Gå til innhold

Volvo 242 VOC prosjekt

Ranger emnet


_Sjakalen

Anbefalte innlegg

ok han kjøpte den ferdigbygget..artig bil og leke med hehe eneste som er synd han har et sinnsykt turtall på 200km.eller nåla går forbi 200 merket også.

Det har nok med at han sikkert bruker en bakaksel med 4:10 utveksling.

Er jo forskjell på girkassene også som gjør dette da.

Men dette er jo ingen ulempe, tvert imot.

Da akser den jo bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 133
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg bygger meg ny motor nå, som skal tas maksimalt ut av. Grunnen til at jeg ikke gjorde noe med den motoren jeg satt i var fordi den hadde gått 125 000 km, og jeg aldri har kjørt rally før. En annen ting er at jeg har bygd bilen selv, og kostet på alt annet på bilen, før jeg valgte å gjøre noe med motor og girkasse. Har overhalt en m40 kasse nå, som skal inn til Rally Hadeland, dersom jeg får tak i clutch-hus som passer.

 

Har fått tak i H-kam, og overdim stempler og borret b23-blokk til overdim. og en 405 topp som er max preppet.

 

Får hjelp av en bekjent som jobber med motorer, så dette skal nok gå bra! Motor skal bremses før jeg setter den i bil, så spesifikasjoner skal komme;)

 

Har 4:10 utveksling på bilen fra før, så der er jeg imål. Inni skal den ribbes og lakkes så det blir litt mer "rallybil" over vogna;)

 

Dashbordet skal jeg flokke, så det også blir klart til ny sesong, og da kommer også gul panseret på (fant det igjen) hvis jeg ikke lakkerer et svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har finni lykter, grill og plåt til meg, så har jeg skråstilt M40 hus til deg. ;)

 

PS! Hvis du vet av 4.1:1 4.5:1 4.8:1 eller 5.x:1 til meg er jeg også på jakt etter det. :)

 

Hva slags lykter, grill og plåt skulle du ha igjen?;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'75-78 snute. Helst komplett frontkassett med all plåt, runde lykter og grill. Og gjerne forskjermene med smale blinkers. Men resten får vi ta på PM før jeg må slette meg selv for offtopic. :D

EDIT: Ja Reodor, Jeg satte på en '75 grill med lyktsarger, og da måtte jeg spikke bort noe på sargene da den ene er støpt vertikalt lengre inn / støpt lengre inn vertikalt. Husker ikke, men '78 er vel mere "flush mount" ift grillens vinkel? *glemsk*

 

Hvor mye mener folk at du skal klare å få ut av nybygget? Razer hadde en VOC med rett over 130hk på hjula. Og da rundt 160hk ell.no på svinghjulet.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'75-78 snute. Helst komplett frontkassett med all plåt, runde lykter og grill. Og gjerne forskjermene med smale blinkers. Men resten får vi ta på PM før jeg må slette meg selv for offtopic. :D

EDIT: Ja Reodor, Jeg satte på en '75 grill med lyktsarger, og da måtte jeg spikke bort noe på sargene da den ene er støpt vertikalt lengre inn / støpt lengre inn vertikalt. Husker ikke, men '78 er vel mere "flush mount" ift grillens vinkel? *glemsk*

 

Hvor mye mener folk at du skal klare å få ut av nybygget? Razer hadde en VOC med rett over 130hk på hjula. Og da rundt 160hk ell.no på svinghjulet.

 

 

Tror du skar sende meg et bilde, har litt forskjellige fronter liggende..

 

Ang. motoren:

Regner med tett opptil 170 i motor.. På hjula er jeg ikke sikker, kommer helt ann på en del;) Blir spennende å se hvor mye jeg får letta bilen også.. skal igang med ombygning innvendig, planene har også blitt forandret med tanke på løp.. Med en snill sjef er det meste mulig og han har meldt meg på romjulsrally. Det blir ikke ny motor til det, men forhåpentligvis et par kilo lettere bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skar sende meg et bilde, har litt forskjellige fronter liggende..

 

Ang. motoren:

Regner med tett opptil 170 i motor.. På hjula er jeg ikke sikker, kommer helt ann på en del;) Blir spennende å se hvor mye jeg får letta bilen også.. skal igang med ombygning innvendig, planene har også blitt forandret med tanke på løp.. Med en snill sjef er det meste mulig og han har meldt meg på romjulsrally. Det blir ikke ny motor til det, men forhåpentligvis et par kilo lettere bil!

Se der ja. Sleng deg med!

Jeg har testet veiene i Elverum i hele helgen og de er upåklagelig.

Kjempe såle på den veien vi trente på.

Er litt lite snø så det er ikke noen voldsomme brøyte kanter ennå. Men planen er jo at vi skal holde oss oppå veien.

Er 80 påmeldte nå. Blir mye fart og spenning i jula der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da var romjulsrally overstått, og for våres del var dette alt annet enn bra. Etter et noe ublidt møte med en Clio på Rudskogen sto begge forhjula stilt innover så de ploger, i tillegg til at camberen var helt ute av stilling, etter å ha ventet på deler i 3 uker fikk jeg de dagen før romjulsrallyet, og fikk byttet det jeg måtte. Forstillingskontrollen utgikk, og vi kjørte med det vi hadde.

 

SS1 gikk mildt sagt til dundas, uten gjennomkjøring før løpet i tillegg til at kartleseren datt ut etter 1 km gikk tida.. Kartleseren min kom aldri ordentlig inn igjen før helt på slutten, etter et par nesten utforkjøringer og et ublidt møte med en brøytekant kom vi i mål. Skuffelsen ble toppet da bilen ikke orket å tømme 4.giret på slettene...

 

SS2 gikk ikke stort bedre, og etter SS3 var frustrasjonen STOR hos sjåfør og kartleser...

 

Vi bestemte oss for å kjøre resten som trening til Rally Hadeland, og 1 prioritet var å få notene på plass, SS4 (lik SS1) satt bra, og vi kjørte over et minutt kjappere enn første gang vi kjørte. SS5 (lik SS3, 3,4km lang) kjørte vi 15 sekunder raskere andre gangen.

 

Nå venter motorbytte, girkasse, nytt eksosanlegg ("innsjøen" på SS5 tok knekken på det) og lettet bil for interiør og unødvendig ræl, så da blir det mulig lettere å kjøre (da har sjåføæren ingen unnskyldning lenger;) )

_DSC9749.jpg

 

Rally Hadeland 26 januar.

 

Oppdateringer kommer innen da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da er endelig updates igang!

 

Alt interiør og asfaltplater er nå ute av bilen. Har begynt å matte ned bilen inni, og regner med å lakkere den iløpet av uka inni.

 

Motorbygge har også begynt.

Motoren blir en B23 borret det som er lovlig, planslipt, flate stempler, med balansert veiv og lettet svinghjul.

Toppen er en 405 topp, med H-kam, med maks porting av ventilene. Valgte å ikke bruke 531, grunnet manglende dysehull på innsugsia. Disse sitter originalt på 405, og forskjellen i effekt på de to toppene er minimalt.

 

Forhandler litt her også med Skody om skråstilt M40 clutch-hus med matchende girkasse. Valget faller nok på denne typen girkasse, er nok en del bedre å bruke enn den nesten utslitte 45'n jeg har nå!

 

Bilder kommer:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det kommer ann på hvor store felger jeg har på.. med 17" har jeg 80 km/t i 2600rpm, 90 i 3000rpm ca...

 

Kjører du med gps, eller har du store bak og små forran? Speedo viser vel det samme for det har vel ikke info om rulleomkrets?

1991 BMW E36 3C

X[-69JaguarXJ6 -79 Volvo244 -88 Volvo240/5 -88 ToyotaCorollaXL -75 Volvo244DL -92 Mazda323 lx -98 SeatCordobaVario -2stk NSR]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår