likt på både xenon og halogen hadde lysbildet blitt likt, men skarpere og mere belyst.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 931
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Enig i alt utenom det i fet skrift.

Det er reflektoren som skaper lysbildet, og reflektor er det på alle billamper, ting som kan påvirke lysbiildet ut over det er plassering av brennpunkt og utforminga av lykteglassa.

Det at xenon er mye mere intenst gjør at man er mye mere mottagelig for feil i lysbildet når man møter dem.

Hadde brennpunktet i pæra vært likt på både xenon og halogen hadde lysbildet blitt likt, men skarpere og mere belyst.

 

Det var det eg har fått høre før :) Men godt mulig du har rett også ;) Uansett så er ikke vanlige lykter med halogenpærer laget for kraftigere lys en det den er laget for ;) Folk kan justere de ned så mye de vil men de vil fremdeles blende trafikanter, sprer seg like mye uansett høyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra...

Jeg er ikke fan av ettermontering av dette, men er ikke enig i alt visse får seg til å si her, noen lykter greier det, andre ikke.

Blender man ikke andre, og ser noe foran bilen så vær så god, men det ser jalla ut i gamle lykter....

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra...

Jeg er ikke fan av ettermontering av dette, men er ikke enig i alt visse får seg til å si her, noen lykter greier det, andre ikke.

Blender man ikke andre, og ser noe foran bilen så vær så god, men det ser jalla ut i gamle lykter....

 

jeg syns det ser veldig tøft ut jeg:P smak og behag, blir bi xenon på 123n til helga.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir å kjøre xenon i alle biler jeg kjøper fremover...bedre lys finn du ikke!!

 

 

kansje du blir litt blenna av lysa...hate selv å ha orginal monterte xenon bila bak mæ. like jævli som ettermontert når dem ligg bak...

 

 

møte du en bil me xenonlys så treng du ikke se rett i lysan... :P

 

plage ikke mæ værtfall

-Bmw E36cab, Mercedes s124, Volvo 244

X Mercedes 190E 2.0D, SaaB 9000 Turbo 16v 1986, saab 900T -95, Toyota Hi-lux korta -83 3"BL og 33"dekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser heller ikke helt problemet med ettermontert xenon, nesten alle har det men jeg merker ikke at jeg blir spesiellt blendet av noen.

Jeg har selv bixenon ettermontert i min bil, og jeg har de justert slik at jeg kjører den manuelle høydejusteringa 2-3 trinn ned på dagtid og når jeg føler jeg ser det jeg trenger å se. Bare for å være sikker på at jeg ikke blender noen i unøden. Det har vært ett tilfelle at jeg har blitt blinket på av noen, og da hadde jeg glemt høydejusteringa i posisjon 0 pluss at jeg hadde litt tung last i bagasjen som gjorde lysene litt ekstra høye akkurat der og da. Jeg pleier vanligvis å passe på dette, men det kan jo skje at man glemmer seg.

 

Men til vanlig merker jeg ikke at mine lys er til irritasjon for noen i trafikken, og spesiellt ikke når jeg justerer dem ekstra lavt. Det er uansett mye bedre lys å kjøre med enn vanlige halogenpærer, derfor trenger man ikke å ha dem så høyt. Bare det at man kan se reflekser dobbelt så tidlig er jo en stor fordel! For reflekser kan man jo oppdage på 200m hold utenfor lysfeltet med xenon!

 

Og jeg syns xenon lyser bedre gjennom tåke og snødrev også uten å gi irriterende motlys sånn som med halogen, noe som man egentlig skulle tro ble ti ganger værre ettersom de gir sterkere lys. Men tåka blir bare som et lyseblått slør som man lett ser igjennom isteden for en gulhvit vegg rett foran bilen.

 

Som sagt rett over her, man trenger ikke se rett inn i xenonlysa til alle man møter så slipper man kanskje å bli så blendet. Men skjønner at det blå lyset har en viss tiltrekningskraft på oss, det føler jeg også men jeg greier å styre meg fra å studere andre folks reflektorer og heller se på veien foran meg så ser jeg det jeg trenger å se. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke ettermonterte xenonkit, men at folk bruker nær og tåkelys samtidig! Kjørte på søndag over Gratangsfjellet i passelig storm med sludd og snø på veien (sommerdekk, hurra) så prøvde jo å konsentrere meg om kjøringen. Kjørte selv med xenon, og møtte på en kar med xenon i nær, fjern og tåkelys. Han kjørte med fjernlysa og tåkelysa tent når jeg møtte han på en bakketopp, og ble jo selvfølgelig blendet som et HELVETE. Så ikke en jævla dritt! Hadde han derimot kjørt uten tåkelysa på mens nærlysa var tent ville jeg neppe ha blitt blendet.

 

Blir svært sjelden blendet av xenon, men fjernlys i kombinasjon med tåkelys er helt forjævlig. Var like før jeg stoppet og kjørte etter idioten og ga han en leksjon i lys på godt norsk..

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En evigvarende diskusjon detta.. hehe.. Men selv motstanderne av ettermontert xenon kan vel være enig i at xenon er mye nærmere dagslys enn vanlig halogen. Akkurat det er vel et faktum som ikke kan diskuteres. Alikevel brukes argumenter som at xenon blender uansett, "fordi det menneskelige øyet ikke er vant med lyset". Noe som må tolkes som om man ikke er vant med dagslys..

 

Xenon blender sjelden er min oppriktige erfaring, og jeg mener faktisk at det er et behageligere lys å møte i mørket. Kansje fordi jeg er vant med dagslys? Dessuten betryggende å vite at andre med xenon har god sikt, og slik slipper man å kjøre med fulltlys, som like mye er for å demonstrere, enn at man blir blendet, når man møter andre biler med xenon.

 

Dessuten er det jo et idiotisk argument å si at,- "jeg svarer med x antall eksralys mot "xenonterroristen", med 100W pærer i".

Dæven, så imponerende trafikkforståelse! Skulle en slik handling føre til en ulykke, så får vedkommende garantert minst like mye skyld selv for uvettig lysbruk.

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er faktisk en smule irriterende med skarpe grøftelys i xenon sammen med hovedlysa. Spesiellt når det er skikkelig mørkt og det regner mye slik at vannet i hjulspora reflekterer lysene både på veien og i regnet på ruta, pluss kanskje at det kommer et reip med 4-5 biler imot samtidig som alle har xenonlys.. Da blir det liksom dråpen om en eller fler av de kommer med lys i grøftelysa samtidig.. Da er det vanskelig å se noe som helst og man møter biler på ren flaksfaktor, fordel å være godt kjent på veien når slike ting skjer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at de to uttalelsene er tåpelige. Høy fargetemp kan irritere mer (8000k og høyere) men at xenonlys blender bare fordi de har høyere fargetemp enn halogen er tøys.

 

Det er også tull å kjøre "1000-metringer" og annet i retur. Hvorfor gjøre en allerede trafikkfarlig situasjon enda værre?

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En evigvarende diskusjon detta.. hehe.. Men selv motstanderne av ettermontert xenon kan vel være enig i at xenon er mye nærmere dagslys enn vanlig halogen. Akkurat det er vel et faktum som ikke kan diskuteres. Alikevel brukes argumenter som at xenon blender uansett, "fordi det menneskelige øyet ikke er vant med lyset". Noe som må tolkes som om man ikke er vant med dagslys..

 

Xenon blender sjelden er min oppriktige erfaring, og jeg mener faktisk at det er et behageligere lys å møte i mørket. Dessuten betryggende å vite at andre med xenon har god sikt, og slik slipper man å kjøre med fulltlys, som like mye er for å demonstrere, enn at man blir blendet, når man møter andre biler med xenon.

 

Dessuten er det jo et idiotisk argument å si at,- "jeg svarer med x antall eksralys mot "xenonterroristen". Skulle en slik handling føre til en ulykke, så får vedkommende garantert minst like mye skyld selv for uvettig lysbruk.

:ass:

Ta et bind foran øynene i 15-20 min. Så tar du av bindet og ser rett på sola. Da vil du oppdage noe rart, nemlig at det menneskelige øye trenger tid til å venne seg til lyset.

 

Og den tiden har du ikke når du møter en Xenonterrorist en mørk kveld.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår