Gå til innhold

Hjelp ang særemne om bil og bilkjøring.

Ranger emnet


Harrykladdina

Anbefalte innlegg

1: Har du bil?

Ja. Har hatt tre. Begynner på min fjerde nå.

2: Når fikk du lappen?

En måned etter 18-årsdagen min.

3: Hvordan trur du at du hadde hatt det eller hvert som person uten bil (hvis du har)?

Som person ville jeg sikkert vært den samme. Har alltid likt å skru litt bil. Bil er noe jeg snakker en del om. Kanskje ikke beholdt interessen for bil like bra, prioritert andre ting kanskje. Hadde kanskje hatt dårligere kontakt med venner som ikke bor rett ved. Hadde heller ikke funnet like mye annet sosialt. Synes det er plagsomt å vente på kollektivtrafikk. Trenger mindre planlegging også. Så er kanskje litt mer impulsiv i hverdagen av å ha bil.

4: Trur du bil reddet verden?

Bilen reddet ikke verden. Den holder faktisk på å ødelegger klimaet, ser det ut til. Verden hadde uansett gått sin gang, bare på en annen måte. Det en ikke vet har en ikke vondt av. Hadde vi ikke visst om bil, hadde vi ikke savnet bil.

Men det skal sies at den har gjort ting enklere. Vi kommer oss rundt fortere og flere steder. Gjort verden "mindre", eller det er kanskje rettere å si mer tilgjengelig.

 

Er ingen dum ide å bruke forumet til å "intervjue" folk. Kunne sikkert laget en større avhandlig rundt spm. 3 og 4, men tror det holder det som er der. :D

Lykke til med særemnet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper deg gjerne med dette :)

 

1. Ja en Volvo 740 turbo, evighets prosjektet

2. 3 november 2004, 2 uker 3 dager etter min 18års dag

3. 10 kilo lettere, og fortsatt en ivrig syklist i god form, men ikke hatt alle de kontaktene innenfor bil-miljøet som jeg har nå.

4. Reddet verden? vel den har gjort at det er mulig å bevege seg over lengre distanser på liten tid, men dens forrurensing er med på å drepe "vår lille verden"

 

 

Håper du fikk noen gode svar.

 

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Har du bil?

 

- Ja, en Volvo 240 93mod.

 

2: når fikk du lappen?

 

- 7/6-04 ca 1mnd etter 18års-dagen

 

3: Hvordan trur du at du hadde hatt det eller hvert som person uten bil (hvis du har)?

 

- Kjøpte egen bil kun for interessens skyld. Transportbehovet mitt var for det meste dekket da jeg har god tilgang på firmabil. Har det greiere med bil enn uten. Har en hobby + alltid mulighet til å komme meg dit jeg vil. Man lærer mye av å drive med bil :)

 

4: Trur du bil reddet verden?

 

- Bilen er en del av en utvikling. På godt og vondt :) den gjør hverdagen enklere for veldig mange, men har også sine ulemper. Tror ikke bilen i seg selv reddet verden, men tror derimot at den gjorde livet enklere.

 

Lykke til med oppgaven!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Har du bil?

- Jess Sør, se Signatur

2: når fikk du lappen?

- For noen uker siden :)

3: Hvordan trur du at du hadde hatt det eller hvert som person uten bil (hvis du har)?

- Ett hull i livet kanskje? Vet ikke jeg, har hatt bil helt siden jeg begynte og interessere meg for det :)

4: Trur du bil reddet verden?

- Nja, kanskje ikke verden, men Norge; tenk på alle pengene vi gir staten ;)

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1, joda. En 87 Saab 9000.

2, tok lappen på 18 års dagen. (23.11.05)

3, jeg ville sittet mye mye mye mer foran pcen. Var ganske heftig pc-nerd før jeg fikk lappen og bil. Etter jeg fikk lappen og egen bil så er pc bare noe jeg jobber med, samt bruker litt i fritida.

4, tror ikke bilen redda verden, men det gjorde nok hverdagen lettere for folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

1. Ja, akkurat nå 2 stk, kommer snart en til..

2. Fått mange forskjellige sertifikat, men bil 21.1.2003

3. Hmm... Jeg hadde nok bodd midt i oslo sentrum.. Eneste stedet jeg kan tenke meg uten bil.. Eller, kan egentlig ikke tenke meg ett liv uten bil, men du fatter pointet.. Eneste stedet man kan overleve uten,....

4. Bil reddet nok IKKE verden, men uten lastebiler stopper verden sies det.. Skål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ja, stolt eier av en Peugeot 405.. tro det eller ei.. kiddie

2. 12. Aug. 2003

3. Ville nok vært i bedre fysisk form og økonomien hadde nok vært bedre... :hammer .. hmm..

4. Bilen har nok hatt en viktig rolle i hvordan verden ble som den ble, men den kommer nok ikke på førsteplass nei.. Og det er nok ikke bilen som er den verste miljøsynderen heller, der er vel tog, fly og buss/lastebiler verre.. Men det er jo nyttetransport, så er vel ikke så mye man kan gjøre med akkurat det.. :)

94 Pug405GTX

x -86 VW Golf CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ja vi har to stk: Honda Jazz 2005 mod, og Suzuki Grand Vitara XL-7 2005 mod.

2. 1992

3. Hadde vel ikke hatt like mye tid til å besøke venner og familie. Og hadde vært mer avhengig av hjelp ifm. frakt av store ting. Men hadde sikkert hatt bedre råd ;)

4. Nei, men den har gjort verden mer tilgjengelig for mange. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jada, har 3 akkurat nå. Har vel hatt mellom 30 og 40, med stort og smått av kjørbare og delebiler, prosjekter.

 

2. Lappen fikk jeg fredag den 13.mai 1988, tre dager etter 18.års dagen.

 

3. Tja, hvordan hadde livet vært uten bil? Kjedelig, mindre fleksibelt og sprekere.

 

4. Tror nok heller ikke verden er "reddet" av bilen, men tror nok også at verden hadde kommet mye kortere i utviklingen hadde de ikke vært for bilen.

 

 

5. Lykke til med særemnet, og håper å få lese det når det er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Har du bil?

 

Ja, har en 242 eks-rallybil just nu, meget artig.

 

2: når fikk du lappen?

 

1. Oktober 2003, 3 måneder etter bursdagen. Var litt ferie og fyll først.

 

3: Hvordan trur du at du hadde hatt det eller hvert som person uten bil (hvis du har)?

 

Vel, jeg ville vel funnet på noe annet å kjøre fort med. Jeg har siden jeg var liten kjørt gokart, alltid vært sykt bilinteressert, og hadde vel knapt klart å leve uten bil. Jeg har drevet med motorsport hele livet, og jeg må pushe grenser. Hvis ikke kan jeg like gjerne dø med en gang.

 

4: Trur du bil reddet verden?

 

Neppe. Men den reddet min verden.

Martin Sørlie, 1985.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår