Gå til innhold

hvor mye effekt kan jeg få ved å chippe

Ranger emnet


vegsir

Anbefalte innlegg

Det er ikke stort å hente ved chipping av bensinbiler. Diesel derimot er glimrende å chippe. Jeg forhørte meg med chipping av min bil M54-B22 (170hk) og det ville ikke ha blitt mere enn rundt 7 hk i økning. Nå husker jeg ikke eksakt hva som ble sagt, da det er et år eller to siden, men med chip og effektanlegg pluss noe annet småtteri kunne jeg ha fått opp mot 30 hk ekstra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke stort å hente ved chipping av bensinbiler. Diesel derimot er glimrende å chippe. Jeg forhørte meg med chipping av min bil M54-B22 (170hk) og det ville ikke ha blitt mere enn rundt 7 hk i økning. Nå husker jeg ikke eksakt hva som ble sagt, da det er et år eller to siden, men med chip og effektanlegg pluss noe annet småtteri kunne jeg ha fått opp mot 30 hk ekstra...

 

okei. det var jo litt kjedelig. jeg så en bmw 320 til salgs akkurat som var chippa og det sto den var chippa til 170 hk. trodde ikke det var mulig(nå vet ikke jeg hvor mange hk det er originalt i dem da) og en kamerat mente at en kunne få opptil 50hk ekstra med å chippe. noe jeg hadde liten tro på:omfg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30hk med chip og effektanlegg på din motor T.A.S ?

Høres ut som sprøyt..

 

30hk er noe du får på TD, ikke en M54 motor.

 

Jeg er enig i at det høres rart ut.. Når jeg prøver å huske litt bedre etter var det vel faktisk luftfilteret, effektanlegg og chip som gjorde at jeg kunne få opp mot 30hk i min M54-B22 motor. Selv har jeg mine tvil, men det var det Ove fra OS bileler kunne fortelle meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke alltid kun resultatet i hk/nm som en merker mest når en chipper , forandringen i effektregisteret er vel så viktig.

 

Tidlig på 90 tallet hadde jeg en e36 320 AC Schnitzer , Denne hadde bla grenrør, effektanlegg porta topp, kam og chip. Den gikk faktisk bedre en orginal 325i på den tiden. Mye hissigere og med skikkelig lyd . Så det går å få desse motorene til å yte bedre ;)

 

Senere kjøpte jeg en e34 520i 24v , Denne chippet jeg da den var gått ca 50 000km , ellers var bilen orginal. Jeg fikk en mye bedre respons i motoren og kjente klart at den dro bedre. ( dette var en Dinan chip og jeg betalte 4000kr for den dengang )

Så konklusjon, om du får en chip fra en seriøs aktør uten at det koster skjorta , så er det absolutt værdt det.

Detr en skal være forsiktig med på desse motrene er å montere store åpne eksos anlegg. Kjøp noe som noen før deg har prøvd, og som er dokumentert at det virker.

Ellers er det jo alltid viktig at en har et godt utgangspunkt før en begynner å trimme. På en gammel sliten motor er det ikke sikkert en vil få noe effekt ut av trimminga uansett.

Do you understand the words comin outa my mouth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke alltid kun resultatet i hk/nm som en merker mest når en chipper , forandringen i effektregisteret er vel så viktig.

 

Tidlig på 90 tallet hadde jeg en e36 320 AC Schnitzer , Denne hadde bla grenrør, effektanlegg porta topp, kam og chip. Den gikk faktisk bedre en orginal 325i på den tiden. Mye hissigere og med skikkelig lyd . Så det går å få desse motorene til å yte bedre ;)

 

Senere kjøpte jeg en e34 520i 24v , Denne chippet jeg da den var gått ca 50 000km , ellers var bilen orginal. Jeg fikk en mye bedre respons i motoren og kjente klart at den dro bedre. ( dette var en Dinan chip og jeg betalte 4000kr for den dengang )

Så konklusjon, om du får en chip fra en seriøs aktør uten at det koster skjorta , så er det absolutt værdt det.

Detr en skal være forsiktig med på desse motrene er å montere store åpne eksos anlegg. Kjøp noe som noen før deg har prøvd, og som er dokumentert at det virker.

Ellers er det jo alltid viktig at en har et godt utgangspunkt før en begynner å trimme. På en gammel sliten motor er det ikke sikkert en vil få noe effekt ut av trimminga uansett.

 

takk. kom mye fornuftig her.

 

tenkte på chip fra autopower siden de har butikk i nærheten her. hvis det blir en 165hk og den går merkbart bedre så er det jo ikke så dumt å investere litt(tenkte meg under 5k)

 

og vil nok montere på noe effektannlegg pga lyden. eller fjerne katalysator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen kjennskap til Autopower chippene og kan derfor ikke komentere de..

 

Det JEG ville ha gjort var å undersøke mulighetene for å kjøre bilen på rulle før og etter. Det koster rundt 500kr pr gang , men da vet en hva det vil gi samt en kan få pengene igjen vist ikke den gir noe effekt ( kjøpsloven ) Husk å bruke samme rulle ;) , og helst ikke der du kjøper chippen da ..

 

Det samme med eksos, jeg har hørt mye bra om supersprint eksos . Men ingen erfaring med de selv.

Katalsatoren stjeler relativt mye moment å den er det ihvertfall bare å ta vekk. ;)

Det beste er om en adresserer hele motren , med innsug, kammer, grenrør etc DA kan en få bra resultat , men det blir kostbart da.

 

Jeg vet at Dinan ikke lager chipper til 2literen lenger eller så skulle jeg ha anbefalt de.

 

Ellers har jo http://www.trimchip.com/ chipper.. Jeg har chippet bil hos han før , grei kar med veiledende priser. Nå var det en diesel jeg chippet der da , så jeg kan ikke si noe om bensin chippene, men diesel chippen funket bra. Uansett trivelig kar å handle med.

 

Ser også at http://www.itsfun.nu/trimchip/ selger billige chipper

Do you understand the words comin outa my mouth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen kjennskap til Autopower chippene og kan derfor ikke komentere de..

 

Det JEG ville ha gjort var å undersøke mulighetene for å kjøre bilen på rulle før og etter. Det koster rundt 500kr pr gang , men da vet en hva det vil gi samt en kan få pengene igjen vist ikke den gir noe effekt ( kjøpsloven ) Husk å bruke samme rulle ;) , og helst ikke der du kjøper chippen da ..

 

Det samme med eksos, jeg har hørt mye bra om supersprint eksos . Men ingen erfaring med de selv.

Katalsatoren stjeler relativt mye moment å den er det ihvertfall bare å ta vekk. ;)

Det beste er om en adresserer hele motren , med innsug, kammer, grenrør etc DA kan en få bra resultat , men det blir kostbart da.

 

Jeg vet at Dinan ikke lager chipper til 2literen lenger eller så skulle jeg ha anbefalt de.

 

Ellers har jo http://www.trimchip.com/ chipper.. Jeg har chippet bil hos han før , grei kar med veiledende priser. Nå var det en diesel jeg chippet der da , så jeg kan ikke si noe om bensin chippene, men diesel chippen funket bra. Uansett trivelig kar å handle med.

 

Ser også at http://www.itsfun.nu/trimchip/ selger billige chipper

 

har ikke planer om å koste på en bil noe særlig. men hvis chipping gir litt mere effekt. så er det jo aktuelt

 

på den ene siden der så sto det at på en bmw 520 så ville den gi 168hk. det burde jo holde i massevis. og det kosta ca 4000 ferdig montert?

 

men hvor i landet ligger den butikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår