Gå til innhold

Hva er det skumleste/farligste du har opplevd bak rattet?

Ranger emnet


Jens

Anbefalte innlegg

Det er vel 2-3 år siden dette. Vi var 4 kompiser (ikke rompiser!) som skulle på tur til sverige o.l i en Opel Kadett GSi. Alle sammen over 180cm så det var rimelig trangt med bagasje.

 

Vi reiste først en tur til Norway Cup i oslo hvor vi slo oss ned på Ekeberg Camping men vi ble kasta ut første natta fordi en svensk invandrer dame klaga på oss. Så var vi i vestby noen dager før vi kjørte over til Malmø (flotte veier fra oslo til malmø!). Vi parkerte så bilen på togstasjonen i Malmø for vi skulle bo på ett hotell like ved. Når jeg og en av kompisene min da skulle hente noe brus i bilen var den borte. Da hadde det vært noen å stjælt den flotte kadetten i Malmø. Kjipern ja.

 

Dagen etter var vi så oppgitt at vi tok toget over til København og kjøpte sprit. Når vi var i København ringte purken i Malmø og sa at de hadde funnet en svart kadett med norske skilter. Så vi reiste tilbake til malmø og inn på purke stasjonen der. De hadde ikke hentet bilen så den stod på plassen der den hadde blitt sett. Så jeg og en rimelig stor kar (208 cm) jogget inn i det værste innvandrerstrøket i malmø og fant bilen på en parkeringsplass der.

 

Ikke overaskende var den ribbet for det meste. Til og med de sure bokserene mine var borte. Men vi fikk start på bilen og det luktet kebab og hvitløk i bilen. hehe...

 

Vi hentet de 2 andre på purkestasjonen og da var klokken 5-6 på dagen så vi ville begynne turen hjem bare. Men det som skjedde var at vi ikke fann ett eneste hotell med ledig rom fra malmø til norske grensen! Så vi kjørte hele natta og dagen. Det var kun 2 av oss som hadde lappen (jeg haddde den da ikke). Da vi kom til Vinstra så var jeg i halvsøvne. Dette gjaldt også de 2 andre som satt på.

 

Plutselig våkner jeg av det voldsomt til smell og noe grusomt til risting og banning fra sjåføren. Jeg sitter bak passasjer stolen med føttern ut vinduet fremme. Jeg sperrer opp øynene og kan se ett 70 skilt passere vinduet i en grusomt til fart. Etter noen kraftige smell og endel risting stopper bilen og vi får summet oss litt.

 

Det ene bakvinduet er knust og vi står på siden omtrent. Etter en hard kamp med å klatre ut finner vi egentlig ganske fort ut at sjåføren også sovnet.

 

Bilen er helt knust under og spissinga på bilen er kanskje ikke så fin. :P

 

Jeg drar handa igjennom håret og merker at det er fullt med glasskår. Da viser det seg at jeg knuste bakvinduet med hodet. Var ikke vondt eller noe. Merkelig. Bilen ble sendt rett til vrakern og jeg endte opp med en ødelagt rygg som plager meg den dag i dag.

 

Ellers har jeg hatt endel nesteulykker selv men kjører for det meste rolig. Har snurra en gang på isen og havna uti med rompa. En liten bulk og noen skrammer i plastikken bare.

Får jeg lov til å skrive dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 173
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har bare hatt lappen i et snaut år, så har ikke opplevd så veldig mye, men kan ta noen "artige" episoder da:

 

1. Det var nettop kommet snø, og jeg kom der med Camryen med 9(!) år gamle piggdekk, En rimelig slak sving, men med litt for høy fart. Veiene er SMALE, ikke noe e6 standard. Men jeg har kjørt den siden jeg var 1 år så jeg kan hver sving. Ca 80km/t, fikk sleng, kontra, kontra, kontra. (kanskje en til) på de største tror jeg ikke det var mye om å gjøre at bilen lå helt på tverre på veien, jeg så ivertfall rett mot skogen... Fikk rettet den opp, men var livredd og husker jeg tenkte at: " Faen, dette går ikke bra. Nå er bilen most" Man tenker ikke på seg selv, det er bilen det står om liksom ;)

 

2. To ganger hatt purken etter pga "drifting", da er det bare å peise opp i boligfeltene å chille =) Mye puls da ja

 

3. Var fra mopedtiden. (Mye trim) Vi passerte et kryss, jeg og en kompis. I krysset sto biltilsynet. Vi slakka av og kjørte videre. De fulgte etter oss hele tiden. Vi stakk inn i et parkeringshus, men de så oss faktisk når de passerte. Vi kjørte ut igjen, full hamping opp til den lokale skytebanen, Det er dårlig vei dei, grus og ganske bratt, så vi tenkte at de følger ikke etter. Vi stopper på toppen,Jeg med mopeden i gang, kompisen slår den av og tar av hjelmen. Vi flirer litt i noen sekunder, før jeg snur meg og ser den forbanna bilen bak oss! Jeg sier, "FAen, de kommer, KJØR!" Jeg gir på ned en SMAL slags sti som går ned på hovedveien igjen, kompisen min må ta på seg hjelm og starte opp. Han sa at når han ga på kunne ikke bilen vært mer en en meter bak han, han spølte vistnok gruss oppetter bilen :) Vi stakk av igjen, men de rett bak oss, inn mot en rundkjøring, jeg har seff ikke frambrems, bare en dårlig bakbrems, men det kommer ikke biler heldigvis. Vi vrenger inn i sentrum og skjuler oss bak et gamlehjem. Når vi står der ser vi at de kjører forbi lengere nede på veien. Så høy puls har jeg ALDRI hatt og kommer ALDRI til å få igjen heller!! Senere på dagen ringer faren til kompisen min. Da hadde politet ringt han! Lennsmannen hadde vært med i bilen, og de hadde fått regnr til han!! Så ble han kalt inn til kontroll etc, da var det bare å skru den original igjen og puttre inn :)

[-]1991 Mazda MX-5

[x]1996 BMW 323i

[-]1989 BMW 316i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vel vært med på en del morsomt siden jeg fikk lappen, men hvis dere ser bort ifra "operasjon elg" (bilder på side 12 på roadkills-tråden :D) var ute hos en kompis og vaska 944'n. når vi dro derfra så fikk vi en GSi bak oss og han pressa på. så jeg legger pedalen der den hører hjemme. heeeeeelt i kjelleren. kommer mot en ganske brå høyresving, og jeg girer ned til 3. for å ha maks skyv ut av svingen, men foten sklir av clutchen, og da låser bakhjula seg i ca 130... :eek: det gikk i sakte film og jeg ser at midtstripa går tvers over bilen omtrent ved låret mitt i omtrent 80 grader mot bilen. ser følgende "jorde-lyktestolpe-veien-motgående biler-åker-motgåendebiler igjen- busslomme-åker-vei". tror aldri jeg har ratta så intenst før og banna så mye på så kort tid uten å gjenta meg selv. så kjører vi vidre til lokale shell'n, og da kjører han i GSi'n inn og ruller ned vinduet og sier "fy faen for no stunting... hvor lærte du det?" og kaldt og rolig sier jeg "nei.. selvlært" og fyrer opp en sigg.. så dro han igjen og jeg og kompisen min synker sammen i setene og sier "fy faen....!"

pumpa jobba overtid da ja..

with no power, comes no responsibillity

* volvo 740 '86 (bruksbil)

* porsche 944 '86 (prosjekt)

* suzuki GSX-R 750 '92

* nissan 200 S14 '95 (driftebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min farligst opplevelse var da jeg var ute å kjørte her i høst. Jeg hadde akkuratt sikfta fra gateslicks til ballong dekk. Jeg kommer i ca.80-90 igjenom en sving å merker at rompa begynner å slipe. Jeg slipper gassen å drar forsiktig i rattet, men bilen kommer bare lengere ut, selvfølgelig ryker jeg til i rattet og får 4 kontraer tvers over beggen filene. Det endte med at jeg tok 180 å stoppa halveis i grøfta i den fila jeg kom, bare feil vei. Stoppa også ca. 1 m. unna en gigant lyktestolpe...

 

Kan også nevne at at jeg kom inn på parkeringsplassen, her for et par uker siden med Primeran. Begynte å skli mot Ligthning å det var ikke antydninger til at jeg skulle stoppe. Kjørte ikke noe fort heller. 1m før Ligthningen går hjula igjenom isen og jeg stopper 40- 50 cm unna Ligthningen. Grise flaks!!

2001 Audi RS4 2.7 Biturbo

2011 VW Transporter TDI (firmabil)

2007 VW Transporter TDI 4Motion

2004 VW Transporter TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...et par småting...blitt tatt ut av en Sierra når jeg har prøvekjørt FZR1000 på jobben...bremsa den overende for ikke å gå i baksetet på bilen, (idioten kryssa tvert over et sperrefelt) jeg sklir opp ved siden av bilen,stopper liggende rett ved siden av høyre forhjul. Sykkelen sklir inn i fortauskanten,spretter ut/opp i 2-3 meters høyde mens den slår saltoer min vei...lander med fronten av sykkelen oppå forskjermen på bilen OVER HODET MITT, spretter derfra og lander (jeg lå rett ut..spontan-refleks-krølla meg sammen når det smalt rett over hue mitt) 20 cm fra beina mine... hadde bilen ikke stått der,hadde jeg 1: Ikke tryna,for da hadde jeg ikke behøvd å bremse meg på trynet. 2: Fått sykkelen i kroppen fra 2 meters høyde og vært DØD,big time. Hell i uhell,kaller man det.

 

Andre ganger er sånt som å bomme massivt på bremsepunktet man har beregnet bør holde i nærmere 300 på Ringbanen... (tømte 4de...det går til 307 km/t (utregna) på R'en)...ble massivt aktiv bremsing,da vollen i enden av depotet brått vokste NOE fort...synd det ikke ble filma,for det hadde blitt ny stoppie-verdensrekord...baken på R'en vogga opp/ned/side-til-side over 220 meter. Litt skal man ha igjen for å trene bremsing/stoppies i årevis...klarte det med 3 (!) meter igjen å gå på. Puls? Sikkert like mye som km/t før bremsinga... Herr Acke Rising,Sverige;takk for dine 6-stempla ISR-kalippere med racing-klosser og flytende støpejerns-skiver. :D Med orginalbremsene hadde jeg tatt av så jævlig opp den vollen der at jeg hadde vært airborne enda...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel ikke den som kjører det kratigste kjøretøyet, og heller ikke den som har kjørt lengst, men et par skumle ting har jeg da opplevd i løpet av 500 mil bak styret.

 

1. Det var når vi dreiv og pussa opp nye huset på Høybråten og jeg kjørte fra Lindeberg. Kommer til rundkjøringa inn mot Furuset senter, det ligger en svær varebil, type MB sprinter lang edt, i venstre felt. Dermed regner jeg med at han skal inn mot senteret. Jeg har vel en 60 - 70 mot rundkjøringa. Regner, VLEDIG vått, nedslitt framdekk. Da jeg nærmer meg rundkjøringa bremser jeg rolig ned og ligger i 50, noe jeg beregna som en fin fart gjennom den rundkjøringa. Legger meg ganske langt ut i høyrefila for å ha god margin på varebilen. Da jeg er sånn ca. midt i rundkjøringa bestemmer han seg plutselig for å kjøre rett fram isteden. Jeg slenger inn alt jeg har av bremser. Kjenner bakhjulet låser seg, kjenner framhjulet låser seg, tenker FAEN!. Slenger beina av fothvilerne, sklir fortsatt rett mot bilen, nå med to skliende hjul og to skliende bein. får tilbake balansen. Da klarer jeg å tenke såpass klart at jeg begnner å pumpe forsiktig på bremsen. Da begynnte jeg å bremse, etter å ha sklidd 20 meter i 50km/t rett mot en varebil som var x antall ganger større enn både meg og den lille mopeden min. Da jeg klarer å stoppe er jeg maks 30cm fra bilen. Og da hører jeg at HAN tuter på MEG. Gikk ganske i slow-motion akkurat da, ja. Rakk å tenke de fleste banneorda jeg har lært, og rakk også å tenke at kanskje jeg bare skal gi faen og kræsje. Satse på at han får skylda, men jeg kom fram til at det kunne gjøre jævlig vondt. :rolleyes:

 

2. Dete var i sommer når jeg var i Sverige, nærmere bestemt Strömstad. Er lommekjent på veiene utover øyene der, har sitti på i bil der tusenvis av ganger, men bare kjørt der selv et par ganger. Jeg kjører jo moped så det er ikke så mye fart å hente, så jeg må kjøre svinger for at jeg skal ha sjans til å more meg i det hele tatt. Så jeg tenkte jeg skulle ta meg en tur utover der, mot Saltö hvis noen er kjent der. Små veier, men ganske fine. Masse morsomme svinger. Ca. 1 mil ut til ytterste øya. Kjører på utover, tenkte jeg skulle presse meg og jernhesten til det jeg tørte. Da hadde jeg vel kjørt i et par måneder og begynnte å bli litt bedre kjent med den. Kommer mot en sving jeg vet er ganske brå. Der er det fjellvegg på min høyreside og autovern, og ut i vannet på den andre siden. Har vel rundt regnet 70 mot svingen. Tenker at jeg skal klare å holde den farta rundt svingen. Legger meg ned, ligger fortsatt ganske rett mot autovernet, legger meg enda mer ned, fortsatt nesten rett mot autovernet. faen, nå blir det vannet neste, tenker jeg. litt logisk tenking viser jo at det ikke er så veldig smart å bremse når du ligger nesten i knee-down rundt en sving. Jeg tenker såpass klart at jeg skjønner at jeg må bremse for å ha noen sjans i det hele tatt. Retter opp sykkelen igjen, eller nærmest hopper opp så jeg sitter rett igjen, smeller inn bremser og stopper 1 meter fra autovernet, midt inni svingen. Snudde meg og så bak meg, da hadde jeg klart å flytte nesa ca. 4 meter inn i svingen, i forhold til det jeg hadde gjort hvis jeg hadde kjørt rett fram. Har ikke prød å ta den svingen så fort etterpå.

fotoklubben - member #4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart så mange dør i trafikken hvert år :(

Virker som endel kjører som om de har 100% kontroll og at det aldri vil skje noe uforutsett.

 

De to kjipeste tingene jeg har opplevd, var en sjåfør som jeg sa skulle si ifra til meg om vedkommende ble trøtt, slik at jeg kunne ta over, men jeg ble vekket av at bilen var halvveis ut i grøfta i 140-150 ( i tyskland). Ble ikke redd, men det ville muliggens vært dødelig om ikke sjåføren hadde våknet av ristingen. Ble jævlig forbanna.

 

Det andre er en forbikjøring jeg foretok, hvor den jeg kjørte forbi plutselig bestemte seg for å ikke slippe meg inn når jeg var nesten forbi, og prøvde å presse meg inn i en møtende bil...

 

Ellers ble jeg påkjørt bakfra en gang ved trafikkmaskinen ved Hotell Opera i Oslo og da satt jeg og så i speilet at han kom. Så ikke hvor fort han kom, så jeg bare skreik til kameraten min at han måtte presse seg mot seteryggen. Kunne ikke kjøre forover da vi sto i kø :( Bilen ble mos bak, men heldigvis gikk det bra med alle involverte.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var å kjørte sierra med turbo, mens 1 kompis satt på. en annen kompis kom bak med 1 annen bil. det hadde vert 4punkts belte sierran, men dem var tatt ut fordi det var 1 annen kar som eigde dem.

skulle egentlig sette inn orginale 3 punkts belter, men det snøa å hagla å va så forbarska kalt ute, og vi hadde ingen garasje å jobbe i akurat da, så etter ei stund så tenkte vi "jaja, kan da bare drite i det i dag , å kjøre uten belte 1 tur.." da vi var kommet et støkke på vegen stoppa vi for å fylle besin. han siste kompisn min venta litt lengre fram, og vi skulle komme etter. da vi hadde fylt, kjørte vi ut på vegen, å peisa på! det såg ut som det var ganske bart, men det var litt glatt likevel...

det gikk da bra på slik passe normalt turtall, men da turbon bynte å lade, sklei rævva på sierran ut mot høyre sida.. vet ikkje kor fort det gikk men det var fort nok!

men likevel så var det god tid til å tenke på en måte...

tenkte først at no blir det vrak. men så tenkte e at måtte prøve å rette opp biln igjen, slik som eg hadde gjort mange ganger før på glatt isen. da KUNNE det gå bra. så var det inn med kløtsjn å grusomt med ratting. så kom det 1 stoor kontra, og rævva tok ei brøytestkke på motsatt side av vegen. HELDIGVIS kom det ingen trafikk imot! Merka etter hvert at e ikkje klarte å rette opp kontran. så sklei vi sidelengs bortover vegen ett støkke før bilen snurra 180 grader og traff autovernet. med betydelig mindre fart heldigvis. det vart 1 bulk iframmerst på vestre framskjerm, og glasset på frontlykta sprakk. blinklyset datt av og, men det teipa vi berre på igjen. han som satt i den andre bilen, sa at det var en helt sjuk akselrasjon på biln! det var en civic som drog på på samme plassen, å det gikk sakte i forhold sa han.

 

ååååå! det kunne gått så rav hakkendes mykje verre...

men så kunne det ikkje ha skjedd i det hele tatt og!

 

men jaja... det va nok best at det gikk som det gikk...

 

 

 

har og bynt å bli litt mer forsiktig med forbikjøringer da. har opplevd ett par litt skumle ting med firmabilen (peugeot partner med 65 hk elns) ikkje stort å dra forbi med! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på vei til fredrikstad i helgen. Kjørte gjennom mysen og rakkestad og den veien. I en venstre sving retning mysen så skjenea plutselig en semitrailer over i feil kjøre bane. Vi hold da 80-85 i 80 sone . Vrengte alt jeg kunne over til høyre ut i en busslomme, og kjennte bare en liten dytt på bilen. Når vi gikk ut å kikka så vare det lakkrester fra semien helt bakpå bakfangeren.

Syns det var nærme nok jeg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette begynner å bli en del år siden, men kommer nokk ikke til å glemme det ser det ut til...

 

Kjørte moped den gangen, en Suzuki Zr50Sl med 11.5hk trimm. Sykkelen klarte fint 125km/t.

 

Jeg skulle rekke fergen som går mellom Sandvikvåg og Halhjem i Bergen. Der er det meget fin vei mot kaien. Jeg hadde svært dårlig tid, og ga på det jeg klarte. 16 år og FULL av selvtillit! Før man kommer ned til kaien er det en venstre-sving som begynner slakk og laaang, men har en liten tvist mot slutten(svingen blir skarpere). I tillegg er det litt nedoverbakke her..........

Det gikk fint på den slakke delen, men så begynnte problemet..

 

Den skarpe delen av svingen kom fortere enn forventet! Jeg kunne IKKE bremse, da hastigheten var ca 100 km/t, så jeg slapp gassen og prøvde å bremse på giret. Det gikk i ca 1 sek før jeg lå TETT opp mot autovernet, klarering på ca 20-30cm! I refleks tok jeg høyrefoten opp mot tanken for å ikke bli kvestet mellom sykkelen og autovernet, foten kom ikke høyere enn til nedre del av tanken. Der ble den låst fast, og støttet sykkelen mot autovernet i en hastighet på ca 90 km/t, men HELDIGVIS hadde jeg skikkelig såle på skoene(alla buffalo, VET, alle har vært fjortiser :P ) Jeg hørte og kjennte at "kjørebuksen" som var en syntetisk løs joggis subbet i autovernet hele tiden. Slik lå jeg ca 10-15m og kom ut av svingen helskinnet og med en puls som jeg aldri har hatt siden. Hele kroppen skalv når jeg omsider kom meg ned til kaien. Nådde faktisk IKKE fergen!

 

Tenker den dag idag, med tanke på at det var trafikk i motgående kjørebane. Hva vist fothvileren hadde hektet seg i en av stammene som holder autovernet?!?! Heldigvis gikk det fint denne gangen. Har fortsatt problemer med svinger. Bremser kraftig ned før svingene når jeg kjører sykkel, selv om det fint hadde gått med 15-20km/t mer.

 

Har fortsatt moped i en alder av 23, TZR 04 mod. Trimmet til ca 18hk(ny motor, ikke am6) topphastighet : 137km/t. Ikke at jeg ikke har lappen på bil og. Men liker best å kjøre sykkel. Jeg tørr ikke å ta lappen på tyngre sykkler da jeg har en alt for stor tilltrekkning for fart...... Har hatt lappen i drøyt 1,5år totalt. Det har resultert i følgende:

 

1* Mistet lappen i 6mnd, 7800,- i bot, ny oppkj. og teori.

6* Bøter i div summer for overskridelse av fartsgrense.

4* Krasj. Jeg var i alle tilfeller alene i bilen og kjørte som en idiot! Ingen andre biler/personer involvert i noen av "ulykkene" minste hastighet i alle ulykkene :70km/t.

5* Parkbøter (har ikke noe med fart å gjøre, men tenkte det kunne stå her siden jeg er i gang)

4* Kjørt med hastighet over 230km/t på norske veier.

 

Så dere ser at å ta lappen på tung sykkel ikke blir aktuelt! Har til og med solgt bmw 730i`en (94mod trimmet til 380hk og manuell gir)og kjøpt med Volvo 740gle stv(88mod standar motor). Dette ble gjort med tanke på at jeg nå er fam far, og vil ikke miste livet pga kone og barn.

Da var vi igang:)

2*Kicker S15L7"+KX2500.1 på 2680wrms=?

Time will tell;)

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=961564#post961564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skumleste må være når en trailer lekte chickenrace med meg i mitt kjørefelt..

 

E6 fra svinesund retning sarpsborg...

Der 80 sona begynner ved røsnæs..

Hadde god driv på mondeo'n når jeg ser en trailer som tar en idiotisk forbikjøring foran meg...

 

måtte legge meg ut på veiskuldra, og det gikk bra! :)

 

ellers så er sierra og sommerdekk på snøen ganske skummelt rolleyes.gif

'01 E39 530DAT

'95 mondeo sedan

www.fordmondeo.org

www.mondy.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kan komme med mitt bidrag til denne tråden..

 

Skjedde faktisk i dag på vei til jobb.

Kjører "dødsmila" (e6 jessheim->dal)

Skal forbi en lastebil, kjører forbi der det er 3 felt, akkurat når jeg er ute i forbikjøringsfeltet så fortsetter bilen min å skli mot motgående felt.. var litt slapsete i forbikjøringsfeltet så hjula mine tok nesten ikke tak.. Ratter litt forsiktig et par ganger til høyre og etter 40-50m er jeg endelig tilbake i det feltet jeg skulle ha vært.

Fikk helt sinnsykt panikk når alle de møtende bilene blinker med lysa og slikt.

 

Håper de forbanna myndighetene i dette landet setter en standar med fysisk skille mellom kjøreretninger på de større veiene her. e6 den strekningen der, nord for Jessheim mot Hamar tror jeg er den strekningen som tar mest liv her til lands.. Og den kjører jeg 8mil på hver dag.. grøss.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nettopp fått lappen, var på langtur med to kompiser, vi hadde vært i moss og var nå på vei hjem, vi kommer bak en splitter ny svensk registrert BMW M3, kompisen min som er ganske grønn når det gjelder bil spurte om det var en slik bil med masse HK, før jeg fikk svare så blåser M3'en fra oss i en helskåtanes fart, jeg girer ned for å prøve følge etter (i original 240 med slitte sommerdekk)

værste av alt er at vi tar igjen M3'en i svingene (dette er på fjellet mellom Haugesund- Oslo) det gir meg selvtillit å jeg har større fart i svingene for å kødde med sjoføren i M3'ern, veien deler seg til to filer, det er oppover bakke, M3'ern (som bremer VELDI mye før hver sving) kommer nærmere og nærmere, plutselig svinger veien til høyre, jeg ligger i det innerste feltet, plutselig er jeg i det ytterste og drar sakte imot motsatt kjøreretning, og biler kommer imot, forhjulene ville ikke svinge bedre of skled på tørr asfalt, men da slutter svingen og vi retter opp, jeg svingte av på første bensinstasjon og dreit i å prøve følge M3'ern lengre.

gikk litt roligere resten av veien hjem :p

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fersk bak rattet, kjørt et par uker nå uten å dunke bortig noe (er ikke jeg flink?! :o )

Men jeg var svært nermt når jeg og noen venner skulle kjøre fra Bergen til Voss for å stå i trekket. Det var tidlig om morgenen og jeg hadde nettopp kjørt å hentet en venn over Fanafjellet (gøy vei, men skummel om vinteren). Kjørte rolig over fanafjellet ettersom det var dårlig sikt og når jeg tok en liten bremsetest på vei nedover så koblet bare ABS-en seg inn uten at jeg mistet noe fart. Klarer meg fint opp og ned fjellet og turen bar videre til Helldalsåsen for å hente en annen venn. I Helldalsåsen er det ett spor med asfalt å følge i veien. Om man kom ut av det var det skikkelig glatt ( 0-graders-føre ) . Jeg kjører rolig og forsiktig hele veien opp og ned, men i siste venstresving var det ingen spor i veien å følge. Det gikk rett frem og alle 4 i bilen var SIKKER på at det kom til å bli en fin krash rett i autovernet. Men tydeligvis hadde noen der oppe tenkt anderledes. I siste sekund får bilen litt grep og med 10-20 cm klaring fra autovernet glir jeg langs autovernet med hele siden uten å være bortig. Kjørte rolig hele veien opp og ned fra Voss. Jeg så senere når jeg kom hjem fra Voss at autovernet var heeelt bulket... Var ikke meg...denne gangen.

 

Tenkte i de siste sekundene; Hva skal jeg si til min far?! Var hans bil jeg kjørte. Men takk og lov for at jeg ikke gikk i det autovernet. Hadde ikke uforsvarlig høy fart heller. Kjørte veldig forsiktig og sakte, men likevel glei jeg rett fram i svingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår