Gå til innhold

Kjøpe bmw, manuel eller tiptronic?

Ranger emnet


blodfisk

Anbefalte innlegg

Det heter Steptronic på BMW's automatkasser og med denne funksjonen har man mulighet til å gire manuelt. Hvis det er snakk om en 520i med M52-B20 motoren i kombinasjon med automat ville jeg heller ha valgt en 523i med M52-B23 eller en facelift 520i med M54-B22. De to sistnevnte fungerer utmerket med Automatgir. Hvis du skal ha større motor er det bare å kjøre på. De fleste vil ha automatgir idag på slike biler, som E39..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en E60 520i med automtgir/steptronic - altså M54-B22 motoren. Synd denne er fin med min motor, men ville nok ikke hatt en mindre motor hvis jeg skulle hatt automatgir. Jeg taper kun 0,9 sekunder fra 0-100 km/ og kun 6 km/t fra toppfarten. Fungerer også ypperlig med steptronicen. Hvis bilen girer litt sent er det flott med steptronicen. Det er ikke bare steptronic, men en sportfunksjon på kassen også.. Altså.. Hvis du skal ha E39 520i med M52-B20 motoren, så velg automat. Automatgir ville jeg ha valgt med følgende kombinasjoner, M54-B22, M52-B23, M52-B25M52-D25, M52-B28, M54-B30/M54-D30, M62-B35, M62-B44... osv.. mange fine kombinasjoner. Og som det kommer fram mister man noen hk ved automatgir ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er votter og vintre i forskjell på automat og manuell på f.eks. min E39 535i (3.5l v8). Merker det faktisk mindre på de små motorene.

 

Uansett, automatkassene til BMW er fine saker, men hvis du liker å kjøre mye aktivt så er manuell tingen. Er det en ren cruisebil/jobbsliter så er tomatgear fint :)

(*) BMW Z3 Coupe 2.8

(*) 1999 BMW 520i touring

(x) 1996 BMW E39 535i manuell

(x) 1988 BMW M3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit:

kjøp manuell-gir, muttern har 528i automat, alt turtallet du vil ha i starten på neste gir er borte, altså ved bånn pinne, med manuelt kan du holde turtallet der du vil... litt overdrevet men.. skjønner? er jo mitt synspunkt da...

BMW E36 325i 93`

Volvo 740 GL 90` (Turbo Intercooler) Vinterbil

X:Audi A4 1,8Q 96`

X: Volvo 240 87`

X: Mercedes 280e 85`+ 300TD 83`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes steptronic'en er genial jeg. :D

 

Jeg undervurderte automatgir helt til jeg kjøpte meg en E39. :D Fantastisk opplegg!

 

Når jeg vil cruise så girer den jevnt og rolig, når jeg føler meg leken så er det bare å dra spaken mot meg og gire ned så starter moroa tvert! :D

 

Jeg har kjørt mye moro både med automat og manuelt, men dette er en av de beste. :)

 

STEPTRONIC ANBEFALES!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes steptronic'en er genial jeg. :D

 

Jeg undervurderte automatgir helt til jeg kjøpte meg en E39. :D Fantastisk opplegg!

 

Når jeg vil cruise så girer den jevnt og rolig, når jeg føler meg leken så er det bare å dra spaken mot meg og gire ned så starter moroa tvert! :D

 

Jeg har kjørt mye moro både med automat og manuelt, men dette er en av de beste. :)

 

STEPTRONIC ANBEFALES!

 

kunne ikke vært mer enig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår