Gå til innhold

Neon/belysning under bil

Ranger emnet


Spacer

Anbefalte innlegg

Har hørt mye rart om dette. Har hørt at det er ulovlig å kjøre med, noe jeg er sikker på. Noen mener man har lov til å ha den på når bilen er parkert, men noen mener ikke. De selger jo underbelysning til bil i Norge!?

 

Har sjekket lovdata.no uten suksess. Og hva er reglene med belysning inni bilen?

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underbelysning blir vel litt annerledes, for det er ikke farge på, blå for eks. er utrykningsfarge og derfor ulovlig.

 

Det jeg har forstått er at det er lov å ha det på så lenge bilen står i ro, men viss bilen beveger seg skal det være slått av...

[o] BMW E46 320cd Coupé

[x] BMW E36 328i Coupé[/url]

[x] BMW E34 520i/527i

 

Keep it clean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn JEG har skjønt det, mener jeg å huske at det sto noe sånt som ekstralys i form av neon lys er kun tillat i parkert tilstand, eller ved kjøring som show/reklame bil for ett firma. Mener også at jeg har hørt som en annen nevner her, at blå ikke er tillatt da det er uttrykningsfarge.

Mvh Ole_3400

2005 Subaru Impreza WRX

x:'86 Subaru L-serie - Wannabe Rally Edition

x: `94 Opel vectra

"Ellers så ere jo mye enn får gjort med litt trolldeig...." - Nils Wærstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har sett et dokument fra biltilsynet (husker ikke hvor det ligger nå, men det finnes kopi på nettet) hvor det står klart og tydelig at neonlys er ikke lovlig påmontert utenom på privat/lukket område. Med andre ord må du fjerne selve lysrøret før du kjører ut på offentlig vei igjen, det er kun oppheng o.l. som kan henge igjen.

At noen er heldige og kun får beskjed av politiet at de kan ha det på når bilen står parkert betyr ikke det samme som at det er lov, men at den enkelte tjenestemannen enten ikke kan reglene, eller bare er snill ;)

- VW Golf II GTI -

RIP - VW Golf II GTI 16v & 1.6 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har et reklameskilt under bilen, så er det lov å ha hvitt lys under bilen. I bevegelse også. Fordi det er opplyst reklame, og det er lov. Men onkel blå blir ikke fornøyd. Det er vel egentlig et smutthull.

 

Det har ihvertfall jeg hørt. Sier ikke at det er sant.

-1987 Bmw e30 "m3", prosjekt

-1987 Bmw e30 2 dørs banebil prosjekt

-1997 Toyota HiAce 2,4D Turbo arbeidshest

x1993 Bmw e36 318i, widebody prosjekt

x1991 Bmw e36 316 vinterbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

streetsliderz: Du kan sikkert det, du kan hvertfall si at du tolket det dithen dersom du blir stoppet. Du kan være uheldig at du treffer på en sur onkel, men vanligvis får du bare beskjed om å sette dem på igjen dersom det viser seg at det ikke er lov å fjerne dem ;)

 

Spiritus Sancti: Kan jo bare skaffe seg f.eks. Sparco-logoen på hele sidene av bilen, og påstå at det er reklame, og dermed lovlig. Men jeg tror ikke en har sjangs i hel***** for å overbevise onkel om at der er lovlig ;)

- VW Golf II GTI -

RIP - VW Golf II GTI 16v & 1.6 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neonlys er vel kun tillatt hvis bilen står stille og med motoren av. Andre billister blir distrahert hvis de møter biler med neonlys i følge loven. Er ikke Norge fantastisk? :op:

 

Da burde vel egentlig pene biler være ulovlig også da:) eller pene kvinnfolk på gata.....det er distraherende det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

streetsliderz: Du kan sikkert det, du kan hvertfall si at du tolket det dithen dersom du blir stoppet. Du kan være uheldig at du treffer på en sur onkel, men vanligvis får du bare beskjed om å sette dem på igjen dersom det viser seg at det ikke er lov å fjerne dem ;)

 

Spiritus Sancti: Kan jo bare skaffe seg f.eks. Sparco-logoen på hele sidene av bilen, og påstå at det er reklame, og dermed lovlig. Men jeg tror ikke en har sjangs i hel***** for å overbevise onkel om at der er lovlig ;)

 

Hvis bilen er levert med tåkelys skal de nok være der, mens biler levert uten ikke trenger dem. Er nok det som er saken her.

 

Men tilbake til det opprinnelige spørsmålet. Jeg måtte inn å vise min bil på trafikkstasjonen etter jeg ble "tatt" av politiet med neon under bilen. Alt måtte være fjærnet fra kjøretøyet hvis jeg skulle beholde skiltene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår