Gå til innhold

Turbo Vs Kompressor?

Ranger emnet


Gjest Jostein

Turbo eller kompressor?  

62 stemmer

  1. 1. Turbo eller kompressor?

    • Turbo
      40
    • Kompressor
      23


Anbefalte innlegg

Turbo. Bedre virkningsgrad,riktig satt opp og med riktig snurre så har man lag-tider på noen få tiendels sek,bruker ved penkjøring ofte mindre bensin enn en kompressor ditto (men mer når man gasser).

 

Kompressor svarer umiddelbart ja,men de rem-drevne sliter lagrene i motoren endel mer (mer belastning på fremre veivlager) og de har oftest lavere virkningsgrad (for de som ikke vet det betyr det at luft-tempen ut av kompressoren ofte er høyere enn den er ut av en turbo på samme ladetrykk). Dvs at en kompressorbil trenger faktisk en bedre IC enn en turbobil på samme trykk. Den umiddelbare responsen er nesten den eneste fordelen.

 

At kompressor ikke har vunnet noe på 50 år er bull. Kompressor vant noe i går,i USA. Og dagen før. Og forrige uke. I drag vinner de ganske ofte,faktisk.

 

Top Fuel med turbo ble regnet som umulig,siden "det er bare 2V-topper som får riktig turbulens og dermed forbrenning av nitroen...og bare Roots-presse som kan lade nok." Så kom Bob Norwood og FourMax.... Hyperbar turboer (en turbo som lader inn i en annen),4 sylindre,3 plugger per sylinder,4V-teknikk,1000 hp...per sylinder.

 

 

Du må huske på at det finnes 4 forskjellige prinsipper på kompressorer også da... Jeg ville tro at en turbin-kompressor (halvparten av en turbo) vil kunne greie tilsvarende - hvis ikke lavere temperaturer enn en konvensjonell turbo.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du må huske på at det finnes 4 forskjellige prinsipper på kompressorer også da... Jeg ville tro at en turbin-kompressor (halvparten av en turbo) vil kunne greie tilsvarende - hvis ikke lavere temperaturer enn en konvensjonell turbo.

Jeg vet... tok sammenligningen mellom en "vanlig" kompressor a là Roots og en turbo der.. Turbin-kompressor? En "halv" turbo,dvs bare kompressordelen er vel en sentrifugalkompressor... sånn som Paxton og Vortech. Har ikke sett noen sånne over 72-73% virkningsgrad...enda. Men når har jeg ikke lett etter de heller...:)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kompressormotorer vinner i Top Fuel. Men det har kanskje noe med saken å gjøre at det er påagt å bruke en bestemt type kompressor? Det har vært bygget motorer med både Lysholm kompressorer og med turboer. Begge var så store fremskritt at de ble bannlyst over natten.

 

Fortsett å finne eksempler på at kompressor er overlegent turbo når konkurranse ellers er lik :fatality:

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

http://www.to4r.com/techarticle.php?id=6

 

Slik jeg leser det i denne artikkelen er kompressoren mye "snillere" med motoren enn turbo. Helt progresiv stigning i ladetrykk i forhold til turtall. Hvis du vil spinne i 3. gir fra 5-7000 rpm velger du turbo, hvis du vil ha jevn aksellerasjon hele veien velger du kompressor. Høres det riktig ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.to4r.com/techarticle.php?id=6

 

Slik jeg leser det i denne artikkelen er kompressoren mye "snillere" med motoren enn turbo. Helt progresiv stigning i ladetrykk i forhold til turtall. Hvis du vil spinne i 3. gir fra 5-7000 rpm velger du turbo, hvis du vil ha jevn aksellerasjon hele veien velger du kompressor. Høres det riktig ut?

En turbomotor som ikke bare har en diger turbo kasta på seg men som faktisk er riktig satt opp ligger ikke langt etter i kjørbarhet... Og "snillere" med motoren? Heller med girkasse/drivverk. For samme effekt må oftest en kompressor lade hardere enn en turbomotor,spesielt ved høye uttak,så mot motoren er den heller slemmere...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En turbomotor som ikke bare har en diger turbo kasta på seg men som faktisk er riktig satt opp ligger ikke langt etter i kjørbarhet... Og "snillere" med motoren? Heller med girkasse/drivverk. For samme effekt må oftest en kompressor lade hardere enn en turbomotor,spesielt ved høye uttak,så mot motoren er den heller slemmere...

 

Leste et sted at lufta fra en kompressor ble varmere enn fra en turbo ja, krever vel hardere lading for samme effekt da. som igjen gir mer belasting pga høyere trykk.

Stemmer det også at man bør ha "minst mulig" turbo for å hindre "turbo-lagg" og heller bruke IC for å øke effekten?

Beklager hvis jeg sier dumme ting og spør om mye rart men har lest så mye forskjellig her inne og andre steder at jeg blir litt forvirret. Like mange meninger som folk og de fleste har ikke praksis bak sine meninger virker det som.

 

Fet sykkel forresten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det også at man bør ha "minst mulig" turbo for å hindre "turbo-lagg" og heller bruke IC for å øke effekten?
IC bør brukes uansett hvis det er plass. Komprimeringen av lufta skaper fort innsugsluft med temp godt over 100ºC... Turbolag'et har størrelsen lite å si på. Kan kjøpe en bitteliten cheapo turbo og bruke små trykkrør/IC,etc...og ha lag som f. Eller kjøre en noe større (type sånn som folk sier "Den er for stor") turbo,ha riktigere dimensjon på IC/trykkrør/eksoshus og eksosmanifold,og ha en vel satt opp motor...og knapt ha lag i det hele tatt.

 

Beklager hvis jeg sier dumme ting og spør om mye rart men har lest så mye forskjellig her inne og andre steder at jeg blir litt forvirret. Like mange meninger som folk og de fleste har ikke praksis bak sine meninger virker det som.
Like mange meninger som mennesker.. :) Les alt du finner,og behold det som ser saklig ut... ser det helt koko ut,er det ofte det.

 

Fet sykkel forresten
Takker. :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår