Gå til innhold

Ungdom og bilkjøring

Ranger emnet


Marius

Anbefalte innlegg

  • Svar 830
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

når jeg tok lappen på bil, så hadde vi en kort tur innom glattkjøringsbanen, og jeg må si at selv om det var gøy, så lærte jeg da litt på den tiden vi var der..

så lenge man får minst en aha opplevelse, så har man lært noe!

og akkurat det har hjelpt meg en del ganger.. og da spes det med pumpe bremsing (siden jeg ene bilen jeg kjørte i starten var så langt fra ABS du kunne komme, og bilen jeg har nå er uten ABS!)

fikk noen aha opplevelser under glattkjøringen på lastebil og.. selv ting jeg har tatt over til vanlig bil og!!

 

så selv om det er gøy (gud forby vi skal ha det gøy når vi lærer noe!!) så kan man lære av det!

 

og når det kommer til selve tema, så kommer ungdommer alltid til å være ungdommer.. mao, relativt uansvarlige, risiko forfølgere og ikke minst, elske fart!! hehe!

seff, ingen regel uten unntak.. hehe!

jeg selv liker å kjøre fort.. når jeg kjører til og fra bergen, så går det for det meste i 100-120 km/h.. men dog, tar ingen risiko sjangser, utsetter ingen andre for fare.. og de ganger jeg har folk i bilen, så kjører jeg forsiktig og pen (ikke sinke, men ikke fult så fort om jeg skulle hvert alene!)

 

men er enig i at alle skulle hatt bedre trafikk opplæring, spess innen selve kjøringen!

lå et par biler bak en skole bil en dag, og han var 5-10 under grensa hele jævla veien.. og det ente med at læreren kom og klaga på meg, sa han hadde ringt politi og alt.. pga at jeg hadde kjørt som en idiot!

hadde sagt fra til han om hva jeg mente om han og, hadde jeg ikke hvert opptatt med annet akkurat da!

 

og sist men ikke minst, la alle som skal ta lappen på bil, få minst 5 timer i en lastebil (da helst semi eller vogntog..)

la gjerne de som tok lappen fra 5 år tilbake og fram til i dag få den samme turen og!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 åringer må få ut i trafikken. Det er den eneste muligheten de har for å lære seg. Legg heller retriksjoner på bilen. enkle tiltak vil fungere der:

 

Forbud mot lydanlegg i bil

Nulltoleranse på fartoverskridelse

maks 2 i bilen

teknisk kontroll av bil hvert år

Forbud mot senkesett

Null alkohol i bilen

 

Alt til man passere 23 år..

 

Brudd medfører utsettelse til fylte 23 år med mulighet for moped. Vil tro at alt roer seg litt da. De som sitter på bør ta til fornuft og si ifra når ting går over stokk og stein..

 

Man kan ikke nekte 18åringer å kjøre. Eneste måten de lærer på er å prøve seg ute i trafikken sammen med andre. Jeg var 18 år engang selv. Får frysninger når jeg tenker på min kjøring og de jeg satt på til. Nå har jeg en evo og har jeg hatt den når jeg var 18 så har jeg vært død enkelt og greit uten den kjøreerfaringen jeg sitter med pr.dags dato som jeg har fått igjennom mange km på veien. Ikke av banekjøringen. Du "lærer" ikke noe av banekjøring, men like viktg så får du sluppet ut litt trang til å gasse. Hvor ofte trenger man å kunne breisladd på norske veier?

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe hadde det forslaget ditt blitt vedtatt hadde jeg kjørt uten lappen eller hengt meg. man kan ikke nekte ungdom musikk og venner. og jeg syns at man bør få litt løse tøyler på fartsgrensen sånn at man slipper å danne kø. for da bruker man mye mer bensin og mer utslipp.

la norge bestemme regler syns jeg.

Jeg er helt enig i at det er fint med 18 års grense i forrhåld til 16 års grense i visse stater i usa, osv. jeg selv har kjent stoor forandring siden jeg var 16.

men ett forslag er å merke alle biler med en gps enhet så man vet hvor det er mye trafikk og vilken veier det kan stå en tosk rundt en sving osv. for det er det største faremomang i mitt hode da.. og elg og andre dyr da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe hadde det forslaget ditt blitt vedtatt hadde jeg kjørt uten lappen eller hengt meg. man kan ikke nekte ungdom musikk og venner. og jeg syns at man bør få litt løse tøyler på fartsgrensen sånn at man slipper å danne kø. for da bruker man mye mer bensin og mer utslipp.

la norge bestemme regler syns jeg.

Jeg er helt enig i at det er fint med 18 års grense i forrhåld til 16 års grense i visse stater i usa, osv. jeg selv har kjent stoor forandring siden jeg var 16.

men ett forslag er å merke alle biler med en gps enhet så man vet hvor det er mye trafikk og vilken veier det kan stå en tosk rundt en sving osv. for det er det største faremomang i mitt hode da.. og elg og andre dyr da.

 

Tja. kan vel forstå at noen har følt det har vært dårlig gjort, men det er nettopp det som kan for ulykker. Lav alder med liten erfaring i kombinasjon med venner og musikk. Venner man vil tøffe seg for, musikk som provoserer frem adrenalin som får man til å kjøre over evne. Kan snakke med de fleste på min alder og de vil være ganske enig tror jeg. Husker veldig godt min egen start. Tenk over dette. Hvor mange ganger hører du om ulykker hvor fører er under 23 der han er alene i bilen? Svært sjelden siden de som oftest er 2-3 ekstra i bilen i samme alder og ofte mindre. De ulykkene hvor sjåfør er alene skjer som oftest på natten så de regner jeg med er ofte at sjåfør sovner bak rattet eller er depresiv.

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 åringer må få ut i trafikken. Det er den eneste muligheten de har for å lære seg. Legg heller retriksjoner på bilen. enkle tiltak vil fungere der:

 

Forbud mot lydanlegg i bil

Og 2 stk 6x9" og en CD-spiller ødelegger dine evner til hva i trafikken?
Nulltoleranse på fartoverskridelse
Praktisk. En helt trygg forbikjøring som onkel ser deg i 120 i 90'en forbi en tungt lastet semi som orker 60 i en motbakke,og du er fucked.
maks 2 i bilen
Noe som gjør at ungdom på vei til jobb blir nektet å være miljøvennlige.
teknisk kontroll av bil hvert år
Verstingene driter i det. Jeg kjenner flere som har en visningsbil og en helt identisk bil,dvs:farge og modell som er bruksbilen med 2 ganger originaleffekten og shady bremser etc. De bare flytter over skiltet og later som ikkeno. For å ta med neste post:

Forbud mot senkesett

også,få heller en ordning i dette landet som gjør at folk faktisk har lov å bygge/endre bil bare de følger gitte regler,se på Sverige,uten å bli flådd. Folk bygger bil uten å vise de nesten utelukkende fordi en visning og godkjenning av noe her i landet (TÜV-godkjenning koster jo litt det også,men godkjenning utenom TÜV med noe som har noe mer hester er sykt dyrt eller unødvendig komplisert,har man dobbelt så store bremser og river bremserulla omtrent ut av gulvet i forhold til bilens originalbremser så har man skrubb nok. Hva er problemet utover ukyndige godkjenningsmenn som ikke tør eller kan godkjenne helt greie bygg?) koster deg for prisen av 3 nye Volvoer i broderlandet. Folk har drømmer om en hvass bil og bygger den,men de blir ikke engang forsøkt godkjent grunnet at folk vet prisen (og siden de ofte koster like mye å godkjenne som bilen har kostet å bygge) ser heller ingen kyndige over bygget før det ruller. Dette skaper flere bygg som ikke skulle vært på veien.
Null alkohol i bilen
Blir tungvint for meg som er avholdsmann å få mine venner ut på byen da gitt...Da kan jo ikke engang en fersk drosjesjåfør få deg på byen,han er da for ung.

 

Alt til man passere 23 år..
Niks. De forslagene diskriminerer ungdom. Hvis man gjør trafikk til skolefag fra 6te klasse,så sitter det nok bedre enn en panisk pugget teori og en oppkjøring tatt med Valium.....Skal tidlig krøkes vet du. Lag mer åpne godkjenningsregler slik at folk som bygger bil får godkjent en velbygget bil,og dødsfellene blir opplyst om til eierene ved visning slik at de får muligheten til å gjøre de trygge/godkjent,betraktlig strengere/lengre oppkjøringer,la lappen ikke være en menneskerett eller vare hele livet,si at den lever i 10 år,så må man oppdatere for å vise at man hånderer trafikken slik den da er blitt. Det skjer mye på 10 år. Klarer man ikke oppkjøringen da,så skal man heller ikke ha lappen. Da får man være lappløs til man klarer den. It's that simple,og det ville både sysselsatt flere mennesker i offentlig sektor og luket ut de som definitivt ikke skal ha lappen,og det er ikke bare ungdommer...

 

Og få opp flere baner,sånn at folk overalt får muligheten til å kjøre helt tulling uten å sette andre i fare.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og 2 stk 6x9" og en CD-spiller ødelegger dine evner til hva i trafikken?

Praktisk. En helt trygg forbikjøring som onkel ser deg i 120 i 90'en forbi en tungt lastet semi som orker 60 i en motbakke,og du er fucked.

Noe som gjør at ungdom på vei til jobb blir nektet å være miljøvennlige.

Verstingene driter i det. Jeg kjenner flere som har en visningsbil og en helt identisk bil,dvs:farge og modell som er bruksbilen med 2 ganger originaleffekten og shady bremser etc. De bare flytter over skiltet og later som ikkeno. For å ta med neste post:også,få heller en ordning i dette landet som gjør at folk faktisk har lov å bygge/endre bil bare de følger gitte regler,se på Sverige,uten å bli flådd. Folk bygger bil uten å vise de nesten utelukkende fordi en visning og godkjenning av noe her i landet (TÜV-godkjenning koster jo litt det også,men godkjenning utenom TÜV med noe som har noe mer hester er sykt dyrt eller unødvendig komplisert,har man dobbelt så store bremser og river bremserulla omtrent ut av gulvet i forhold til bilens originalbremser så har man skrubb nok. Hva er problemet utover ukyndige godkjenningsmenn som ikke tør eller kan godkjenne helt greie bygg?) koster deg for prisen av 3 nye Volvoer i broderlandet. Folk har drømmer om en hvass bil og bygger den,men de blir ikke engang forsøkt godkjent grunnet at folk vet prisen (og siden de ofte koster like mye å godkjenne som bilen har kostet å bygge) ser heller ingen kyndige over bygget før det ruller. Dette skaper flere bygg som ikke skulle vært på veien.

Blir tungvint for meg som er avholdsmann å få mine venner ut på byen da gitt...Da kan jo ikke engang en fersk drosjesjåfør få deg på byen,han er da for ung.

 

Niks. De forslagene diskriminerer ungdom. Hvis man gjør trafikk til skolefag fra 6te klasse,så sitter det nok bedre enn en panisk pugget teori og en oppkjøring tatt med Valium.....Skal tidlig krøkes vet du. Lag mer åpne godkjenningsregler slik at folk som bygger bil får godkjent en velbygget bil,og dødsfellene blir opplyst om til eierene ved visning slik at de får muligheten til å gjøre de trygge/godkjent,betraktlig strengere/lengre oppkjøringer,la lappen ikke være en menneskerett eller vare hele livet,si at den lever i 10 år,så må man oppdatere for å vise at man hånderer trafikken slik den da er blitt. Det skjer mye på 10 år. Klarer man ikke oppkjøringen da,så skal man heller ikke ha lappen. Da får man være lappløs til man klarer den. It's that simple,og det ville både sysselsatt flere mennesker i offentlig sektor og luket ut de som definitivt ikke skal ha lappen,og det er ikke bare ungdommer...

 

Og få opp flere baner,sånn at folk overalt får muligheten til å kjøre helt tulling uten å sette andre i fare.

 

Kan du svare på "Hvorfor dør det så mange mellom 18-23 år i trafikken hver eneste uke" ja uke, hver eneste dag i den siste uken har dette skjedd. Banedager er ingen løsning siden de som kjører seg ihjel på veien kjører aldri/sjelden på bane. Har vært på mange banedager og når jeg kjører hjem blir jeg kjørt forbi hver eneste gang av noen som sto bare å så på og ikke ville prøve på bane. Hva de oppnår er vel bare å bli ladet opp og skal vise at de kan det samme bedre bare at problemet er det gjør det på veien. Noen av forslagene kan virke ekstreme ja, men se på fakta. Se på hvilke biler som dreper. Du vil neppe finne noen mange med 6x9 og en cd-spiller..

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du svare på "Hvorfor dør det så mange mellom 18-23 år i trafikken hver eneste uke" ja uke, hver eneste dag i den siste uken har dette skjedd.
Jepp. De kjører rundt i biler de ikke har lært å håndere i fart under kjøreopplæringa,med et førerkort de såvidt har klart å trygle seg til "fordi alle andre har jo lappen"...og de brukte bare 5 oppkjøringer eller så før den satt... Fordi de rett og slett ikke er klare for trafikken enda. Det er alt for mye fokus på at man skal holde fartsgrensen under kjøreopplæringen,og alt for lite fokus på det tekniske på bilen og hvordan bilens oppførsel endrer seg under økt hastighet. Ungdom VIL GASSE. Lær de,og la de, få gjøre dette under trygge(re) forhold. Lappen er ingen menneskerett. Period. Den bør man gjøre seg fortjent til.

 

Banedager er ingen løsning siden de som kjører seg ihjel på veien kjører aldri/sjelden på bane. Har vært på mange banedager og når jeg kjører hjem blir jeg kjørt forbi hver eneste gang av noen som sto bare å så på og ikke ville prøve på bane. Hva de oppnår er vel bare å bli ladet opp og skal vise at de kan det samme bedre bare at problemet er det gjør det på veien.
De kjører sjelden eller aldri på bane fordi det ikke finnes en eneste bane innenfor distriktet deres... Derfor blir de hypet opp når de langt om lenge kommer seg på bane og får se gassing. Mange flere åpne baner og banedager som er pålagt under kjøreopplæringen hindrer det. Ungdom vil alltid kjøre fort. Lær de å håndtere bilen under stor fart på bane,og de vil forstå bilens oppførsel i fart på en helt annen måte. Bank da inn i de med ni-toms spiker at den snurren de akkurat hadde på banen ville drept de på veien,og at real gassing hører til på bane,det er bare å komme innom. Da ville mange flere ha brukt banetilbudet...

 

Noen av forslagene kan virke ekstreme ja, men se på fakta. Se på hvilke biler som dreper. Du vil neppe finne noen mange med 6x9 og en cd-spiller..

 

Mvh

De gutta som blir bitt av basillen og ender i "hâstkraftstrâsket" og gjør alt med bilen med bilen for mer fart ender opp med en CD-spiller og to 6x9...for å spare vekt. Det er da et større banetilbud får de vekk fra veien...

Men,jeg innbiller meg at,som du sier,de er de andre bilene som dreper,men de dreper fordi folk blir ikke opplært til å bruke/håndtere de skikkelig og på en trygg måte. Som sagt,ingen holdningskampanje kan hindre ungdom å gasse. Men åpne baner og opplæring i hvor grensene går og hva som skjer med deg hvis du overskrider de kan i det minste roe deg ned litt.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Er ikke bare skrivefeil, men regelrett 100% udiskuterbart FEIL!

 

ABS-bremser vil i omtrent alle tilfeller på offentlig vei være BETYDELIG mer effektivt enn manuell bremsing. Inntil den dagen du sitter med fire separate bremsepedaler og har føtter nok til å operere alle samtidig så vil ABS være mye, mye bedre enn deg.

 

Tenk deg følgende scenario: Du foretar en brå nedbremsning med høyre hjul på is og venstre hjul på asfalt. ABS-bremsene merker at underlaget er tvilsomt og bremser forsiktig på hjulsettet på isen og hardere på hjulene på asfalten for å bremse mest mulig effektivt. Har du ESP i tillegg vil bilen justere bremsekraft mellom for og bakaksel for å holde bilen stabil i den retningen du styrer.

 

Det, min venn, får du aldri til med en bil med vanlige manuelle bremser. Er dessverre bare å legge seg langflat og innrømme at teknologien er bedre enn mennesket. Det samme er det forsåvidt også med Traction Control, som gir bedre fremkommelighet.

 

Det er hevet over enhver tvil at slikt aktivt sikkerhetsutstyr bidrar til å redusere ulykker. Avgiftsnivået og kostnader til bilhold i Norge gjør at nyere og mer trafikksikre biler blir for kostbare. Problemet gjelder forsåvidt for alle trafikanter og ikke ungdom spesielt.

 

I normale situasjoner ville jeg vært enig med deg, men langt ifra alle. Here's why.

 

Førstebilen min var en volvo 740 86-modell, uten ABS. Jeg opplevde riktignok ikke at jeg noen gang måtte bremse hardt nok til å låse hjul på tørr asfalt, men på vinterstider var det ofte at jeg brukte nettopp det med å pumpebremse for å holde bilen på rett kjøl. Så kommer man til den nye bilen jeg har kjøpt meg, hvor man HAR ABS-bremser. Funker sikkert glimrende på bar asfalt osv, hvor man faktisk har litt grep, men dag #2 jeg hadde bilen skulle jeg bare kjøre en tur til jobben. Jeg kommer ut av garasjehuset, ser at det er slaps, gir litt på (4wd gjør det for morsomt å gjøre det, for man forventer ikke grepsnivået man får), og begynner å bremse i det jeg mener er forsvarlig tid. Og det hadde vært det hvis jeg hadde kjørt 740en... men ABS + slaps er tydeligvis en veldig veldig dårlig kombinasjon, for uansett hva jeg gjorde, så rett og slett bare sakket bilen ikke farta. Det endte med at jeg bare måtte kaste bilen inn foran en og gi på for å ikke bare bryte vikeplikta, men også faktisk ikke forårsake en kollisjon.

 

På is, tørr asfalt, etc, funker det sikkert genialt, som sagt. På slaps? Not so much. Der er det faktisk nesten så jeg vil kalle det farlig. Noen ganger må man bare låse alle 4 for å i det hele tatt få grep. Det har ABS ikke grunnlag for å skjønne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brunerune

Så det var en her oppe som skrev at forbud mot senkesett var tingen.

 

Etter jeg heiv på justerbart på min og slapp den ned, kjører jeg mye roligere, da alt av humper og dumper gjør utslag. Kjører nesten som ei gammal kone nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt lappen i snart 1 år. Skal inrømme at eg liker å kjøre fort, men det gjør de fleste ungdommer. Men eg har mine grenser, kjører eg med folk i bilen så tar eg det rolig, kjører eg alene er det litt værre. Men setter aldri livet på spill.

 

 

Fikk fartsbot i Mai 6500,- 75 i 50 sonen. kl 02:00 på natta, ikke en sjel i området utenom onkel. Synes det burde være mer fokus på å ta "råkjørere" på dagtid enn midt på natta.

 

Og som kjørelærern min sa, ungdommen e jo knallflink å kjøre i fylla. de kjører ikke utfor før de stiger oppi 120+.

mens Politisjefen i tromsø klarte å kjøre utfor i 60 bare:spin

Men nei, eg kjører ikke i fylla. Og du har ikke mye respekt hos meg hvis du kjører\har kjørt i fylla.

98 Opel Omega mv6 stv (bruksbil)

82 Opel Commodore C 2,5s LUXUS + delebil (latmanssprosjekt)

67 Ford Fairlane 500 Sedan 302cc

X 75 Opel Ascona A 1,6s Voyage - solgt

X 91 Opel Calibra 16v - svensk spiker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk fartsbot i Mai 6500,- 75 i 50 sonen. kl 02:00 på natta, ikke en sjel i området utenom onkel. Synes det burde være mer fokus på å ta "råkjørere" på dagtid enn midt på natta.
Blir man stoppet i sånne hastigheter i sånne situasjoner er det sykt å bøtelegge... Du har ikke utsatt andre for fare såfremt du var alene i bilen. I motsetning til de dustene som kjører i 50 i 50-sonen men som kjører forbi på inner'n og driter i vikeplikten og krysser doble sperrelinjer med motgående trafikk pga en stakkar i traktor bremset deg opp i ti sekunder... Det er råkjøring. Å kjøre for fort har ingenting med "rå"-kjøring å gjøre,ikke hvis den eneste overtredelsen av veitrafikkloven du gjør er å ikke stirre konstant på speedo'en...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir man stoppet i sånne hastigheter i sånne situasjoner er det sykt å bøtelegge... Du har ikke utsatt andre for fare såfremt du var alene i bilen. I motsetning til de dustene som kjører i 50 i 50-sonen men som kjører forbi på inner'n og driter i vikeplikten og krysser doble sperrelinjer med motgående trafikk pga en stakkar i traktor bremset deg opp i ti sekunder... Det er råkjøring. Å kjøre for fort har ingenting med "rå"-kjøring å gjøre,ikke hvis den eneste overtredelsen av veitrafikkloven du gjør er å ikke stirre konstant på speedo'en...

 

både og. jeg syns han fortjener en liten smekk likevel, hva med de som er på vei til/fra fest? greit nok det er lite biler/mennesker osv langs veien- men fulle folk kan faktisk gå midt i veien..

 

og forby senk, anlegg og passasjerer er det dummeste jeg har hørt.

 

selv kjører jeg FORT og svin innimellom når jeg er alene, tør asvalt og lite biler på veien. men jeg kjører aldri så fort at bilen er på understyringsnivå i svinger hvis de ikke er oversiktlige gjennom hele- også i utgangen slik at hvis det skulle skje noe utforutsett ville jeg klare å bremse ned før svingen så jeg har rolig fart ved faresituasjon. slik tror jeg de aller fleste på 18 og kjører fort innimellom tenker. jeg tror også at å kjøre fortere enn 100-120 med mindre det er rett frem skjer alene i bilen. (under klarer ikke bilen mer enn 100-120 på strekkene regner jeg det som vei gjerne uten midtstripe) over dette blir gjerne på vei som er mye mer oversiktlig, uten nevneverdig telehiv og bred nok til å kunne møte biler i 140++ og kraftig tunellsyn.

 

det JEG har lært noe av, er ikke 98% av kjøringen min som foregår i fartsgrensen +/- kanskje 10over.. men som på glattkjøringsbanen hvor kjørelærer dro i brekket i 60 uten at jeg var forberedt.. bilen gikk i grøften fordi jeg ikke klarte og ta kontra raskt nok. 2mnd etter dette- kom jeg på våt vei- feil kurve på ukjent vei 70 i 60sonen hvor kurven krappet inn. hadde hele svingen vært som inngangen, hadde svingen gått helt greit. men når den ble krappere, og bilen understyrer, jeg må rette delvis opp, bremse så over i motsatt (kunne da se utgangen av svingen, ingen biler)og fikk sleng på ræven.. ja jeg er uerfaren, og burde forutsett at det kunne skje.. men hadde det ikke vært for hendelsen på glattkjøringsbanen ville jeg sansynligvis ikke greid å rette oppigjen sladden fort nok..

 

på mc sier de at 1dag på bane med instruktør gir like mye erfaring som 3 år på veien på egenhånd. DER er det viktig å kunne kjenne sykkelens og sine egne (psykiske begrensninger)

 

første gangen jeg skulle ta brekksladd var i 50kmt på snø- jeg la den bred, kontrollert kontra, enda en kontra, enda en kontra- OJ! litt for bred!! snurr- grøften.. (ingen skader) hadde jeg fått opplæring på forhånd i hvordan ta brekksladd++ tror jeg denne episoden kunne vært unngått.

 

det jeg mener er.. banekjøring vil ikke redusere farten på veiene nevneverdig, men jeg tror at hvis ungdommen fikk teste seg selv og bil på bane, og gjøre feil, kanskje krasje.. så vil forhåpentligvis dette føre til at ungdommen blir flink nok til å kunne handle riktig i en faresituasjon..

- bmw 335i 86mod

- vw passat 99mod 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår