Gå til innhold

Video: Hvordan vtec fungerer

Ranger emnet


Kverna

Anbefalte innlegg

http://www.autozine.org/technical_school/engine/vvt_2.htm#VTEC

 

Nicoloco: Det er utrolig hva kort drevet diff kan gjøre for aksen og opplevelsen av aks. Hadde 5.31:1 på en Rallyzon, og den tømte 4.gir (av 4) i 170km/t på kalibrert speedo. Den var kvass.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

VTEC slår inn på forskjellige turtallsomr. Kommer helt an på om det er doch eller soch vtec.

1,8 soch slår inn på ca 3600-4000 rpm. 1,6 doch rundt 5500-6000 rpm.

 

Osv. Vanlig turtalls topp på en stock doch vtec er 9000rpm.

 

 

Men den første video'n viser hvordan det fungerer. Selve systemet drives av hydraulikk og sentrifugerings effekt. Hvordan ecu gir signal osv har jeg ikke studert.

 

Honda har solgt en del av patentene på VTEC systemet. Flere bilprodusenter bruker dette på nesten alle sine modeller. Feks Toyota VVTI er omtrent det samme systemet basert på Honda VTEC.

 

Selv i min 1500kg tunge 5meter lange accord legger jeg merke til at min 1,8 liter 136hk soch "familie vtec" motor slenger på full effekt ved innkobling av vtec ved 3900rpm.

 

Man får kjøpt flere ting som kan gjøre at man kan justere når vtec skal slå inn. Men dette fungerer best på doch vtec motorer.

 

 

Dere får kose dere med dette. Og det står egentlig masse om vtec på nettet.

 

-Thelle-

Chrysler Voyager 3,3L V6

Irc: EFNET - #Bilforumet.net (DAT^)

Thelle.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1)Honda har solgt en del av patentene på VTEC systemet. Flere bilprodusenter bruker dette på nesten alle sine modeller. Feks Toyota VVTI er omtrent det samme systemet basert på Honda VTEC.

 

2)Man får kjøpt flere ting som kan gjøre at man kan justere når vtec skal slå inn. Men dette fungerer best på doch vtec motorer.

 

3)Dere får kose dere med dette. Og det står egentlig masse om vtec på nettet.

1) For å pirke litt så er det kun VVTLi som har VTEC løft.

2) Jeg vet ikke med kamløft, men på kamfasing (VVT) uten variabelt skift(VVTi) gjøres dette der moment- og effektkurvene møtes. Tukler man med dette vil man bare kødde til kurvene og man får gjerne to flat spots istedetfor en jevn økning i aksen.

3) Det gjør det. :google

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DOHC vtec, elektrisk kontrollert, hydraulisk opperert: for at vtec skal engasjeres så må man ha over 30km/t, ? grader C på motoren og oljetrykk, da sender ecu et elektrisk signal til en ventil på eksos kammen som åpner for oljetrykk til vtec systemt. da overvinner hydraulikken en fjær og skyver stempelet ut av den mellomste for å låse alle tre vippearmene sammen og vtec profilen på kammene avgjør lift & duration

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er det som er så stort med vtec?

 

er mange andre bilprodusenter som har variable ventilstyringssystemer og honda sitt er langt ifra det beste (et 2 eller 3 trinns system er jo ikke like bra som et trinnløst). Ferrari sitt variable ventilsystem med 3D slipte kammer som regulerer løft, durasjon, lobeseperasjon, osv trinnløst er jo f.eks mye bedre og ikke noe mer avansert:

 

Ferrari has a really neat way of doing this. The camshafts on some Ferrari engines are cut with a three-dimensional profile that varies along the length of the cam lobe. At one end of the cam lobe is the least aggressive cam profile, and at the other end is the most aggressive. The shape of the cam smoothly blends these two profiles together. A mechanism can slide the whole camshaft laterally so that the valve engages different parts of the cam. The shaft still spins just like a regular camshaft, but by gradually sliding the camshaft laterally as the engine speed and load increase, the valve timing can be optimized.

 

 

her er litt info om de forskjellige systemene:

http://www.streetracersonline.com/articles/camshafts/3.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

honda var først og fortsatt best :p hehe

men i-VTEC er det nye og trinnløse systemet til honda

 

Litt morro å se alle Honda folk stolte som haner når man snakker om VTEC. . Mazda hadde dette system som Honda lanserte på 90 tallet allerede tidlig på 80 tallet. Dere er ikke så fryktelig spesielle ;) Forskjellen er jo at Honda har klart å putte dette på samlebåndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke så mange andre motorer enn fks B16a2 (altså vtec motoren til Civic 92-95)

man klarer å få over 200hk på hjula, uten turbo å i tillegg på en motor med 1.6liters motorvolum ;) med N/A trim seff.. 160hk originalt som alle vet.

 

Noen liker det, andre ikke..

 

jeg ELSKER det!!!

 

har sitti på med en VVTI eller hva det nå heter.. kan ikke MÅLE seg med vtec engang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor kjørbar er en 1.6L Honda med 200+rwhp? Toyota har jo en 240hk+ 1.6L 16V til banebruk, men det er jo ikke kjørbart på gata i det hele tatt.

 

VVTi er jo "bare" en vridning av kammen i grader. Det er nå mest for kjørbarheten sin del. Må ha VVTLi for at det skal bli tilnærmet likt VTEC.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår