Gå til innhold

Trenger vi butikker ,utsalgssteder?

Ranger emnet


løpogkjøp

Anbefalte innlegg

Trenger vi utsalgssteder?

Hadde importøren ikke behøvd a ta hensyn til kalkylen til butikken vi kjøper varene i så hadde prisene vært det halve av hva de er i dag .

Ulempen er at vi ikke kan gå inn i en butikk å ta og føle på et produkt og kanskje vi er heldige å treffer en kundebehandler som har peiling og får noen gode råd.

Det finnes jo blader som tester bilstereo og man kan jo kjøpe etter test . Mange ukjente merker blir jo ikke testet så det blir ikke lett å velge blant de . Men trenger vi alle disse ukjente merkene ? Personlig kjøper jeg det meste jeg trenger over nette og er nokk ikke alene om det , både fra nettbutikker i her hjemme og i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Importøren har jo kontorer og mye lager som skal finansieres, så det går vel opp i opp, blir fort mye dyrer og kjøpe lyd man ikke liker. Opplevesen av lyd er jo ganske subjektiv, så en test behøver ikke si noe som helst om produkter, det er jo den enkelte lytter som "bestemmer" om lyden er bra eller dårlig basert på sin egen subjektive oppfatning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja jeg mener vi trenger forhandlere,personlig kommer jeg aldri til å kjøpe noe uten å ha muligheten til å se og høre på det først.

å stole 100% på tester er et kjangsespill,leser tester selv å bruker dette til en "referanse" til hva jeg skal se nærmere på ikke noe mere(hender rett om det er at mine preferanser er ulike testpanelets sine)

 

tror det er mange spm hndler via nettet ja men tipper de fleste har vært på en butikk først å klådd før de handler:)

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må regne inn litt flere ting her... feks så hvis alle skulle handlet direkte fra en importør, så måtte importøren hatt flere ansatte for å kunne ta seg av alle enkeltkundene, og det koster som kjent penger...

 

Jeg ville heller hatt flere rene bilstereobutikker (som KUNNE noe), men det løpet er nok kjørt for mange år siden.

*Norges Bilstereo og Multimedia Forbund (NBMF)

 

Bli medlem i Norges største bilstereoorganisasjon du også: http://www.dbdragracing.no/medlemskap.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må regne inn litt flere ting her... feks så hvis alle skulle handlet direkte fra en importør, så måtte importøren hatt flere ansatte for å kunne ta seg av alle enkeltkundene, og det koster som kjent penger...

 

Jeg ville heller hatt flere rene bilstereobutikker (som KUNNE noe), men det løpet er nok kjørt for mange år siden.

 

X2

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo si det slik at selv om en kan handle PC'er på nett så solgte vi enormt med PC'er til folk i fjor.

 

Rett og slett fordi vi yter service, sørger for at kundene blir fornøyde og har peiling på det vi driver med.

 

Om folk handler inn billige/crappy saker på nett eller Elkjøp og så bruker tusenvis på rep. og diverse oppfrisking så er det jo deres sak, kvalitet er ikke bare noe som gjenspeiles i produktene men totalpakken en får fra forhandler i form av support, hjelp og undervising/innføring i bruk av varen.

 

Det er noe folk gladelig betaler litt for, det samme gjelder de fleste andre bransjer, håper det tar seg opp innen bilstereobransjen også.

Det er jo lov å håpe :)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kvalitet er ikke bare noe som gjenspeiles i produktene men totalpakken en får fra forhandler i form av support, hjelp og undervising/innføring i bruk av varen.

 

Enig når det gjelder behovet til folk flest (og det er vel det diskusjonen handler om).

 

Uenig når det gjelder i hvilken grad en forhandler kan bidra med noe som helst. Har hørt forhandlere si utrolig mye rart, uten snev av teknisk innsikt (ja, det er faktisk nødvendig å vite hva ohm er), da de fleste er mer sugne på å selge hva de tjener mest på, enn å gi kunden noe som dekker behovene kunden har.

 

Kjenner ganske mange som har blitt lurt til å kjøpe heller større Pioneer-pakker til 10-15000,- fordi "dette var det de lette etter", og "dette dunker virkelig bra".

 

Hvorpå kunden blir utrolig skuffa når han finner ut at de to søte små 3004SPL'ene på en 200W RMS Pioneerforsterker til overpris slett ikke spiller i nærheten av hva f.eks. én enkel Cadence 12-tommer gjør, på en forsterker som leverer mye mer krem til samme pris.

 

Ikke for å snakke dritt om Pioneer, for de kommer med mye bra! Men det finnes så mange bedre alternativer, særlig når det gjelder forsterkere, og det er så mange selgere som selger med skylapper. Og det er provoserende når jeg er den som får spørsmål om hvorfor stereoen Mr. X har kjøpt til en liten månedslønn spiller så ræva - klart, jeg pleier å nagge Mr. X om hvorfor jeg ikke ble spurt før kjøpet. :P

 

Jeg kunne aldri jobbet i bilstereosjappe og solgt f.eks. Sony og JVC. Det måtte gått UT av sortimentet, og så måtte butikken fått kontakt med en importør som er opptatt av lyd fremfor bling-bling.

 

Likevel kan det vel hende jeg hadde anbefalt noe annet enn hva vi solgte, så jeg får neppe jobb i bilstereosjappe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig når det gjelder behovet til folk flest (og det er vel det diskusjonen handler om).

 

Uenig når det gjelder i hvilken grad en forhandler kan bidra med noe som helst. Har hørt forhandlere si utrolig mye rart, uten snev av teknisk innsikt (ja, det er faktisk nødvendig å vite hva ohm er), da de fleste er mer sugne på å selge hva de tjener mest på, enn å gi kunden noe som dekker behovene kunden har.

 

Kjenner ganske mange som har blitt lurt til å kjøpe heller større Pioneer-pakker til 10-15000,- fordi "dette var det de lette etter", og "dette dunker virkelig bra".

 

Hvorpå kunden blir utrolig skuffa når han finner ut at de to søte små 3004SPL'ene på en 200W RMS Pioneerforsterker til overpris slett ikke spiller i nærheten av hva f.eks. én enkel Cadence 12-tommer gjør, på en forsterker som leverer mye mer krem til samme pris.

 

Ikke for å snakke dritt om Pioneer, for de kommer med mye bra! Men det finnes så mange bedre alternativer, særlig når det gjelder forsterkere, og det er så mange selgere som selger med skylapper. Og det er provoserende når jeg er den som får spørsmål om hvorfor stereoen Mr. X har kjøpt til en liten månedslønn spiller så ræva - klart, jeg pleier å nagge Mr. X om hvorfor jeg ikke ble spurt før kjøpet. :P

 

Jeg kunne aldri jobbet i bilstereosjappe og solgt f.eks. Sony og JVC. Det måtte gått UT av sortimentet, og så måtte butikken fått kontakt med en importør som er opptatt av lyd fremfor bling-bling.

 

Likevel kan det vel hende jeg hadde anbefalt noe annet enn hva vi solgte, så jeg får neppe jobb i bilstereosjappe. :)

 

Det fins faktis butikker som drives av entusiaster. Det er selvsagt viktig å selge det en tjener penger på, men det er det ene viktige aspektet. De andre er at produktene er gode nok, både når det gjelder ytelse, og holbarhet. For oss som driver smått, så er det ingenting som er mere bortkastet tid, en at det du selger kommer tilbake, sammen med en missfornøyd kunde, med defekter. Derfor er vare-utvalget sortert, og vi fører det vi kan stå inne for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel en litt drøy påstand.

 

Hvorfor mener du det Ketil ? (Eller forsto du ikke helt hva jeg mente)...

Det er jo nesten ingen RENE bilstereobutikker igjen som kan noe av det de driver med. Kan du telle 10 RENE bilstereo butikker i Norge som virkelig har peiling så tror jeg du har flaks, de som er "fanatikere" og selger kun bilstereo tjener ikke nok penger til å overleve SOM REGEL...

 

Jeg mener også at vi da snakker om bilstereobutikker som KUN driver med bilstereo og ikke andre saker, med andre saker så mener jeg teks bilservice/salg, mcservice/salg, styling/tuning/dekor/solfilm etc...

 

For eksempel:

Bjørn Inge Hansen på Lyd på Hjul i Bodø, har peiling på det han driver med og er flink, men han holder også på med styling/tuning og solfilm/dekor i tillegg til bilstereo, derfor kan man ikke telle denne butikken som en REN bilstereobutikk... Det er det jeg mener, her... og løpet er nok kjørt for flere år siden når det gjelder sånne RENE bilstereobutikker... Ikke dermed sagt at det er negativt, men jeg mener det er for få spesialister, for å kalle de det.

*Norges Bilstereo og Multimedia Forbund (NBMF)

 

Bli medlem i Norges største bilstereoorganisasjon du også: http://www.dbdragracing.no/medlemskap.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger vi utsalgssteder?

Hadde importøren ikke behøvd a ta hensyn til kalkylen til butikken vi kjøper varene i så hadde prisene vært det halve av hva de er i dag .

Ulempen er at vi ikke kan gå inn i en butikk å ta og føle på et produkt og kanskje vi er heldige å treffer en kundebehandler som har peiling og får noen gode råd.

Det finnes jo blader som tester bilstereo og man kan jo kjøpe etter test . Mange ukjente merker blir jo ikke testet så det blir ikke lett å velge blant de . Men trenger vi alle disse ukjente merkene ? Personlig kjøper jeg det meste jeg trenger over nette og er nokk ikke alene om det , både fra nettbutikker i her hjemme og i utlandet.

 

Tja, jeg var på Tonart (fin butikk foresten) og lyttet til diverse høyttalere idag og fikk meg en AHA-opplevelse iforhold til hva jeg har lest i tester. Dette er riktignok hjemmekino, men det er uansett høyttalere vi snakker om.

 

Bilstereo har jeg faktisk kjøpt på anbefalinger uten å lytte først, så der tok jeg en større sjanse. Men jeg mener at butikker er absolutt nødvendige! Synd at folk drar dit for å lytte og kjøper litt billigere i en netthandel rett etterpå.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: mulighet til og lytte på det en kjøper

2: se og "kjenne på" det en kjøper

3: føles sikrere

4: rådgivning

5: det og ha ett kunde-selger forhold

6: Det er tross alt triveligre og dra til ei sjappe og handle..

7: Det og kunne stikke innom og slå av en prat (uten og handle)

 

Eneste jeg kan komme på som er mot bilstereo butikkene og for netthandel er det som går at man selv er på jobb i bilstereo butikkens åpnings tid.. (ikke mange som har lørdags åpent?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til en butikk her nede som har åpningstid fra 16 til 18, og 16-20, og har alt av montering osv fra 8 til 16.. (Er jo også mulig å stikke innom på dagen innimellom, om døra er oppe da =) )

De holder seg til ett fåtall av merker og kan det meste om de merkene de har noe jeg synes er veldig bra :)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår