Gå til innhold

Kjøpe bilen til en tysker som havarerte i Norge

Ranger emnet


btl

Anbefalte innlegg

Hei.

 

En Tysker jeg kjenner fikk motorhavari i Norge. Nå lurer han på om jeg vil kjøpe bilen grisebillig, fordi han synes ikke det er verdt å taue den tilbake Tyskland. Jeg vil selvfølgelig undersøke hvordan det mer med regelverket osv, men man skal vel bare betale 25% moms når man skal bruke bilen som delebil?

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

En Tysker jeg kjenner fikk motorhavari i Norge. Nå lurer han på om jeg vil kjøpe bilen grisebillig, fordi han synes ikke det er verdt å taue den tilbake Tyskland. Jeg vil selvfølgelig undersøke hvordan det mer med regelverket osv, men man skal vel bare betale 25% moms når man skal bruke bilen som delebil?

 

Ja stemmer det, men da må du ha bilen i deler tror jeg det var

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke at den skal stå i garasjen år etter år og ta opp plass. Vil gjøre det lovlig slik at jeg kan bli kvitt bilen en dag, uten å bli straffet hvis jeg blir stoppet på veien.

 

:)

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke bilopphuggeriene tar imot utenlandske vrak sånn uten vidre. De får penger fra staten for å fjærne farlig avfall fra bilen. Batteri, olje, drivstoff, osv. Når det gjelder utenlandske vrak, får de vel ikke noe penger for dem, hvis de opplysningene jeg sitter med er riktige. Jeg tror ikke ett bilopphuggeri vil ta imot ett vrak gratis, fordi de vil ikke tjene noe penger på en bil de ikke får solgt deler fra.

 

Jeg er ganske sikker på at hvis jeg skal ha bilen lovlig i Norge, så må jeg betale 25% moms på den, ellers er det smugling.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke bilopphuggeriene tar imot utenlandske vrak sånn uten vidre. De får penger fra staten for å fjærne farlig avfall fra bilen. Batteri, olje, drivstoff, osv. Når det gjelder utenlandske vrak, får de vel ikke noe penger for dem, hvis de opplysningene jeg sitter med er riktige. Jeg tror ikke ett bilopphuggeri vil ta imot ett vrak gratis, fordi de vil ikke tjene noe penger på en bil de ikke får solgt deler fra.

 

Jeg er ganske sikker på at hvis jeg skal ha bilen lovlig i Norge, så må jeg betale 25% moms på den, ellers er det smugling.

 

du he no ribba vraka frå alt so å ha, untat ståle, det tek monge vrakhandlara i mot,

Det lokale bilhuggare, tek ikkje vare på en einaste del, kjøre alt i ei stor kvern, so kjem alt ut som stål spon, og sende det til gjennvning, han ha tatt i mot ditta med glede

1990 Audi 200 20v tq

1987Audi 90 quattro

1986 Ford sierra 2,0L VRAK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tenkt å bruke/selge deler fra den bilen, må du tolle den inn. Jeg og en kompis tok inn en delebil fra sverige og måtte momse den. Mener du må dokumentere hvor delene kommer fra i en eventuell ombygging, uten at jeg skal si meg bombesikker på det.

'84 Alfa Romeo GTV6

'92 BMW E34 520iA (bytta i alfa)

'82 BMW E28 535iA (solgt)

'84 BMW E30 318i (skrota)

'87 Honda Accord 2.0 EXi (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det kostet meg 1000 kroner å levere min delebil fra sverige til pressing. Så lenge bilen er momset in som delebil er det ikke noe problem å levere den til lokale høggere eller lignende.

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i sverige å hentet delebil, måtte ikke betale noe som helst. Men må si tollerne på svensk side var noe "bortkommen".

Det endte med at de måtte ringe til tollere i norge for å finne ut av det.

Fikk et ark jeg leverte hos tollerne her i norge, og det var det.

kostet ikke en krone.

 

Så det ble totale prisen kom på 1600kr, for bil og leie av henger.

og alt jeg egentlig skulle ha var girkassen som kostet over 3000 hos bilopphugger i norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for det om du momser bilen inn i norge så er det ikke automatisk at du kan bli kvitt den til huggern. De kan forlange at du må betale forå bli kvitt den eller de kan velge og ta den uten å få noe annet en stål verdien for den.Men som noen andre sier her hvis du skal bygge om så kan du måtte regne med å måtte dokumentere hvor delene kommer fra.Dette gjelder for mange spesile biler /ombygginger (cossie f.eks)pga mye stjelte biler og deler.

 

Ken

76mod 242 bus bil

82mod 242 /prosjekt STOR sugis.

95mod 940 d24tic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår