Gå til innhold

Hvordan sladde med FWD mest kontrollert?

Ranger emnet


tassetasse

Anbefalte innlegg

hmm... leste den siste siden og syns det var mange som var på bærtur her? hva med å lese: http://auto.howstuffworks.com/differential.htm

 

Ja. Bilforumet.net er jo ikke akkurat en Mensa-klubb. Gutter fra landet med Volvo 240 er i flertall.

 

Jeg gjengir derfor fra din link, så kanskje det sitter:

The open differential always applies the same amount of torque to each wheel.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nei, du kan holde igjen med halvparten av dreiemomentet du sender inn med inngående aksel. Den andre halvparten går til hjulet som spinner.

 

Tenkt eksempel:

 

Venstre hjul på blank is, høyre på asfalt. 6000N inn gjennom inngående aksling. Da skal det altså gå ca 3000N til hjulet på asfalt og ca 3000N til hjulet på is. Hvorfor blir bilen da stående på stedet hvil med ett spinnende hjul og ett hjul som ikke gjør en døyt? Hjulet på asfalten har jo ca 3000N til rådighet, er ikke det nok til å flytte bilen?

 

Jeg mener det er fordi all kraften overføres til det hjulet som går rundt. "ishjulet" ender altså opp med ca 6000N.

 

*edit:

Remember that the open differential always applies the same torque to both wheels, and the maximum amount of torque is limited to the greatest amount that will not make the wheels slip. It doesn't take much torque to make a tire slip on ice. And when the wheel with good traction is only getting the very small amount of torque that can be applied to the wheel with less traction, your car isn't going to move very much.

 

dette er vel det vesentlige i denne diskusjonen. Du får aldri mer kraft ned i bakken enn kraften det tar å rive løs det hjulet med minst friksjon mot underlaget. Finito. Derfor kommer man bedre fram med diffbrems, da man får "overført" mer kraft til hjulet med feste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venstre hjul på blank is, høyre på asfalt. 6000N inn gjennom inngående aksling. Da skal det altså gå ca 3000N til hjulet på asfalt og ca 3000N til hjulet på is. Hvorfor blir bilen da stående på stedet hvil med ett spinnende hjul og ett hjul som ikke gjør en døyt? Hjulet på asfalten har jo ca 3000N til rådighet, er ikke det nok til å flytte bilen?

Vi må ha med et par forutsetninger til: F.eks. 4000 N hvilefriksjon på asfalt og 500 N glidefriksjon på is.

 

Ishjulet: 500 N til fremdrift og 2500 N til å akselerere hjulet. Du vil fort få en hinsides fart på hjulet.

Asfalthjulet: 3000 N til fremdrift.

 

Ikke så vanskelig dette her?

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Bilforumet.net er jo ikke akkurat en Mensa-klubb. Gutter fra landet med Volvo 240 er i flertall.

 

Jeg gjengir derfor fra din link, så kanskje det sitter:

The open differential always applies the same amount of torque to each wheel.

 

ja riktig det, men så leser du hva det står lengere ned:

 

On ice:

 

Now what happens if one of the drive wheels has good traction, and the other one is on ice? This is where the problem with open differentials comes in.

 

Remember that the open differential always applies the same torque to both wheels, and the maximum amount of torque is limited to the greatest amount that will not make the wheels slip. It doesn't take much torque to make a tire slip on ice. And when the wheel with good traction is only getting the very small amount of torque that can be applied to the wheel with less traction, your car isn't going to move very much.

 

Off Road:

 

Another time open differentials might get you into trouble is when you are driving off-road. If you have a four-wheel drive truck, or an SUV, with an open differential on both the front and the back, you could get stuck. Now, remember -- as we mentioned on the previous page, the open differential always applies the same torque to both wheels. If one of the front tires and one of the back tires comes off the ground, they will just spin helplessly in the air, and you won't be able to move at all.

2005 Mercedes c180K sport

1992 BMW 325 coupe

1990 Toyota mr2 gti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får aldri mer kraft ned i bakken enn kraften det tar å rive løs det hjulet med minst friksjon mot underlaget. Finito. Derfor kommer man bedre fram med diffbrems, da man får "overført" mer kraft til hjulet med feste

 

Du får to ganger kraften det tar å rive løs det hjulet med minst friksjon mot underlaget. En gang til hjulet som spinner, og en gang til hjulet som står rolig. En åpen differensial fordeler alltid kraften med halvparten til hvert hjul.

 

Diffbrems gjør at differensialen ikke lenger fordeler 50% til hvert drivhjul. En 25% diffbrems vil sende opptil 62,5 % av kraften til hjulet som ikke spinner.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe der som ikke stemmer med det jeg skriver? Vær litt mer spesifik i så fall.

 

vet ikke kansje du er bedre en meg i engelsk? =P det hørse bare helt feilt ut at det hjulet som står i ro på asfalt, får mer moment/kraft fra diffen en det som spinner på isen? hvis jeg skjønte rett da

2005 Mercedes c180K sport

1992 BMW 325 coupe

1990 Toyota mr2 gti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMG!!! dere tok ikke et hint heller..... helt på bærtur... så at en av dere ville bli moderator også, lykke til med det, kan jo heller lære deg å holde deg til topic først........

:hvaskjera

 

ska ut å spinne nå, kommer ikke til å tenke ett sekund på hvilke hjul som har hvor mange N friksjon....

 

har diesel fwd, det driter jeg også i.. alle biler er morro!

:thanks

Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topick (!) folkens!!!

 

selv kjører eg grevling, og får den i fine sladder ved hjelp av litt brekk i ny og ne... hender den kommer av seg selv uten brekk og... letteste man gjør er vel å finne seg en parkeringsplass type stor, og leke der til man har en anelse om hva som funker med deg og din bil... til parkeringsplass leking må eg innrømme at 80 kr i rattkule er en verdifull innvistering...!

 

om man skal gi gass, dra i brekket, eller bremse når man er ute av kontroll varierer seff fra situasjon til situasjon.. trykker du på bremsen, låser du mest sannsynlig alle 4, og bilen fortsetter i den retningen tyngdekraften trekker den...

Å kjøre bil uten musikk, er som å pule alene...

 

http://www.bergen-gatebilklubb.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du bruker venstre fot på bremsen kan du gi gass med høyre. Da har du sannsynligvis nok effekt til å overgå bremsene slik at bakhjulene låser mens forhjulene ikke gjør det

 

Nå tenkte eg da på hvis du bremser, når du er ute av kontroll... ligger du sidelengs, og kommer ut av kontroll, trykker du gjerne på brems med høyre, i ren refleks.... da fortsetter bilen i den retning den har... men om du lar bremsen være, og heller trykker på gassen, evt tar inn clutch, så kan du klare å styre unna autovern, fjellvegg... hva det måtte være...

Å kjøre bil uten musikk, er som å pule alene...

 

http://www.bergen-gatebilklubb.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår