Gå til innhold

Prosjekt: Motoroverhaling (igjen)

Ranger emnet


volvo-r-sport

Anbefalte innlegg

Tok en komptest her om dagen og fant ut at det så litt mørkt ut for FT'n i 240n min... Tok også en trykktest og det bare fresa i bånnpanna...

Så var bare å begynne å felle ut igjen.

Tenkte jeg skulle lage en tråd med masse bilder fra "overhalinga" som mest sannsynlig vil gå ut på å bytte stempelringer denne gangen.

Komptesten (dårlig bilde, men det synes hva det er for noe):

komptest.jpg

Så var det bare å spyle av det værste og "gå tel" med demontering:

1.jpg

2.jpg

3.jpg

 

Legger også med et par bilder av åssen kjerra ser ut nå for tia.

Har fått noen kjedelige bulker på V.framskjerm, noen som har bulka den når den stod parkert. Grillen skal bygges om eller sette netting i denne også.. usikker enda.

bilen.jpg

framante.jpg

Kommer oppdatering i mårra (forhåpentligvis) med bilder fra at motoren løftes ut samt at jeg skal åpne den og bytte ringene..

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fikk gjort noe i dag også...

Fikk motoren ut av bilen og spent den opp i bukken.

ibukk.jpg

 

Så var det bare å flekke ut stemplene og se hva som hadde skjedd

stempel.jpg

 

Legger også med ett bilde av "bånndelen" som nesten ingen har sett før på en volvo...

botten.jpg

 

Det var kompresjonsringene som hadde gitt seg, bytta døm nå og satt i stemplene igjen. Kommer flere bilder i mårra da det ble for mørkt til å ta bilder med mobil. Skal se om jeg får ordna ett bilde av ringene også for døm så merkelige ut.

Gjorde også 940 røret klart så det skal leveres til planing i mårra så jeg får på en mere hessig turbo.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ordne bilder, fikk ikke tatt i går pga dårlig lys. Men hvis en ser ringene ovenfra så er bredden på ringene forskjellige, den øvre bar smalere enn den midtre. Vanskelig å forklare det... Får resten av delene i dag også, så håper på å få sammen motoren og sette den inn. Mangler vare turbo og grenrør så begynner det å ligne noe igjen...

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis en ser ringene ovenfra så er bredden på ringene forskjellige, den øvre bar smalere enn den midtre.

 

 

Jeg var innom BCB, og de sa at det var to forskjellige typer stempelfjører på volvomotorene... Den ene typen der var kompresjonsringene like, mens den andre typen var det to forskjellige...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VCE: døm var like når vi satt døm inn, er ikke så lenge sia så husker det.. eneste forskjellen er sporet som er på toppen på øverste ring og i bunn på nederste...

Fått gjort litt i dag og, men fikk noen kjepper i hjula som det heter...

Fikk igjen grenrøret fra planing... Så nå er det smokk på med en garett turbo:

29082006032.jpg

 

Satte også på toppen, nå med en K-kam i. Regner med at den er bedre enn A:

29082006035.jpg

 

Men når jeg skulle justere ventiler dret det seg.. La inn større og større shims, men klaringa var like forbanna stor... Fant ut at jeg kunne dytte ned løfteren med fingrene (og jeg har dobble ventilfjærer) og så mørkt på det.

Fjærene så slik ut (det skulle vært likt mellomrom mellom alle vindingene):

29082006036.jpg

 

Og her er et dårlig bilde av en deffekt ventilstyring, den er oval:

29082006037.jpg

 

Så imorra blir det til å ordne noen nye styringer og bytte døm.. Må alle byttes samtidig eller åssen er det? Ventilene hadde greid seg, var eksosventilene på syl 2 og 3. ÆSJ!!!!!! MØKK!!!!!

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jævli rå bil, fin farge, syns jeg! Overhaling er normalt en gang i blandt, alt ettersom om man kjører gris og møe ladetrykk og ikke tenker, o.s.v... Hva slags bredde, størrelse og inpress på felgene? 8x17et15??

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BP:Felgene er 8x17 ET 13...

VCE: Hadde på en 531 topp som var porta, kompa og med dobble ventilfjærer... Fikk meg nye ventilfjærer og styringer i dag siden de var skrot... Men tar heller å kjører med 530 og K kam ut sesongen tror jeg, får ordne med det til vintern... 531 topp er i allefall ikke noe jeg gidder å jakte opp igjen.

Toyo: Det skal jeg gjøre, har vurdert det ei stund, men var ikke noe vits når det satt 13C turbo der...

 

Takker for all positiv respons... Trenger det nå... Ble en liten downer når ventilstyringene hadde kvelda i går....

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår