Gå til innhold

Demping av kasse!

Ranger emnet


RFMorten

Anbefalte innlegg

Har en kasse med 3 stk 10" RF power stage 1 subber inndelt i hvert sitt portede kammer. Var innom biltema å kjøpt en 5 pak med dempe matter i slik eggekartong form.. Blir det noe forskjell på lyden om jeg legger inn slike?

 

Du har kassa og du har kjøpt dempematter.......... ..... også spør du oss om det blir noen forskjell??

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer litt an på om kassa er porta eller lukket, i en porta kasse på den størelsen er det egentlig ingen vits, vil få en litt rundere/behagelig lyd. Persjonlig vil jeg ikke brukt noe fill på en portet kasse, en lukket kasse kan ha mere bruk for dette, men ikke nødvendig. Lyden vil bare bli litt mykere, men det er alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig vedkommende ikke har lagt i dette?

 

Akkurat det skjønte jeg, men det hadde jo vært en idè å spørre før man handler.

 

I ni av ti tilfeller gjør ikke demping noe som helst med lyden i en basskasse.

Dette fordi en basskasse stort sett spiller de dypeste tonene i musikken.

Eksempelvis er bølgelengden ved 40Hz ca. 8,6meter lang og lar seg følgelig ikke dempe med litt "bølgeskum" fra biltema.

Skal man dempe en stående bølge i et rom (eller basskasse) må dempematerialet være like tykt som en kvart bølgelengde.

Av samme grunn kan man ikke hindre stående bølger i en kasse ved å bygge den uten paralelle vegger.

Dempemateriale kan ha en funksjon hvis man har delefrekvens som rusler over 100Hz og/eller for å "lure" basselementet til å oppfatte kassen som større enn den fysisk er.

Sånn sett har dempeull og bølgeskum mye for seg når man skal fintune midbass/mellomtone.

For de som vil regne på dette så oppstår stående bølger ved den frekvensen som halve bølgelengden er lik rommets (kassens) lengste mål.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan rett og slett ødelegge med for mye demping, skrudde opp min mobilsentrum-kasse med 2 lag med tjukk skum gummi på hver eneste vegg, spilte høyere og fikk faktisk fram litt mer dynamikk ved og fjerne ene all dempinga på bakveggen og 1 av lagene på resten av veggene...

 

Akkurat dette er min erfaring også, overdreven demping tar bort litt av dynamikken.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er også grunnen til at man bruker tunge materialer når man bygger kasse(eks: mdf), grunnen til at man får nettop dynamikk, er gjennklangen fra kassa!!
Eller mangelen på gjenklang rettere sagt, alt går ut med basselementet istedenfor ut i kassa, for å si det enkelt.
derfor er det vanlig med mer dynamikk fra kasser med bassreflex også!!
*host* og *dobbelt-host*
det var iværtfall MIN teori :D
Godt du slang på den, ellers kunne noen og enhver blitt i overkant syrlige i sine svar her pga. din forrige ...ehh.... teori. :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette er min erfaring også, overdreven demping tar bort litt av dynamikken.

 

Mvh

Dag Johansen

 

Er viktig med god Dynamitt (dynamikk), for ei kasse med god dynamitt slår ofte mye bedre ;P

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår