Gå til innhold

Den store motor/bil tekniske Quiz tråden. Oppdatert første post med regler og div.

Ranger emnet


umek

Anbefalte innlegg

Dette er grunnen til at man ALDRI skal kjøre videre hvis en trykkslange hopper av....har ikke turboen motstand,så overvarver den nesten tvert når man gir gass. Med påfølgende klaging over "de jævla lagra her altså!!..Tåler ikkeno!"...men man er seg selv skyldt.

 

Nyttig info. Ikke alle som tenker på det.(Inkludert meg selv)

 

Kavitasjon er et litt artig fenomen.Det er vel når en plutselig trykkøkning tvinger en væske til å skifte agregattilstand, dvs gå over til gassform. Det dannes en luftboble som "tar" med seg et molekyl .Ikke så lett å forklare. Man ser dette ofte på trykksiden av en sylinder. Her nærmer kjølevannet seg gasstilstand allerede pga temperaturen.Sjokket som kommer når skjørtet på stempelet klasker i sylinderveggen er nok til at det dannes ørsmå luftbobler i kjølevannet på utsiden av sylinderen. Alle boblene stjeler et molekyl hver og etter noen hundre tusen km kan det tilslutt tæres hull i sylinderveggen.

Luftboblene som kommer rundt en propell kalles også kavitasjon. Måler man vanntemperaturen i "skummet" bak en propell er det antagelig en god del varmere enn resten av havet?

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 673
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er det ikke kavitasjon i kjølevann Redline Water Wetter skal forhindre ? Eller er det snake oil ?

Jeg har hørt at den guffa skal øke opptaket av varme til vannet (og formidlingen av den) såpass at selv vannet som ligger nære veggen ikke blir "superheated" sånn at gassblære-dannelse minskes... Om det funker sånn,vet jeg ikke. Men jeg har sett en 4ºC senkning av driftstemp på en racemotor ved bytte fra vanlig 50/50-væske til RWW...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett 5grader, også på en race motor.

 

Så der ut til å virke det :)

 

Etter det jeg har forstått så benytter man kun rent vann i motorsporter som f eks formel 1. Det er bedre å øke kjølesystemets motstandsdyktighet mot koking ved å øke trykket i systemet. Ved å bruke rent vann får også banemannskapene en lettere jobb ved eventuell sanering etter uhell

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har forstått så benytter man kun rent vann i motorsporter som f eks formel 1. Det er bedre å øke kjølesystemets motstandsdyktighet mot koking ved å øke trykket i systemet. Ved å bruke rent vann får også banemannskapene en lettere jobb ved eventuell sanering etter uhell

De kan bruke RWW...den er ikke glatt. Og man slipper korrosjonsproblemer... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har forstått så benytter man kun rent vann i motorsporter som f eks formel 1. Det er bedre å øke kjølesystemets motstandsdyktighet mot koking ved å øke trykket i systemet. Ved å bruke rent vann får også banemannskapene en lettere jobb ved eventuell sanering etter uhell

 

kan no ha nåke med at der er restriksjona på å putte andre stoff i kjølesystem slik at det blir likt får alle, ved å kjøre på reint vaten,

Va berre det fyrste so slo mej, sia dei he restriksjona på det meste i F1

1990 Audi 200 20v tq

1987Audi 90 quattro

1986 Ford sierra 2,0L VRAK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye hk kan en topp med 202cmf i fløde produsere? Ved 8" trykk..?

Uten overlading selvfølgelig... ( teori)

Klarte ikke vente lenger... ;) ...den har (teoretisk) kapasitet til 97.66 hk per sylinder...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han mener antagelig at den fløder 202cfm ved 8hg vakuum eller noe sånt? Vet ikke hvilken betegnelser som er vanlig i flowverden.

Nesten 400 hk på sug? Det var da voldsomt.Må være med masse rpm ihvertfall.

 

Kom med formelen da. Klarer man å regne ut indikert middeltrykk når man bare har flow dataene? Vil ikke kammen ha mye å si? Flowtallene sier vel bare hvor mye den flower ved et bestemt løft?

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten 400 hk på sug? Det var da voldsomt.Må være med masse rpm ihvertfall.
...eller 800 i en 720 cu. In. Bigblock... da behøver ikke turtallet være så digert,"bare" 7500 eller noe.

 

Kom med formelen da. Klarer man å regne ut indikert middeltrykk når man bare har flow dataene? Vil ikke kammen ha mye å si? Flowtallene sier vel bare hvor mye den flower ved et bestemt løft?
Er ikke mye til formel... heller en tommelfingerregel som sier at ved 25" testtrykk i flowbenken gir en kubikkfot luft (1 CFM) 0.2735 hk i motoren,altså per sylinder. Om det er mulig,det kommer helt an på kammer/innsug/ditto. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel Reodor som har stafettpinnen tror jeg.

Hvis ikke kan kansje noen forklare utrykket jeg brukte isted, nemlig indikert middeltrykk og hva dette tallet kan brukes til.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel Reodor som har stafettpinnen tror jeg.

Hvis ikke kan kansje noen forklare utrykket jeg brukte isted, nemlig indikert middeltrykk og hva dette tallet kan brukes til.

 

Stafettpinneprinsippet ble vel avskaffet for leeeenge siden?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår