Gå til innhold

Dokumentaren om mitt liv

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

Klarer meg med en 24V også jeg da... Hva er korrekt betegnelse på motoren, og er det noen årsmodeller man bør unngå osv?
Jeg har ikke anelse på om Jaguar brukte noen spesifikk typebetegnelse på de...er alltid omtalt som "the V12". De tidlige versjonene har som sagt vanlig topp og flate stempler,de etter det har kulp i stemplet og helt flate topplokk. Eneste som jeg vet om som suger med den motoren er at de brukte hamp-og-fett-pakninger i veivenden på noen,usikker hvor lenge,så fikk de en bedre versjon av tetningen,men ikke akkurat noe i nærheten av tettheten som en simring gir. ( <- Står som #1 på lista over ting på min som skal endres på). Og det at de alltid ble så begrenset av avgasskrav at motorene aldri ble laget i en skikkelig "high-performance" versjon fra fabrikk...

 

Den enorme blokka og kjølevann/olje-mengden var til slutt grunnen til at motoren ble lagt ned,den klarte ikke et spesifikt avgassutslipp etter 3 minutter eller noe sånt som originalmotorer må klare for å godkjennes til bilbruk,rett og slett fordi den har så mye kjølevann og olje at den var ikke i nærheten av lunken engang etter 3 min's gange...

 

Det meste av "anchillaries",dvs alt som henges utenpå fra fabrikk er "ultra-low-performance"... Dårlig fløde,dårlig tuning,dårliiiiig.... Det som er der tuner vel motoren til 2000 rpm eller noe,totalt ubrukelig til noe som skal flytte seg med et snev av G-krefter over 5000 rpm. Så en longblock er alt man trenger å begynne med. El-systemet på de fleste er laget av Lucas,The Emperor of Darkness,også kjent som mannen som oppfant det totale mørket. (Nicola Tesla var alltid misunnelig på ham,fordi Tesla selv aldri klarte å lage så massive kortslutninger etter så kort tid og med så lite strøm).

 

Motoren i seg selv virker som en relativt tøff konstruksjon,og utifra effektuttakene ettermarkedet har klart så stemmer nok det. Har ikke hatt tid/plass til å rive min enda,så jeg vet mer om den utpå sommeren engang...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 104
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har lest meg opp litt på motoren nå. En ganske spennende konstruksjon må jeg si. Og racingvennlig med sitt forbløffende korte slag. Forbløffende i den forstand at motoren utnytter det korte slaget ganske dårlig for å få en lav konstruksjon med lavt tyngdepunkt. Og forbløffende siden resten av motoren er tunet for best ytelser ved lave turtall. Kort slag i seg selv oppfordrer jo til høye turtall og bidrar til effekttopp høyere opp i registeret.

 

Men jeg tror konstruksjonen av toppen er omvendt av det du sier. Flatt topplokk og forbrenningsrom i stempelet de første årene og flat stempeltopp og et litt spesielt forbrenningsrom rundt en kraftig innsunket eksosventil de senere årene.

 

Jeg ser for meg en slik motor med 12 pokaler og ettermarkedsinnsprøytning under det todelte messingpanseret på en ambisiøs utgave av ITG med drift både på framakselen og bakakselen.

 

Drivverkskonseptet blir dermed slik:

  • En stk Jaguar V12 med moderne EFI og ca 5-600 N/A-hester

  • Manuell girkasse med 5 gir

  • Fordelingskasse med aksel forover til framakselen og inntak for aksel fra turbinmotor

  • Turbinmotor på 3-400 hk plassert langt bak med kraftoverføring til fordelingskassen

 

Håper ikke Ivo og Kjell vrir seg der de ligger

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tror konstruksjonen av toppen er omvendt av det du sier. Flatt topplokk og forbrenningsrom i stempelet de første årene og flat stempeltopp og et litt spesielt forbrenningsrom rundt en kraftig innsunket eksosventil de senere årene.

Måtte inn i papirene og glane nå... og jepp,du har rett,jeg blandet dem. damndamn

 

Man skulle funnet de toppene som TWR slengte i en container etter å ha analysert de for sitt eget 4V-prosjekt... Mon tro hva de hadde vært verdt nå..?

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fra jeg var 5år til jeg var cirka 8-9år så jeg Flåklypa cirka hver lørdag morgen, men resten av familien sov. Kan med hånden på hjertet si at den gamle VHS`en jeg hadde av filmen har fått kjørt seg over 200 ganger med meg forran skjermen, mest sannsynlig ett mye høyere tall......

"Hvorfor kan ikke kvinner rygge?"

Gutten bygger amatør anlegg: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=111618

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra jeg var 5år til jeg var cirka 8-9år så jeg Flåklypa cirka hver lørdag morgen, men resten av familien sov. Kan med hånden på hjertet si at den gamle VHS`en jeg hadde av filmen har fått kjørt seg over 200 ganger med meg forran skjermen, mest sannsynlig ett mye høyere tall......

 

Hmmm... Det vil si at du har gått glipp av den hver lørdag morgen de siste 16 årene det. Alarmerende :coplight

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Det vil si at du har gått glipp av den hver lørdag morgen de siste 16 årene det. Alarmerende :coplight

 

En litt artig sak er att jeg flere ganger de siste årene har brukt flåklypa på DVD som "datefilm" når jeg har hatt en fruentimmer på middag hjemme eller lignende. Har vært ett par hevede øyenbryn når jeg har dradd frem filme men, har hatt overaskende stor "treffprosent" når det gjelder å "å score" på daten ved å bruke Flåklypa som datefilm..

 

Har alltid sagt det... Det er noe magisk med den filmen.. he he på mange måter

"Hvorfor kan ikke kvinner rygge?"

Gutten bygger amatør anlegg: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=111618

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et meget forsonende trekk ved deg Freemason. Snakker vi second base, eller enda lengre?

 

Alle the way selfølgelig, er jo ikke 12 år lenger.. he he.

Begynner å bli gammel vet du, halveis til 50...

Men tilbake på topic: Forstår jeg deg riktig, at du planlegger å bygge din egen versjon av ITG? Eller bare drømmer du? Er i såfall det kuleste jeg har hørt om på evigheter...

 

Jeg har faktisk sittet i den ekte ITG med Ivo selv en gang den var i Bergenshallen. Var vell ca 5-6år da og det er vell ett av høydepunktene hittill, særlig med tanke på hvor stort det var for meg akkuratt der og da..

Gikk liksom ikke ann å se noe Robotech eller transformers i virkeligheten...

"Hvorfor kan ikke kvinner rygge?"

Gutten bygger amatør anlegg: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=111618

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tilbake på topic: Forstår jeg deg riktig, at du planlegger å bygge din egen versjon av ITG? Eller bare drømmer du? Er i såfall det kuleste jeg har hørt om på evigheter...

 

Jeg har lenge gått med planer om å bygge noe som best kan kalles ITG Mk II. Den skal ha alt det som bilen i filmen har med unntak av konkave sylinderforinger. Virkelighetens ITG slik den fremstår på Hunderfossen er jo dessverre en undermotorisert og overvektig utgave uten særlige ambisjoner om å prestere særlig på bane.

Dette er enn sålenge bare en vill plan, men jeg må jo ha noe å gjøre etter at Volvoen med Audimotor og Chevy-vanen med stridsvognmotor blir ferdig...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lenge gått med planer om å bygge noe som best kan kalles ITG Mk II. Den skal ha alt det som bilen i filmen har med unntak av konkave sylinderforinger. Virkelighetens ITG slik den fremstår på Hunderfossen er jo dessverre en undermotorisert og overvektig utgave uten særlige ambisjoner om å prestere særlig på bane.

Dette er enn sålenge bare en vill plan, men jeg må jo ha noe å gjøre etter at Volvoen med Audimotor og Chevy-vanen med stridsvognmotor blir ferdig...

 

Du vet den symbolske viktigheten av å poste ett bilde fra "vognskulet" av chassiet når det en gang er på plass sant?

 

Lykke til ihvertfall, blir spennende å se hva som skjer i fremtiden

"Hvorfor kan ikke kvinner rygge?"

Gutten bygger amatør anlegg: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=111618

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor (to totalt) fra en "seaking" er jo rimelig lett å skaffe til veie hvis man har tilgang på en høvelig mengde dineros...men effektuttaket i en slik motor er litt mer enn de 3-400 du snakka om.

 

Hva slags girkasse har du planer om å vruke for å gire ned turbinmotoren fra sine ~20 000 rpm? Begge motorene til sammen veier ikke mer enn ca 40 kg, men helikoptergirkassa veier mer enn 2 tonn...ikke brukendes til noe som helst annet enn helikopter-bruk, men det sier jo noe om hva som skal til....

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor (to totalt) fra en "seaking" er jo rimelig lett å skaffe til veie hvis man har tilgang på en høvelig mengde dineros...men effektuttaket i en slik motor er litt mer enn de 3-400 du snakka om.

 

Hva slags girkasse har du planer om å vruke for å gire ned turbinmotoren fra sine ~20 000 rpm? Begge motorene til sammen veier ikke mer enn ca 40 kg, men helikoptergirkassa veier mer enn 2 tonn...ikke brukendes til noe som helst annet enn helikopter-bruk, men det sier jo noe om hva som skal til....

 

Jeg ser for meg at en turbinmotor ikke er like dynamisk og "endringsvillig" som en stempelmotor. Dermed bør den kanskje bare kobles inn ved høye hastigheter.

Det må benyttes en egenprodusert reduksjonsgirkasse for å tilpasse turbinmotorens turtall til turtallet til den øvrige delen av drivverket. Her vil jeg henvende meg til traktorpullingmiljøet for hjelp. Et slags frihjul og en converter kan også være aktuelt.

 

Det er viktig at turbinmotoren ikke bare er et statisk display, men at den har sin rolle i fremdriften. Dersom det ikke finnes egnede turbinmotorer på markedet med lav nok effekt så går det jo an å lage en selv ved hjelp av blant annet et turboaggregat. Så kan det kobles til drivverket på tilsvarende måte som turbocompound-systemet som blant annet Scania benytter på sine laste- og trekkvogner.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små turbinmotorer fra ~4 seters helikopter passer kansje bedre til ditt bruk, og de er sikkert mulig å skaffe til veie. Det er litt lengre mellom dem enn det er mellom de litt større motorene - men de store gir jo ~10-20 ganger mer hk enn det du er ute etter...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår