Gå til innhold

Kjøp av Volvo XC90, skade på bil

Ranger emnet


JimboJones

Anbefalte innlegg

Hei

 

Mine foreldre har kjøpt en 2007 modell XC90 fra en bilforhandler. Alt virket bra, og kontrakten ble underskrevet.

så begynte et par problemer å dukke opp...

 

1. kunne ikke forhandler levere bilen til avtalt tid, men ville ha 2 ekstra måneder på seg, mine forelder fant ut at dette gikk greit og tenkte ikke så mye mer på det.

 

2. så begynte forhandleren i den siste uke å be forheldrene mine hente bilen på dagen, han ringte på mandag og sa at bilen var klar, og at de gjerne kunne hente den i dag, mine foreldre, som bor et stykke unna, sa at de kom til den førstkommende helgen for å hente bilen, forhandleren sa ok og snakket ikke mer om det. så ringte han igjen igjen på onsdag og sa at de kunne gjerne hente den i dag og at alt var klart, men foreldrene mine sa igjen at de kom på fredag.

 

3. Forhandleren ringer igjen i dag og sier at han har oppdaget en feil med bilen, det er en bulk i den, og at det er en transport feil. Foreldrene mine reagerer siden han har pushet de til å hente den på dagen flere ganger uten å informere om feilen. han svarte at han oppdaget det da han pakket ut bilen. Noe som er rart side

 

 

Er dette en pussig situasjon? Vilke rettigheter har vi i forhold til hva vi kan kreve av leverandør og forhandler. Personlig syns jeg det virker som om han var klar over feilen og ville få levert den ut så fort som mulig siden bulken stod på et sted som man ikke finner hvis man ikke leter etter den. Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene dine har krav på å få utberedt feilen og jeg ville ha krevd at den skulle tilbake til fabrikk slik at det ble ordentlig. Det skulle ha blitt brukt originaldeler og helt nye. Hadde det blitt lakkforskjell hadde jeg krevd hellakkering..

 

Jeg tror nok aldri du hadde fått bilen tilbake til fabrikken, hallo, fabrikken lager biler, de reparer dem ikke.

 

Det er vel ingen som bruker brukte deler på en xc90 2007 modell? Bilen skal jo egentlig ikke ha kommet enda

 

 

Nei, ta det opp med forhandleren, så blir det nok bra. Du må huske at selgere tjener på salg, og kanskje selgeren ville selge bilen før 1 desember, slik at han fikk bonus den måneden? og ja, du får nok utbedret det gratis

Lancer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok aldri du hadde fått bilen tilbake til fabrikken, hallo, fabrikken lager biler, de reparer dem ikke.

 

Det er vel ingen som bruker brukte deler på en xc90 2007 modell? Bilen skal jo egentlig ikke ha kommet enda

 

 

Nei, ta det opp med forhandleren, så blir det nok bra. Du må huske at selgere tjener på salg, og kanskje selgeren ville selge bilen før 1 desember, slik at han fikk bonus den måneden? og ja, du får nok utbedret det gratis

 

Vel, så vidt jeg vet er det vel en eller annen form for et verksted på fabrikken - og uansett. Hvor er det bilene blir lakkert? Jeg vet at hos den tyske bilprodusenten på tre bokstaver lakkeres i fabrikken. Jeg ser da ingen problem at fabrikken kan rette på dette. De produserer skjermer og da er det bare å bytte ut skjermen samt lakkere den der. (eksempelet var hvis det var en skjerm det var snakk om)! Og ja.. Jeg er sikker på det at hvis man har muligheten til å spare noen slanter med å bruke en brukt skjerm hadde de nok gjort det. Jeg vet ikke om Volvo har kommet med en facelift på XC90 hvor f.eks skjermen er designet annerledes, så da kan vel en skjerm brukes fra en tidligere XC90..

 

Det er jo også bare å mimre tilbake til noen episoder hvor fabrikken etterlyser biler som er produsert mellom xxx og xxx hvor de skal tilbake til fabrikken å utbedre feilen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, så vidt jeg vet er det vel en eller annen form for et verksted på fabrikken - og uansett. Hvor er det bilene blir lakkert? Jeg vet at hos den tyske bilprodusenten på tre bokstaver lakkeres i fabrikken. Jeg ser da ingen problem at fabrikken kan rette på dette. De produserer skjermer og da er det bare å bytte ut skjermen samt lakkere den der.

 

På fabrikk blir bilene lakkert på samlebånd av roboter, dette før interiør/eksteriørdetaljer er påmontert.

Skjermer og andre karroserideler blir stort sett produsert av underleverandører og satt sammen på fabrikk.

 

Det er jo også bare å mimre tilbake til noen episoder hvor fabrikken etterlyser biler som er produsert mellom xxx og xxx hvor de skal tilbake til fabrikken å utbedre feilen..

 

I disse tilfellene blir bilene reparert hos lokal merkeforhandler i regi av importør.

Å tilbakekalle biler til fabrikk er mer en talemåte, er ikke slik det funker i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, så vidt jeg vet er det vel en eller annen form for et verksted på fabrikken - og uansett. Hvor er det bilene blir lakkert? Jeg vet at hos den tyske bilprodusenten på tre bokstaver lakkeres i fabrikken. Jeg ser da ingen problem at fabrikken kan rette på dette. De produserer skjermer og da er det bare å bytte ut skjermen samt lakkere den der. (eksempelet var hvis det var en skjerm det var snakk om)! Og ja.. Jeg er sikker på det at hvis man har muligheten til å spare noen slanter med å bruke en brukt skjerm hadde de nok gjort det. Jeg vet ikke om Volvo har kommet med en facelift på XC90 hvor f.eks skjermen er designet annerledes, så da kan vel en skjerm brukes fra en tidligere XC90..

 

Det er jo også bare å mimre tilbake til noen episoder hvor fabrikken etterlyser biler som er produsert mellom xxx og xxx hvor de skal tilbake til fabrikken å utbedre feilen..

 

man skal høre mye rart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilia eller hva de nå heter i oslo, de er ganske så seriøse. Men syns det virker så spesielt hele opplegget. Han sa at forbrukerkjøpslova gjaldt, and that`s about it. Regner med at det betyr at vi har rettighetene våre inntakt. Vet ikke helt hvordan de skal gå fram, men mora mi er veldig mistroisk til alle selgere, så får se hva som skjer. tenkte jeg skulle spørre her for å høre om hva vi kunne få gjort med saken. Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, så vidt jeg vet er det vel en eller annen form for et verksted på fabrikken - og uansett. Hvor er det bilene blir lakkert? Jeg vet at hos den tyske bilprodusenten på tre bokstaver lakkeres i fabrikken. Jeg ser da ingen problem at fabrikken kan rette på dette. De produserer skjermer og da er det bare å bytte ut skjermen samt lakkere den der. (eksempelet var hvis det var en skjerm det var snakk om)! Og ja.. Jeg er sikker på det at hvis man har muligheten til å spare noen slanter med å bruke en brukt skjerm hadde de nok gjort det. Jeg vet ikke om Volvo har kommet med en facelift på XC90 hvor f.eks skjermen er designet annerledes, så da kan vel en skjerm brukes fra en tidligere XC90..

 

Det er jo også bare å mimre tilbake til noen episoder hvor fabrikken etterlyser biler som er produsert mellom xxx og xxx hvor de skal tilbake til fabrikken å utbedre feilen..

Så vidt jeg vet er det bare ett tilfelle der bilene er blitt tatt tilbake til fabrikken, og det var Audi TT. Du har tydeligvis aldri vært inne i en fabrikk, langt mindre en bilfabrikk. Det er totalt umulig å sette en ferdig bil inn igjen på produksjonslinja, Det som kommer til lakkering der har ikke en skrue montert utenom selve karosseriet med skjermer og dører

Og hva tror du vi har karosseri og lakkverksteder til her hjemme? Transportskader skjer fra tid til annen, og de blir utbedret på samme måte som alle andre skader, med oppretting/skift og lakkering. Skal man sende f.eks en Toyota Corolla tilbake til Japan fordi den fikk en bulk i døra under ilandkjøring i Drammen? Ærlig talt, det ville blitt en dyr bulk, sannsynligvis ville det blitt billigere å kjøre den på huggeren

Og bare så du vet det: BMW gjør det på samme måte som alle andre

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit jeg bommet fullstendig.. :D.. isåfall er det vel fabrikken i industriparken på Raufoss som fikser det. Poenget mitt er hvertfall at når noen deler lakkeres på nytt blir det lakkforskjell og det hadde ikke jeg akseptert på en helt ny bil. Lakkforskjell blir det uansett, men kunsten er å få den så liten som mulig. Jeg vet om flere episoder hvor biler er tilbakekalt til fabrikk, men det er ikke det topic handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit jeg bommet fullstendig.. :D.. isåfall er det vel fabrikken i industriparken på Raufoss som fikser det. Poenget mitt er hvertfall at når noen deler lakkeres på nytt blir det lakkforskjell og det hadde ikke jeg akseptert på en helt ny bil. Lakkforskjell blir det uansett, men kunsten er å få den så liten som mulig. Jeg vet om flere episoder hvor biler er tilbakekalt til fabrikk, men det er ikke det topic handler om.

 

lakkforskjell blir minimalt å viser ikkje på en ny bil, en bil som er gammale har falmet å då er det vanskeli å treffe på fargen

1990 Audi 200 20v tq

1987Audi 90 quattro

1986 Ford sierra 2,0L VRAK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit jeg bommet fullstendig.. :D.. isåfall er det vel fabrikken i industriparken på Raufoss som fikser det. Poenget mitt er hvertfall at når noen deler lakkeres på nytt blir det lakkforskjell og det hadde ikke jeg akseptert på en helt ny bil. Lakkforskjell blir det uansett, men kunsten er å få den så liten som mulig. Jeg vet om flere episoder hvor biler er tilbakekalt til fabrikk, men det er ikke det topic handler om.

 

Det tviler jeg veldig sterkt på, man kaller ikke en bil tilbake til fabrikken, fabrikken er ett samlebånd, og ingen biler blir reparert der, kun produsert. Hvorfor tror du alle merkeforhandlere har sitt eget karroseriverksted? Jeg har sett en 2006 modell xc90 smelle sammen med trikken her i trondheim, og den er snart så god som ny, du ser garantert ikke forskell på en ny en og denne.

Lancer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at det er flere tilfeller hvor biler har blitt tilbakekalt til fabrikk på grunn av lakk, av ANDRE årsaker. En bil kan selvfølgelig se så god som ny ut, men det vil garantert bli en lakkforskjell med mindre man ikke hellakkerer bilen.. Jeg har en kamerat som har en relativt ny bil og denne har han lakkert fanger og panser på. Se forskjell ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår