Gå til innhold

Volvo 242 VOC prosjekt

Ranger emnet


_Sjakalen

Anbefalte innlegg

tok det opp idag og så.. er ikke rart jeg mista alt av håndbrekk. Selve mekanismen hadde gått opp i skjøten og løsna på ene siden, og da klarte ikke det andre hjulet å låse. Biltema klosser? Kan ikke bruke slikt jeg vet du;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
  • Svar 133
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da skjer det litt av hvert på rallyfronten! For det første har jeg gått til anskaffelse av enda en 242, en bondeblå 79 modell! Her er planen Nasjonalbil etterhvert! Bilder kommer av den.

 

I tillegg har jeg kjøpt en FT motor, med vannavkjølt turbo som skar moddes og settes inn i nasjonalbilen etterhvert. Er også på leting etter en B23 motor, så jeg får bygd meg ny motor til Originalen min! ;) så har noen en slik blokk liggende er det bare å skrike ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, begynner ikke med Bertonen før jeg har fiksa garasjetaket. Til da bygger jeg 242. Uansett har jeg ikke alle delene til Bertonen, men har ordnet med taket og plata over torpedoveggen. I tillegg har jeg fått tak i noen i Italia og her i nærheten som som kan sy opp igjen interiørdetaljene. Den andre Bertonen i nærheten her har jo hverken vinyltak eller V6'r.. Så da vil jeg heller si bekjent;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å lese en litt annerledes tråd. Ikke bare Wunderbrum og nye terninger. :D Helt klart moro å rase fra seg på skogen. Selv tør jeg ikke, så jeg tar ut aggresjonen på isbane og andre mer og mindre egnede steder. :driving

242_zeeker_sigdal800.jpg

 

I Nasjonal får du vel lov å montere sperre(?), så da kan du sette på krengestaget bak igjen. :) Hvis du kommer over noen pent brukte drevsatser på 4.5-6:1 du ikke trenger selv får du tipse meg. Jeg var så dum å sende en 4.1:1 aksel med en (sliten) '75 244 på høggern for fire år siden. Satt bra forskjermer og ymse på den også, men hadde det travelt og visste ikke dengang at jeg skulle eie en 242 i dag. :chairshot

 

Håper du rydder veg i Barteland! :win *sette på Vazelina - Bilbølla Ulla*

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er om en VOC. En 242 VOC. Ikke Bertonen. Og bare for å drepe diskusjonen om Bertonen min med en gang, det er så langt følgende fakta å legge fram:

- verdens eldste Bertone

- den er rusten som faen

- det kommer til å ta lang tid å restaurere den

- jeg gjør det i mitt tempo og jeg driter i hva andre sier om tidsforbruket mitt.

- det kommer muligvis en 81 modell Bertone (faktisk en av de aller siste) som jeg skal bruke som delebil om en måneds tid.

 

Egen tråd kommer om bilen, og da kan dere kommentere, men inntil da så er dette en tråd om 242'n min.. Alle kommentarer er hyggelig, men hold de om litt om topicen. :D

 

En ting jeg kan si, er at jeg kommer til å gjøre alt selv. Akkurat som med 242'n min, hvor jeg har gjort alt sjøl......

 

 

Skody:

Det skal jeg gjøre! Takk for hyggelig kommentar! Syns det blir litt "kjedelig" å se på alle som bygger opp 240'ne sine overstrøkne så de ikke kan brukes langs vegen.. 240 skal brukes!;) Skal begynne med en nasjonalbil snart, som skal være ferdig til 2009. (skal ha et år til i Original.)

 

Isbane er også genialt! Har du bane i nærheten av deg?

 

Fant ut at Rally Trøndelag (blant Bartekara) står i alvorlig fare, økonomien tillater ratt ikke det. Skal kjøre asfalt løp 28 juli, Rally Grimstad, uansett hva som skjer. Er litt usikker på hvordan oppsett jeg skal kjøre med der. Noen som har forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg gjøre! Takk for hyggelig kommentar! Syns det blir litt "kjedelig" å se på alle som bygger opp 240'ne sine overstrøkne så de ikke kan brukes langs vegen.. 240 skal brukes!;) Skal begynne med en nasjonalbil snart, som skal være ferdig til 2009. (skal ha et år til i Original.)

 

Isbane er også genialt! Har du bane i nærheten av deg?

 

Fant ut at Rally Trøndelag (blant Bartekara) står i alvorlig fare, økonomien tillater ratt ikke det. Skal kjøre asfalt løp 28 juli, Rally Grimstad, uansett hva som skjer. Er litt usikker på hvordan oppsett jeg skal kjøre med der. Noen som har forslag?

Har Lisjøen, Losnavatnet og Tørråssjøen en time unna. Vurrusjøen og Hebbe på Sigdal ligger hhv 2,5 og 3 timer unna meg. Spørs bare hvor mye global oppvarming det er neste vinter?! Vinjarmoen på Dokka funker også, men er piggdekkforbud der pga asfalt under.

Syns du skal ta deg råd til startkontigent osv i barterally. Vet det koster litt, men banken har penger. :Devil: Blir det Rally Hedemarken på dere?

 

Ellers bør du rigge noen 15" med 195/50R15 gatedekk ev 185/60R14. Volvo sine 6x15" er kanskje ikke de som spenner opp 195-dekkene best? Er det tillatt med r-dekk eller dot-dekk? Da kan du jo finne noen knøttsmå 14-15". Fortsett uten krengestag selv om bilen er litt løen i ræva. Viktigere med fremdrift i svingene.

 

Hva får du lov å bruke av fjærer? Hva med kortstyring?

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Lisjøen, Losnavatnet og Tørråssjøen en time unna. Vurrusjøen og Hebbe på Sigdal ligger hhv 2,5 og 3 timer unna meg. Spørs bare hvor mye global oppvarming det er neste vinter?! Vinjarmoen på Dokka funker også, men er piggdekkforbud der pga asfalt under.

Syns du skal ta deg råd til startkontigent osv i barterally. Vet det koster litt, men banken har penger. :Devil: Blir det Rally Hedemarken på dere?

 

Ellers bør du rigge noen 15" med 195/50R15 gatedekk ev 185/60R14. Volvo sine 6x15" er kanskje ikke de som spenner opp 195-dekkene best? Er det tillatt med r-dekk eller dot-dekk? Da kan du jo finne noen knøttsmå 14-15". Fortsett uten krengestag selv om bilen er litt løen i ræva. Viktigere med fremdrift i svingene.

 

Hva får du lov å bruke av fjærer? Hva med kortstyring?

 

 

 

Det første først, banken "eier" fortsatt pokalen fra Rally Hadeland;) Måtte spørre banken om de ville la meg kjøre debutantløpet mitt:P Men du har et poeng! Driver med anskaffelse av bilhenger nå, samtidig som jeg fikk et tilbud på en 98 modell 940. Da ryker nok Barteløpet..

 

Isløp høres artig ut! Ble invitert på isløp i Øyer før jul, men da sto bilen i molekyler så det var ikke aktuelt da. Du får si ifra til vinteren, tar jeg med godvogna og prøver! Det er jo sinnsykt artig!

 

Når det gjelder hjul har jeg faktisk lov til å bruke 16". Valget blir nok på noen turbofelger 15", når det gjelder hva slags dekk jeg har lov til må jeg følge NBF's klassing av bilen. Skal komme tilbake om hva som er lov der.

 

Fjærene jeg bruker er original R-sport fjærer foran (helt nye til Rally Sørland) og bak bruker jeg brukte originalfjærer. (ble anbefalt det slik). Kort styring er ikke tillatt, eneste jeg har er servo, som er noe kortere enn uten.

 

Blir montert effektanlegg til bilen iløpet av neste uke. begynner tilpasning av div. deler og overganger i kveld:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da er Rally Grimstad kjørt, og det endte på en andreplass!! MEGET fornøyd med det, siden dette var første løp på asfalt!

 

Ble slått med 27 sekunder av en Volvo 940, fører Arne Melhus. Bilder og større oppdatering kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår