Jump to content

Her kan du spørre om alt du lurer på angående import av bruktbil!

Rate this topic


Överladdaren

Recommended Posts

Har i det siste fått en god del spørsmål vedrørende lover, regler, tips og triks rundt import av bil fra Tyskland. Tenkte derfor jeg kunne svare på deres spørsmål, etter beste evne her, så kan flere nyte godt av informasjonen...

 

Denne tråden skal KUN inneholde spørsmål og evt erfaringer andre har gjort ved import av bruktbil. Vær vennlige å kun uttal dere dersom dere faktisk har erfaring med import e.l. La oss for en gang skyld prøve å holde en post på sporet mer enn 3 poster!

 

Finnes også mye nyttig info på http://www.tyskland.org

1992 Golf 2 Pasadena

1983 Alpina B9 3,5

1987 Suzuki TSX

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 282
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fikk følgende spørsmål på PM:

 

Kjøpe av privatperson/bilforretning?

 

Jeg har kjøpt av begge deler og har både gode og dårlige erfaringer med begge deler. Det spiller liten rolle hvem du kjøper bilen av så lenge du har gjort leksene dine på forhånd og gransket vognkortet nøye. (Få kopi tilsendt på fax.) De tyske fahrzeugbriefene inneholder mye mer informasjon om bilen enn de norske og informasjonen i briefet kan være avgjørende om det blir en handel eller ikke. Uansett hvem du måtte handle av så vil du merke den tyske gjestfriheten.....du mest sannsynlig tatt meget godt vare på!

 

Kan må få igjen tysk moms evnt avgifter når man exporterer bilen fra tyskland?

 

Du får KUN tilbake den tyske momsen dersom bilen er eid av et firma med momsregnskap. Dvs kjøper du av en privatperson kan du neppe få refundert momsen når bilen er eksportert. Momsrefusjonen kan ordnes på to måter; den ene går ut på at selger skaffer til veie en ausführerklärung som du får stemplet på grensen ut av EU...dvs Polen eller Tsjekkia. Når du så returnerer dette dokumentet med stempel kan du få refundert momsen umiddelbart. Dersom du ikke kjøper bilen i nærheten av grensen mot Polen eller Tsjekkia må de norske tollerne utstede et "landing certficate" når bilen er importert til Norge. En kopi av dette dokumentet samt det originale transitteringsdokumentet som du får på grensen returneres så til selgeren som i sin tur returnerer momsen. Den norske tollen krever at du betaler moms på den tyske momsen, først når den tyske momsen er refundert kan du kreve den norske "momsen på momsen" refundert. OBS OBS! Få med i kontrakten at prisen er inklusive moms og at denne skal utbetales når bilen er eksportert og de rette papirene er returnert!

 

(Måtte reise ned til Tyskland og dra pengene ut av en småskurkete BMW-forhandler etter 11 mnd, så vær nøye med hva som står skrevet i kontrakten ved refusjon av moms!)

 

 

Du har vel ganske god greie på detta og husker kanskje noe av de tinga du lurte mest på før du henta første bilen og evnt om du har fått noen overraskelser.

 

Har følgende tips å komme med:

- Få tilsendt vognkort på fax

- Få tilsendt kopi av servicehefte dersom dette foreligger

- Be om å få store bilder av bilen tilsendt på mail.

- Still mange kritiske spørsmål, gjør det klart for personen at du ikke akter å reise så langt får å se på søppel.

- Ta med kontanter. Dette gjør at du sparer mye tid fremfor å ta ut penger der nede eller ved bruk av bankremisse. Kan dog være risikabelt.

- Husk pass. Vi er med i Schengen, men uten pass vil du neppe få med deg bilen hjem.

- Dersom bilen ikke er E-merket trenger du et ECE-dokument for å få skilter på bilen. Dette kan du få ved å sende en kopi av bilens tyske vognkort til TÜV i Kiel. Koster ca 400 kr.

- Regn med ca 10.000,- i reise, dokumenter, forsikring, skilter etc.

- Etter grensepassering til Norge må du stoppe på rødt og fylle ut et skjema. Du har da 3 virkedager på deg til å betale moms på bilens kjøpesum. Overholdes ikke denne fristen kan du risikere straffetoll.

- Før du kan få skilter på bilen må du betale en engangsavgift på bilen, utregnet på grunnlag av bilens egenvekt, motorens volum og effekt. Kalkulator for avgifter

- Det er veldig viktig at du får med deg bilens fahrzeugbrief, altså vognkort. Uten dette vil du få store problemer når du skal registrere bilen.

 

 

Det var det jeg kom på i farten forløbig.....

1992 Golf 2 Pasadena

1983 Alpina B9 3,5

1987 Suzuki TSX

Link to comment
Share on other sites

Hva gjør man hvis bilen ikke har skilter i Tyskland og man vil kjøre den hjem ?

 

Om den har skilter - kan man kjøre med dem helt hjem til Oslo ?

 

Har de salgsmelding, slik vi kjenner det fra Norge, der nede ?

 

 

 

PS. Flott initiativ Einar :)

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Link to comment
Share on other sites

Originally posted by Loppa

Hva gjør man hvis bilen ikke har skilter i Tyskland og man vil kjøre den hjem ?

 

Om den har skilter - kan man kjøre med dem helt hjem til Oslo ?

 

Har de salgsmelding, slik vi kjenner det fra Norge, der nede ?

 

 

 

PS. Flott initiativ Einar :)

 

 

Dersom bilen står på tyske skilter kan ikke disse brukes når bilen skal fraktes hjem. I Tyskland er nemlig skiltene personlige og følger eier/forsikringen ikke bilen. Man må derfor kjøpe "zollkennzeichen" dvs tollskilter før bilen kan kjøres hjem. Disse skiltene koster fra omlag 1000 kr med forsikring og kan benyttes i alt fra 14 dager til 1,5 mnd.

 

Salgsmelding har jeg aldri vært borti når jeg har importert biler. Alt ordnes på biltilsynet og du som kjøper signerer bare der du blir bedt om, og det er stort sett alt du trenger å gjøre. En ting som er viktig er at det tyske vognkortet er et ihendehaver-dokument, dvs den som har fahrzeugbriefet eier bilen. På denne måten er det enkelt å unngå å kjøpe en bil med heftelser. For dersom en bil har heftelser har banken briefet. OBS OBS! Kjøp aldri en bil i Tyskland uten brief!

 

 

Ascona:

Det du sier der er veldig viktig. Dersom man jukser med momsen må man ikke tro at tollerne er komplette idioter, og skrive en urealistisk lav pris. De sjekker ofte prisene opp mot prisene på http://www.mobile.de og kan dersom de er i tvil kreve en verdivurdering av bilen.

1992 Golf 2 Pasadena

1983 Alpina B9 3,5

1987 Suzuki TSX

Link to comment
Share on other sites

Er det i det hele tatt verdt å ta bryet med å finne bil/importe osv? Vil det bli mye billigere? Tenkte selv på en importe en 93-94 320i BMW cab til neste år, og hvis det ikke blir særlig mye billigere, er det jo like greit å kjøpe bil her i Norge...

 

Hvis det forresten er noen som har priseksempler på hvor mye det vil koste å importe en slik bil (som nevnt tidligere), ville det vært kult om du sendte det til meg... Gjerne PM.

Current Car: 318i

Link to comment
Share on other sites

Originally posted by bmw-bergen

Er det i det hele tatt verdt å ta bryet med å finne bil/importe osv? Vil det bli mye billigere? Tenkte selv på en importe en 93-94 320i BMW cab til neste år, og hvis det ikke blir særlig mye billigere, er det jo like greit å kjøpe bil her i Norge...

 

Hvis det forresten er noen som har priseksempler på hvor mye det vil koste å importe en slik bil (som nevnt tidligere), ville det vært kult om du sendte det til meg... Gjerne PM.

 

Du får større utvalg, mindre gjennomsalta, mer gubbekjørt og ikke vinterdekk...

Link to comment
Share on other sites

Originally posted by lordbongo

hvordan stiller det seg om man bare vill ha en delebil da?

 

kan man kjøpe ut bilen fra huggern i tyskland?

 

eller er det greiest å kjøpe en hel bil å bare betale moms på den i norge?

 

jon

 

Har aldri vært borti noen som har kjøpt ut en bil fra en tysk hugger før. Bilene er derimot så billige i tyskland at det å finne en delebil til en billig penge sjeldent er noe problem.

 

Kort sagt er det bare å hente bilen i Tyskland og betale moms for den i Norge. Det påløper ingen avgifter dersom du ikke skal ha skilter på den.

1992 Golf 2 Pasadena

1983 Alpina B9 3,5

1987 Suzuki TSX

Link to comment
Share on other sites

Originally posted by CrZy_T

 

Du får større utvalg, mindre gjennomsalta, mer gubbekjørt og ikke vinterdekk...

 

 

Jeg har fått med vinterdekk til nesten alle bilene jeg har importert, men om de passer den norske vinteren er en annen sak. De tyske dekkene har nemlig en annen gummiblanding, høyere hastighetsmerking og færre seipinger. Piggdekk får du ikke med fra Tyskland da disse er ulovlige å bruke i Tyskland.

 

 

BMW-Bergen:

Om det lønner seg å impotere en bil avhenger veldig av bilmerke/type, årsmodell etc. Noen biler sparer man ikke noe på, noe taper man på og andre sparer man relativt hyggelige summer på. Kan ta min nyimporterte 2002 Leon som eksempel, den sparte jeg mellom 30- og 40.000 kr på å importere kontra kjøpe en lik en i Norge. Dessuten er utvalget utrolig mye større

1992 Golf 2 Pasadena

1983 Alpina B9 3,5

1987 Suzuki TSX

Link to comment
Share on other sites

Originally posted by Passat_RS

Har du tips til utenlandske søkesider for brukt biler, uten om http://www.mobile.de ?

 

 

Gode tyske sider:

 

- http://www.faircar.de

- http://www.autoscout24.de

- http://www.mobile.de

- http://www.car4you.ch (sveits)

- http://www.car4you.de (Tyskland)

 

 

Dette er de sidene jeg bruker.....finnes en haug andre og, men søkbareheten i de er ikke særlig god....

 

En viktig ting å huske på når du søker etter bil er å bruke flere forskjellige søkekriterier. Ikke spesifiser for mye med en gang. Prøv heller å søke mer generelt.

1992 Golf 2 Pasadena

1983 Alpina B9 3,5

1987 Suzuki TSX

Link to comment
Share on other sites

Jeg har planer om å importere bil fra japan, men de bilene har jo aldri sett vinter og salta veier.

 

Hvordan går dette i norge da? er de behandla for å klare det like godt som biler her til lands er?

 

Tektylbehandla?

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Originally posted by Överladdaren

 

 

Gode tyske sider:

 

- http://www.faircar.de

- http://www.autoscout24.de

- http://www.mobile.de

- http://www.car4you.ch (sveits)

- http://www.car4you.de (Tyskland)

 

 

Dette er de sidene jeg bruker.....finnes en haug andre og, men søkbareheten i de er ikke særlig god....

 

En viktig ting å huske på når du søker etter bil er å bruke flere forskjellige søkekriterier. Ikke spesifiser for mye med en gang. Prøv heller å søke mer generelt.

 

Så hva blir de totale kostnadene i tillegg da?

 

Reisen nedover: x kr

Overnatting (om nødvendig da): x kr

Tollskilter: ca 1000kr

ECE-dokument (på litt eldre biler): 400kr

 

Kan noen fylle ut det som mangler?

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy