Jump to content

Her kan du spørre om alt du lurer på angående import av bruktbil!

Rate this topic


Överladdaren

Recommended Posts

Si jeg skal over til sverige og hente en veteranbil.

 

Har det noe for seg å stoppe på tollestasjonen på norske siden på vei ned og melde fra at man kommer tilbake med bil, el.l.?

 

Må jeg stoppe på svenske siden å ordne noe når bilen forlater sverige?

 

Må jeg kjøpe 'tollskilter' for å få kjøre bilen hjem i norge? Pris?

 

Andre ting?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 282
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Originally posted by Precious

Jeg har planer om å importere bil fra japan, men de bilene har jo aldri sett vinter og salta veier.

 

Hvordan går dette i norge da? er de behandla for å klare det like godt som biler her til lands er?

 

Tektylbehandla?

 

 

Import av biler fra Japan har jeg ingen erfaring med, men jeg vet at det er plenty med snø og kulde i Japan og.....

1992 Golf 2 Pasadena

1983 Alpina B9 3,5

1987 Suzuki TSX

Link to comment
Share on other sites

Originally posted by Ola

 

Så hva blir de totale kostnadene i tillegg da?

 

Reisen nedover: x kr

Overnatting (om nødvendig da): x kr

Tollskilter: ca 1000kr

ECE-dokument (på litt eldre biler): 400kr

 

Kan noen fylle ut det som mangler?

 

 

Reise nedover: 1500-2000 kr per flybillett

 

Overnatting: 30 - 80 Euro

 

Tollskilter: Ca 1000 kr ( For skilter og forsikring i 14 dager)

 

ECE-dok: Koster rundt 400 kr fra TÜV i Kiel

 

Dersom du kjører hele veien, og ikke tar Kiel-fergen, men ferge mellom Tyskland/Danmark og Danmark/Sverige bør du regne med ca 675,- DKK for billettene. Fergen går hele døgnet.

1992 Golf 2 Pasadena

1983 Alpina B9 3,5

1987 Suzuki TSX

Link to comment
Share on other sites

Originally posted by boXer

Si jeg skal over til sverige og hente en veteranbil.

 

Har det noe for seg å stoppe på tollestasjonen på norske siden på vei ned og melde fra at man kommer tilbake med bil, el.l.?

 

Må jeg stoppe på svenske siden å ordne noe når bilen forlater sverige?

 

Må jeg kjøpe 'tollskilter' for å få kjøre bilen hjem i norge? Pris?

 

Andre ting?

 

 

Dersom du skal importere bil må du stoppe på grensen og deklarere den. Du trenger ikke å stoppe på den svenske siden, alt kan gjøres på den norske siden på Svinesund.

 

Du trenger ikke å kjøpe tollskilter for å importere en svensk bil. Har tidligere blitt fortalt at de norske "klistre-på-prøveskiltene" er gyldige i Scandinavia, det holder derfor at du har med de når du skal importere....Har aldri gjort dette i praksis så jeg vil råde deg til å ta kontakt med din lokale trafikkstasjon.

1992 Golf 2 Pasadena

1983 Alpina B9 3,5

1987 Suzuki TSX

Link to comment
Share on other sites

Bør man ha funnet seg en bil eller må man regne med en periode der nede, der man løper rundt og prøver å finne en bra bil?

 

Er tyske bilforhandlere mye dyrere enn private, slik som her i Norge, eller kan det for sikkerhetens skyld (tenker da mest på garanti når det gjelder km, og gjerne pengeoverføringer) være verdt det å handle hos forhandler?

Current Car: 318i

Link to comment
Share on other sites

Originally posted by bmw-bergen

Bør man ha funnet seg en bil eller må man regne med en periode der nede, der man løper rundt og prøver å finne en bra bil?

 

Er tyske bilforhandlere mye dyrere enn private, slik som her i Norge, eller kan det for sikkerhetens skyld (tenker da mest på garanti når det gjelder km, og gjerne pengeoverføringer) være verdt det å handle hos forhandler?

 

- Å løpe rundt og lete blir nok en svært dyr affære dersom du ikke har funnet deg noen alternativer på forhånd. Jeg pleier å finne én spesiell bil, og undersøker bilens papirer nøye før jeg reiser nedover, samt at jeg prøver å finne en annen bil i nærheten som backup dersom den første ikke var verdt å ta med hjem.

 

- Jeg kjøper biler av både forhandlere og private, og har ikke merket meg noen spesiell prisforskjell mellom de to. Har bare god erfaring med å kjøpe bil av privatpersoner, mens jeg har blandet erfaring med forhandlere. Garanti når det gjelder km stand kan du nesten bare glemme. Gjør grundig forarbeid, det er den beste forsikringen du har mot å kjøpe katta i sekken. Pengeoverføring kan fort bli mer komplisert enn antatt. Jeg tar derfor alltid med kontanter når jeg skal kjøpe bil. Da kan handelen være gjort på noen minutter, kontra i værstefall noen dager......

 

Hold deg unna Berlin når du skal kjøpe bil. Der er det utrolig mye lureri og overpriset søppel. Både jeg og bekjente har hatt bomturer dit.

1992 Golf 2 Pasadena

1983 Alpina B9 3,5

1987 Suzuki TSX

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært med på å importere noen biler, henta en golf gt tdi stv til meg selv i fjor. Sjekk opp litt ang de toll/eksport skiltene og bruk i Norge. Har hørt at det ikke er lov å bruke de i norge hvis en er norsk og skal importere den til norge!? En importør her på Kongsvinger fikk 3500kr i bot for å kjøre med de. Jeg henger på de røde norske før jeg kommer til tollstasjonen, sånn i tilfelle...

www.grevling.com

Link to comment
Share on other sites

Originally posted by vag

Jeg har vært med på å importere noen biler, henta en golf gt tdi stv til meg selv i fjor. Sjekk opp litt ang de toll/eksport skiltene og bruk i Norge. Har hørt at det ikke er lov å bruke de i norge hvis en er norsk og skal importere den til norge!? En importør her på Kongsvinger fikk 3500kr i bot for å kjøre med de. Jeg henger på de røde norske før jeg kommer til tollstasjonen, sånn i tilfelle...

 

De internasjonale tollskiltene er akkurat like gyldige i Norge som de norske prøveskiltene er. Jeg har alltid brukt tollskiltene også etter grensepassering og har aldri hatt noen problemer med det. Med importbiler har jeg blitt stoppet ved flere anledninger av politiet, og fått en rekke spørsmål angående skiltene bilene var utstyrt med. De har sjekket opp i hytt og pine, men konklusjonen har i alle tilfellene vært at skiltene har vært i orden og jeg har fått kjøre videre. Ble senest stoppet på lørdag i Sandvika av hun blonde politidama fra 71 Grader Nord.

 

Han importøren burde ikke godtatt boten, men heller bedt politimannen oppdatere kunnskapen sin en smule.

1992 Golf 2 Pasadena

1983 Alpina B9 3,5

1987 Suzuki TSX

Link to comment
Share on other sites

Er bare å gi gass da. Jeg kjørte selv i 14 dager med eksport skilt, men etter han fortalte om bota har jeg latt være å kjøre med slike. Har slike fine røde blikk skilt på jobben uansett. En her på forumet som kaller seg gtr tok inn en 323 gtr i jula måtte faktisk levere skiltene på tollkontoret før tiden hadde gått ut på de, hvis han kjørte videre kunne han skylde seg selv om han ble stoppet sa han fyren på tollkontoret... Mulig de er vrange her på vinger???

www.grevling.com

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bota var nok berettiget.

 

Tollvesnet SKAL kreve inn tollskiltene NÅR du betaler momsen, selv om skiltene er gyldige aldri så lenge... Noen er "slepphendte" med det, og lar stakkaren kjøre videre på dem.

MEN, etter at norsk moms er betalt, - regnes bilen som "norsk" og da gjelder IKKE FORSIKRING ELLER SKILTER LENGER !!!!

Det vil i praksis si at dersom du kjører til tollvesnet og betaler momsen så må du ha med deg gyldige prøveskilt for å ha lov til å kjøre hjem.

Jeg kjenner et par stykker som var uheldige og bulket etter at de hadde vært hos tollvesnet, ---og uten forsikring....... så svir det. Ikke nok med at du må dekke skadene på egen bil, men du må også dekke motpartens skader selv om det var han som kjørte på deg...

Den ene som jeg vet om kjørte ned en fotgjenger en mørk lørdagskveld, og har vel fortsatt over en million å betale til staten....

Selv om tollskiltene kanskje gjelder en måned etter du har betalt momsen, så kjører du uten forsikring og egentlig uten skilt.

 

Tollskiltene gjelder IKKE som vanlige skilt sånn at du kan kjøre "vanlig" på dem så lenge de gjelder. De er ment for begrenset ferdsel - dvs FRA grensa og TIL hjemstedet ditt sånn at du skal få med bilen hjem (ex Molde) og betalt momsen der. - og ikke rundt om på stipa hele helga. Dvs at du ikke skal bruke bilen som vanlig på tollskilter.

 

Før i tiden måtte du betale når du krysset grensa og så sette på andre skilter der.

 

Som regel går alt bra uten at en er borti noe, - men dæven om det skjer - da er man fitten drage bare for at en ikke har satt seg inn i regelverket, og heller ville være "tøff" og utmerke seg med eksotiske skilter på bilen en kjølig høstkveld.....

 

Husk også på at tollskiltene skal være RØDE og ikke GULE. Har en gult "hjørne" på skiltet,- er de kun gyldige I Tyskland, og ikke utenfor landegrensa.

 

Tør vi egentlig å kjøre uforsikret med andre biler????

Det er dyrt å spille tøff....

 

 

 

Knut

- har importert 50 biler i 03.

. . .

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg har en norsk motor, kan jeg da importere bil uten motor fra tyskland og sette inn den norske motoren?...eller...hvordan blir det med avgifter og sånn?

kan jeg spare noe på det?

 

har en kollisjons skadet bil...men skaden er bak så motoren funker fint...

1989 Audi Coupe 2.3E

1990 Volvo 740

Link to comment
Share on other sites

Originally posted by RaT

Hvis jeg har en norsk motor, kan jeg da importere bil uten motor fra tyskland og sette inn den norske motoren?...eller...hvordan blir det med avgifter og sånn?

kan jeg spare noe på det?

 

har en kollisjons skadet bil...men skaden er bak så motoren funker fint...

 

 

Det funker nok ikke. Du betaler for å få skilter på bilens chassisnummer, ikke på motoren. Og dersom bilen er importert må du betale avgifter for å få skilter på den uansett om den har norsk, tysk eller russisk motor.

1992 Golf 2 Pasadena

1983 Alpina B9 3,5

1987 Suzuki TSX

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy