Gå til innhold

Trondheim - hvorfor er asfalten så glatt enkelte plasser?

Ranger emnet


Erik Braseth

Anbefalte innlegg

I den siste tida har jeg merka at det enkelte plasser ligger et slags belegg på asfalten som gjør det svinglatt. Ser ut som ei slags seig guffe som aldri tørker.

 

Har merka det blant annet i lyskrysset ved omartins lerkendal (på vei opp strindveien), ytterste fil i rundkjøringa ved solsiden, rundkjøringa ved bakke bru, fra innheredesveien og opp nonnegata.

 

Noen her som har merka det og evt. vet hva det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter olje og finnes i de fleste kjøretøy...og befinner seg svært ofte i midten av veien spesielt ved lyskryss hvor bilene står og lekker. Asfalt er jo en oljemikstur det også..Dette var atskillig mer synlig for ca 1 måned siden.

 

Jeg har kjørt sykkel daglig fram til ca samme tid. Kasta inn håndkleet jeg da. Hele midten av stort sett hele nonnegata og ut fra hva jeg har sett daglig, var også store deler av jonsvannsveien glinsete og mørk blålig. På motorsykkel befinner man seg ofte i midten av veien. Merka det va glatt ja og det skal ikke mer enn et misplassert kumlokk til før man tryner.

 

Mørke flekker i asfalten e fali det. Vær obs på deler av veibanen som ser annerledes ut enn resten...Like greit å kjøre rolig om det så er bare hundepiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en sei: så da har vel bilene i trondheim plutselig begynt å lekke olje nå i den siste tida da. For jeg kan ikke erindre å ha støtt på dette før nå i høst. Men så har jeg bare kjørt bil i litt over 3 år..

 

Edit: jeg prata forresten med en politipatrulje for litt siden om dette. Da var det holtermannsveien (ut fra byen) som var glatt. De kunne ikke fortelle hva det var der og da, men sendte ut en "vaskebil". Dagen etter sto det noe i adressa om at en mopedfører hadde veltet og var sendt til sykehus. Mener grunnen til at det var glatt var nevnt i avisa, men husker ikke helt hva det sto. Mulig det var noe som var spredt utover for å dempe svevestøv uten at jeg skal si det for sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biler lekker olje hele året...grunnen til at du ikke ser det ellers er lyset. En del mørkere nå, derfor er det også lettere å se i lyset av lyktene. Lavere temperatur og frost og regn har vel også litt og si. Asfalten inneholder vel heller ikke samme mengde olje overalt og flere faktorer er vel også tilstede.

 

Litt magisk, mystisk og samtidlig bare et forsøk på tenke rundt dette. Uansett så er forandringer i underlaget en uregelmessighet som bør være en tankevekker.

 

Mitt forslag er derfor: skynd deg ut i prinsenkrysset en sen lørdag og stryk en q-tips over materialet. Sendes så til Sintef..

 

Det beste er vel bare å drite i finne det ut både i teori og praksis...:blunk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ang asfalt.

Asfalt som er produsert og lagt på riktig måte avgir ikke olje (Bitumen). Er derimot asfalten for fet (Høy bindemiddelprosent), kan den bli glatt, da porene i asfalten fylles med bindemiddel. Dette gjelder da selvfølgelig kun nylagt asfalt.

 

Det Erik beskriver her dreier seg nok heller om forsøk på å binde svevestøvet, med diverse saltblandinger (magnesiumklorid) osv. I tillegg er det gjerne endel olje osv i kryss og dette sammens med varierende tempraturer gjør asfalten "sleip".

Å tipse kommunen er nok ikke det dummeste man gjør i slike tilfeller, for slikt blir tatt på alvor!

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv stussa på det her en stund, da jeg bor i elgesetergate og har opplevd til stor stadighet at det er glatt i vegbanen. Kan nevne at i hele sommer/høst har det blitt kjørt spylebil i retning tiller hver ettermiddag, men ikke feltene mot byen. Mest sannsynelig en slags blanding for og hindre svevestøvet som denne strekka er uhorvelig godt kjent for fra før. De ga seg med denne spylinga et par uker etter det ble minus om natta. Men nå er det konstant glatt / seig aktig vegbane. Har selv sklidd over de dypeste sporene på veien når jeg har kryssa gata, og sett flere billister som har sklidd både ved nedbremsing og aks.

Tror egentlig ikke dette har noe med "svettende" asfalt, men heller en kombinasjon av vegsalt, antisvevestøv middel, og oljesøl fra motorer osv.

En ting er sikkert. Glatt er det i allefall selv om det ikke er frost / is på veien !

1994 mazda 323 gt-r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er litt rart at de skriver det, siden de skriver følgende på side 36:

 

"MgCl2-løsningen bidrar til å holde vegbanen fuktig, og lager en hinne som det er vanskelig for svevestøvet å unnslippe fra."

 

I min bok blir veibanen glattere når den er våt. Jeg har også vanskelig for å tro at en fuktig hinne med saltoppløsning kan gjøre noe positivt for veigrepet, også sammenlignet med vanlig, våt asfalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man løser opp vanlig havsalt i vann - ikke helt men bare til en litt tykk suppe, så vli du merke at denne er kjempeglatt. NaCl er værre, og MgCl2 er den værste.

 

Hilsen kommunearbeider...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår