Gå til innhold

"How to" lakkere plast

Ranger emnet


Sharp

Anbefalte innlegg

Fant ingen god "oppskrift" her på hvordan man skal lakkere nye plastdeler, men etter å ha undersøkt litt lurer jeg på om dette kan funke (gjelder nye, ubehandla plastdeler):

 

  1. Våtslipe med 1200-papir. La det tørke
  2. Grunne ett lag med plastprimer. La den stå i 10 min
  3. Legg på 3-4 lag lakk. La det stå til det ser tørt ut mellom hver gang
  4. Legg på 3-4 lag klarlakk. Vent 10 min mellom hvert lag

 

Høres det forunftig ut med 3-4 lag lakk? Og ca. hvor lenge bør en vente mellom hvert lag? (er bare lakk på sprayboks)

 

Ser også noen anbefaler å slipe ned med 1200 etter å ha lakkert et par lag. Gjelder det også hvis en har helt nye og glatte plastdeler?

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njei, var en del feil her.. :) No offence..

 

For det første, puss ned med 400 ellr 600 vått, tørk av og vask med silikonfjerner.

 

Så tar du på noe som heter plastprimer (ser du har skrevet det, men tror ikke du mener rett ting). Plastprimer er helt blankt og skal være under grunninga. Etter plastprimern skal du ha vanlig grunning.

 

Så kjører du på med 2 lag lakk, når dette er helt tørt og herdet, puss FORSIKTIG med 1200 vått. Er uhyre lett å pusse gjennom lakken. Så tar du to strøk til med lakk. Denne løsningen med å pusse etter to strøk er ingen nødvendighet, og det er ikke nødvendig med 4 strøk lakk. Men ved å pusse etter to strøk lakk får du vekk "appelsinhuden" og du får en veldig "dyp" farge.

 

Klarlakken skal du ha på i flere tynne lag, fordi den renner veldig lett. Men jeg bruker å avslutte med et litt tykkere lag, nesten så det renner, for å få en fin finnish.

 

Dette med plastprimer før grunning er uhyre viktig, lakken vil ALDRI sitte over lengre tid om du ikke bruker det.

 

Lykke til :)

Golf IV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tar du på noe som heter plastprimer (ser du har skrevet det, men tror ikke du mener rett ting). Plastprimer er helt blankt og skal være under grunninga. Etter plastprimern skal du ha vanlig grunning.

 

Er det noe spesiell plastprimer du tenker på siden du ikke tror jeg tenker på samme? :)

 

Men hva er vitsen med å grunne oppå primeren? Trodde det var plastprimeren som fungerte som "lim" mellom plasten og lakken.

 

Ellers, takk for tips.

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppskrift:

 

1. Finne ut hvilken type plast det er. F.eks er det ABS plast, som mye styling er laget av trengs ikke plastheft. Da bruker du kun epoxygrunning.

 

2. Vaske plasten godt med varmt såpevann og tørk over med 50/50 (isopropanol/vann mix, eller evt. silikonfjerner.

 

3. Puss over med 320-400 papir, eller puss over med en grå scotch pad.Viktig å få all blank plast matt.

 

4. Legg på plastheft. Bare legg på et eller to tynne lag. Husk denne skal kunne sørge for heft mot plasten.

 

5. Legg på epoxygrunning. Minimum 2 strøk. Kan legges vått i vått, eller la tørke og puss ned med 600 papir. Grunninga er viktig for å få det slett og fint før lakk. Samt epoxyen gjør at lakken tåler mer, unngår stygge stensprut . Epoxyen forsegler og mot alt under og tåler vann.

 

7. Lakkering:

Solid lakk: legg først et tynt lag for heft. Så legger du to våte lag.

Metallic: Legg basen tørrt. Legg nok strøk til du får dekt alt. For å få rett metallic effekt kan siste strøket sprøytes jevnt fra litt lengre avstand over hele.

Klarlakk: Først et tynnt lag for heft. Så 2 lag vått.

 

PS! For å avgjøre om du trenger plastgrunning(adhesion Promotor) kan du skjære en flik av plasten du skal lakke. Viktig at det er ren plast uten lakk ol. på. Legg denne i en bøtte med vann. Hvis den flyter MÅ du bruke plastgrunning(promotor). Hvis den synker går du rett på epoxygrunning.

 

The saying is: "If its a floater use promotor(plastheft)"

 

Også viktig å tenke på: Ikke legg på for my grunning eller lakk. Plasten er bevegelig og lakken vil da sprekke lettere.

 

//Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe spesiell plastprimer du tenker på siden du ikke tror jeg tenker på samme? :)

 

Men hva er vitsen med å grunne oppå primeren? Trodde det var plastprimeren som fungerte som "lim" mellom plasten og lakken.

 

Ellers, takk for tips.

Man må ha grunning oppå plastheften. Plastheften er gjennomsiktig og det er vanskelig å lakkere på noe annet enn grunning.. :)

Golf IV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hiv de spray boxene til helv.......

 

2. Vask delene med cilikonfjærner, vannslip delene med 600/800 papir

 

3. Ha 1K plastgrunning i LAKKSPRØYTA. la tørke til alt er tørt 10-20-30- min avhengig av varme/luft.

 

4. 2K lakk (vanlig tett farge) 2 strøk med flyt!.... Ferdig!

 

5. Base frege: Legg på 2 strøk, kanskje 3 vis det er en umulig farge...

Skal tørke/lufte seg til matt overflate så du kan ta på den mellom strøkene...

 

6. Klar lakk: 2 strøk med flyt med venting i mellom strøkene! Ferdig.

 

Enkelt....?

 

Ja, hvis en har gjort det før.....:)

 

Det er slik plastikkstyling blir lakket på de fleste verksteder, men som regel så er delene med så dårlig overflate og finish, at de må småsparkles og legges fyller på før en får ett bra resultat.

 

Men lykke til med sprøy boksene....

.....tips.... du trenger ikke slipe fargen før klarlakk vis du legger flyt med fargen!:happyhappy:

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spark de sparyboksene til Helv!

 

Helt enig med Bead lock her. Sprayboks. eller tynner spray som jeg liker og kalle det .Stiller bare til med prob.

 

Jeg kjøper ikke en kompressor og lakksprøyte bare for å lakke noen små lister ;)

 

Men er ferdig med den første nå og syns ikke resultatet ble så galt. Det eneste problemet var plastprimeren jeg kjøpte på Mekonomen. Hadde en tendens til å dryppe litt. Spraylakken og klarlakken jeg fikk på Volvo fungerte ypperlig derimot.

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ingen god "oppskrift" her på hvordan man skal lakkere nye plastdeler, men etter å ha undersøkt litt lurer jeg på om dette kan funke (gjelder nye, ubehandla plastdeler):

 

  1. Våtslipe med 1200-papir. La det tørke
  2. Grunne ett lag med plastprimer. La den stå i 10 min
  3. Legg på 3-4 lag lakk. La det stå til det ser tørt ut mellom hver gang
  4. Legg på 3-4 lag klarlakk. Vent 10 min mellom hvert lag

 

Høres det forunftig ut med 3-4 lag lakk? Og ca. hvor lenge bør en vente mellom hvert lag? (er bare lakk på sprayboks)

 

Ser også noen anbefaler å slipe ned med 1200 etter å ha lakkert et par lag. Gjelder det også hvis en har helt nye og glatte plastdeler?

 

sier bare en ting LOL!!!:shake

 

finnes sikkert 100 måter å lakkere plast på fordi alle bilprodusenter har sin "egen" måte å lakkere plast å det kommer ann på hvilken type lakk levrandør du har.. også kommer det ann på om det er herdeplast eller termo plast.

 

Spies Hecker sinn metode er:

 

*Vaskes GODT!! med kunstoff tynner for plast.

*Slipes med Grå scotch pad.(eventuelt 1200 vann på riper.

*Så legger man på Plast grunning 1lag.

*så base farge. først 1 tynt lag tørkes i 5min så ett lag til med fullt dekke tørkes i 10min.

*så klar lakk. 2lag. tørkes i 1time..

 

Glasurit metoden:

*Vaskes med Glasurit universalrens for plast.

*Så plast grunning 2K tørkes i 20min ved 20grader

*også 2K HS dekklakk.

*også MS eller HS klar lakk.

 

(Vann baserte lakkprodukter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva faen er problemet ditt a ? Han lurer på om det er en grei fremgangsmåte, også kommer du og spotter han ? Hvis du er en så jævla verdensmester kan du jo forklare hvordan han skal gjøre det, eller svelge en kniv! :shake

 

vis du bare hadde brukt det du har mitt på hode og lest det som står der...

står det faktisk 2 framgangs metoder.. OPS!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår