Gå til innhold

hvordan koble til ekstra ryggelys?

Ranger emnet


predator82

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å koble til 2 stk ekstra ryggelys under ved støtfangeren, men hvordan skal jeg koble de opp for at det ikke skal bli noe galt med spenninga osv. Er det noen som har noen gode råd er det bare å svare.

 

Koble de nye ryggelysene rett på de som sitter i baklyktene på bilen din. Ingen fare. Er vel ikke SÅ mange watt det er snakk om?

*-87 Golf Deuce. "Syvsoveren"

 

Overraskende kvikk 1,8 K-Jet

 

JKM Golf-crew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koble de nye ryggelysene rett på de som sitter i baklyktene på bilen din. Ingen fare. Er vel ikke SÅ mange watt det er snakk om?

månge nukk ja..

ledninga er underdimensjonerte frå fabrikk for å spare peng, når enn i tilegg kobla på to arbeidslys...

nåken so veit kor månge watt ei (to i ditte tifelle) h3 pære teke?

det kan gjerne funke, må gjerne byte sikring, jallaløysing..

og enn må ha sikring mellom batteri og rele

2.5 kvadrat ledning til hovedstrøm 1.5el mindre til styrestrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, koble via relé, det er det beste. Gir også bedre lys i og med at du slipper spenningsfall. Ei H3 pære er forresten 12Volt/55 Watt eller 24Volt/70Watt.

 

En annen ting er at det kun er lovlig med max 2 ryggelys. Det vil si at hvis du allerede har to ryggelys må du enten fjerne pæra fra de originale eller koble de nye som arbeidslys. Antall arbeidslys er det egentlig ingen begrensninger på, men de skal ikke kunne tennes uten at park.lys, baklys og skiltlys samtidig er tent. Hvor jeg vil med dette her? Hvis du kobler slik at de ekstra lysene alltid lyser når bilen står i revers så er det ryggelys=ulovlig hvis du har mer enn 2. Hvis du legger opp en bryter slik at du kan slå av de ekstra lysene selv om bilen står i revers er det arbeidslys=du kan ha så mange du vil, forutsatt at du ikke kan slå de på uten å ha park. lys på. Så mitt tips er å ta styrestrøm fra ryggelyset, legge den via en bryter og så til et relé som styrer de ekstra lyktene. Da har du lovlige arbeidslys som fungerer som ryggelys når bryteren er på.

 

Ikke for å høres ut som en paragrafrytter her, men synes det er deilig å ha alt på den lovlige siden slik at jeg kan slenge forkriften i trynet på den politimannen eller bilsakkyndige som prøver å krangle på ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår