Gå til innhold

Hvordan sladde med FWD mest kontrollert?

Ranger emnet


tassetasse

Anbefalte innlegg

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg kjører med sommerdekk bak og vinterdekk foran.

 

Det gir mange fine sladder, samtidig som fremkommeligheten opprettholdes.

 

Det gjorde jeg i fjord vinter også. Da brekket røk satt vi på sommerdekk bak. Litt småskummelt av og til da ræva kan komme uten at du egentlig hadde ment det. Også er det vel itte helt lovlig heller :P

-85 Audi 90 2,2E 10v

x91 Mazda 323 1,6 LX - Solgt til narkomane

 

Vorsprung durch technik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes FWD er morro jeg:happyhappy:

så får bare wannabe-drifterne i 240 stå å spinne på flat mark og ikke komme seg av flekken:bump jævli tøft ja..

 

er jo veldi morro med bakhjulsdrift, men fremkommeligheten!!!!

men det er en annen sak, skulle bare forsvare FWD litt, har jo sine fordeler og......=)

 

Eller, som sagt før i tråden, 4wd!!!

har hatt og prøvd alt, har lyst på quattro...

Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på snøføre er det faktisk raskere gjennom svinga med FWD enn med RWD, men dette betyr jo at du må sette opp bilen for sving!

Det har du helt rett i!!! Morro er det og, faktisk.. Savner den vesle 323en min sånnsett!! Komme i go fart inn i svingen, gå av gassen, få tyngdepunktet fremover så er det bare å styre den i sladd.. Brukte aldri brekket, med mindre jeg sku ha oppsett..

Kontraene, derimot.. Kan bli stygge med fwd..

 

Men det er jo bare morro, må satses litt!

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg gjorde da jeg hadde fwd var å ha et hardt stramt brekk og bare dra i brekket, holde det oppe og kontraratte.. kunne kjøre mange 100 meter helt rett frem med bilen nesten tverr over veien :D men en "lett" bakende hjelper veldig :)

Et hav av felger og dekk til gode priser:

Tempe Dekkservice A/S (Trondheim) http://www.tempedekk.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så får bare wannabe-drifterne i 240 stå å spinne på flat mark og ikke komme seg av flekken:bump jævli tøft ja..

 

er jo veldi morro med bakhjulsdrift, men fremkommeligheten!!!!

 

Med diffbrems og dugelige dekk er det slettes ikke så ille. Har kjørt forbi mange forhjulstrekkere som står og spinner på ett hjul opp mot lyskryss jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med diffbrems og dugelige dekk er det slettes ikke så ille. Har kjørt forbi mange forhjulstrekkere som står og spinner på ett hjul opp mot lyskryss jeg..

 

go ballast i bagasjerome hjelp mykje med, gamle bilen min en ford sierra stv. hadde ej 150kg me sand baki, kom mej opp veien våra uten problem, men fadern si carravelle og audi a4 kom sei ikkje opp, å det e no grevlinga av værste sort

1990 Audi 200 20v tq

1987Audi 90 quattro

1986 Ford sierra 2,0L VRAK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med diffbrems og dugelige dekk er det slettes ikke så ille. Har kjørt forbi mange forhjulstrekkere som står og spinner på ett hjul opp mot lyskryss jeg..

 

Om man spinner med ett eller to hjul (diffsperre) spiller mindre rolle. Trekkraften blir den samme om friksjonen er lik på begge sider.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man spinner med ett eller to hjul (diffsperre) spiller mindre rolle. Trekkraften blir den samme om friksjonen er lik på begge sider.

 

Øh.. hvis du bare spinner på ett hjul er ikke friksjonen lik, og det er den vel ikke alltid for å si det sånn.

 

Når du står og spinner på ett hjul uten diffsperre går all kraften til det ene hjulet som spinner, og det andre er da helt dødt.

= Minimal trekkraft

 

Spinner du på 2 hjul med eller uten sperre får du doblet trekkraften.

Det beste er jo da selvfølgelig å gå av gassen, så du slutter å spinne.

Da har du maksimal trekkraft.

 

Jeg har hørt rykter om at hvis man begynner å spinne på ett hjul, (friksjonstap) så kan man bremse med venstrefoten, (tilfører friksjon på det hjulet som spinner) og diffen vil sende kraft til det hjulet som ikke spinner

 

Stemmer dette? Har ikke fått testet det. :) Virker ihvertfall logisk så lenge du ikke bremser for mye.

 

Og bare for å ha det sagt, så har jeg kjørt forbi mange bakhjulstrekkere som bare står og spinner på ett hjul. Føreren har myyye å si. :partyon:

 

Edit: Jeg har og blitt frakjørt av FWD, RWD og spess 4WD, da dekkene mine ikke akkurat er de beste, og jeg er langt fra verdensmester. Ikke har jeg sperre eller anti-spinn heller. :)

94 Pug405GTX

x -86 VW Golf CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du står og spinner på ett hjul uten diffsperre går all kraften til det ene hjulet som spinner, og det andre er da helt dødt.

= Minimal trekkraft

Sorry, men nå er du helt på jordet. Differensialen fordeler alltid kraften slik at begge hjulene yter likt. Enhver kraft har en motkraft som er like stor og motsatt rettet osv forklarer dette.

 

Hvis man har 4000 Newton glidefriksjon og 3000 Newton hvilefriksjon og spinner på ett hjul, så får det hjulet 3000 N. Det andre hjulet (som står rolig) får også 3000 N. Sum 6000 N.

 

Hvis man spinner på to hjul (diffsperre), så blir trekkraften 3000 + 3000, sum 6000 N. Næmmen, like tall jo.

 

Du har et poeng med bremsene. La oss si at du spinner på ett hjul og har 3000 N i trekkraft på det hjulet. Hvis du appliserer 500 N bremskraft, så har du fortsatt 3000 N i glidefriksjon. Hjulet som står rolig får samme kraften. Summen blir derfor 6500 N.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår