Gå til innhold

Den store motor/bil tekniske Quiz tråden. Oppdatert første post med regler og div.

Ranger emnet


umek

Anbefalte innlegg

  • Svar 673
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vil det si at glidelager er et uvanlig lager?

 

Tjaa, i "min" verden er det kule/rullelager som er mest vanlig når man snakker om lager.

Er kanskje litt på sidelinjen dette, men det finnes jo noen "vanlige" lager på en bil.

 

Jeg har laget en fin beskrivelse på feilsøking av lager som jeg kan legge ut ved anledning.

VW Audi club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper skumming av olja, foreksempel forårsaket av at olja treffer veivskinkene, og da oppstår kavitasjon av olja og den tar med seg luftbobbler inn i mellom lagrene som helst liker at det kun er olje der, og dermed så tåler oljefilmen på langt nær det trykket den skal/bør tåle, og det ender med havari.

 

"Vanlige lager" skal også "rulle" på oljefilm :)

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljefilmens bæreevne er ikke kraftig nok. Deformering av rådens storende pga overrusing.

 

Litt tilbake til formel1 spørsmålet:Bilen må jo ha nok grep til at den klarer å holde farten oppe også.Ikke nok at hjulene såvidt er nedpå. Men,men det var jo et hypotetisk/teoretisk spørsmål.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen ligger det ann med det svaret på Quizen da?

 

Visuell årsak tipper jeg å være at du kan dra opp peile pinnen og se at olja er litt hvit/skummet rett etter du har kjørt.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V8power : nettopp, derfor den trenger 1200 kilo "marktrykksløft"

 

Sorry folks, vet dette allerede er besvart. Men hvorfor må den ha minimum 1200kg marktrykk? Når bilen står stille har den jo ikke mer enn 0kg marktrykk pluss vekten av bilen som er 600kg, tilsammen 600kg marktrykk. I, la oss si 150km/t utvikler den nok marktrykk til å ikke falle ned fra taket samtidig som den har "litt til overs" for å presse den mot taket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry folks, vet dette allerede er besvart. Men hvorfor må den ha minimum 1200kg marktrykk? Når bilen står stille har den jo ikke mer enn 0kg marktrykk pluss vekten av bilen som er 600kg, tilsammen 600kg marktrykk. I, la oss si 150km/t utvikler den nok marktrykk til å ikke falle ned fra taket samtidig som den har "litt til overs" for å presse den mot taket..

 

Det var noe slikt jeg tenkte på for etpar dager siden også, bare at omvendt... Dessuten surret jeg med begrepene marktrykk og vekt. Dessuten var det jo besvart. Problemet var bare at jeg ikke forsto hvorfor. Husk at jeg måtte ligge meg til en 2'er i matte på skolen :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry folks, vet dette allerede er besvart. Men hvorfor må den ha minimum 1200kg marktrykk? Når bilen står stille har den jo ikke mer enn 0kg marktrykk pluss vekten av bilen som er 600kg, tilsammen 600kg marktrykk. I, la oss si 150km/t utvikler den nok marktrykk til å ikke falle ned fra taket samtidig som den har "litt til overs" for å presse den mot taket..

Enig der Bilen holder jo seg i taket så lenge den presses opp i taket med en kraft tilsvarende > 600Kg + det som er nødvendig for å få nok friksjon på hjulene til å overvinne luftmotstanden. Det blir neppe 1200 kg.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på formel 1 spørsmålet vil jeg tillføye at jeg tviler på at downforce er lineær i og med at luftmotstanden øker med kvadratet av hastigheten (skulle tro at downforcen også gjør dette)

 

til dere som ikke tror man trenger 1200 kg i downforce så er det ikke så veldig usansynelig egenklig. Man må jo kunne sette noe effekt ned i bakken for og overvinne luftmotstanden i den aktuelle hastigheten og da hjelper det ikke at bilen så vidt henger opptil taket og kansje presser ned på bakken med noen få kg (den vil jo bare spinne)

= 1200 kg downforce opp ned gir 600 kg press mot bakken og 600 kg for å holde bilen oppe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår