Gå til innhold

Dokumentaren om mitt liv

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

  • Svar 104
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Griffon er vel enda større enn Merlin? Selv har jeg fundert litt på en RR Meteor, men så var det slike ting som turtall og kjøreegenskaper da. Selv om en 27-liters V12 samsvarer mer med "en samlet motorkonstruksjon på 2 tonn".

 

En Jaguar V12 er egentlig ideell. Akkurat passe sleggemekk til å stå i stil til konseptet bak ITG, samtidig som den er lett nok og har lav nok vekt på de bevegelige delene til å kunne brukes i racingsammenheng.

En Griffon er ikke så mye større fysisk enn en Merlin,bare litt lenger. Men den er på 36 liter...og de brukes greit i racingsammenheng,hvor de snurrer nesten 4000 rpm og yter rundt 4500 hk... Regn dreimoment utifra de tallene,så ser du snart at det å krølle asfalten i starten ikke er noe mas... :D

 

Hmm... halve slaget,rundt 8000 rpm og 18 liter... hmm... :wonder:

 

Men,trenger du mål på ei Jag-blokk så har jeg en her hjemme...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett den filmen på mange år nå så det var kult å se den igjen fikk faktisk noen tårer i øykroken selv. Har du noen andre prosjekter som du har gjennomført da. Hadde vært gøy å sett hva annet du har gjort.

 

Du får ta en titt på prosjekttrådene mine da veit du, eller sjekke hjemmesiden min... Holder på med et Volvo 850-prosjekt som tar all ledig tid. I tillegg er jeg i planleggings-/deleinnsamlingsfasen i stridsvognmotor-i-chevyvan-prosjektet mitt. Der er den største utfordringen for tiden å finne et drivverk som kan kobles til motoren uten å knele ved første oppstart. Videre har jeg en Hillman Imp som skal få nytt hjerte, en gammel Volvo lastebil med bensin-V8 som skal originalrestuareres (hvertfall nesten....) og et lokomotiv fra 1936 som jeg holder på å restaurere til brukspreget 60/70-tallsutseende. Det er visst mer når jeg tenker etter, men det får vi ta en annen gang :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Griffon er ikke så mye større fysisk enn en Merlin,bare litt lenger. Men den er på 36 liter...og de brukes greit i racingsammenheng,hvor de snurrer nesten 4000 rpm og yter rundt 4500 hk... Regn dreimoment utifra de tallene,så ser du snart at det å krølle asfalten i starten ikke er noe mas... :D

 

Hmm... halve slaget,rundt 8000 rpm og 18 liter... hmm... :wonder:

 

Men,trenger du mål på ei Jag-blokk så har jeg en her hjemme...

 

Høres tøft ut må jeg si... Men jeg er redd den ikke varer evig ved 8000 rpm uansett om slaget er halvert. Videre antar jeg at den veier et sted mellom 700 og 1000 kg og da forsvinner vel alle drømmer om å forsere "slakteren" med stil og verdighet:drive2

 

Fortell litt om Jaguartolverens pros&cons er du søt :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres tøft ut må jeg si... Men jeg er redd den ikke varer evig ved 8000 rpm uansett om slaget er halvert.
Sant nok...ventilmekanismen er ikke akkurat bygget for sånne turtall.
Videre antar jeg at den veier et sted mellom 700 og 1000 kg og da forsvinner vel alle drømmer om å forsere "slakteren" med stil og verdighet:drive2
Stil? Verdighet? So what...INGEN har tatt slakter'n mer mandig. :D

 

Fortell litt om Jaguartolverens pros&cons er du søt :)
"søt" om gutter er scary... men Jag'en er en helt grei motor. Ingen annen motor som har vært i vanlig produksjon har kunnet strekkes lenger i kubikk fra orginalt enn den (sålenge den har beholdt originalblokka). Med tykke "deck plates" skrudd oppå blokka og foringer inni blir de regelmessig dratt fra 5,3 (eller de nyere 6-literene) opp til litt over 9 liter..og da brukes de i OffShore racing. Original borring og slag for en 5,3 er 90 x 70 mm... den kan borres til 96mm uten foringer og strokes til 90mm (dvs,opp 2 CM i slaglengde,uten å ta ut noe som helst av blokka)... eller man kan beholde slaget og varve 10 000 rpm med de. Det har blitt gjort. Det har vært tatt ut 1023 hk som sugemotor i offshoretrim i de,også... Da med sterkt modifiserte AJ6 (mener jeg det var)-topper (fra rekkesekseren) sånn at de fikk 4V-teknikk... Kunne skrevet til i morgen...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"søt" om gutter er scary... men Jag'en er en helt grei motor. Ingen annen motor som har vært i vanlig produksjon har kunnet strekkes lenger i kubikk fra orginalt enn den (sålenge den har beholdt originalblokka). Med tykke "deck plates" skrudd oppå blokka og foringer inni blir de regelmessig dratt fra 5,3 (eller de nyere 6-literene) opp til litt over 9 liter..og da brukes de i OffShore racing. Original borring og slag for en 5,3 er 90 x 70 mm... den kan borres til 96mm uten foringer og strokes til 90mm (dvs,opp 2 CM i slaglengde,uten å ta ut noe som helst av blokka)... eller man kan beholde slaget og varve 10 000 rpm med de. Det har blitt gjort. Det har vært tatt ut 1023 hk som sugemotor i offshoretrim i de,også... Da med sterkt modifiserte AJ6 (mener jeg det var)-topper (fra rekkesekseren) sånn at de fikk 4V-teknikk... Kunne skrevet til i morgen...

 

Såså, det var bare et anfall av litt mellommenneskelig godhet sent på julaften...

 

Ser ut som det må bli en Jaguar-tolver gitt... Hvor vokser de på trær?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flåklypa Grand Prix: Plass nr 15 på animasjonsfilmer IMDB, med 8.1 i score!

 

Siden 1975 har den vært vist i en kino, et sted i verden, hver dag helt frem til 2003!

 

Oversatt til minst 14 språk.

 

Har solgt 5.5mill billetter til kino i Norge (4.5mill innbyggere).

 

Ble spillt i 75 kinoer i Japan samtidig.

 

Dukkebandet spiller de rette notene til rett tid iforhold til musikken!

 

 

 

Har selvfølgelig denne på dvd, ser ofte siste scenen (løpet) med lyden på fullt :)

To change is easy, to improve is hard.

Mitt galleri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såså, det var bare et anfall av litt mellommenneskelig godhet sent på julaften...

 

Ser ut som det må bli en Jaguar-tolver gitt... Hvor vokser de på trær?

I England har de sånne trær... Trærne heter XJ12 og har en slik en inni seg. Billigere å skaffe en hel bil enn å kjøpe motoren løs,sies det...ikke at jeg kan bekrefte det.

 

Warrior Automotive Research lagde 60V-topper til den (ekstremt sjeldne) som med et stempelbytte (flate topper originalt på alt annet enn de tre-fire første årenes motorer,kulp i stemplet) og 60V-topper med slappe kammer gikk opp fra 330 hk til 589 hk....og da hadde de ikke engang begynt å trimme,alt var konservativt...middels komp,slappe kammer,varvet bare 6000 rpm...

 

Om jeg vil ha sånne? Jepp. Får ikke tak i uten et huslån til villa i Holmenkollen? Da lager jeg 3-delte billet topper på ren skjær f*enskap...:Devil:

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I England har de sånne trær... Trærne heter XJ12 og har en slik en inni seg. Billigere å skaffe en hel bil enn å kjøpe motoren løs,sies det...ikke at jeg kan bekrefte det.

 

Warrior Automotive Research lagde 60V-topper til den (ekstremt sjeldne) som med et stempelbytte (flate topper originalt på alt annet enn de tre-fire første årenes motorer,kulp i stemplet) og 60V-topper med slappe kammer gikk opp fra 330 hk til 589 hk....og da hadde de ikke engang begynt å trimme,alt var konservativt...middels komp,slappe kammer,varvet bare 6000 rpm...

 

Om jeg vil ha sånne? Jepp. Får ikke tak i uten et huslån til villa i Holmenkollen? Da lager jeg 3-delte billet topper på ren skjær f*enskap...:Devil:

 

Klarer meg med en 24V også jeg da... Hva er korrekt betegnelse på motoren, og er det noen årsmodeller man bør unngå osv?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår