LBjordal Skrevet November 25, 2006 Rapporter Share Skrevet November 25, 2006 Er usikker på om denne kanskje skulle vere i kompositt delen av forumet, men ikkje skyt meg for det. Vurderer å få lakka opp bilen min, den har karosseri deler av glassfiber, Har lagt merke til noen små bobler i/under lakken og fryktar dette kan kome av fuktighet. Har blitt tipsa om at delane då bør "steikast" i omn før lakkering. Er det noen som har innspel eller tips til kvar det kan gjerast? mvh Lars Olav Siter 1981 Matra Murena 2.2 1987 Saab 900 1974 Volvo 144 1952 Cadillac series 62 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thamias Skrevet November 26, 2006 Rapporter Share Skrevet November 26, 2006 glassfiber gasser under varme, så det kan være lurt å tørke lakken på lav varme. de bobblene kommer enten av fukt eller gassing av gammel lakk/ glassfiber disse sliper du bare bort, helt bort inn til glassfibern eller stålet, og eventuellt sparkler før du legger fyller på som du sliper. ikke vannlip, det er gammeldags og kan gi deg problemer med fuktbobbler....... husk å lufte godt mellom lakkstrøkene og mellom hver sprøyting..... Siter [ ]83 Ford Granada Cosworth :):) [ ]96 Ford Escort STV 1.6 Si [x]69 Ford sierra 4x4 [x]00 Ford fiesta sport 1.6 [x]95 Ford Escort 1.8 RSSi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet November 26, 2006 Rapporter Share Skrevet November 26, 2006 Boblene kommer fra 3-4 ting.... 1. er at det BLE VARMET i boksen når det ble lakket sist.... I de fleste tilfellene så vil da glassfiber massen trykke ut gass og lage blåser i lakken, men dette kan ta litt tid... 2. har bilen stått ute med snø og is på eller fått tildelt ekstreme mengder vann, kan man også få blåser i lakken.... men de er som regel bare 1.3 mm i størrelse... 3 Kan være at de som lakket sist SLURVA med tørking og at bilen kom kanskje fra kaldt fuktigt vær å rett i lakkboxen...altså ikke tørr.... 4. eller at det rett og slett er RUST under glassfiberen vis den er skjøta innpå stølet! Å det med å ikke vannslipe..... BARE VAS...... De som ikke vannsliper..... de jobber stort sett på BLÅRUSS lakkverksteder og bare skal tjene penger og ikke har kjærlighet og yrkes messig stolthet for de "kunstverkene" de skaper.....:D En 500 tørrslipa bil blir ALDRI så blank og strøken som en som er vannslipt med 800 eller 1000! :thumb Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thamias Skrevet November 26, 2006 Rapporter Share Skrevet November 26, 2006 flere og flere går bort fra vannsliping, det blir anbefalt av lakkleverandørene å IKKE vannslipe, har spøytet vannbase rett på 320, og lagt klarlakk, blei helt blankt... (ikke det at man skal lakke på 320, minimum 500 på maskin TØRRT) Siter [ ]83 Ford Granada Cosworth :):) [ ]96 Ford Escort STV 1.6 Si [x]69 Ford sierra 4x4 [x]00 Ford fiesta sport 1.6 [x]95 Ford Escort 1.8 RSSi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LBjordal Skrevet November 26, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 26, 2006 Boblene kommer fra 3-4 ting.... 1. er at det BLE VARMET i boksen når det ble lakket sist.... I de fleste tilfellene så vil da glassfiber massen trykke ut gass og lage blåser i lakken, men dette kan ta litt tid... 2. har bilen stått ute med snø og is på eller fått tildelt ekstreme mengder vann, kan man også få blåser i lakken.... men de er som regel bare 1.3 mm i størrelse... 3 Kan være at de som lakket sist SLURVA med tørking og at bilen kom kanskje fra kaldt fuktigt vær å rett i lakkboxen...altså ikke tørr.... 4. eller at det rett og slett er RUST under glassfiberen vis den er skjøta innpå stølet! Å det med å ikke vannslipe..... BARE VAS...... De som ikke vannsliper..... de jobber stort sett på BLÅRUSS lakkverksteder og bare skal tjene penger og ikke har kjærlighet og yrkes messig stolthet for de "kunstverkene" de skaper.....:D En 500 tørrslipa bil blir ALDRI så blank og strøken som en som er vannslipt med 800 eller 1000! :thumb Hmm, boblene kan stemme godt med punkt 2. Rust under plasten? Aldri:nono: , vettuge bilprodusenter varmgalvaniserer :respect Er vel ikkje noke å gjere med desse boblene då, er forresten også plaga med ar lakken får gjennomsiktige melkeaktige flekker (1-3cm diameter) etter vask. Må polere bilen etter kvar vask. mvh Lars Olav Siter 1981 Matra Murena 2.2 1987 Saab 900 1974 Volvo 144 1952 Cadillac series 62 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet November 26, 2006 Rapporter Share Skrevet November 26, 2006 flere og flere går bort fra vannsliping, det blir anbefalt av lakkleverandørene å IKKE vannslipe, har spøytet vannbase rett på 320, og lagt klarlakk, blei helt blankt... (ikke det at man skal lakke på 320, minimum 500 på maskin TØRRT) Flere og flere går bor fra skikkelig håntverk, men tenker kun på høy produksjon,inn ut fortest mulig.....mest kroner i kassa og "greit nok" resultat...:D Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thamias Skrevet Desember 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 1, 2006 er jo enig med deg , det blir best vannslipt, gjør det sjøl på 95% av lakkeringene mine. poenget mitt var at hvis han hadde problemer med fuktbobbler, kunne det være en god ide å ikke vannslipe. Siter [ ]83 Ford Granada Cosworth :):) [ ]96 Ford Escort STV 1.6 Si [x]69 Ford sierra 4x4 [x]00 Ford fiesta sport 1.6 [x]95 Ford Escort 1.8 RSSi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wizzy Skrevet Desember 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2006 Du sa jo nettopp at man ikke skulle vannslipe. så sier du nå at du vannsliper 95% av lakkeringene dine :P jeg ser an bilene jeg.. er det en peugeot 406 med småbulker her og der som skal lakkere bare bakskjerm så tørrsliper jeg med 400/500.... men er det derimot en bil som det er forventet at blir dønn strøken så er det bare å legge sjela si i det.... :) Siter Billakkerer og oppretter. For mange doninger til å ramse de opp her.. :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet Desember 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2006 :D Nesten alle enige da...hihi Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thamias Skrevet Desember 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2006 Du sa jo nettopp at man ikke skulle vannslipe. så sier du nå at du vannsliper 95% av lakkeringene dine :P jeg ser an bilene jeg.. er det en peugeot 406 med småbulker her og der som skal lakkere bare bakskjerm så tørrsliper jeg med 400/500.... men er det derimot en bil som det er forventet at blir dønn strøken så er det bare å legge sjela si i det.... :) selvfølgelig, det er jo det jeg mener, lakkerte en mc tank sist uke, 3 farger og dekaler under klarlakken. man får jo lyst til å få det strøkent da, 11 strøk klarlakk ,slipt ned og polert opp glans, det er da det er virkelig gøy å være lakkerer. poenget: man ser an jobben, men det fleste jobber fortjener å bli perfekt derfor vannsliper jeg på 95% av lakkeringene mine Siter [ ]83 Ford Granada Cosworth :):) [ ]96 Ford Escort STV 1.6 Si [x]69 Ford sierra 4x4 [x]00 Ford fiesta sport 1.6 [x]95 Ford Escort 1.8 RSSi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wizzy Skrevet Desember 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2006 må jo også se an tidsforbruket.. btw.hvorfor 11 strøk? :) tør du ikke legge fyldige strøk? :P Siter Billakkerer og oppretter. For mange doninger til å ramse de opp her.. :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_eSOo_ Skrevet Desember 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2006 han liker nok tallet 11... men det er bra at det blir gjort ordentlig når det skal gjøres :) Siter - Audi coupe quattro typ85 - Audi A4 02 modell 1.8Tq Avant x Audi A4 96 modell 1.8Tq Avant Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thamias Skrevet Desember 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2006 la 11 strøk, av flere grunner: 1.fjerne kanter etter overgangene mellom fargene. 2.fjerne kantene rundt emblemene 3.det blir penere, får litt mere dybde i lakken 4.la tynne strøk for å unngå gassing 11 STRØK ikke lakkeringer altså la 3- 4 strøk hver runde med mellom sliping mellom hver gang. ang. tidsforbruket, så brukte jeg dobbelt så lang tid som kunden betalte for. av min egen fritid.Fikk lyst å gjøre den litt ekstra bra.er ikke så ofte vi gjør slike jobber, reparerer stort sett bare vanlige skader. så når vi får slike ting liker jeg å gjøre det "over the top" f.eks. lakkerte en splitterny RX8, man får veldig lyst til å gjøre det perfekt da. sjefen der jeg tok fagbrevet, sa en gang til meg: "man må være stolt av de jobbene man gjør ellers kan man like godt gi faen" synes det var godt sagt. Siter [ ]83 Ford Granada Cosworth :):) [ ]96 Ford Escort STV 1.6 Si [x]69 Ford sierra 4x4 [x]00 Ford fiesta sport 1.6 [x]95 Ford Escort 1.8 RSSi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.