Gå til innhold

Feil på relé? (vindusspyler, lys, etc.)


helavegen

Anbefalte innlegg

Bilen: 1985 mod. Sierra 2.0 L

 

Har diverse sære problemer med at vindusspyler(virker innemellom), dahsbordlys, 1 fjernlys. Forsåvidt problem med nærlys også, i den forstand at jeg nå må ta bryter-armen(på rattstammen) to trinn opp for å få nærlys(og lys på dashbordet).

 

Det rare med fjernlys er at når jeg slår på dette, så virker det bare på én lykt, mens den andre lykta mister nærlyset. Ved bruk av lyshorn så virker begge nærlys og det ene fjernlyset.

 

Jeg har sjekket sikringene i sikringsboksen med en sånn Biltema lysdiode duppeditt, og de er ok. Videre har jeg sett etter evt. løse kontakter/ledninger etc. under dashbord og i motorrommet. Har desverre ikke noe måleapparat eller kunnskaper om hvordan bruke et slikt.

 

Ser det sitter endel reléer i sikringsboksen, kan det være feil på noen av disse? I en boks ved siden av batteriet er det vel også 2-3 reléer.

 

Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JORDINGSFEIL

 

At du må skru på lyset er ikke så uvanlig for å få nærlys til å fungere.

Er det en mk.I S1 eller en mk.I S2 du har.

Trur det er litt forskjell på ledningsnettet på de, jeg mener altså skillet i august(tror jeg) 1985, der motorstyringa på 2.0 gasser endra seg.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er mk.1 S1 eller S2, men er reg. okt. 85, har den store typen tenningsmodul.

 

Ang. ledningsnettet så er det ikke helt originalt hele veien, da den forrige eiern nok har flikka litt her & der. Men dog fungerte alt tidligere, før de problema jeg har nevnt oppstod.

 

Du skriver; "At du må skru på lyset er ikke så uvanlig for å få nærlys til å fungere". Vet ikke om jeg misforstår deg, men jeg hadde det slik at når jeg vrei på tenninga, så kom instrumentlys, nærlys, og baklys på. Det er vel det normale? Nå må jeg som nevnt tidligere, i stedet bruke lysbryteren (2 pos. opp) for å få lys, og det slår seg ikke automatisk av når jeg stopper motoren, slik "det andre lyset" gjør.

 

Er helt grønn på dette, men betyr Jordingsfeil, at en ledning med +strøm kan ligge å gnisse mot karosseriet et sted? Eller at en -ledning har for dårlig/mangler jord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en lignende feil på min sierra, måtte sette lysa på manuelt.Kunne ikke ha bare park lys f.eks, kunne blinke med fjernlys men ikke sette de på.Kjøre lys slo seg av når jeg brukte vindusvisker på bakruta og slo seg på igjen når den hadde gått ferdig.La opp en ekstra jord på lysbryteren og alt fungerte som det skulle..Dette er en 87 mod, vet ikke om det kan være samme feil du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At nærlys slokker når du har på fjernlys er standars på alle biler, så at pæren ikke skal overvarmes og brenne opp.. Men de er på når du dimmer, for da kortslutter du ikke nærlys kretsen..

 

At du må to trinn opp med lysbryteren er det at du enten ikke har "EU rele" som jeg kaller det montert i bilen, for i utlandet, feks. tyskland, er det ikke pålagt med kjørelys om dagen.. Og da når bilene kommer til Norge ny, blir et rele satt inn og du har kjørelys, parklys og nærlys :)

 

Er bilen din importbil så er det ikke.no - park - nærlys

 

Om du skjønner ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det ble nedslående resultat, finner ikke ut av det. Er nok pent nødt til å la verkstedet ordne opp. :/

 

edit:

 

Jeg brukte ei sånn + - kontroll lampe/penn, og fant + på ledninger som egentlig skal være - jord.. En annen "morsom" tingen var at en sikringsholder inneholdt en gåen glassikring, og at luringen hadde tatt en tynn kobbertråd fra topp til bunn på denne sikringen.. Rart ikke alt har smeltet eller at det har begynt å brenne? Kunne iallefall sagt ifra når jeg kjøpte bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår