Gå til innhold

Hvilken løsning gir best bass?

Ranger emnet


Dammed

Anbefalte innlegg

ok, men hvis jeg brukte 2 forsterkere, en på 15"'eren og en på 2x10"'ere. Hadde det vært bedre eller dårligere enn 3x12"?

 

Du sa du var nybegynner, ikke sant?

Glem forskjellige subber i ett oppsett.

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du MÅ ikke stille inn masse piss, men det ER en fordel.

 

Strengt tatt er det ikke rare fordelene ved å ha forskjellige størrelser. Skjønner at du vil ha noe sykt, men hvis det bare skal se bra ut kan du jo kjøpe tre Audiobahn-sub'er med bling-bling og SQ from hell :)

 

Hva med å kjøpe tre litt rimeligere 15"? Det er nokså brutalt... Finnes femtentommere som trives i mindre kasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke forskjellige? her er en grunn... en russebil til noen kammerater hadde det... det var riktignok 2 helt forskjellige elementer... 2x10" og 1x15"... 15" spilte litt sånn buldrebass, mens 10"`erne spilte hardt og presist... med de to forskjellige "bassene" ble hele lydbildet rett ogslett "feil"... det hørtes bare rart ut... Har også sett at folk har blitt fraråda det her på forumet før, så det er vel ingen god løsning selvom det er elementer av lik kvalitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, men hvis jeg brukte 2 forsterkere, en på 15"'eren og en på 2x10"'ere. Hadde det vært bedre eller dårligere enn 3x12"?

 

Vansklig å si, da kassene blir ulike da du må nesten ha 1 kasse pr sub. Eller 1 kasse til 10"era og 1 til 15".

 

Og du bør ha sub av samme modell og serie.

Da kjører du 1 kraftig forsterker på 15" og 1 på de 2 10".

Kanskje greit å bruke samme type forsterker, og koble slik att effekten på de 2, 10" blir lik som på 15".

Litt enklere å justere da.

 

Men om det blir bedre en 3 stk 12"? kan jeg ikke svare på. men du kan få en veldig tøff kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til, om du skal ha mye bass for lite penger, så er det greit å ha i bakhodet at større membranareale = mer bass (logisk nok).

 

En 15" har typisk NESTEN tre ganger membranarealet til en 10", og ca. dobbelt så mye som en 12", og det er greit å ha i bakhodet. Det er ikke dermed sagt at en 15" av samme type som tre 10" eller to 12" alltid spiller like høyt, men du får hvertfall mer trøkk for pengene, ettersom den sannsynligvis ikke ligger fullt så langt over i pris.

 

Så lenge man har plass, og finner subwoofere som duger i små kasser (min 15" er designet for ca. 40 liter lukket), så ser hvertfall ikke jeg en grunn til å velge mindre elementer fremfor større.

 

At større elementer er tregere er for øvrig et problem som i hovedsak gjelder dårlige elementer. Aldri merket at min 15" er treg, den er faktisk raskere OG spiller høyere og penere i portet kasse, enn mine gamle tre 12" Pioneer gjorde i lukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regner nesten med at kicker comp vr 15 spiller bedre enn soundstream. Så tror jeg satser på dobble 15" fra kicker. :)

 

edit: regnet fram til at en 10" har et areal på ca 500 cm2, mens en 12" har en areal på ca 730 cm2 og en 15" har et areal på ca 1150 cm2.

 

så en 15" har ca dobbelt så stort areal som en 10", og en 12" har 50% mer areal enn en 10". :)

 

Da blir det at: 3 x 12" = 730*3 = 2190cm2, mens 2 x 15" = 1150*2 = 2300 cm2

 

Altså 2 x 15" skal teoretisk sett gi mer bass enn 3 x 12" siden de beveger et større område av lufta foran elementet.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de er ikke dyrere på xtremecar.no koster: 1795 kr.

 

Alle bortsett fra deg sier: Rå bass = kicker. :) Men jeg tviler ikke på at det er merker der ute med bedre basser, men kicker har i alle fall fått seg det ryktet. Og det er alltid deler av rykter som stemmer. ;)

 

Tror jeg kommer til å montere disse vanlig, med magneten inni basskassa.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forstått at den Soundstream PCW-12 kan være bra.

 

Men har noen hørt på både den cadence jeg vurderer og denne soundstream, som kan si at den ene er bedre enn den andre?

 

Men tilbake til spm'et mitt, hvilke av de to løsningene som jeg postet i min første post er best?

 

Ikke tenk på elementene, spm'et er slikt - veldig forenklet:

 

1. 3x700W, 94db og 1850W fra forsterker

 

2. 2x1200W, 88 db og 2000W fra forsterker.

 

Og ja, effekten er opplyst i maks, drit i å kommentere det.

 

 

Tror du har hengt deg litt for mye opp i tall jeg, du har kanskje ikke tenkt på at det er forskjellig lyd på de forskjellige elementene kanskje ? å at det forskjellige elementene spiller forskjellig i de forskjellige kasse typene, noen spiller best i lukket kasse andre best i porta, mens det også finnes elementer som gir best lyd i bånn-pass kasser eller 5 eller 6 ordens kasser. Jeg ville heller funnet meg et merke som jeg synes spillte sånn som jeg liker å ut i fra det finne et element som spiller nærmest det jeg er ute etter.

Men seff, er mest mulig dunk dunk det du er ute etter uansett lydkvalitet er det jo ikke så farlig hvilket merke du velger

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

edit: regnet fram til at en 10" har et areal på ca 500 cm2, mens en 12" har en areal på ca 730 cm2 og en 15" har et areal på ca 1150 cm2.

 

Tror nesten tallene er nærmere 350cm2. 500cm2 og 850cm2

Dine nummere ser ut til å ha vært regnet ut fra ytterdiametrene på de forskjellige elementene, noe som desverre blir litt feil siden det er effektivt membranareale (Sd) som er interessant ved en slik sammenligning som du gjør her.

 

Sd kan faktisk variere endel på elementer med samme ytterdiameter. typiske langslags elementer har ofte lavere SD enn mer konvensjonelle elementer siden det svære opphenget gjerne stjeler litt av arealet, men dette betyr naturligvis ikke at et langslags element flytter mindre luft selv om Sd kankje blir noen få % mindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kicker subbene er vel ganske bra, eller er det jeg som er feil informert?

 

Det angående areal, så blir det på en måte det samme fordi forholdene mellom tallene holder seg sånn ca likt. ;)

 

Kicker subbene spiller ganske bra, men det særegene firkant subbene til kicker (det finnes også andre som lager firkant subber, men kicker er mest kjent blant den gemenehop) spiller etter min mening ganske anderledes enn vanlig runde subber, men fordelen med firkant subbene er det at en 12" firkans sub har tilnærmet samme overflate arealet som en 15" rund sub å spiller dermed ganske likt som en 15" rund sub.

For mitt vedkommende så synes jeg at kicker subbene sånn slik som jeg har hørt dem så synes jeg de passer best som tilleggs subber for å gi bassen den ekstra snerten som trengs for å spille feks. Rock og metal. Men ut i fra hva jeg har hørt at kicker sub'er så synes jeg ikke at de passer så bra hvis man er ute etter den runde dype bass lyden.

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår