Gå til innhold

Førstegangs stereo.

Ranger emnet


Dammed

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Snart så blir det bil på meg. Og så har jeg tenkt litt på stereo, må ha det bare må ha det. :pray

 

Så hva syns dere om dette opsettet:

 

Cd-spiller:

Sony CDX-A250 http://bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1511

 

Forsterker:

Boss CH-1000 http://strommen-bilradio.no/product_info.php?cPath=49_114&products_id=151

 

Høytalere:

2 x Pioneer TS-A132C (5,25") http://bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1633

 

eller

 

2 x Pioneer TS-A172C (6,5") http://bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1348

 

Helst 6,5" hvis det passer.

 

Basskasse:

Zachry B-212 http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=932061 &cart_id=

 

Hvordan sette det opp:

Boss produsenten forteller at denne forsterkeren leverer 2x1000W ved 4 ohm brokoblet. Jeg kommer til å bruke 1x1000 på basskassa og så skal jeg koble alle 4 høytalerne på den andre 1x1000W utgangen og så få ca 4x200W, regner med at jeg taper litt effekt på denne måten.

 

Høytalerne skal jeg ha i dørene, hørte masse dårlig om å ha høytalere i hattehylla....

 

Men cd-spilleren leverer 4x50 watt hva skal jeg med disse? Skal jeg koble disse på forsterkeren eller skal jeg bare bruke linjeutgangen? Er ganske grønn på dette, første bil er ikke en gang kjøpt... :hide

 

En ting til, kan dere som tjener grovt i måneden og som kommer til å anbefale rockford fosgate forsterker til 10 000kr osv, ikke svare, fordi jeg tjener minimalt, har akkuratt nok råd til bil, så stereo må jeg "tigge" meg til.... Så penger her er det lite med. :)

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg ville faktisk gått til det skritt å sende en PM til forhandlerne her på forumet (f.eks Autod, Audio-Team, Morel, Earthquake mfl.) og sagt at "Jeg har 7000,- til rådighet - hva er det beste dere kan gi meg for den prisen" (Det var totale prisen jeg fant ut det oppsettet ditt kom på sånn ca, men kan være jeg har blingset litt?)

 

Handler du alt hos en forhandler kan du ofte få med deg mer eller bedre utstyr enn om du kjøper ting litt her og der.

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noen stereogud, men..

 

1. Jeg ville nok satset på en litt bedre CD-spiller. Har erfaring med at billige CD-spillere ikke er så god kvalitet som dyrere. (Er sikkert en bra spiller den du har valgt)

2. Vil tro at du vil få problemer med den koblingen på forsterkeren. Min anbefaling: Kjøp deg heller en monoblokk (1 kanals forsterker) eller en 2 kanals forsterker til sub, og i tillegg en 4 kanals til de 4 andre høyttalerene..

 

Sikkert noen som vil arrestere meg..

Hvis du vet hvor mye penger du skal bruke på stereo, så er det mange her som kan sette opp et oppsett til deg med priser og alt etter behov!

Current: '02 VW Golf TDI

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg tenkte var å paralell koble de 4 høytalerne og inn på den 1 utgangen, det vet jeg funker bra. :)

 

Jeg har ikke råd å kjøpe monoblock og 4 x X forsterker. Det blir nesten minimum = 3000 + 2000 = 5000kr, og jeg betaler 2700kr for den ene Bossen.

 

Den som klarer å finne en forsterker av "ok" merke som leverer like mye watt for samme prisen bøyer jeg meg ned i støvet for. :pray

 

Tror jeg heller bruker litt ekstra på en bedre cd/mp3 spiller.

 

Skal sende en del mail snart tenker jeg. :) Brl blant annet. :)

 

Men kan noen svare meg på dette spm:

 

Hvordan skal jeg koble forsterken til cd spilleren? Skal jeg bruke dem 4x50W utgangene eller linjeutgangen?

 

Ingen høytalere skal bli drevet av bare cd-spilleren, alle høytalere skal få sin "juice" fra forsterkeren.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt over: send pm til diverse forhandlere her på forumet! DET FUNKER! ;)

 

Forsterker kobler du på cd-spiller via en/to/tre slik(e) kabel(er): http://iceaudio.no/images_produkt/storebilder/14029-Cadence_RCA-12.jpg?PHPSESSID=dd75e2bc1b27519347d4f33f8c911f01

Dette er en standar RCA-kabel som kan kjøpes over alt hvor du kjøper stereo! :)

En/to/tre kabler avhenger av om cd-spilleren din har 2 eller 3 utganger (VELDIG få som kun har 1)

Har den 3 utganger er det vanlig å koble front&rear på en 4 kanaler og sub-utgang på monoblokk! :)

har du kun 1 forsterker (med 4 innganger) brukes kun front&rear

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg tenkte var å paralell koble de 4 høytalerne og inn på den 1 utgangen, det vet jeg funker bra. :)

 

NEI, det funker ikke bra! Å koble frontsettet ditt inn på èn monoutgang er vel ikke særlig smart... Da får du ikke stereolyd, og da er jo poenget litt borte... Dessuten, hvis du parallellkobler 4 elementer som antageligvis er på 4 ohm så vil du ende opp med en motstand på 1 ohm.... Hvis du da har brokoblet forsterkeren i tillegg kommer du til å ødelegge forsterkeren.!

 

 

Den som klarer å finne en forsterker av "ok" merke som leverer like mye watt for samme prisen bøyer jeg meg ned i støvet for. :pray

 

Å finne en forsterker som gir like mye watt som Bossen til samme prisen skal ikke være noe problem... Men å finne en forsterker som gir like mye som Boss HEVDER denne gir er komplett umulig... Ingen klarer å lage en forsterker som gir 2*1000 watt brokoblet til den prisen! Du må ikke tro alt du leser... At Boss sier den gir så mye betyr ikke at den faktisk klarer det i praksis... Dettte kalles "juksewatt" eller "skrytewatt"... Det ser fint ut på papiret, men i praksis vil man ikke komme i nærheten av de tallene der uansett... En kvalitets forsterker som er oppgitt til en tiendedel av den effekten der kan spille både mye høyere og penere enn den der, ikke se deg blind på watt!

 

 

Men kan noen svare meg på dette spm:

 

Hvordan skal jeg koble forsterken til cd spilleren? Skal jeg bruke dem 4x50W utgangene eller linjeutgangen?

 

Ingen høytalere skal bli drevet av bare cd-spilleren, alle høytalere skal få sin "juice" fra forsterkeren.

 

Du bruker linjeutgangen, høyttaler utgangene på CD spilleren lar du være i fred...

Virr virr virr, broom! Rupp rupp rupp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, men greit at folk jukser med litt watt, men at de jukser med 900W, er vel litt drøyt?

 

Det med stereo har jeg faktisk ikke tenkt på...

 

Men mail skal sendes, sender flere i kveld tenker jeg. :)

 

Er det noen som vet noe om den boschmann forsterkeren som netthandelen selger? Jeg og noen kamerater vurderer å sette 2 slike inn i russebilen. :)

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, men greit at folk jukser med litt watt, men at de jukser med 900W, er vel litt drøyt?

 

Det med stereo har jeg faktisk ikke tenkt på...

 

Men mail skal sendes, sender flere i kveld tenker jeg. :)

 

Er det noen som vet noe om den boschmann forsterkeren som netthandelen selger? Jeg og noen kamerater vurderer å sette 2 slike inn i russebilen. :)

Det med Bossen er enkelt å avsløre: Ring butikken og spør om sikringstørrelsen på forsterkeren. Så tar du kalkulatoren og ganger ampere størrelsen på sikringen med 12(spenningen fra batteriet) og deler på 2(effektiviteten på analoge forsterkere) og så deler du på antall kanaler. Vips så har du en tommelfingerregel for hvor mye det kan være mulig å forvente av denne ampen. For digitale forsterkere så er regnestykket annerledes på grunn av en mye høyere effektivitet. PS Det er mange fine pakker i 5-7 tusen kroners klassen ute i markedet om man leter litt :) PS! Ennå mer skeptisk burde du være når samme forsterker koster rundt 1000 kroner i USA!!! http://www.ikesound.com/product-product_id/4519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår