Gå til innhold

Opel Vectra '97 1.8 (x18xe), motoren stopper under nedbremsing.

Ranger emnet


sthol

Anbefalte innlegg

Har en Opel Vectra B 1.8 CD 16V fra 1997 som sliter litt.

 

Motoren stopper ofte under nedbremsing, og ja clutchen er helt inne når dette skjer.. Skjer nesten kun når motoren er passelig varm (~80°C) og nesten aldri på kald motor.

Har nettopp bytta tomgangsregulator til en helt ny en, så det er ikke den som er gåen. Forrige var dårlig, så var godt å få skiftet den, men ble altså ikke kvitt alle problemene.

Clutchen funker helt som den skal på alle andre måter, så jeg tror ikke det kan være den heller. Begynner å lure på om det kan være elektronikk-feil, siden det vel er elektronikk som bestemmer når ventilen i tomgangsregulatoren skal flytte på seg. Har også fått vite at det muligens kan være noe med vakumfeil på bremsene.. Men sikkert masse andre ting det kan være også.

 

Noen som har vært borti liknende, eller bare har noen råd til meg i denne saken?

 

Skal få den opp på bukk (og tilkoplet tech2, men den finner jo langt fra alle feil :P) i uka som kommer, og hadde vært kjekt å vite ting vi kan sjekke ut da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 2000 Astra G, med X18XE1. På den har jeg plaget med at bilen jaget på lavt turtall og av og til klarte å kvele seg selv når jeg clutcher og bremser inn mot f.eks lyskryss. Samme opplevde jeg om jeg bare clutchet i fart og turtallet falt ned mot tomgang.

 

Opel i Tromsø prøvde å oppgradere programvaren til tomgangsstyringen, som instruert fra Tyskland. Dette gjorde vondt MYE værre, og bilen var nesten umulig å kjøre uten å bruke heel'n'toe bremsing.

 

De tok bilen tilbake og borret opp ettellerannet i gasspjeldhuset. Etter det ble problemet helt borte.

 

De fant ingen feilmeldinger på Tech2. Løsningen sto i en service-bulletin fra Opel i Tyskland.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Opel Vectra B 1.8 CD 16V fra 1997 som sliter litt.

 

Motoren stopper ofte under nedbremsing, og ja clutchen er helt inne når dette skjer.. Skjer nesten kun når motoren er passelig varm (~80°C) og nesten aldri på kald motor.

Har nettopp bytta tomgangsregulator til en helt ny en, så det er ikke den som er gåen. Forrige var dårlig, så var godt å få skiftet den, men ble altså ikke kvitt alle problemene.

Clutchen funker helt som den skal på alle andre måter, så jeg tror ikke det kan være den heller. Begynner å lure på om det kan være elektronikk-feil, siden det vel er elektronikk som bestemmer når ventilen i tomgangsregulatoren skal flytte på seg. Har også fått vite at det muligens kan være noe med vakumfeil på bremsene.. Men sikkert masse andre ting det kan være også.

 

Noen som har vært borti liknende, eller bare har noen råd til meg i denne saken?

 

Skal få den opp på bukk (og tilkoplet tech2, men den finner jo langt fra alle feil :P) i uka som kommer, og hadde vært kjekt å vite ting vi kan sjekke ut da.

 

Har du sjekket om det er hull i ledningen som går i fra inspruten til luftfilteret?

 

trenger ikke gå til opel eller annen for å sjekke feilkoder på opel :-)

Vectra B jord kontakt 6 i kontakten så får du ut feilene på instrument panelet ved blink :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar den ikke til Opel for å få sjekket feilkoder jeg vel :)

Er så heldig å ha en stefar som jobber på et verksted der de har bukker, alt av verktøy og Tech2 :)

Og nei har ikke fått sjekket noe mer av årsaken til problemene, men skal dra i morgen kveld å demontere gasspjeldhuset, rense det, sjekke pakningen til det, samt sjekke alle slanger til og fra luftinnsuget.

 

Takker for tips sålangt, og la dem bare fortsette å komme om dere har flere. Skal gi tilbakemeldinger når jeg har funnet årsaken og fikset det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Opelverkstedet i dag, og de sa at det hadde vært problemer med helt nye tomgangsregulatorer som de hadde solgt før, så det kunne liksågodt være den nye jeg satt på som ikke funker som den skal.

Jeg skulle få en ny på onsdag, så har ikke gjort annet nå ikveld enn å sjekke diverse slanger og undersøkt nipplene på spjeldhuset bare uten å ta det av. Fant en slange som var morken i enden som vi kuttet av litt på til der den var i god stand og satte på igjen. Fant også en nippel/inngang på spjeldhuset som var grodd igjen og åpnet denne så godt som mulig uten å ta ut spjeldhuset.

 

Dette hjalp vist ikke, for motoren stopper enda, men jeg har nå en mistanke om at tomgangsturtallet rett og slett er for lavt, så vi får se..

Er det enda for lavt og problemene fortsetter etter bytte til enda en ny tomgangsregulator på onsdag, så blir det oppjustering av tomgangen hos Opel-verkstedet, og å ta ut hele spjeldhuset for å rense det og kanskje bore opp nippelen.

 

Hva burde turtallet være på tomgang? Mitt ligger på ca 700 bare, tenker at det med fordel godt kan være rundt 850.

Når bilen bare står helt i ro på tomgang og jeg trør inn bremsa noen ganger, og/eller vrir litt på rattet så stopper motoren. Taes jo da vakum fra spjeldhuset, så det er vel mulig at det blir for lite luft for motoren da.?

 

Gjenstår å se hva som skjer på onsdag etter bytte av tomgangsregulator igjen.

 

Ja sprayet forresten startgass rundt spjeldhuset og slangene etter luftmengemåleren, og ikke noe jaging i det hele tatt, så den tar ikke falskluft hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var enda en ny tomgangsregulator satt inn, og denne var mere stabil enn den forrige jeg fikk. Heldigvis. Men lå fremdeles nede på ~700rmp på tomgang, så dro til opel-verkstedet og fikk tomgangan justert opp til ca 900rpm. Fikk heldigvis denne justeringen gratis (tar bare et par minutter uansett), siden min stefar har kontakter, slik er kjekt da. Motoren går mye finere på tomgang nå, og stopper ikke i kryss, under nedbremsing osv..

 

Men nå tar seff starteren kvelden.. :doh

Hehe, det ene problemet avløser det andre.

Tror ikke akkurat det blir Opel neste gang :P

Meeeen skal aldri si aldri, ikke de aller mest kostbare reparasjoner jeg har heldigvis, og alle merker sliter vel med sitt så...

 

Ny starter kommer mandag og da håper jeg bilen har tenkt å være snill og fungere knirkefritt en god stund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår